swc

swc

ارتش زنده و بالنده

   تلاش های فکری و عملی امام خمینی در مسیر ایجاد ارتش قدرتمند و سرافراز ایران اسلامی
ارتش جمهوری اسلامی ایران پدیده ای است نادر و کمیاب در جهان زیرا نیرویی است تحول یافته و به رشد و کمال رسیده و دارای مشخصه هایی که در تضاد و تعارض کامل با ارتش سابق و ارتش های جهان دارد.

این قوای نیرومند نظامی خاستگاهی چون انقلاب اسلامی دارد و این انقلاب با پشتوانه بزرگ فرهنگ غنی و جامع اسلام پای در عرصه وجود نهاده است و از هویتی کاملا الهی و اسلامی برخوردار می باشد.
مقایسه ارتش امروز با ارتش دیروز نشان می دهد که به سختی می توان در دنیای کنونی ارتشی را یافت که این گونه شگفت انگیز متحول شود و به رشد و پیشرفت درآید و بندهای استعمار و زنجیرهای استبداد را یکباره از هم بگسلد و از تنگنای « ظلمت » به فضای فراخ و گسترده « نور » راه یابد.

       

تحول بزرگ و شگفت انگیز در ارتش را مدیون اسلام و انقلاب و امام هستیم و باید به درگاه الهی شاکر و سپاسگزار باشیم .

مدیون « اسلام » هستیم زیرا تعالیم مقدس دین مبین حق ابتدا به صورت رگه هایی روشن در تاروپود نیروهای مسلح ریشه دواند و قشری از ارتش را به صورت عناصر مومن و متدین در پیکره ارتش شاهنشاهی تثبیت نمود. مدیون « انقلاب » هستیم . زیرا فکر و روح ارتشیان اسلام گرا را به بینش های ژرف اجتماعی و سیاسی رساند تا با تبعیت از قوانین تحرک زای دینی به فعالیت و تلاش برای نفی استعمار خارجی و استبداد داخلی بپردازند و برای تحقق نظام سیاسی و حکومتی اسلام آرام و قرار نگیرند.

مدیون « امام » هستیم زیرا این اسلام شناس و مصلح و انقلابی بزرگ الهی با رهبری های جامع و شگفت انگیز خود هم به احیای تفکر دینی پرداخت و زنگارهای سیاه تردید و تحریف و بدعت و خرافه را از آئینه حق نمای اسلام ناب محمدی (ص ) زدود و خط بطلان بر اسلام شاهنشاهی که چهره ای دیگر از اسلام بنی امیه و اسلام بنی عباس بود کشید و هم نهضت پرشور ملت مسلمان ایران را به پیروزی رساند و پس از پیروزی انقلاب با کیاست و عمق اندیشی مختص به خود ارتش را در مسیر تداوم تحول و خدمت به دین و میهن و ملت به حرکت و تلاش وقفه ناپذیر درآورد و در طی نمودن راه و تحقق هدف و مقصد خویش به موفقیت کامل رسید.

اگرچه حضرت امام خمینی پیش از پیروزی انقلاب با اقشار مومن و اسلام گرای ارتش ارتباط داشت و این عناصر به صورت مخفی به حضور رهبر کبیر انقلاب می رسیدند و رهنمود می گرفتند و نیز اگرچه در فاصله 12 بهمن ـ که روز ورود امام به وطن پس از پانزده سال تبعید بود ـ تا 22 بهمن ـ که روز پیروزی انقلاب اسلامی می باشد ـ حضرت امام به ارائه رهنمودهای آگاهی بخش به ارتشیان اهتمام می ورزید لکن مهم ترین بخش از فعالیت های امام خمینی را در ایجاد زمینه های تحرک فعال و حماسه آفرینی در ارتش باید پس از پیروزی انقلاب دانست . از همین رو این مقطع از ارتباط امام و ارتش و برخی از تلاش ها و رهنمودهای ژرف آن پیشوای محبوب را به مداقه می گذاریم .

1 ـ یکی از بزرگ ترین اقدامات حضرت امام خمینی را باید ایجاد پیوند بین ملت و ارتش دانست . این اقدام بسیار حساس و حیاتی بود زیرا ارتش شاهنشاهی که با فاصله از ملت در خدمت بیگانگان درآمده و با انگشت اشاره آنان به فعالیت های مخرب می پرداخت و حافظ منافع قدرت های استعماری و حکومت دست نشانده آنها در ایران بود با رهبری های امام خمینی از استعمار و استبداد گسست و به ملت پیوست . چنانچه این اقدام توسط امام خمینی تحقق نمی یافت هیچ تضمینی برای تحول واقعی و تحرک سازنده ارتش وجود نداشت جز این که بپذیریم ارتش به صورت سطحی و ظاهری متحول شده و تحرک آن مبنا و بنیان متقن و استواری ندارد.

شاخصه بزرگ « مردم گرایی » در فرهنگ و تعالیم اسلامی ایجاب می کرد که ارتش پس از تحول اولیه در دوران پس از پیروزی انقلاب در خدمت ملت درآید و به صیانت و پاسداری از آرمان های والای مردم مسلمان که خواهان دیانت و استقلال بودند بپردازد و حضرت امام خمینی با مجاهدت ها و رهبری ها و تدبیرهای خویش به این مهم نائل آمد و بین ارتش و ملت پیوندی مقدس برقرار کرد که آثار مبارک آن را در تمام صحنه های حضور ارتش به ویژه در دوران جنگ تحمیلی به وضوح مشاهده کردیم .

حضرت امام خمینی در رهنمود ذیل ضمن این که به واقعیت پیوند ارتش و ملت تصریح می نماید این اتحاد را نتیجه عنایات الهی می داند که در اثر گرایش ارتش و ملت به اسلام و خلوص در انگیزه ها و اعمال متجلی می شود: « امروز ملت با ارتش است و در هیچ کشوری این گونه نیست . ارتش در جنوب و غرب می جنگد و پیرزن و پیرمرد ما در آن طرف مملکت با آنها همکاری می کنند . جز خدا کس دیگری نمی تواند این اتحاد را به وجود آورد.»(1)

امام خمینی تصریح می کنند که اولا همبستگی ملت و ارتش و حمایت و پشتیبانی آنها از یکدیگر عامل حفظ مملکت ایران از دستبرد و تعدی بیگانگان است و این یک دستاورد بزرگ و حیاتی از این پیوند و اتحاد به شمار می رود و ثانیا در اثر تحقق اتحاد ملت و ارتش است که استعمارگران از نفوذ در کشور و افشاندن بذر تفرقه و تشتت بین مردم مسلمان و ارتش اسلام ناامید می گردند :

« پشتیبانی ارتش و ملت از یکدیگر ایران را حفظ می نماید و در این صورت است که قدرت های بزرگ هم مایوس می گردند . » (2 )

همچنین حضرت امام خمینی با این بیان که : « باید اتحادتان را حفظ کنید تا کشورتان استقلال داشته باشد . » (3 ) به این حقیقت اشاره می کنند که « استقلال » که بزرگ ترین اصل و رکن و مبنا می باشد در پرتو همبستگی و پشتیبانی ملت و ارتش از یکدیگر تحقق خواهد یافت و هرگز در کویر تفرقه و شوره زار اختلاف بذر عزت و استقلال بارور نمی شود.

2 ـ صیانت و حفاظت ارتش از نفوذ جریان های سیاسی و گرایشات حزبی و جناحی یکی از مجاهدت ها و تلاش های ارزشمند و بسیار حیاتی حضرت امام خمینی به شماره می رود.

از همان مراحل اولیه شکل گیری ارتش جمهوری اسلامی ایران تحرکاتی برای رخنه جریان های سیاسی در آن به منظور محکم کردن جای پای خود و مهره چینی برای بهره برداری های حزبی و جناحی از این نیروی تازه متحول شده و آماده خدمت صادقانه مشاهده گردید و امام خمینی با فکر بیدار و نگاه نافذ خود این تحرکات را شناسایی نمود و به پاسداری و حراست از ارتش اهتمام ورزید.

رهنمودهای ذیل نمونه هایی از تلاش های فکری و آگاهی بخش امام را برای جلوگیری از تحرکات حزبی و سیاسی در ارتش نمایان می کند :

« سران این ارتش و همه قوای مسلح باید موظف باشند به این که حفظ کنند تمام ارتش را از این که وارد امور سیاسی بشود . ورود درامور سیاسی همان و حیثیت ارتش از بین رفتن همان . » (4 )

حضرت امام خمینی تحرکات مرموز برای آلوده کردن ارتش به حزب گرایی و سیاست بازی را ناشی از شکل گیری تدیجی ارتش مورد نظر اسلام می دانند که پس از پیروزی انقلاب مراحل این تحول بزرگ را با سرعت پشت سرگذاشت و در خدمت دین و میهن اسلامی درآمد :

مطرح هست این است که ما این ارتشی که الان دیدیم که ...]بیشتر[ « آن چیزی که از همه چیزها برای ابرقدرت ها الان جنگ می کند و پیشبرد هم می کند ... این یک خوفی در قلب آنها ایجاد کرده . » (5 )

نتیجه انسجام و قدرت وپیشرفت ارتش در نبرد با متجاوزین وابسته به قدرت های استکباری این است که به توطئه و ترفند روی آورند که یکی از آنها آلوده کردن ارتش به سیاست بازی و حزب گرایی است :

« این ها دارند کم کم مایوس می شوند از این جهت می خواهند ارتش را از باطن یک اشکالاتی در آن ایجاد کنند. یکی از اشکالات بزرگ همین است که امور سیاسی را وارد کنند در ارتش و بیایند صحبت های سیاسی بکنند و بیایند حرف های سیاسی بزنند... شماهم وارد بشوید در این میدان یک دسته تان اهل گروه کذا بشوید و یک دسته هم اهل حزب کذا بشوید و دایما افکارتان بیاید سراغ حزب بازی سراغ گروه بازی و سراغ این مسائل و این همان است که ارتش را از دست می دهد همه چیز ارتش را از بین می برد . » (6 )

حضرت امام خمینی بین « بازی های سیاسی » و « بینش و شناخت های سیاسی » تفاوت قائل است و به همین دلیل مرزبین دو را مشخص می نماید و به آگاه سازی نیروهای مسلح از جمله ارتش می پردازد. در نگرش جامع امام بازی های سیاسی یک آفت و خطر بزرگ برای قوای نظامی مملکت است و با اتحاد وانسجام ارتش و قدرت و توان مقابله با دشمنان در داخل و خارج از مرزها در تضاد آشکار می باشد و حاصلی جز تشتت و پراکندگی و در پی آن ضعف و شکست برای قوای نظامی به بار نمی آورد.

امام خمینی در کنار نفی و طرد بازی های سیاسی در ارتش و سایر قوای مسلح به ضرورت وجود بینش ها و شناخت های سیاسی در نیروهای نظامی اصرار می ورزد زیرا وجود این شناخت ها موجب می شود که ارتش اسلام نسبت به تحرکات و اهداف قدرت های استعماری و اذناب و ایادی آنان در داخل کشور و شیوه های رخنه و نفوذ و ترفندها و توطئه های آنان آگاه شوند و به « بصیرت سیاسی » برسند تا به این وسیله در خدمت نظام حکومتی اسلام در آیند و برای تحقق اهداف و آرمان های بزرگ و والای آن جانفشانی کنند.
رهنمود ذیل با عباراتی کوتاه اصل ضرورت کسب آگاهی و بصیرت سیاسی برای ارتش و سایر نیروهای مسلح را مطرح می نماید :

« قوای مسلح از هر قشری که هستند در حالی که باید دارای دید سیاسی باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند نباید در اموری که سیاست بازان در آن دخالت دارند داخل شوند . » (7 )

3 ـ ارتشی که پیوسته و متحد با ملت باشد و در خدمت دین و میهن در آید و ارتشی که از حزب گرایی ها و جناح زدگی های سیاسی مصون گردد و سیاست بازان در ایجاد تفرقه و تزلزل در آن ناکام باشند و ارتشی که در اوج آگاهی و بصیرت سیاسی قرار گیرد و ماهیت قدرت های استکباری و دولت ها و جریان های وابسته به آنان را فهم و درک کند و با شناخت های اساسی و مبنایی نسبت به احکام و تعالیم سیاسی اسلام در خدمت حکومت اسلامی در آید به طور طبیعی در مسیر رشد و پیشرفت های بزرگ و چشمگیر به تحرک در می آید و در میادین رزم با متجاوزین در اوج اتحاد و اقتدار قرار می گیرد و همواره سربلند و سرافراز خواهد بود.

ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از عبور از مراحل مختلف تحول و دگرگونی و با نفی گرایشات حزبی و سیاسی و جناحی و نیز با کسب شناخت و بصیرت سیاسی نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی به عرصه های « آزمون عملی » وارد شد و در کنار سایر نیروهای مسلح در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و به دفع تجاوز رژیم بعث عراق که با طرح و نقشه آمریکای جنایتکار سرزمین ایران اسلامی را مورد تهاجم قرار داده بود پرداخت .

حضرت امام خمینی به طور مکرر از موفقیت های ارتش و سایر قوای مسلح در دفع تجاوز دشمنان و دفاع از اسلام و میهن اسلامی قدردانی نمود و به تمجید از حماسه های بزرگ آنان در جبهه های جنگ پرداخت و به این وسیله آثار تحول بزرگ و الهی در ارتش را که با تجلی عملی و عینی اصل مقدس « جهاد فی سبیل الله » در رفتار و عملکرد آنان اثبات گردید به همگان گوشزد نمود.

دو نمونه از سخنان امام خمینی در تجلیل از حماسه های ارتش در مقابله با دشمنان ـ که با تمجید از ایمان و معنویت نیروهای ارتش و تاثیر شگرف آن در پیروزی های آنان همراه است ـ برای نمایاندن موفقیت های ارتش و سایر نیروهای نظامی کافی می باشد :

« جوانمردی های ارتش و سایر قوای مسلحه ـ مثل سپاه پاسداران و دیگران ـ ما را به یاد جوانمردی های صدر اسلام انداخت .... آن چیزی که مطرح است در جنگ عدد نیست . آن چیزی که مطرح هست آن قدرت فکری انسان هست همان قدرتی که با اتکال به خدا در صدر اسلام یک عده کمشان لشکرهای زیاد را به هم زد... الان در ارتش و سپاه پاسداران و در سایر قوای انتظامی و نظامی ما آن قدرت هست ... » (8 )

« شما در این نبردهای بزرگی مثل نبرد آبادان و مثل تنگه چزابه و مثل بستان کاری کردید که اعجاز بود. از باب این که یک جمعیت کم ... باایمان بزرگ این اعجاز را آفریدند... افراد کم با بازوان قوی و قلب مطمئن و قلب متوجه به خدای تبارک و تعالی و عشق به شهادت و عشق به لقاالله این هاست که پیروزی می آورد » (9 )

امروز به برکت ادامه تسری آثار ایمان به خدا و انقلاب و نظام و تداوم رهنمودهای رهبری اسلامی در ارتش این نیروی زنده و بالنده همچنان در مسیر خدمت خالصانه به دین و میهن و ملت و صیانت و حراست از استقلال و تمامیت ارضی ایران اسلامی حرکت می کند و در کنار سایر نیروهای مسلح با گرایشات ناب اسلامی و متجلی کردن ایمان و معنویت زلال دینی در سلوک و رفتار و عملکردهایشان ضمن آن که در آمادگی کامل رزمی به سر می برند به تحقیق و پژوهش های مبنایی و کاربردی روی آورده و به تولید سلاح ها و ابزارهای نظامی ـ همچون تانک و موشک ـ توفیق حاصل نموده اند و با مجهز کردن خود به سلاح های پیشرفته قدرت های استکباری و مهره ها و عواملشان را ـ که حکومت های دست نشانده در منطقه می باشند ـ به هراس افکنده اند. همین خوف و هراس ها آنان را در موضع ضعف و تزلزل افکنده است به گونه ای که از طرفی خواهان مذاکره با ایران قدرتمند اسلامی می باشند و از سویی دیگر به طور مکرر نظام جمهوری اسلامی ایران را برای کشورهای منطقه یک خطر بزرگ معرفی می نمایند تا به این وسیله تحقق اصل « وحدت ممالک اسلامی » را که هدف و آرزوی بزرگ امام خمینی بود و هم اینک نیز از اهداف و آرمان های انقلاب و نظام و رهبری می باشد به تاخیر اندازند و با سیاست شیطانی و استعماری « تفرقه بینداز و حکومت کن » همچنان آب ها را تیره کنند و ماهی های مراد خود را صید نمایند.
تردیدی وجود ندارد که « وحدت اسلامی » در داخل ایران بین دولت و ملت و ارتش و سپاه و نیز تلاش های مستمر نظام اسلامی ایران در مسیر تحقق « وحدت جهان اسلام » توطئه های شوم و شیطانی قدرت های استکباری ـ همچون آمریکا و انگلیس و اسرائیل ـ را ناکام خواهد گذاشت .

ــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقی :

1 ـ صحیفه امام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ج 15 ص 269

2 ـ همان مدرک

3 ـ همان مدرک

4 ـ همان مدرک ج 14 ص 441

5 ـ همان مدرک ص 441 و 442

6 ـ همان مدرک ص 442

7 ـ همان مدرک ص 74

8 ـ همان مدرک ج 13 ص 234

9 ـ همان مدرک ج 16 ص 89 و 90

مقایسه ارتش امروز با ارتش دیروز نشان می دهد که به سختی می توان در دنیای کنونی ارتشی را یافت که این گونه شگفت انگیز متحول شود و به رشد و پیشرفت درآید و بندهای استعمار و زنجیرهای استبداد را از هم بگسلد و از تنگنای « ظلمت » به فضای فراخ و گسترده « نور » راه یابد .

شاخصه بزرگ « مردم گرایی » در فرهنگ و تعالیم اسلامی ایجاب می کرد که ارتش پس از تحول اولیه در خدمت ملت درآید و به صیانت از آرمان های والای مردم مسلمان که خواهان دیانت و استقلال بودند بپردازد و حضرت امام خمینی با تدبیرهای خویش به این مهم نائل آمد و بین ارتش و ملت پیوندی مقدس برقرار کرد که آثار آن را در تمام صحنه های حضور ارتش به ویژه در دوران جنگ به وضوح مشاهده کردیم .

« استقلال » که بزرگ ترین اصل و رکن و مبنا می باشد در پرتو همبستگی و اتحاد ملت و ارتش تحقق خواهد یافت و هرگز در کویر تفرقه و شوره زار اختلاف بذر عزت و استقلال بارور نمی شود .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد