swc

swc

امام خمینی قاطع و استوار در مبارزه با آمریکا

در آستانه سالروز 13 آبان که به درستی « روز ملی مبارزه با استکبار جهانی » نام گرفته است قرار داریم .
همه ساله سه واقعه مهم را که در سه مقطع از تاریخ نهضت اسلامی تحقق یافته است در چنین روزی گرامی می داریم . واقعه اول در 13 آبان سال 1343 که حضرت امام خمینی پس از تهاجم و یورش انقلابی علیه قانون استعماری کاپیتولاسیون ـ و به فاصله 9 روز پس از این موضع گیری و حرکت شجاعانه ـ دستگیر می شود و به دستور آمریکا و توسط حکومت دست نشانده پهلوی از ایران تبعید می گردد.

 

واقعه دوم در اوج تظاهرات و مبارزات علیه رژیم ستمشاهی و در 13 آبان 1357 اتفاق می افتد . در این روز دانش آموزان و دانشجویان در محوطه دانشگاه به مناسبت سالگشت تبعید رهبر محبوبشان توسط رژیم پهلوی گرد هم آمدند تا صدای مخالفت و اعتراض خود را به جهانیان برسانند و بازگشت رهبر کبیر انقلاب به وطن خویش را مطالبه کنند . رژیم ستمشاهی به سرکوب این تجمع انقلابی پرداخت و 56 نفر از جوانان مسلمان را به خاک و خون کشاند .

واقعه سوم پس از ورود حضرت امام خمینی به وطن و در روز 13 آبان 1358 و در اعتراض به دخالت های آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام به وقوع پیوست .

در هر سه واقعه محور اصلی مبارزات تهاجم قهرمانانه امام خمینی علیه سلطه آمریکای جهانخوار بود. این رجل عظیم القدر الهی در اوج بینشی سیاسی دشمن اصلی را شناسایی کرد و همه اعتراضات و مبارزات را علیه او ساماندهی و رهبری نمود و این حرکت پر شور و شجاعانه تا پایان آخرین لحظات عمر پر خیر و برکت این پیشوای آزاده امتداد داشت .

برای الگوگیری از تفکرات و تحرکات آگاهانه امام خمینی علیه سیطره آمریکای جهانخوار مداقه و تفکر در راهبردهای آن پیشوای جامع نگر و روشن بین را ضروری می دانیم .

1 ـ حضرت امام خمینی آمریکا را در راس قدرت های استکباری جهان و عامل اصلی تمام گرفتاری های جهان اسلام به ویژه ایران می دانست و به همین دلیل در حرکت و خروش سنگین و همه جانبه خویش در 4 آبان 1343 علیه لایحه استعماری کاپیتولاسیون تیغ تیز مبارزه را به روی آمریکا کشید و گرفتاری های ایران را به او نسبت داد. این سخن امام خمینی که : « تمام گرفتاری ما از این آمریکاست ..... این وکلا هم از آمریکا هستند این وزرا هم از آمریکا هستند . » (1 ) به وضوح نشان می دهد که قیام و قعود نمایندگان مجلس شورای ملی در تصویب لایحه کاپیتولاسیون ظاهری و تشریفاتی بود و قبلا دستور تصویب این قانون ذلت بار که استقلال ایران را سرکوب نمود از جانب آمریکا صادر شده بود.

امام خمینی در همان خروش قهرمانانه خویش در 4 آبان 1343 به صراحت اعلام می نمایند : « آمریکا از انگلیس بدتر انگلیس از آمریکا بدتر شوروی از هر دو بدتر همه از هم بدتر همه از هم پلیدتر اما امروز سر و کار ما با این خبیث هاست با آمریکاست . » (2 )

حضرت امام در این سخنان کوبنده ابتدا ماهیت « استکبار جهانی » را همه نمایانند و به این واقعیت تصریح می کنند که کشورهای استکباری همه از هم بدتر و پلیدتر هستند و هیچ کدام برای بشریت دل نمی سوزانند و هیچ یک از آنها به نفع سرزمین های اسلامی از جمله ایران تلاش و فعالیتی نمی کنند لکن در شرایط حاکم بر جهان و با توجه به نقش آمریکا که حالت محوریت در شرارت دارد طبیعی است که مسلمانان باید همه فریادها و اعتراض ها و مبارزاتشان را علیه او ساماندهی کنند تا از سیطره رو به گسترش آن جلوگیری نمایند.

این موضع گیری های امام خمینی علیه آمریکا در 4 آبان 1343 باعث شد تا رژیم آمریکایی شاه در 13 آبان همان سال این پیشوای بزرگ الهی را دستگیر و از ایران تبعید نماید.

2 ـ حضرت امام خمینی معتقد بودند که آمریکا « شیطان بزرگ » است یعنی در مقایسه با سایر قدرت های استکباری اولا نقش بنیادی و مرکزیت دارد و دیگر کشورها اقمار او به شمار می آیند. ثانیا او ـ که شیطان بزرگ است ـ جمعی از شیطان های کوچک را همیشه به صورت ایادی و عوامل خود به بهره برداری علیه مسلمین و مردم جهان به تحرک و فعالیت های مخرب درمی آورد.

حضرت امام خمینی این واقعیت را با استفاده از روایتی درباره پیامبر اکرم (ص ) و به صورت تشبیه و تمثیلی آگاهی بخش مطرح می نمایند :

« در یک روایتی است که رسول خدا که مبعوث شد آن شیطان بزرگ فریاد کرد و شیطان ها را دور خودش جمع کرد و اینکه : مشکل شد کار بر ما! در این انقلاب شیطان بزرگ که آمریکاست شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع می کند. چه بچه شیطان هایی که در ایران هستند و چه شیطان هایی که در خارج هستند جمع کرده است و هیاهو به راه انداخته است . » (3 )

این تشبیه و تمثیل نشان می دهد نقش آمریکا همانند نقش تخریبی و انحراف انگیز و گمراه ساز شیطان بزرگ در خلقت است که پیوسته انسان ها را در گستره هستی به خیانت و جنایت و فساد و تباهی وسوسه می کند و هرگز لحظه ای از اغواگری و فریبندگی باز نمی ماند.

مطالعه در اوراق تاریخ سیاسی جهان معاصر نشان می دهد که آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای معاند و تخریب گر که در کار ملل محروم شیطنت می کنند و آسیب به وجود می آورند « شیطان بزرگ » است و همه شیاطین دیگر را تحت پوشش و رهبری خود درمی آورد. در ایران این نقش محوری آمریکا با توجه به رخدادهای تلخ و جنایت های بی شماری که توسط آمریکا صورت گرفته است و هم اکنون نیز تداوم دارد بسیار ملموس و مشهود می باشد اگرچه برخی از عناصر سطحی نگر و ساده اندیش چشم خویش را به روی واقعیت ها می بندند و در سر خویش سودای مذاکره و ارتباط با شیطان بزرگ را می پرورند و به آمد و شد دولت های آمریکا و شعارهای به ظاهر زیبا و بشردوستانه روسای جمهور آن که بنا به مصالح و مطامع ضد انسانی شان تغییر مشی و روش می دهند و دارای همان ماهیت استکباری می باشند حسن ظن دارند!

3 ـ حضرت امام خمینی با توجه به شناخت عمیق نسبت به سیاست های سیطره جویانه آمریکا در ایران که به هیچ وجه در طول دوران انقلاب ـ قبل و بعد از پیروزی نهضت ـدچار وقفه نشده است با صراحت و قاطعیت اعلام می نمایند : « خطر آمریکا به حدی است که اگر کوچک ترین غفلتی کنید نابود می شوید . » (4 )

مخاطب اصلی امام خمینی در این اعلام خطر و درخواست بیداری و هشیاری تمام مسئولان و دولتمردان می باشند هم آنان که باید امور سیاست خارجی در نظام حکومتی اسلام را به نحو مطلوب و منطبق با آموزش ها و دستورالعمل های نهفته در تعالیم و قوانین جامع دین مبین حق ساماندهی کنند و اصل عزت و اقتدار و نیز اصل نفی سلطه کفار بر مسلمین را به مرحله اجرا و عمل درآورند.

امام خمینی در این رهنمود خطر آمریکا را بسیار بزرگ و فراگیر و متناسب با اهداف ضد اسلامی و استکباری آن که هیچ گاه با اسلام و انقلاب و نظام سر سازگاری نداشته و ندارد و فقط انهدام دین و هر جنبش و حرکت ناشی از آن را طالب است معرفی می کند. زیرا همچنان که قرآن کریم در بیان مشخصه های جبهه کفر جهانی و نمایاندن ماهیت قدرت های استکباری اعلام می دارد که « آنان هرگز دوست نمی دارند که به شما مسلمانان خیری برسد » (5 ) و « هرگز از مسلمین راضی و خشنود نمی گردند مگر از آنها پیروی شود . » (6 ) و در نهایت « دوست دارند مسلمانان نیز همانند آنها کافر شوند . » (7 ) آمریکا که مظهر کفر و رهبر جبهه استکبار جهانی می باشد دارای همین ماهیت و اهداف می باشد و امروز در اوج نفاق سیاسی هویت اصلی خود را پنهان داشته و در ظاهر و با شعارهای مبتنی بر دموکراسی و حقوق بشر و همزیستی مسالمت آمیز قصد نزدیک شدن به ایران و محکم کردن جای پای خود برای بازگرداندن سلطه ای است که در اثر انقلاب اسلامی و با رهبری های امام خمینی از بین رفت .

همچنین امام خمینی در رهنمود مزبور به مسئولان و دولتمردان هشدار می دهند که کوچک ترین « غفلت» در فهم و تشخیص خطر آمریکا و اتخاذ سیاست ها و روش های مراقبتی باعث نابودی نظام خواهد شد.
حضرت امام در حالی کوچک ترین غفلت در شناخت ماهیت و درک خطر و آسیب های بزرگ آمریکا را موجب انهدام و نابودی می دانند که متاسفانه شاهدیم برخی از تفکرات و دیدگاه ها در تشکیلات حکومتی و دولتی ما همواره خواهان نرمش و سازش با قدرت استکباری آمریکا بوده و هستند و به طور نسنجیده همواره دست به کارهایی زده اند که به مرور خطا و سطحی بودن آن برای همگان نمایان شده است .

4 ـ نگاه نافذ امام خمینی و اندیشه های تابناک و راهبردی او هرگز به مسائل ایران و ضایعات ناشی از تحرکات مخرب آمریکا در این کشور محدود نمی گردد و این شخصیت الهی که به طور طبیعی دارای جامعیت فکر و وسعت شناخت بود فراتر از حصارهای جغرافیایی و محدودیت های تاریخی می اندیشید.

بر این اصل و مبنا حضرت امام خمینی خطر آمریکار را نه تنها برای ایران که برای جهان اسلام و همه ملل و کشورهای اسلامی بسیار جدی و روزافزون می دانستند و بارها سران کشورها و گروهای مسئول در سرزمین های اسلامی را مخاطب قرار می دادند و دشمنان آنان را که در کنارشان لانه کرده بودند و ضربه می زدند و همه از جانب آمریکا تحریک و تسلیح می شدند معرفی می کردند تا به این وسیله تارهای تنیده شده از خوش خیالی و حسن ظن های بی مورد و تاثیرپذیری از جاذبه های فریبنده شعارهای به ظاهر آزادیخواهانه و دموکراسی طلب و حقوق بشری آمریکا از ذهن و فکرشان فرو ریزد.

امام خمینی به صراحت اعلام می کردند : « آمریکا در هر فسادی دست دارد . » (8 ) و ملت های مسلمان را هشیار می نمودند و به کسب این بینش و آگاهی کامل و حیاتی فرا می خواندند که نه تنها مسئولان رژیم صهیونیستی ـ که عامل فلاکت کشورهای اسلامی می باشند ـ همه « مهره آمریکا » هستند (9 ) که بسیاری از سران و دولتمردانی که زمامداری ممالک اسلامی را به عهده دارند دست در دست آمریکا دارند و برای نابودی اسلام و سرزمین های اسلامی تلاش می کنند و از آن جمله اعلام داشتند که « سادات نوکر خیانتکار آمریکاست » (10 )

           و دیدیم که چنین بود به دستور شیطان بزرگ و با تمهید زمینه های لازم در « کمپ دیوید » آمریکا رژیم اسرائیل را که غاصب فلسطین است و بنابر قوانین جاری دنیای معاصر در تمام مجامع بین المللی باید سرزمین غصب شده مسلمانان را تخلیه نماید به رسمیت شناخت !

و نیز امام خمینی صدام را « خادم سرسپرده آمریکا » نام نهاد (11 ) و دیدیم همچنان که این پیشوای الهی پیش بینی کرده بود علاوه بر تعدی به ایران کشورهای اسلامی را نیز مورد تهاجم قرار داد و آنگاه که پا را فراتر از آنجا که دستور داشت گذاشت به صورت مهره سوخته درآمد!

حضرت امام خمینی فقط به اعلام خطر آمریکا به جهان اسلام بسنده نمی کرد که آنان را به حرکت و عمل و مبارزه قهرآمیز با شیطان بزرگ فرا می خواند. امام خمینی کنگره عظیم و جهانی حج را فرصت بسیار مناسبی برای تجلی فلسفه این عبادت بزرگ در تقابل با شیطان بزرگ و شیاطین دیگر می دانست و با این نگرش وسیع همه حج گزاران را اینگونه مخاطب قرار می داد و به فریاد علیه آمریکا فرا می خواند :

« .... و کدام بت به پایه شیطان بزرگ و بتها و طاغوت های خونخوار می رسد که همه مستضعفان جهان را به سجده خود و ستایش خویش فراخوانند و همه بندگان آزاد خدای تعالی را بنده فرمانبردار خویش دانند
در فریضه حج که لبیک به حق است و هجرت به سوی حق تعالی به برکت ابراهیم و محمد است مقام « نه » بر همه بتها و طاغوتهاست و شیطان ها و شیطان زاده هاست . و کدام بت از « شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار » و شوروی ملحد متجاوز بزرگتر و کدام طاغوت و طاغوتچه از طاغوت های زمان ما بالاترند » (12 )

این نوع نگرش آمریکا به موضوع رابطه با ایران از آنجا ناشی می شود که شیطان بزرگ دارای ماهیت « جهانخواری » می باشد و در حالی ابراز تمایل به مذاکره و ارتباط با ایران میکند که خود در جایگاه « ظالم » و ملت ایران در جایگاه « مظلوم » قرار دارند و کجا می توان سراغ گرفت و نشانه ای یافت که ظالمان و جهان خواران به نفع مظلومان وارد مراوده و مرابطه شوند !

این که حضرت امام خمینی می فرماید : « رابطه ما با امثال آمریکا رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است.»(13 ) به همین واقعیت تصریح دارد.

این موضوع را از زاویه ای دیگر نیز مورد نظر قرار می دهیم و آن اینکه اصولا آمریکای جنایتکار از مطرح کردن مذاکره و رابطه نوعی نرمش و سازش و کنار آمدن ایران با اهداف و خواسته های خود را دنبال و پی گیری می کند و اگر قرار باشد که نظام اسلامی با آمریکا اینگونه رابطه برقرار کند چه نیازی به آن همه مبارزات گسترده برای نفی سیطره جویی ها و دخالت های آمریکا و جنایات بی شمار او در ایران بود !

ببینیم امام خمینی چگونه این واقعیت را به تامل و تفکر همگان در می آورد و یادآور می شود که همه رنج های متداوم ملت ایران ناشی از نفی رابطه و طرد سیطره آمریکا بوده است :

« اگر ما با آمریکا و سایر ابرقدرت ها کنار آمده بودیم گرفتار این مصائب نبودیم ولی مردم ما دیگر به هیچ وجه حاضر نیستند تن به خواری و ذلت دهند » (14 )

آیا نمی خواهیم بیندیشیم که این خواری و ذلت چیست که عامل آن رابطه با آمریکاست ! مگر نه این است که ضربه زدن به استقلال و اقتدار نظام اسلامی ایجاد روزنه های نفوذ مهره سازی های مجدد مهیا کردن زمینه های سیطره بر فرهنگ و سیاست و اقتصاد و کاستن نقش راهبردی و حیاتی انقلاب ونظام در جهان اسلام از اهداف و سیاست هایی است که آمریکا با ایجاد رابطه با ایران تعقیب می نماید ! و راستی چه خواری و ذلتی از این ها بالاتر قابل تصور است !

بر مبنای اندیشه های راهبردی امام خمینی در حالی که : « آمریکا قصد نابودی ما را دارد . » (15 ) طبیعی است که : « تسلیم برای مسلمان معنا ندارد . » (16 ) بنابراین بهتر است مسئولان و دولتمردان ما به فکر صیانت از استقلال و آزادی و عزت و صلابتی باشند که در اثر مبارزه با نفوذ و سیطره آمریکا به وجود آمد و اسلام و انقلاب و نظام اسلامی را بر بلندای قلل شرافت و عظمت نشاند و برای جهان اسلام « الگوی عملی » در متجلی ساختن اصل و قانون بزرگ « جهاد » با جبهه کفر و شرک و نفاق نمود.

مسئولان و دولتمردان ما باید بدانند که نمی توان دست سردمداران آمریکایی را که به خون ملل مسلمان ایران و عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین آلوده است فشرد و بر عملکردهای تباهشان که آخرین آنها تلاش برای از بین بردن وحدت تشیع و تسنن با انجام عملیات تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان و کشتار فجیع مظلومان از هر دو مذهب بود مهر تایید زد! ضمن آنکه شبیه همین جنایت را عوامل و ایادی آمریکا در عراق و ا فغانستان تکرار می کنند و بر وسعت آن می افزایند و در همان حال خود را حامی حقوق بشر می دانند و شعار اعطای دموکراسی به سرزمین های اسلامی را مطرح می کنند!

بیدار باشیم که دشمن در کمین است و اگر ما غفلت کنیم او نمی کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقی :

1 ـ صحیفه امام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ج 1 ص 422

2 ـ همان مدرک ص 420

3 ـ همان مدرک ج 10 ص 489

4 ـ همان مدرک ج 12 ص 202

5 ـ قرآن کریم سوره بقره (2 ) آیه 105

6 ـ سوره بقره (2 ) آیه 120

7 ـ سوره نسا (4 ) آیه 89

8 ـ صحیفه امام ج 13 ص 208

9 ـ همان مدرک ص 208

10 ـ همان مدرک ص 209

11 ـ همان مدرک ص 209

12 ـ همان مدرک ج 20 ص 89

13 ـ همان مدرک ج 12 ص 233

14 ـ همان مدرک ج 13 ص 213

15 ـ همان مدرک ص 213

16 ـ همان مدرک ص 213

جای شگفتی است که برخی از عناصر سطحی نگر چشم خویش را به روی واقعیت ها می بندند و در سر خویش سودای مذاکره و ارتباط با شیطان بزرگ را می پرورند و به آمد و شد دولت های آمریکا و شعارهای به ظاهر زیبا و بشردوستانه روسای جمهور آن که بنابر مصالح و مطامع ضد انسانی شان تغییر مشی و روش می دهند و دارای همان ماهیت استکباری می باشند حسن ظن دارند!

حضرت امام خمینی :

شیطان بزرگ که آمریکاست شیاطن را با فریاد دور خودش جمع می کند.

آمریکا در هر فسادی دست دارد.

تمام گرفتاری ما از آمریکاست .

خطر آمریکا به حدی است که اگر کوچک ترین غفلتی کنید نابود می شوید.

رابطه ما با امثال آمریکا رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است .

نگاه نافذ امام خمینی و اندیشه های راهبردی او هرگز به مسائل ایران و ضایعات ناشی از تحرکات مخرب آمریکا در این کشور محدود نمی گردید و این شخصیت الهی که به طور طبیعی دارای جامعیت فکر و وسعت شناخت بود فراتر از حصارهای جغرافیایی و محدودیت های تاریخی می اندیشید .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد