swc

swc

وحدت نیاز حیاتی جامعه اسلامی

دیدگاه امام خمینی درباره ضرورت تحقق وحدت در میان جریان های فکری وفادار به انقلاب و شخصیت های خدوم حاضر در چرخه مدیریت نظام

وحدت و همگرایی یکی از نیازهای حیاتی با آثار ارزشمند و دارای قدرت زمینه سازی های مساعد برای تحقق مواجهات و تعاملات سازنده و راهگشا می باشد.

وحدت و اتحاد از راهبردهای بزرگ برای کشورداری و تدبیر امور و به حرکت درآوردن کاروان رشد و پیشرفت در جامعه است زیرا این یک اصل معقول و پذیرفته است که در اختلاف و تنازع راهی برای حرکت سازنده نمی توان یافت و در تفرقه و چند دستگی پویایی و بالندگی غیرقابل تصور و تحقق است و نیز چنانچه در هنگامه های ناشی از تنش و درگیری تلاشی برای رشد و پیشرفت صورت پذیرد ابتر و ناقص است و هرگز قابل مقایسه با شرایط عالی اتحاد و همبستگی نمی باشد.

ادامه مطلب ...

هجرت امام خمینی حرکتی تاریخ ساز در نهضت اسلامی

و نیز « هجرت » را یک « وظیفه الهی » معرفی می نماید و کسانی را که محیط کفر و جور را پذیرا می شوند و از تلاش برای رهایی از تعدی و ستم امتناع می ورزند و به توجیه ضعف و تزلزل خود در نفی کفر و ظلم می پردازند با این پرسش مشروع و معقول مواجه می نماید :

« الم تکن ارض الله واسعه فتها جروا فیها »

ادامه مطلب ...

هجرت امام از عراق به پاریس

در دیدار وزراى خارجه ایران و عراق در نـیـویـورک تصـمـیـم به اخراج امام خمینـى از عراق گرفته شـد. روز دوم مـهـر 1357 مـنزل امـام در نجف بـوسیله قـواى بعثـى محاصره گردیـد انعکاس ایـن خبـر با خشـم گستـرده مسلمانان در ایران, عراق و دیگـر کشـورها مـواجه شـد . روز 12 مهر ,امام خمینى نجف را به قصد مرز کـویت ترک گـفـت. دولت کویـت با اشاره رژیـم ایـران از ورود امـام بـه ایـن کـشـور جلوگـیـرى کـرد . قـبـلا صحـبـت از هجـرت امام بـه لبـنـان و یا سـوریه بـود امـا ایشان پـس از مشـورت با فـرزنـدشان ( حجه الاسلام حاج سیـد احمـد خمینـى ) تصمیـم بـه هجـرت به پاریـس گرفت .

ادامه مطلب ...

تأثیر اندیشه‌های حضرت امام (ره) بر جنبش‌های اسلامی معاصر

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به صورت 2 قطبی مطرح بود و بقیه کشورها اقمار این 2 قطب محسوب می‌شدند. لذا روابط کشورهای  اسلامی با یکدیگر بر مبنای روابط اقماری 2 قطب با یکدیگر صورت می‌گرفت. در این بین گاهی کشورهای اسلامی موفق به ایجاد اتحاد بین یکدیگر در سطح منطقه‌ای می‌شدند و هدف‌های ملی خود را در این سطح دنبال می‌کردند. از عناصر اصلی مقوم این اتحاد منطقه‌ای تکیه بر ناسیونالیسم عربی برای حل مشکلات جامعه عربی در عرصه‌های مختلف بود. بنابراین جنبش‌های اسلامی در منطقه و حتی داخل کشورهای اسلامی متأثر از ناسیونالیسم بودند چه از حیث تأثیرگذاری در حوزه داخل و چه عرصه خارجی.

ادامه مطلب ...

جمهوری اسلامی امانت الهی

تاملی در دیدگاه های امام خمینی درباره جایگاه و منزلت نظام جمهوری اسلامی و مسئولیت های اساسی برای حفاظت و بقا و تداوم آن.

ـ امام خمینی محتوای نظام جمهوری اسلامی را احکام و قوانین مترقی و رهایی بخش اسلام می دانند و یادآور می شوند از آنجا که حفظ و صیانت از اسلام واجب است حراست و محافظت از جمهوری اسلامی به دلیل محتوای غنی آن که احکام و قوانین الهی است واجب می گردد

ادامه مطلب ...