swc

swc

نگرش استراتژیک امام در مطبوعات جهان

نگرش استراتژیک امام در مطبوعات جهان

 

هفته نامه میدل ایست: دقیقا محاسبه نشده است که عملکرد امام خمینى در ده سال گذشته تا چه حد در جهان اسلام اثر گذاشته است.

ولى شکى نیست که ترس از همین مساله باعث‏شد تا صدام به ایران حمله کند و جنگى 8 ساله آغاز شود.

اشپیگل: حمایت‏سراسرى از امام خمینى بیشتر به دلیل زندگى بى تجمل او بود. فقط امام خمینى بوده است که به اعتراف حتى دشمنانش در تمامى عمرش یک زندگى همراه با تواضع و محقر و دور از هرگونه تمایلات و تجملات دنیوى داشته و کوچکترین لکه سیاهى در شرح حال زندگى‏اش دیده نمى‏شود. آیت الله خمینى در ده سال قدرتش توانست همه چیز را به تحرک وادارد و با وجودى که بنیادگرایى اسلامى قبل از او نیز وجود داشت، وى توانست آن را از مراکش تا اندونزى به یک نیروى سیاسى انقلابى تبدیل کند که رژیمهاى مادى گرا و غیر روحانى را در فشار قرار دهد و حکام نفتى و ریاکار در خلیج فارس را به لرزه در آورد.


نگاهى به رویدادهاى گذشته نشان مى‏دهد تا به روشنى دریابیم که آیت الله خمینى اهمیت استراتژیکى ایران را در معادله خاورمیانه بهتر از پرزیدنت کارتر ارزیابى کرده است. امریکا توجه نکرد که ایران بالقوه، نقطه ضعیف سیستم منیت‏بین المللى اوست، ولى آیت الله خمینى این معنى را به روشنى دیده است. پیروزى او در تهران، فقط مرحله آغازین موجبى انقلابى بوده است که وى امید دارد به سراسر منطقه کشیده شود. کارتر و مشاورانش پدیده خمینى را فقط دریافت ملى آن در نظر گرفتند. از این پس مسلم است که ممالکى، از مصر و اسرائیل گرفته تا عربستان سعودى و عراق و امارات خلیج فارس، باید پى آمدهاى انقلاب ایران را تحمل کنند.

ویلیام لوئیس - مایکل لدین

شکست رسواى امریکا

بنوشته این روزنامه، اقدامات مداوم وى او را به دشمن شماره یک امریکا تبدیل کرد و به امریکاییان این درس را داد که نمى‏توان رهبران جهان سوم را فقط به دست راستى یا دست‏چپى تقسیم کرد.

(امام) خمینى همچنین ثابت کرد رهبرانى مى‏توانند پیدا شوند که در فراسوى آنچه امریکا به عنوان کانالهاى فشار بر حکومتهاى جهان مى‏شناسد، بایستند.

روزنامه میانه رو لاسویس چاپ ژنو:

در سرمقاله‏اى نوشت میلیونها مسلمان شیعه در مرگ آیت‏الله خمینى به سوگ نشستند. اما غرب بیش از آنکه متاثر و متاسف باشد احساس آسودگى مى‏کند.

بى. بى. سى: آیت الله خمینى یکى از قدرتمندترین رهبران خاورمیانه در قرن اخیر بود او از سوى بنیادگرایان در سراسر جهان اسلامى به عنوان رهبر معنوى انقلاب اسلامى مورد احترام و تحسین بود.

اما بسیار کسان در غرب به او به چشم یک عارف خطرناک که در آرزوى گسترش جهانى اسلام است مى‏نگریستند.

بى. بى. سى: صرف نظر از اندوهى که ممکن است از مرگ هر انسانى پیدا شود و یا احترامى که ما در غرب براى مردممان قائلیم این را نباید ناگفته گذاشت که در مغرب زمین کسان بسیارى هستند که پس از درگذشت آیت‏الله نفس راحتى خواهند کشید و خوشحال خواهند شد که آیت‏الله دیگر زنده نیست.

رادیو امریکا: برخى از ایرانیان تبعیدى امیدوارند و پیش‏بینى مى‏کنند که رژیم ایران به زودى زیر فشار جدال درونى بر سر تصاحب قدرت از یکسو و فشار مشکلات اقتصادى مملکت و نارضاییهاى اجتماعى که از نتایج جنگ با عراق است، سقوط خواهد کرد.

خبرگزارى آلمان غربى: مرگ (امام) خمینى ایران را در آستانه یک جنگ قدرت قرار داده است.

تهران - خبرگزارى آلمان - 14/3/1368

آیت‏الله روح‏الله خمینى رهبر مذهبى ایران شنبه شب درگذشت و کشورش را در معرض یک جنگ قدرت فاجعه‏آمیز قرار داد.

رادیو امریکا: بسیارى از شخصیتهاى سیاسى ایرانى در تبعید گفتند که درگذشت آیت‏الله بدون تردید به بى ثباتى بیشتر در ایران منجر خواهد شد و بعضیها پیش‏بینى کردند که ممکن است این امر به جنگ داخلى بیانجامد.

روزنامه الاخبار نوشت که امریکا انتظار بروز یک جنگ داخلى را در ایران دارد.

واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 17/3/1368

مقامات و کارمندان امریکایى در یک اقدام احتمالا حساب شده در اظهار نظرات خود پیرامون رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامى، جنگ قدرت داخلى و دوران ناآرام و شلوغى را براى ایران پیش‏بینى نموده‏اند.

پاریس - خبرگزارى آلمان - 16/3/1368

جانشینان آیت‏الله خمینى با سرعتى که خیلى از ناظران را متعجب کرده در صدد برآمده‏اند تا اختلافات خود را کنار گذارند و در برابر آنچه که بعضى کارشناسان آن را به عنوان یک آینده نامطمئن براى جمهورى اسلامى توصیف مى‏کنند مشترکا تلاش کنند.

روزنامه انگلیسى ایندیپندنت: به ندرت اتفاق مى‏افتد که یک مرد به تنهایى بتواند مسیر تاریخ را عوض کند لکن این درست همان کارى بود که آیت‏الله خمینى از عهده آن برآمد.

روزنامه ترک زبان گارته: به نوشته این روزنامه امام خمنى با حرکت انقلابى خود در دل دنیاى غرب خوف و وحشت آفرید اما در میان ملت‏خود مظهر آنچنان عشق و مهرى بود که امروز پنجاه میلیون ایرانى در غم رحلت او در ماتم فرو رفته است.

تلویزیون نروژ: دوشنبه شب در مشروح اخبار خود ضمن نشان دادن صحنه‏هایى از میلیونها عزادار ایرانى در تهران گفت تعداد عزاداران و سوگواران رحلت امام خمینى بیش از جمعیت مراسم عاشورا و تاسوعاى سال 1357 تهران و لحظات ورود امام است.

اکونومیست: مراسم تدفین امام را سوگوارى بى سابقه توده‏هاى ایرانى در غم رحلت رهبرشان خوانده است.

ارگان اتحادیه سوسیالیستهاى یوگسلاوى: در شماره‏هاى قبلى خود در یک سلسله مقالات از حضور توده عظیم مردم در مراسم تشییع پیکر مطهر امام خمینى شدیدا ابراز تعجب کرد و غم فراوان مردم و راههاى ابراز آن را در این مراسم مرتجعانه توصیف نمود. نویسنده مقاله حتى حضور هلیکوپتر در مراسم تشییع را محل تلاقى دنیاى مدرن و کهنه دانست و آن را بسیار تعجب برانگیز توصیف کرد.

تانیوگ خبرگزارى دولتى یوگسلاوى: اوضاع تهران پس از انتشار خبر رحلت امام خمینى را آرام توصیف کرد اما نوشت در شمال تهران زنان و مردان عزادار و سیاهپوش فراوانى به چشم مى‏خورند.

نیویورک تایمز: در مقاله‏اى تحت عنوان دوران بعد از جذبه در ایران نوشته است: در صفحه تلویزیون در گذشته هیچ‏گاه سابقه نداشته بود که انبوهى از مردم تا این حد هیجان زده شده باشند که در عمل حتى قسمتى از کفن آیت‏الله را پاره کنند این تصویرى بود که انسان را به یاد عزاداریهاى دوران ایمان مى‏انداخت.

نیویورک پست: صحنه‏هاى عزادارى تهران نشانه‏اى است‏بر اینکه نفوذ خمینى از ایران به این زودیها رخت‏برنمى‏بندد.

سفیر سابق اسرائیل در ایران:

(امام) خمینى معرف افراطیگرى شیعه بود که اسلام متعصبانه را به مرزهاى ما آورد. اما این به این معنى نیست که این تلقى از اسلام به زودى محو خواهد شد.

بى نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان

جمهورى اسلامى ایران براى ما از اهمیت‏بسیارى برخوردار است. پیامهاى امام خمینى در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملتهاى مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانى افکار و اندیشه‏هاى والاى حضرت امام استفاده خواهند کرد. من ایران را کشور خودم مى‏دانم، همان‏گونه که پاکستان مسلمان نیز کشور ایرانیها است. هیچ چیز بیشتر از این ما را خوشحال نمى‏کند که ایران به عنوان یک کشور موفق قدرتمند در منطقه مطرح باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد