swc

swc

اهداف و آثار نهضت عاشورا در اندیشه های امام خمینی

نهضت بزرگ و تاریخساز عاشورا خونی است جوشان و همیشه در جریان و عامل حیات جاودان . این حرکت پر شور و حماسه ساز عامل بقای اسلام و تداوم تعالیم و ارزش های والای آن در بستر زمان است و اگر نبود این انقلاب خونین و مقدس که به تقابل با « باطل » برای احیای « حق » پرداخت اثری از دیانت باقی نمی ماند. زیرا آنچه تحت عنوان « اسلام اموی » در سطح جامعه اسلامی تبلیغ و ترویج می شد پوسته ای از دین بود و در تضاد و تعارض آشکار و صریح با « اسلام نبوی و علوی » قرار داشت که اصل و اساس دین مبین را تشکیل می دهد و عامل رشد و کمال و آگاهی مردم و دینداری صحیح با متسری نمودن آثار جلوه های مختلف قوانین و تعالیم اسلام در همه شئون حیات فردی اجتماعی فرهنگی اخلاقی عبادی تربیتی سیاسی و اقتصادی انسان به شمار می رود.

 
آنچه پیش روی دارید گزیده ای است از اندیشه های تابناک حضرت امام خمینی درباره فعالیت های مخرب بنی امیه و فداکاری های حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) در مسیر مبارزه با اسلام اموی و احیای اسلام نبوی و علوی .

ماه محرم ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد ماهی که قدرت حق باطل را تا ابد محکوم و داغ باطله بر جبهه ی ستمکاران و حکومت های شیطانی زد ماهی که به نسل ها در طول تاریخ راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت ماهی که شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه ی حق به ثبت رساند ماهی که امام مسلمین راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت ماهی که باید مشت گره کرده ی آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانک ها و مسلسل ها و جنود ابلیس غلبه کند و کلمه حق باطل را محو نماید.
محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ همیشه حق بر باطل پیروز شده است .

محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده و از توطئه عناصر فاسد و رژیم بنی امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند رهائی بخشید. اسلام از اول پیدایش با خون شهیدان و مجاهدان آبیاری شد و به ثمر رسید.

           باید محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام که با ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام زنده مانده است این مذهب تا حالا.

اکنون که ماه محرم چون شمشیر الهی در دست سربازان اسلام و روحانیون معظم و خطبای محترم و شیعیان عالیمقام سیدالشهدا علیه الصلوه والسلام است باید حد اعلای استفاده از آن را بنمایند و با اتکا به قدرت الهی ریشه های باقیمانده این درخت ستمکاری و خیانت (رژیم پهلوی ) را قطع نمایند که ماه محرم ماه شکست قدرت های یزیدی و حیله های شیطانی است .

تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمده اند تمام . و همه آنها این مساله را داشتند که فرد باید فدای جامعه بشود. فرد هر چه بزرگ باشد بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز است در دنیا وقتی که با مصالح جامعه معارضه کرد این فرد باید فدا بشود سیدالشهدا روی همین میزان آمد رفت و خودش اصحاب و انصار خودش را فدا کرد که فرد باید فدای جامعه بشود جامعه باید اصلاح بشود. « لیقوم الناس بالقسط » باید عدالت در بین مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند.

برای این بود که شهادتش برای این بود که اقامه بشود عدل الهی اقامه بشود خانه خدا محفوظ باشد خانه خدا. زندگی سیدالشهدا زندگی حضرت صاحب سلام الله علیه زندگی همه انبیا عالم همه انبیا از اول از آدم تا حالا همه شان این معنا بوده است که در مقابل جور حکومت عدل را می خواستند درست کنند.

سیدالشهدا سلام الله علیه از همان روز اول که قیام کردند برای این امر انگیزه شان اقامه عدل بود فرمودند که می بینید که معروف عمل بهش نمی شود و منکر بهش عمل می شود. انگیزه این است که معروف را اقامه و منکر را از بین ببرد انحرافات همه از منکرات است جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است اینها باید از بین برود و ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت قیامش انگیزه اش نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود. من جمله قضیه حکومت جور حکومت جور باید از بین برود.

سیدالشهدا سلام الله علیه که همه عمرش را و همه زندگیش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومت ها در دنیا ایجاد کردند تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگیش را صرف این کرد که این حکومت حکومت جور بسته بشود و از بین برود; معروف در کار باشد منکرات از بین بروند.

           سیدالشهدا دیدند که مکتب دارد از بین می رود. قضیه قیام سیدالشهدا و قیام امیرالمومنین در مقابل معاویه قیام انبیا در مقابل قدرتمندان و کفار مساله این نیست که بخواهند یک مملکت بگیرند همه عالم پیش آنها هیچ است .

مکتب آنها این نیست که مقصد آنها این نیست که کشورگشائی بکنند.

اینکه سیدالشهدا را کشاند به آنجا مکتب بود که کشاند به آنجا ..... عقیده بود که کشاند به آنجا و همه چیزش را داد در مقابل عقیده در مقابل ایمان و کشته شد و شکست داد طرف را شکست داد.

حضرت سیدالشهدا قیام کردند بر ضد یزید و شاید همانطور هم بود که خوب اطمینان به این بود که موفق به اینکه یزید را از سلطنت بیندازند نشوند این اخبارش هم اینطور است که ایشان مطلع بودند بر این مطلب در عین حال برای همین معنی که بر ضد یک رژیم ظالم قیام کنند ولو اینکه کشته بشوند قیام کردند و کشته دادند و کشتند و خودشان هم کشته شدند.

آن حضرت در فکر آینده اسلام و مسلمین بود بخاطر اینکه اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداکاری او در میان انسانها نشر پیدا کند و نظام سیاسی و نظام اجتماعی آن در جامعه ما برقرار شود مخالفت نمود مبارزه کرد و فداکاری کرد.

او (سیدالشهدا سلام الله علیه ) تکلیف می دید برای خودش که باید او با این قدرت مقاومت کند و کشته بشود تا به هم بخورد این اوضاع تا رسوا بکند این قدرت را با فداکاری خودش و این عده ای که همراه خودش بود. او دید که یک حکومت جائری است که بر مقدرات مملکت او سلطه پیدا کرده است تکلیف خودش را تکلیف الهی خودش را تشخیص داد که باید نهضت کند و راه بیفتد برود و مخالفت بکند و اظهار مخالفت و استنکار کند هر چه خواهد شد. در عین حالی که به حسب قواعد معلوم بود که یک عدد اینقدری نمی تواند با آن عده ای که آنها دارند مقابله کند لکن تکلیف بود.

(برای سیدالشهدا سلام الله علیه ) تکلیف بود آنجا که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند تا اینکه این علم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد برای اسلام .

امام حسین (ع ) نیروی چندانی نداشت و قیام کرد. او هم اگر نعوذ بالله تنبل می بود می توانست بنشیند و بگوید تکلیف شرعی من نیست که قیام کنم . دربار اموی خیلی خوشحال می شد که سیدالشهدا بنشیند و حرف نزند و آنها بر خر مراد سوار باشند اما او مسلم بن عقیل را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل دهد و این حکومت فاسد را از بین ببرد. اگر او هم در مدینه سر جایش می نشست و وقتی آن مردک آمد و بیعت خواست نعوذبالله می گفت : بسیار خوب ! خوشحال می شدند و دستش را هم می بوسیدند.
سیدالشهدا سلام الله علیه تمام (اصحاب ) خودشان را همه جوانان خودش رالله هر چه داشت جوان داشت اصحاب داشت در راه خدا داد و برای تقویت اسلام مخالفت با ظلم قیام کرد مخالف با امپراطوری آن روز که از امپراطوری های اینجا زیادتر بود.

سیدالشهدا هم کشته شد نه اینکه رفتند یک ثوابی ببرند. ثواب برای او خیلی مطرح نبود آنطور رفت که این مکتب را نجاتش بدهد اسلام را پیشرفت بدهد اسلام را زنده کند.

پیغمبر(ص ) در بعضی از جنگها شکست خورد در بعضی جنگها. حضرت امیر در جنگ با معاویه شکست خورد. حضرت سیدالشهدا را کشتند اما (کشته شدن ) اطاعت خدا بود برای خدا بود تمام حیثیت برای او بود از این جهت هیچ شکستی در کار نبود اطاعت کرد.

نتایج و آثار قیام اباعبدالله (ص )

اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود بعثت و زحمات جانفرسای نبی اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند و (اگر عاشورا نبود منطق جاهلیت ابوسفیانیان که می خواستند قلم سرخ بر وحی و کتاب بکشند و یزید یادگار عصر تاریک بت پرستی که به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحی امید داشت اساس اسلام را برچیند و با صراحت و اعلام « لا خبر جا و لا وحی نزل » بنیاد حکومت الهی را برکند نمی دانستیم بر سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه می آمد) لکن اراده خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهائی بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانی چون فرزندان وحی احیا و پشتیبانی فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن علی آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد تا جان خود و عزیزانش را فدای عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید تا در امتداد تاریخ خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید و از وحی و از ره آوردهای آن پاسداری نماید.

شهادت سید مظلومان و هواخواهان قرآن در عاشورا سرآغاز زندگی جاوید اسلام و حیات ابدی قرآن کریم بود آن شهادت مظلومانه و اسارت آل الله تخت و تاج یزیدیان را که با اسم اسلام اساس وحی را به خیال خام خود می خواستند محو کنند برای همیشه به باد فنا سپرد.

آن روز یزیدیان با دست جنایتکاران گور خود را کندند و تا ابد هلاکت خویش و رژیم ستمگر جنایتکار خویش را به ثبت رساندند و در 15 خرداد 42 پهلویان و هواداران و سردمداران جنایتکارشان با دست ستم شاهی خود گور خود را کندند و سقوط و ننگ ابدی را برای خویش بجا گذاشتند که ملت عظیم الشان ایران بحمدالله تعالی با قدرت و پیروزی بر گور آتشبار آنان لعنت می فرستد.

اگر نبود این نهضت نهضت حسین علیه السلام یزید و اتباع یزید اسلام را وارونه به مردم نشان می دادند و از اول اینها اعتقاد به اسلام نداشتند و نسبت به اولیا اسلام حقد و حسد داشتند. سیدالشهدا با این فداکاری که کرد علاوه بر اینکه آنها را به شکست رساند اندکی که گذشت مردم متوجه شدند که چه غائله ای و چه مصیبتی وارد شد و همین مصیبت موجب به هم خوردن اوضاع بنی امیه شد.

شخصیت عظیمی که از عصاره وحی الهی تغذیه و در خاندان سید رسل محمد مصطفی و سید اولیا علی مرتضی تربیت و در دامن صدیقه طاهره بزرگ شده بود قیام کرد و با فداکاری بی نظیر و نهضت الهی خود واقعه بزرگی را به وجود آورد که کاخ ستمکاران را فرو ریخت و مکتب اسلام را نجات بخشید.

سیدالشهدا علیه السلام نهضت عظیم عاشورا را بر پا نمود و با فداکاری و خون خود و عزیزان خود اسلام و عدالت را نجات داد و دستگاه بنی امیه را محکوم و پایه های آن را فرو ریخت .

اگر فداکاری پاسداران عظیم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود اسلام در خفقان رژیم بنی امیه و رژیم ظالمانه آن وارونه معرفی می شد و زحمات نبی اکرم (ص ) و اصحاب فداکارش به هدر می رفت .

چنانچه اولیا حق هم بسیارشان مغلوب شدند لکن مکتب محفوظ ماند. سیدالشهدا سلام الله علیه با همه اصحاب و عشیره اش قتل عام شدند لکن مکتب شان را جلو بردند. شکست در مکتب نبود پیشروی بود یعنی بنی امیه را تا ابد شکست داد قتل سیدالشهدا یعنی این اسلامی که بنی امیه می خواست بد نمایش بدهد و با ادعای خلافت بر خلاف موازین انسانی عمل بکند آن را سیدالشهدا سلام الله علیه با نثار خون خودشان آن رژیم را رژیم فاسد را شکست داد و خود مقتول شد.

اولیا خدا هم شکست می خوردند. حضرت امیر در جنگ معاویه شکست خورد اینکه حرف ندارد شکست خورد امام حسین سلام الله علیه هم در جنگ با یزید شکست خورد و کشته شد اما به حسب واقع پیروز شدند آنها شکست ظاهری و پیروز واقعی بود.

اسلام را تا حالائی که شما می بینید اینجا ما نشسته ایم سیدالشهدا زنده نگه داشته است . اسلام همچو عزیز است که فرزندان پیغمبر جان خودشان را فدای اسلام کردند. حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه ) با آن جوان ها با آن اصحاب برای اسلام جنگیدند و جان دادند و اسلام را احیا کردند.

مبارزه حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه با دولت وقت که دولت طاغوتی بود شهادت سیدالشهدا به اسلام هیچ لطمه ای وارد نیاورد اسلام را جلو برد. اگر نبود شهادت ایشان معاویه و پسرش اسلام را یک جور دیگری در دنیا جلوه داده بودند به اسم خلیفه رسول الله با رفتن در مسجد اقامه جمعه و امام جمعه بودن اقامه جماعت و امام جماعت بودن . اسم اسم خلافت رسول الله و حکومت حکومت اسلام لکن محتوا برخلاف . نه حکومت حکومت اسلامی بود به حسب محتوا و نه حاکم حاکم اسلامی . سیدالشهدا سلام الله علیه این نقشی که اینها داشتند برای برگرداندن اسلام به جاهلیت و نمایش دادن اسلام را به اینکه این هم نظیر همان چیزهای سابق است آن را باطل کرد.

شهادت حضرت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد. خودش شهید مکتب اسلام زنده شد و رژیم طاغوتی معاویه و پسرش را دفن کرد.... (منبع : قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی موسسه تنظیم و نشر آثار امام )
محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست .

محرم ماه شکست قدرت های یزید و حیله های شیطانی است .

زندگی سیدالشهدا زندگی حضرت صاحب سلام الله علیه زندگی همه انبیای عالم همه انبیا از اول از آدم تا حالا همه شان این معنا بوده است که در مقابل جور حکومت عدل را می خواستند درست کنند .

آن حضرت در فکر آینده اسلام و مسلمین بود به خاطر اینکه اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداکاری او در میان انسان ها نشر پیدا کند و نظام سیاسی و نظام اجتماعی آن در جامعه برقرار شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد