X
تبلیغات
رایتل

swc

شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389
توسط: Mr.Hawkman

امام خمینی از نگاه اندیشمندان خارجی

امام خمینى از نگاه اندیشمندان خارجى

 

رئیس جوامع اسلامى اسپانیا

امام خمینى سبب حیات دوباره اسلام شد رئیس فدارسیون جوامع اسلامى اسپانیا با ستایش از شخصیت امام خمینى، از ایشان به عنوان عامل حیات دوباره اسلام در قرن حاضر یاد کرد.

دکتر «فرانسیسکو اسکودرو بداته‏»، رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا، در گفت و گو با ایرنا در مادرید گفت: چهره حیات بخش امام خمینى در جهان اسلام امرى غیر قابل اغماض مى‏باشد و ایشان یکى از بزرگترین شخصیتهاى قرن حاضر محسوب مى‏شوند.

وى افزود: انقلاب اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى سبب بروز تحولات و دگرگونیهاى عظیم در جهان اسلام شد و وى چهره جدیدى از اسلام را ارائه کرد.

دکتر «بداته‏» یادآور شد: انقلاب ایران درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حکومتهاى دیکتاتورى و غیر انسانى را آموخت.

رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا با اشاره به اینکه امام خمینى با اتکاى به سلاح ایمان به خداوند یکتا در مبارزه با رژیم پرقدرت شاه در ایران، انقلاب اسلامى را به پیروزى رساند، گفت: زندگى ایشان الگوى مناسبى براى همه مسلمانان است.

دکتر «بداته‏» مى‏افزاید: دشمنان اسلام و مسلمانان با استفاده از رسانه‏هاى ارتباطى و تبلیغاتى بر پیکر مسلمانان ضربه مى‏زنند و با انتشار اخبار نادرست و کذب و با بهره‏گیرى از حربه‏هاى نظامى و اقتصادى، کشورهاى اسلامى و مسلمانان را مورد حمله قرار مى‏دهند.

وى گفت: جهان اسلام در کنار سلاح ایمان، نیازمند سرمایه‏گذارى براى ایجاد یک تشکل خبرى و تبلیغاتى متحد است.

رئیس فدارسیون جوامع اسلامى اسپانیا فقدان اتحاد و همبستگى میان کشورهاى اسلامى و مسلمانان را عمده‏ترین عامل جدایى دانست و افزود: دنیاى اسلام به اتحاد سیاسى و اقتصادى نیز نیازمند مى‏باشد.

دکتر «فرانسیسکو اسکودرو بداته‏» در میان مسلمانان اسپانیا به نام «عبدالسلام منصور» شناخته مى‏شود.

در حال حاضر بین 450 تا 500 هزار مسلمان در اسپانیا زندگى مى‏کنند و 300 مسجد و یکصد مجمع اسلامى ثبت‏شده در وزارت دادگسترى در این کشور وجود دارد.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى ، 5/7/78

رئیس جامعه مسلمانان اسپانیا:

امام خمینى عامل بیدارى مسلمانان بودرئیس جامعه مسلمانان اسپانیا با تجلیل از شخصیت‏حضرت امام خمینى، از ایشان به عنوان عامل بیدارى مسلمانان در جهان اسلام یاد کرد.

«ریاج تاتارى‏» در گفت و گو با ایرنا در مادرید افزود: امام خمینى که شخصیتى ممتاز و برجسته در جهان اسلام شناخته مى‏شود، موفق شد یک انقلاب مهم اسلامى را در ایران به پیروزى برساند.

وى گفت: پیروزى انقلاب اسلامى در ایران یک حرکت‏بسیار مهم و با اهمیت‏براى جهان اسلام به حساب مى‏آید و سبب افتخار مسلمانان است.

رئیس جامعه مسلمانان اسپانیا با تمجید از مواضع و سیاستهاى رئیس جمهورى اسلامى ایران در قبال مسائل جهان گفت: تداوم این اقدامات براى آینده ایران و جهان اسلام بسیار ارزنده و مفید خواهد بود.

وى عدم همبستگى و اتحاد میان مسلمانان را یکى از عمده‏ترین مشکلات در دنیاى کنونى اسلام ذکر کرد و افزود: جهان اسلام و مسلمانان در حال گذراندن یک دوره بسیار حساس و دشوار مى‏باشند و نیازمند حرکت‏به سوى اتحاد و انسجام هستند.

وى سازماندهى تبلیغات براى مقابله با توطئه‏هاى دشمنان اسلام را در جهان اسلام ضرورى خواند و خواستار بهره‏گیرى سودمند از این ابزار جهت موفقیت مسلمانان شد.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى،6/7/78.

یک شخصیت عراقى: نام امام خمینى با بیدارى اسلامى درهم آمیخته است‏دبیرکل اتحادیه اسلامى ترکمنهاى عراق از نقش امام خمینى (ره) در بیدارى مسلمانان جهان ستایش کرد.

عباس البیاتى درمصاحبه با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: نام بنیانگذار جمهورى اسلامى با بیدارى اسلامى درهم آمیخته، به طورى که نام هر یک از آنها مکمل دیگرى شده است.

وى با اشاره به خواست جوامع اسلامى براى پیشرفت و تحول گفت: بعضى از این جوامع در این زمینه از روشهاى غربى الگو گرفتند که با ارزشهاى اسلامى مغایرت داشت، اما امام خمینى الگویى را بوجود آورد که توانست ارزشهاى اسلامى را با دستاوردهاى عصر کنونى سازگار سازد.

البیاتى با اشاره به اینکه على رغم گذشت دو دهه از انقلاب اسلامى، هنوز ابعاد مختلف زندگى امام خمینى ناشناخته باقى مانده است، گفت: زندگى امام خمینى کتابى است که صفحات کمى از آن ورق خورده است.

وى تاکید کرد: این کتاب براى فراگیرى اصول انقلاب و ارزشهاى والاى انسانى باید همواره در اختیار مردم جهان و نسلهاى آینده باشد.

وى با اشاره به حمایت همه جانبه امام خمینى از مستضعفان جهان، بویژه آرمان فلسطین گفت: امام راحل چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامى، همواره از آرمان فلسطین حمایت مى‏کرد.

وى تاکید کرد: آرمان فلسطین از اصول ثابت انقلاب اسلامى است و مردم فلسطین نیز جمهورى اسلامى ایران را پشتیبانى قوى براى خود مى‏دانند.

البیاتى تاکید کرد: مردم فلسطین به دلیل حمایت جمهورى اسلامى ایران، همچنان به مبارزه خود علیه صهیونیستهاى اشغالگر ادامه مى‏دهند و فرزندان امام خمینى در جنوب لبنان همچنان صهیونیستها و مزدوران آنان را تعقیب مى‏کنند و این منطقه را به جهنمى براى آنان تبدیل کرده‏اند.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 10/7/78

مفتى سارایوو:

امام خمینى مسلمانان جهان را به هویت اصلى‏شان بازگرداندمفتى شهر سارایوو، مرکز بوسنى هرزگوین، گفت: امام خمینى (ره) توانست‏با انقلاب اسلامى در ایران مسلمانان جهان را به اسلام و هویت اصلى شان بازگرداند.

«حسین افندى اسمائیچ‏» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى در سارایوو با بیان این مطلب افزود: انقلاب اسلامى ایران در زمانى به رهبرى امام خمینى (ره) شکل گرفت که مسلمانان در اقصى نقاط دنیا، با غفلت، از اسلام فاصله گرفته بودند و این انقلاب آنان را بیدار کرد.

مفتى سارایوو گفت: آنچه امام خمینى (ره) در ایران انجام داد، در قرن فعلى بى‏نظیر بود و این کار بزرگ مى‏تواند پیام و سرمشقى براى کسانى باشد که خواستار دین اسلام هستند.

وى در پایان با اشاره به اینکه دشمنان مى‏کوشند با رواج فرهنگ مبتذل خود، مسلمانان را از اسلام دور کنند، گفت: اسلام بهترین راه حل مسائل دنیاى امروز و فرداست، زیرا دینى است که به همه نیازهاى جامعه بشرى پاسخ گفته است.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 5/7/78

یک مقام فلسطینى:

امام خمینى کرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند.

احمد جبرئیل، دبیر کل جبهه خلق براى آزادى فلسطین، فرماندهى کل، گفت: امام خمینى (ره) با انقلاب اسلامى خود، روحیه انقلابى را به اسلام و عزت و کرامت را به مسلمانان بازگرداند.

جبرئیل در مصاحبه با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: بنیانگذار جمهورى اسلامى، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه نسبت‏به این دین مبین را که دشمنان در طول صدها سال ارائه کرده بودند، از میان برد و مقوله دین افیون ملتها را منسوخ کرد و اسلام را در سطح بین المللى به عنوان یک نیاز انسانى در زمینه‏هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، مادى و معنوى، مطرح کرد.

وى تاکید کرد: امام خمینى (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کرده، به مسلمانان حیات جدیدى ببخشد.

وى افزود: امام راحل ثابت کرد که اسلام قادر است ملتهاى مستضعف و محروم را آزاد کرده، آنان را در برابر کشورهاى استکبارى و طغیانگر به حرکت درآورد.

احمد جبرئیل تصریح کرد، امام خمینى نشان داد که اسلام در دوران کنونى یک عنصر اصلى در تحرک و مقابله مردمى با حکومتهاى ستمگر و فاسد است.

وى افزود: مسلمانان با الهام از انقلاب اسلامى و براى احقاق حق خود، در مناطق مختلف جهان، علیه حکومتهاى ستمگر شوریدند.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 12/7/78

مفتى قزاقستان:

امام خمینى به همه جهانیان تعلق داشت‏مفتى دینى قزاقستان با تجلیل از شخصیت والاى امام خمینى (ره) گفت: ایشان نه به ایران و دنیاى اسلام، بلکه به کلیه جهان تعلق داشت.

«ردبیک قاژى نیسان باى اولى‏» در گفت و گویى با خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى با اشاره به فقدان امام خمینى (ره) اظهار داشت: وقتى عالمى مى‏میرد، در واقع جهانى مرده است.

وى افزود: من آثارى از امام خمینى (ره) رامطالعه و آن را بسیار بالا ارزیابى کرده‏ام. به همین دلیل هم در کتاب خودم با نام «ان الدین عندالله اسلام‏»، بارها به فرمایشات ایشان استناد کرده‏ام.

مفتى قزاقستان، امام خمینى (ره) را یک چهره برجسته دینى و سیاسى جهان دانست و گفت: دنیا به نیک از وى یاد کرده و خواهد کرد; زیرا او را نه تنها دنیاى اسلام، بلکه تمام جهان مى‏شناسند. من نیز به عنوان یک انسان و روحانى دینى براى او ارزش و احترام فوق العاده قائلم.

وى یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یک ساختمان هستند که همدیگر را نگه مى‏دارند و امام خمینى یک چهره برجسته سیاسى مذهبى تاریخ بود که براى وحدت مسلمانان بسیار کوشید.

مفتى قزاقستان یادآور شد، دنیا امام خمینى (ره) را مى‏شناسند و پیام وى به گورباچف که فرمود کمونیست را باید در موزه دید، همچنان در گوشها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شکست‏خورده دانست و اکنون نظاره‏گر عمق پیام او هستیم.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى،7/7/78

یک اندیشمند تاجیک:

امام خمینى معادلات رایج غرب را درهم ریخت‏یک اندیشمند مسلمان تاجیکى گفت: امام خمینى (ره) روش نوینى در نگرش به پدیده‏هاى جهان مطرح کرد.

دکتر محمد تاجیک گفت: قبل از انقلاب اسلامى رویکرد اندیشمندان ما براى تعریف کلمات ظریفى همچون آزادى، اخلاق و ورود به عرصه سیاست، به سوى مکاتب فکرى سوسیالیسم و لیبرالیسم سوق مى‏کرد.

دکتر تاجیک افزود: امام خمینى (س) معادلات رایج غربى را بر هم ریخت و با استفاده از کلمات رقیق و لطیف منحصر به فرد، واژه‏هاى دور از ذهن را تعریف کرد و براى بیان ایده‏ها، آرزوها و حرفهاى ملتش، از فرهنگ ویژه خویش استفاده کرد.

این اندیشمند تاکید کرد: امام با تعریف جدید از مقوله قدرت و تکیه بر چهره اخلاقى آن، موفق شد نیروهاى مردمى را جذب کند و با این تعریف جدید، حکومت پهلوى را زیر سؤال ببرد.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 18/7/78

یک نویسنده روس:

امام خمینى همواره بر پیوند انسان و خدا تاکید مى‏کرددبیر فدارسیون روسیه گفت: امام خمینى (ره) برخلاف رهبران سیاسى قرن حاضر که هر یک داراى استعدادى خاص در یکى از زمینه‏هاى اقتصادى، سیاسى، علمى، فرهنگى، دینى یا حقوقى بودند، توانایى سازماندهى امور در همه حوزه‏ها را داشت.

پروفسور «میخاییل لمشف‏» افزود: امام خمینى (ره) سیاست را بخش لاینفک دین مى‏دانست و با اراده دینى و الهى علیه ستمگران بپاخاست.

وى گفت: امام راحل در تمامى سطوح حیات اجتماعى و سیاسى جامعه، اسلام را به عنوان عامل تعیین کننده در تحولات انقلابى و حمایت کننده ارزشهاى انسانى مطرح کرد.

وى بااشاره به اینکه امام کوشش فراوانى داشت تا از مدلهاى بیگانه دورى گزیند، افزود: امام همواره بر پیوند گسست ناپذیر انسان و خدا تاکید مى‏ورزید. او جوانان را به عنوان منبع انرژى عقل و احساسات به اسلام راستین پیوند داد و آنان را از انحراف نجات بخشید.

«میخاییل لمشف‏» گفت: از بعد بین‏المللى، اندیشه امام سراسر جهان اسلام را در برگرفت و با امریکا و اسرائیل به عنوان معضلات گریبانگیر جهان اسلام به مبارزه برخاست و ثابت کرد که انقلاب اسلامى با انقلابهاى مادى روسیه و فرانسه متفاوت است.

وى تاکید کرد: امام خمینى (ره) با پیروى از تعالیم و ارزشهاى جاودانه اسلامى، برابرى تمام انسانها را بدون وابستگى به موقعیت اجتماعى‏شان در نظر گرفت و صلح و برابرى و رفاه مردم را هدف خود ساخت.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 18/7/18

مفتى کرواسى:

امام خمینى بزرگترین اصلاح‏گر قرن بودمفتى کرواسى از امام خمینى (ره) به عنوان بزرگترین اصلاح‏گر قرن اخیر در جهان اسلام و حتى جوامع آزادیخواه یاد کرد.

«شفکو عمر بشیچ‏» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى در سارایوو گفت: امام خمینى (ره) در دنیاى اسلام و در کل جهان از احترام والایى برخوردار هستند و اندیشه و تفکر ایشان، نه تنها باعث‏بیدارى پیروان دین اسلام شد، بلکه پیروان سایر ادیان را به تفکر در مورد نقش ارزنده دین در جامعه واداشت.

وى افزود: انقلاب امام خمینى (ره) در زمانى از تاریخ به وقوع پیوست که تفکر عدم کارایى دین در جامعه حاکم بود، اما انقلاب اسلامى ایران خط بطلان بر آن کشید و کارآمدتر از گذشته مى‏شود.

مفتى کرواسى در پایان اظهار داشت: با گذشت چند سال از رحلت امام خمینى(ره)، ما شاهد هستیم که افکار و اندیشه‏هاى ایشان در جهان طرفداران فراوانى دارد و باید همه ادیان الهى، قدردان بزرگترین اصلاح‏گر قرن بیستم، یعنى امام خمینى (ره) باشند.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 11/7/78

مفتى اعظم مسلمانان روسیه: اندیشه‏هاى امام خمینى بزرگترین تحول را در جهان اسلام بوجود آورد.

راویل عین الدین، مفتى اعظم مسلمانان روسیه و امام جمعه مسکو گفت: تفکرات و اندیشه‏هاى امام خمینى (ره) بزرگترین تحول را در جهان اسلام بوجود آورده است. امام با افکار و اندیشه‏هاى خود به ما هشدار داد که هر نظامى بدون اتکا به معنویت، محکوم به فنا است.

راویل عین الدین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى، از امام خمینى‏«ره‏» با عنوان فقیهى بزرگ یاد کرد که تمام زندگى خود را وقف عظمت و اعتلاى اسلام کرد.

به گفته امام جمعه مسکو، نام، آثار و افکار امام براى مسلمانان جهان و از جمله مسلمانان روسیه الهام بخش بوده و همچنان در طول تاریخ راهگشاى مسلمانان خواهد بود. وى با تاکید بر تدوین آثار امام گفت: هر قدر از آثار ایشان منتشر شود، باز هم نمى‏توانند ترجمان خدمت آن فقیه بزرگ به عالم اسلام و مسلمانان جهان باشد.

مفتى اعظم روسیه، امام خمینى «ره‏» را منادى آزادى و رهایى مسلمانان از قید استکبار دانست که تمام مسلمانان را در مسیر اسلام واقعى رهنمون گردید.

وى گفت: با قیام امام، بتهاى استکبار و غرب‏گرایى که امنیت اجتماعى و اقتصادى ملتها را از بین مى‏برد و فساد را تبلیغ مى‏کند، شکسته شد.

راویل عین الدین پیام امام به میخائل گورباچف، آخرین رئیس جمهورى شوروى را توصیه و تذکراتى پیامبر گونه نامید که در آن، به روشنى، همه مسائل پیش بینى و راه حل آن ارائه شده بود.

به گفته راویل عین الدین، امام در این پیام خود، در مورد افتادن در دوزخ سرمایه‏دارى و غرب‏گرایى پس از خروج از برزخ کمونیسم نیز هشدار داد.

وى گفت: مسلمانان روسیه همیشه نام امام خمینى‏«ره‏» و آثار و اندیشه‏هاى آن مرد بزرگ تاریخ را گرامى مى‏دارند، زیرا معتقدند که این افکار و اندیشه‏ها، احیاى اسلام را در پى داشت و ارزشهاى عالى اسلامى را رونق بخشید.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 11/7/78

امام جماعت‏بزرگترین مسجد مادرید:

امام خمینى هدایت کننده و روشنگر جامعه بودامام جماعت‏بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید، پایتخت اسپانیا، تلاشها و مجاهدتهاى امام خمینى (ره) را براى سربلندى اسلام و عزت مسلمان در جهان ستود.

«شیخ منیرالمصرى‏»، امام جماعت مسجد مادرید، به خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى در این شهر گفت: امام خمینى شخصیتى نادر در دنیاى اسلام است که از توانمندى و قابلیتهاى فراوانى براى هدایت و روشنگرى برخوردار بوده است.

وى افزود: امام خمینى(ره) توانست احساسات مذهبى و اعتقادى را گسترش و تقویت‏بخشد و اقدامات و تلاشهاى ایشان، ثابت کرد که تنها همین عامل مى‏تواند در افراد تغییر بوجود آورد.

خطیب بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید با تمجید از سیاستهاى دولت ایران گفت: موقعیت فعلى ایران در صحنه‏هاى بین‏المللى از استحکام بیشترى برخوردار شده است و موضع این کشور در قبال بحرانهاى مختلف در نقاط مختلف جهان قابل تحسین است.

شیخ منیرالمصرى با اشاره به اینکه تفرقه و فقدان اتحاد باعث جدایى مسلمانان و کشورهاى اسلامى مى‏شود، گفت: پرهیز از اختلافات و تقویت همبستگى، ابزارى مهم براى رسیدن به هدف مشترک مى‏باشد و دنیاى اسلام در مقطع کنونى براى مقابله با دشمنان، به یگانگى و اتحاد نیازمند است.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 4/7/78

حماس: امام خمینى به ملتهاى مسلمان اعتماد به نفس دادجنبش مقاومت اسلامى فلسطین «حماس‏» از شخصیت امام خمینى و نقش بزرگ و برجسته معظم له در بیدارى مسلمانان جهان ستایش کرد.

عمادالعلمى، عضو دفتر سیاسى و نماینده جنبش حماس در سوریه، در مصاحبه با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: انقلاب اسلامى به رهبرى امام راحل توانست‏به ملتهاى عرب و اسلامى اعتماد به نفس بدهد.

عمادالعلمى تصریح کرد، به برکت پیروزى انقلاب اسلامى ایران، روحیه انقلابى در میان مسلمانان همچنان پابرجاست و على‏رغم مدت طولانى که از پیروزى انقلاب اسلامى مى‏گذارد، این روحیه در میان امت رسوخ پیدا کرده است.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 12/7/78

یک ادیب آذربایجانى:

امام خمینى برترین شخصیت قرن بیستم میلادى است‏«اسرافیل اسرافیل اف‏»، رئیس موزه ادبیات نظامى گنجوى جمهورى آذربایجان، گفت: امام خمینى (ره) برترین شخصیت در میان شخصیتهاى جهانى در قرن بیستم میلادى بود.

این ادیب آذربایجانى به خبرگزارى جمهورى اسلامى در باکو گفت: امام خمینى به عنوان یک شخصیت‏برجسته جهانى نه تنها براى جمهورى اسلامى ایران، بلکه براى جهان و جهانیان مطرح بوده است.

«اسرافیل اف‏» همچنین اظهار داشت: در حالى که انقلاب اسلامى ایران بیستمین بهار عمر خود را سپرى مى‏کند، اما ایده‏ها و اهداف بنیانگذار جمهورى اسلامى در تمام زوایاى این انقلاب به وضوح قابل مشاهده و درک است.

رئیس موزه ادبیات نظامى گنجوى جمهورى آذربایجان افزود: بدون شک، بنیانگذار انقلاب اسلامى با حرکت توفنده خود یک حادثه تاریخى و بسیار بزرگ را براى قرن بیستم رقم زد و این انقلاب اکنون فراتر از مرزهاى ایران به عاملى در جهت‏به حرکت در آوردن نهضتهاى آزادى بخش تبدیل شده است.

وى افزود: اگر به تحولات اخیر در منطقه و از جمله به قفقاز توجه گردد، متوجه اثرات انقلاب اسلامى خواهیم شد.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 4/7/78

یک اندیشمند آذربایجانى: امام خمینى دانشمندى منحصر به فرد بودرئیس مرکز تحقیقات اسلامى جمهورى آذربایجان از امام خمینى (ره) به عنوان نظریه‏پرداز و دانشمندى منحصر به فرد در جهان یاد کرد.

پروفسور «رفیق على اف‏» به خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: امام خمینى (ره) با رهبرى حکیمانه خود و با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، برخلاف ادعاى برخى مدعیانى که دین را عاملى مخرب قلمداد مى‏کردند، نشان داد که اسلام یک دین سازنده و یک ایدئولوژى مبلغ ارزشهاى اخلاقى، صلح و عدالت است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامى جمهورى آذربایجان گفت: بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران و استقرار نظام جمهورى اسلامى در این کشور، کشورهاى همسایه و از جمله جمهورى آذربایجان، قفقاز شمالى و آسیاى میانه نیز از برکات این انقلاب بهره‏مند شدند.

وى افزود: انقلاب اسلامى بزودى اثرات خود را در میان کشورهاى جهان نشان داد و شرایط مساعدى را براى بیدارى ملتها فراهم ساخت.

پروفسور «رفیق على اف‏» گفت: امام خمینى(ره) یکى از شخصیتهاى بزرگ جهان اسلام در 200 سال اخیر است که به عنوان اندیشمند، سیاستمدار، عالم و نظریه‏پرداز بزرگ، برنامه انقلاب اسلامى را آماده و آن را با خروش ملت ایران جایگزین نظام شاهنشاهى در این کشور کرد.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 12/7/78

نلسون ماندلا:

امام خمینى(ره) رهبرى منحصر به فرد بودنلسون ماندلا از هجرت امام خمینى (ره) از پاریس به تهران، به عنوان واقعه‏اى بزرگ یاد کرد و گفت: رهبرى منحصر به فرد امام بود که توانست‏با دست‏خالى، انقلاب اسلامى ایران را به پیروزى برساند.

رئیس جمهورى سابق آفریقاى جنوبى ضمن تمجید از شخصیت استثنایى امام خمینى تاکید نمود. «من با دقت آن روزهاى حساس را دنبال مى‏کردم‏».

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى،6/7/78

یک شخصیت فلسطینى:

امام خمینى به جهان اسلام هویت تازه‏اى بخشیدحسن الباش، اندیشمند معروف فلسطینى و عضو برجسته جنبش جهاد اسلامى فلسطین، گفت: امام خمینى(ره) با انقلاب خود ثابت کرد که اسلام یک قدرت حقیقى است که توانست‏به مسلمانان عزت بخشد.

حسن الباش در مصاحبه با خبرگزارى جمهورى اسلامى افزود: جهان اسلام قبل از سال‏1979 از فقدان هویت رنج مى‏برد، اما امام خمینى با انقلاب خود توانست تغییرات بزرگى را در مردم و هویت و شخصیت آنان ایجاد کند، به طورى که مسلمانان هم اکنون با افتخار به مسلمان بودن خود مى‏بالند.

وى تصریح کرد، بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، ملتهاى زیادى، از جمله مردم فلسطین، الجزایر، کشورهاى آسیاى میانه و جنوب شرق آسیا، تحت تاثیر اندیشه‏هاى امام خمینى قرار گرفتند.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 10/7/78

یک مقام مالزى:

امام خمینى مروج اخلاق و معنویت در دنیاى مادیگراى معاصر بوددکتر «چاندرا مظفر»، معاون حزب عدالت ملى مالزى گفت: امام خمینى در جامعه‏اى که مادى‏گرایى بخشى جدا نشدنى از آن بود، چهره ارزشهاى معنوى و اخلاقى را نمایان ساخت.

این استاد دانشگاه و سیاستمدار فعال مالزى افزود: از امام خمینى به عنوان بزرگترین رهبر قرن بیستم یاد خواهد شد; زیرا وى نخستین رهبرى بود که در این قرن یک انقلاب دینى را پایه‏گذارى کرد.

«چاندرا مظفر» که رئیس سازمان بین‏المللى «جهان با عدالت‏» نیز مى‏باشد، با تقدیر از نقش امام خمینى در پاسدارى از عدالت گفت: امام خمینى رهبر بسیار برجسته‏اى بود که با کوششهاى خود سهم بسزایى در جهان اسلام به عهده داشت.

منبع: روزنامه جمهورى اسلامى، 20/7/78

نویسنده کلمبیایى:

امام خمینى نیاز به اسلام را در دنیا احیا کردحولیان زاپاتا، محقق، نویسنده و رئیس مرکز فرهنگ اسلامى کلمبیا گفت: در قرن بیستم سه شخص در دنیا مطرح شدند و در تمامى مجامع سیاسى مورد توجه سیاستمداران قرار گرفتند. یکى از آنها گاندى بود، دیگرى یحیى (رهبر مردم واتیکان) و سومین آنها حضرت امام خمینى است. از بین این سه رهبر تنها کسى که فرهنگ روحیات و سخنانش در بین مردم مؤثر واقع شد، امام خمینى بود. امام خمینى رهبر مسلمان و آزاده‏اى بود که توانست‏با قیامى، اسلام را در بستر کشور پهناور ایران جاى دهد و نیاز به اسلام را در دنیا احیا کند.

امام خمینى در سایه حکومت اسلامى و تدبیر و درایت توانست الگوى سایر رهبران دنیا باشد.

منبع روزنامه رسالت، مهر 1378

شاعر تاجیکستانى: امام خمینى از شخصیتهاى برجسته و ماندگار تاریخ بشرى است‏خانم مهرالنساء، شاعر، ادیب و عضو کمیته بانوان و خانواده از تاجیکستان، مى‏گوید:

یکى از ویژگیهاى منحصر به فرد انقلاب اسلامى، حضور رهبرى امام خمینى به عنوان پشتوانه الهى این انقلاب است. امام خمینى یکى از شخصیتهاى برجسته و ماندگار تاریخ بشرى هستند که داراى ویژگیهاى انسانى، الهى و ملکوتى خاص بودند. این شخصیت الهى در تمام جهان آنجا که قلبى، الهى و ملکوتى خاص بودند. این شخصیت الهى در تمام جهان، آنجا که قلبى براى عشق و حقیقت مى‏تپد، حضور دارد و زنده است و ماندگار.

سراسر جهان اسلام و مستضعفین به حضور چنین رهبرى افتخار مى‏کنند و بوسیدن دست آن حضرت در دیروز و بوسیدن خاک حرم آن حضرت در امروز، آرزویى است که بسیارى از مسلمانان جهان با خویشتن خویش نجوا مى‏کنند. چشم تمام مسلمانان جهان به دستها و قدمهاى مسلمانان ایران است و خداوند این توفیق را به خواهران و برادران ایرانى ما داده است و ان شاءالله که این توفیق را پاس بدارند و لحظه‏اى از نام، یاد و راه امام خمینى غافل نمانند.

با پیام امام خمینى به گورباچف، عمق و ژرفناى شخصیت دینى الهى ایشان بر ما پدیدار مى‏شود. این پیام در تاریخ هر دو کشور و در تاریخ جهان معاصرماندى است و نقطه عطفى در تاریخ هر دو کشور است. امام خمینى شخصیتى روحانى و عارف بودند. ایشان به جهان هستى نیز در همین راستا مى‏نگریستند و تنها چنین دیدگاهى است که انسان معاصر را ملزم به رویکرد دینى و اسلام‏گرایى مى‏کند.

جهان معاصر، شخصیت امام خمینى را دراین پیام دریافته است. روح بلند و آسمانى ایشان قابل ستایش است. این پیام در آن دوره غفلت، تمام مردم جمهوریهاى شوروى را تحت تاثیر قرارداد و آنها را دگرگون کرد. ما هیچ وقت فکر نمى‏کردیم که به این زودى صداى روح بخش اذان را از گلدسته‏هاى مساجد خود بشنویم و امام خمینى نوید بخش چنین سعادتى بود.

منبع: امام خمینى و جهان معاصر، ج‏2، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج،1376.

اندیشمند الجزایرى:

امام خمینى مردى استثنایى بودسیدصدرالدین، متفکر و اندیشمند معاصر الجزایرى، معتقد است:

امام خمینى (ره) مردى استثنایى بود. این انسان هدیه خداوند به مسلمین بود تا بتواند مسیرشان را در اسلام تصحیح کنند.

امام خمینى(ره) اسلام را از گوشه مساجد خارج کردند و مردم را به مسیرى هدایت و تشویق نمودند که اسلام را بتوان به عنوان یک روش زندگى به اجرا درآورد. امام خمینى بود که این جرات را به مسلمانان بخشید تا بتوانند اسلام را به دیگران عرضه کنند. الان مسلمانان به مسلمان بودنشان افتخار مى‏کنند، حال آنکه پیش از امام خمینى، جرات بیان مسلمان بودنشان را نیز نداشتند. آنها امروز به واسطه اسلام احساس قدرت مى‏کنند، این فقط امام خمینى بود که به ما اسلام حقیقى را نشان داد و اکنون با شناختى که امام در اختیار مردم قرار داده، ایشان مى‏توانند بین اسلام واقعى یا همان گونه که امام مى‏گفتند، اسلام ناب محمدى (ص) و اسلام آمریکایى فرق بگذارند.

به اعتقاد وى، با ظهور امام خمینى، عصرى براى مسلمانان آغاز شد که بسیار جدى‏تر از دوران قبل از امام بود. تا پیش از امام، مسلمانان اغلب گرایشهاى حزبى و ملى داشتند، حال آنکه امام این ایده را بیان کردند که اسلام بزرگتر از آن است که به حزب یا ملیتى خاص محدود شود. با این ایده است که اکنون حرکتهاى اسلامى از طرح حزب یا ملیتى خاص به شکلى جهانى تغییر فرم داده است; حرکتهایى که در بسیارى از موارد از شعارها و روشهاى مشابهى برخوردارند.

منبع: امام خمینى و جهان معاصر، ج‏1، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1375.

معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان:

امام خمینى آخرین پدیده بزرگ قرن ماست‏استاد جمعه على خان، معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان، مى‏گوید:

امام خمینى آخرین پدیده بزرگ قرن ماست. یعنى درست در حالى که امریکا و شوروى جهان را به دو قطب بزرگ تقسیم کرده بودند و خطر هیچ قدرتى را تصور نمى‏کردند، امام خمینى ظهورکرد و این حرکتى بسیار جسورانه است. شگفتى در اینجاست که وى نزد هر ملتى محترم است و این از تیزهوشى و نبوغ اوست که توانست چنین تاثیرى در جهان معاصر باقى بگذارد.

امام خمینى رهبرى مقتدر و دوراندیش، انساى والا و منزه، برخوردار از باطنى شفاف و زلال و طبعى غنى و سرشار بوده است. به نظر من، رهبرى او و رهنمودهاى او، چه در خصوص مسائل ملل اسلامى و چه درباره معضلات جهانى، هدیه‏اى الهى بوده است. وى به باطن انسانها نظر دارد و انسان را به زبانى ساده به آن سرچشمه‏هاى ازلى و ارتباط با مبدا وجود دعوت مى‏کند و این هدفت غایى زندگى است. معنى زندگى و نهایت تمدن رسیدن به همین منظور است. وى به این نکته توجه خاصى دارد و همه انسانها را با همین ملاک، یعنى انسان بودن ارزیابى مى‏کند و این در هر شرایطى ارزشمند است. فکر مى‏کنم رمز تمامى پیروزیها و دستاوردهاى انقلاب اسلامى نیز در همین است. این یک واقعیت است که هر رهبرى که در کوران مبارزات قرار مى‏گیرد، در گردابى از مشکلات غوطه مى‏زند، اما او مسیر درستى را مشخص کرد و این دیگر با آیندگاه است که راه او را تا حصول نتایجش پیگیرى کنند.

منبع: امام خمینى و جهان معاصر، ج‏1.

استاد دانشگاه قرقیزى:

امام خمینى راه دینى را برگزیده و به انسان و بى کرانگى روح اعتقاد داشت

ساویت‏بیک تاکتامشیف، پروفسور در رشته فیزیک و رئیس دانشگاه ملى علوم و صنایع قرقیزستان معتقد است امام خمینى رهبر بزرگى است. او ایده تازه‏اى را مطرح کرد. و در این عصر، دین را وارد عرصه رهبرى و هدایت جامعه نمود و توانها و مایه‏هایى از آن را که ناشناخته مانده بود، به کار گرفت و احیا کرد. در توضیح این نکته باید گفت که امام خمینى، زمان مناسبى را براى انقلاب اسلامى انتخاب کرد، زمانى که پایه‏هاى نظام سرمایه‏دارى جهانى لرزان شده و ناتوانى سیستم سوسیالیستى یا کمونیستى در کارآییهاى اجتماعى و اداره جامعه ثابت‏شده بود. امام خمینى در این میان از مردان نادر و استثنایى بود. او نه به راه سرمایه‏دارى قدم گذاشت و نه یک لحظه در ایمان خود به بى‏اعتبارى نظامهاى الحادى مارکسیسم و کمونیسم درنگ نمود. راه او راهى یگانه بود که به دیرینگى عمر بشر قدمت داشت. او راه دینى را برگزید و به اسلام توسل جست و به انسان و بى‏کرانگى و روح او اعتقاد داشت. انسان را به مثابه فرزند طبیعت مى‏دانست و میان انسانها جز به میدان ایمان دینى آنها تفاوت دیگرى قائل نبود. تعالیم او رباینده دلهاست.

منبع: امام خمینى(ره) و جهان معاصر، ج‏1

شاعر لبنانى:

امام روح عزت و بزرگى و بزرگوارى و ایثار را میان مسلمانان برانگیخت

عباس على فتونى، شاعر معاصر لبنانى، مى‏گوید:

گفتار امام همان طورى که در مردم ایران تاثیر داشته، در تمام مردم آزاده و مستضعف جهان نیز تاثیر گذاشته است. امام روح عزت و روح بزرگى و بزرگوارى و ایثار را میان مسلمانان برانگیخت و مسلمانان در همه کشورها از آن متاثر شدند. آنان به هر وسیله و هر راهى و با تمام قدرتشان تلاش مى‏کنند که عزت خود را بازیابند و کرامت‏خود را بنا کنند. آن مردمى که از امام پیروى مى‏کنند، همگى برخاستند تا امتهاى مستضعف را به خروش و جنبش درآوردند و کابوس ستم، تظلم و انحراف را از دل آنان بزدایند و عرشهاى طاغوتیان را ویران سازند و بر ویرانه‏هاى آنان قصر مجد و عظمت اسلام و انسان را و قصر اسلام و کلمه لااله الالله را بنا کنند. ملتهاى اسلامى هنوز از حرکت انقلابى عقب مانده‏اند و از جمهورى اسلامى ایران که توانست‏شخصیتش را بنا کند و عظمت‏خود را باز یابد، عقب‏اند، ولى اراده کرده‏اند که پا جاى پاى مردم ایران بگذارند تا وجود و حضورشان را در زندگانى بیابند و در نتیجه به سعادت و رضایت الهى در دنیا و پاداش در آخرت نایل شوند.

منبع: امام خمینى و جهان معاصر، ج‏1.

روزنامه‏نگار کنیایى:

امام خمینى حقیقتا شخصیتى است که هر چه کرد براى خدا و در راه خدا بود

خانم نسیم والجى، عضو کمیته زنان و سردبیر مجلات «الکوثر» و «راه هدایت‏» کنیا مى‏گوید:

به خدا که از شخصیت امام خمینى، این شخصیت‏بسیار اعظم در قرن حاضر و در عصر جهالت و عصر فساد و اضمحلال انسان، نمى‏توان به طور کامل سخن گفت. حقیقتا امام شخصیتى است که هر چه کرد براى خدا بود و در راه خدا بود.

امام خمینى در صراط انبیا کارکرد، بسیار پرهیزگار بود و در مقابل تفکر غرب و شرق ایستادگى و در راه اسلام ناب و شیوه انبیا، تلاش بسیار نمود. امام خمینى با تفکر، حکمت و اخلاق خود، حیرتى را براى جهان معاصر پدید آورد. او در نامه‏اى به گورباچف آنچه را که در شرق رخ داد، پیش‏بینى کرد. هر چه که امام خمینى، راجع به اتفاقات و رخدادهاى جهان معاصر پیش‏بینى کرد، همان اتفاق افتاد.

امام خمینى رسولى بود براى شرق و پیام‏آور حیات حقیقى بشر. سر سلسله تفکر حضرت امام در عرفان و اندیشه براى نجات بشر معاصر، به اولیاى خدا برمى‏گردد.

منبع: امام خمینى و جهان معاصر، ج‏2.

طلال عتریسى، استاد دانشگاه روانشناسى اجتماعى لبنان معتقد است:

پیروزى انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمینى و افکارى که از اسلام ارائه کرد، در سطح دنیا دو انقلاب ایجاد نمود: انقلاب در داخل اسلام و گرایشهاى فقهى اسلام، به طورى که لزوم حرکت و جنبش را در این عصر مورد تاکید قرار مى‏داد، به خاطر اینکه جامعه اسلامى و حکومت اسلامى را بپا کند; برخلاف گرایشها و اندیشه‏هاى عده زیادى که این فکر را رد مى‏کردند. انقلاب دوم آن بود که در سطح دنیا خارج از دایره اسلام، فقهى به وجود آمد که تاکید بر این موضوع داشت که اسلام مى‏تواند تغییر ایجاد کند و مى‏تواند به حاکمیت‏برسد و مى‏تواند دولت تاسیس کند، برخلاف فکرى که از دوره نهضت اروپا علیه آن بود و نیز از دوره انتشار افکار مارکسیستى که اعتقاد داشت که دین ملتها را ضعیف مى‏کند و دین افیون ملتهاست.