swc

swc

صحیفه امام - جلد اول (4)

اجازه نامه [به آقاى محمد باقر شریعتى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 12 بهمن 1340/ 25 شعبان 1381

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: شریعتى، محمد باقر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و مروّج الاحکام آقاى آقا شیخ محمد باقر شریعتى- دامت افاضاته- که از محصلین حوزه مبارکه علمیه و از مروجین شرع انور هستند و صلاح و سداد و وثاقت ایشان ثابت است، از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد مادامى که اشتغال به تحصیل یا ترویج دارند، و ایصال بقیه را نزد حقیر براى صرف در حوزه مبارکه علمیه.


 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 25 شهر شعبان المعظم 1381

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید على حسینى کاشانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 13 بهمن 1340/ 26 شعبان 1381

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: حسینى کاشانى، سید على‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى آقا سید على حسینى کاشانى- ایّده اللَّه تعالى- که وثاقت و صلاحشان ثابت شد، از قِبَل حقیر مجازند در نقل احادیث معتبره از کتب معتمده اصحاب- رضوان اللَّه علیهم- و اخذ وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مجهول المالک و ایصال آن به محل مقرر شرعى آن؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد در صورت احتیاج، مادامى که به ترویج یا تحصیل اشتغال دارند، و ایصال بقیه آن را نزد حقیر براى صرف در حوزه مبارکه علمیه.

 «و اوصیه- ایده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 26 شهر شعبان المعظم 1381

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى حسین محقق قمى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 14 بهمن 1340/ 27 شعبان 1381

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: محقق قمى، حسین‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا میرزا حسین محقق قمى- دامت افاضاته- که مدتها عمر شریف را صرف در تحصیل علوم شرعیه نموده‏اند و بحمد اللَّه به کمالات علمیه و عملیه نایل شده‏اند و به صلاح و سداد و وثاقت موصوف مى‏باشند، از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز جناب ایشان مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد مادامى که اشتغال به تحصیل یا ترویج دارند، و ایصال بقیه را نزد حقیر براى صرف در حوزه مقدسه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 27 شهر شعبان المعظم 1381

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى عبد الحسین مهدوى همدانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 1340 ه. ش./ 1381 ه. ق‏

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: مهدوى همدانى، عبد الحسین‏

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم. الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على خیر خلقه محمد و آله الطاهرین. و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام مروّج الاحکام آقاى آقا شیخ عبد الحسین مهدوى همدانى- دامت تأییداته- از طرف حقیر مجاز و مأذون مى‏باشند در اخذ مظالم عباد و مجهول المالک و زکوات و صرف آنها در موارد مقرره شرعیه؛ و نیز مجازند در نقل اخبار و آثار ائمه اطهار از کتب معتبره متداوله بین علماى امامیه- رضوان اللَّه تعالى علیهم؛ و نیز مجازند در اخذ و دستگردان نمودن سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف در تتمیم معاش اقتصادى خودشان در صورت احتیاج، و زاید بر آن را جهت حفظ حوزه علمیه به حقیر برسانند. «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بملازمة التقوى و مراعاة کمال الاحتیاط فى کل الحالات فانه سبیل النجاة و المرجوّ ان لا ینسانى من صالح الدعوات فى مظانّ الاجابة کما لا انساه ان شاء اللَّه»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته. غره شهر ذى حجة الحرام 1380. محمد رضا الموسوی الگلپایگانى‏]

بسمه تعالى‏

به همان گونه که مرقوم داشته‏اند از طرف این جانب نیز مجاز مى‏باشند. ان شاء اللَّه موفق باشند.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى محمد على گرامى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 17 بهمن 1340/ 30 شعبان 1381

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیّه و شرعیه‏

مخاطب: گرامى، محمد على‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ محمد على گرامى قمى- دامت تأییداته- که مدتها عمر شریف را صرف در تحصیل علوم شرعیه نموده‏اند و بحمد اللَّه به کمالات علمیه و عملیه نایل شده‏اند و به صلاح و سداد و وثاقت موصوف مى‏باشند، از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیّه و شرعیه که تصدى آن از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجاز هستند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان در صورت احتیاج مادامى که اشتغال به تحصیل یا ترویج دارند و ایصال بقیه آن را نزد حقیر براى صرف در حوزه مبارکه علمیه.

 «و اوصیه- ایده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 30 شهر شعبان المعظم 1381

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى سید موسى حجتى شفتى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 9 فروردین 1341/ 22 شوال 1381

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: حجتى شفتى، سید موسى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و مروّج الاحکام آقاى آقا سید موسى حجتى شفتى- دامت تأییداته- که مدتى عمر شریف را در تحصیل علوم شرعیه صرف نموده‏اند، و صلاح و سداد و وثاقت ایشان ثابت است، از قِبَل حقیر مجازند در امور حسبیه و شرعیه که تصدى آن در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لها مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف سهم سادات عظام را در اعاشه خودشان در صورت احتیاج، و ایصال ما زاد آن را به محل مقرر شرعى آن و صرف ثلث سهم مبارک امام را در تتمیم اعاشه خودشان به نحو اقتصاد در صورت احتیاج، و ایصال بقیه را نزد حقیر براى صرف در حوزه مبارکه علمیه.

 «و اوصیه- ایده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 22 شهر شوال المکرم 1381

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

بیانات [براى یکى از سردفتران اسناد رسمى (مخالفت روحانیت با اسرائیل و بهاییها)]

زمان: 12 شهریور 1341/ 3 ربیع الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: مخالفت روحانیت با اسرائیل و بهاییها

مخاطب: یکى از سردفتران اسناد رسمى تهران

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏]

ما با «اسرائیل» و «بهاییها» مخالفیم‏ «راهى که من انتخاب کرده‏ام راهى است که مردم خواهان آن مى‏باشند. و اگر من هم مثل دولتیها حرف بزنم مردم مرا هم طرد خواهند نمود. من با هیچ یک از کشورهاى مسلمان رابطه‏اى ندارم «2» ... ولى موقعى که اختلافاتى بین همان کشورهاى اسلامى و حکومت یهود به وجود مى‏آید، چاره‏اى جز جانبدارى از حکومتهاى اسلامى ندارم. و اگر دولت ایران، رابطه خود را با کشور اسرائیل قطع کند، آن وقت روحانیت ایران یکصدا بر ضد تحریکات کشورها ... علیه حکومت شیعه ایران، قیام خواهند نمود. اکنون که پیشرفت آثار تمدن غرب و همچنین نفوذ تبلیغات کمونیستى، بسیارى از مردم ایران و جوانان ما را به سوى فساد کشانیده، براى جلوگیرى از این خطر بزرگ، چاره‏اى جز تقویت امور معنوى در مردم نیست؛ و کسانى که به نام تجدد، روحانیت را ضعیف مى‏کنند به توسعه فساد دامن‏مى‏زنند. ما با اسرائیل و بهاییها نظر مخالف داریم و تا روزى که مسئولین امر، دست از حمایت این دو طبقه برندارند، ما به مخالفت با آنها ادامه مى‏دهیم.»

 

تلگراف [به محمد رضا پهلوى درباره انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى‏]

زمان: 17 مهر 1341/ 9 جمادى الاول 1382

مکان: قم‏

موضوع: هشدار امام در مورد تصویبنامه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: پهلوى، محمد رضا «1»

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضور مبارک اعلیحضرت همایونى‏

پس از اهداى تحیت و دعا، به طورى که در روزنامه‏ها منتشر است، دولت در انجمنهاى ایالتى و ولایتى، «اسلام» را در رأى دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زنها حق رأى داده است. و این امر موجب نگرانى علماى اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونى مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعى است امر فرمایید مطالبى را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمى مملکت است از برنامه‏هاى دولتى و حزبى حذف نمایند تا موجب دعاگویى ملت مسلمان شود.

الداعى: روح اللَّه الموسوی‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید مهدى لواسانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 19 مهر 1341/ 11 جمادى الاول 1382

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: لواسانى، سید مهدى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام و المسلمین آقاى حاج سید مهدى لواسانى- دامت افاضاته- از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در غیبت ولى عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لها مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف سهم سادات عظام- کثّر اللَّه نسلهم المبارک- را در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال بقیه آن را به محل مقرر شرعى آن و صرف سهم مبارک امام- علیه السلام- را در تتمیم معاش خودشان به نحو اقتصاد، و صرف ثلث از بقیه را در ترویج دیانت مقدسه و علوّ کلمه اسلام، و ایصال ما زاد را نزد حقیر براى صرف در حوزه مقدسه‏ «و اوصیه- ایده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 11 شهر جمادى الاولى 1382

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

تلگراف [به اسد اللَّه عَلَم درباره انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى‏]

زمان: 28 مهر 1341/ 20 جمادى الاول 1382

مکان: قم‏

موضوع: هشدار به نخست وزیر در مورد تصویبنامه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: عَلم، اسد اللَّه (نخست وزیر وقت)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

تهران- جناب آقاى اسد اللَّه عَلم، نخست وزیر ایران‏

در تعطیل طولانى مجلسین دیده مى‏شود که دولت اقداماتى را در نظر دارد که مخالف شرع اقدس، و مباین صریح قانون اساسى است. مطمئن باشید تخلف از قوانین اسلام و قانون اساسى و قوانین موضوعه مجلس شورا براى شخص جنابعالى و دولت ایجاد مسئولیت شدید در پیشگاه مقدس خداوند قادر قاهر و نزد ملت مسلمان و قانون خواهد کرد. ورود زنها به مجلسین و انجمنهاى ایالتى و ولایتى و شهردارى مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسى، محول به علماى اعلام و مراجع فتواست، و براى دیگران حق دخالت نیست. و فقهاى اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و مى‏دهند. در این صورت، حق رأى دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسى است. و نیز قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربیع الثانى 1325 قمرى، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انجمنهاى ایالتى و ولایتى و شهردارى از زنها سلب کرده است. مراجعه کنید به مواد هفت و نُه قانون انجمنهاى ایالتى و ولایتى، و پانزده و هفده قانون انجمن بلدیه (شهردارى). در این صورت، چنین حقى به آنها دادن، تخلف از قانون است. و نیز الغاى شرط «اسلام» در انتخاب‏کننده و انتخاب شونده، که در قانون مذکور قید کرده، و تبدیل قسم به قرآن مجید را به «کتاب آسمانى» تخلف از قانون مذکور است؛ و خطرهاى بزرگى براى اسلام و استقلال مملکت دارد که یا غفلتاً یا خداى نخواسته عمداً اقدام به این امر شده است. اکنون که اعلیحضرت درخواست علماى اعلام را به دولت ارجاع فرموده‏اند و مسئولیت به دولت شما متوجه است، انتظار مى‏رود به تبعیت از قوانین محکم اسلام و قوانین مملکتى، اصلاح این امر را به اسرع وقت نمایید، و مراقبت کنید که نظایر آن تکرار نشود. و اگر ابهامى در نظر جنابعالى است مشرّف به آستانه قم شوید تا هر گونه ابهامى حضوراً رفع شود، و مطالبى که به صلاح مملکت است و نوشتنى نیست تذکر داده شود.

در خاتمه یادآور مى‏شود که علماى اعلام ایران و اعتاب مقدسه و سایر مسلمین، در امور مخالفه با شرعِ مطاع، ساکت نخواهند ماند و به حول و قوه خداوند تعالى امور مخالفه با اسلام رسمیت نخواهد پیدا کرد.

سخنرانى [در جمع بازاریان تهران (لزوم لغو لایحه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى)]

زمان: 6 آبان 1341/ 28 جمادى الاول 1382

مکان: قم، منزل امام خمینى‏

موضوع: لزوم لغو لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

حضار: دویست نفر از کسبه بازار تهران از جمله آقایان: نیلچى، حسین- توفیقى مظاهرى، میرزا على- پیش قدم، لطف اللَّه- بزاز، على نقى- خراز، میرزا عباس- خراز، جوانمرد

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏]

... آیا من از شما تشکر بکنم، یا شما از من تشکر بکنید؟ هیچ کدام از یکدیگر تمناى تشکر نداریم؛ بلکه وظیفه دینى همه ماست که بگوییم و بخواهیم که قانون شرکت نسوان در انتخابات «2»، انجام نشود. و اگر این قانون عملى بشود، دنبالش چیزهاى دیگرى است، و خواسته اکثریت مردم، شرط است؛ اکثر مردم این مملکت از این امر بیزارند. و شما فعلًا تعطیل عمومى نکنید. خدا نیاورد آن روز را که تعطیل عمومى بشود! و باز هم دعا مى‏کنم که از این عمل به طور آرام جلوگیرى شود. خدا نیاورد آن روزى را که علما بگویند تعطیل بکنید! اسد اللَّه عَلم «3» در این مملکت چه مى‏خواهد بکند؟! این کار بازخواست و محاکمه‏هاى بعدى دارد. به طورى که شنیدم، از امینى «4» این موضوع را خواسته بودند؛ ایشان قبول نکرد و به کنار رفت. به حساب ارسنجانى «5» هم روزى خواهند رسید. اگر تمام دنیا- یکطرفه- بگویند: باید بشود! من یکى مى‏گویم: نباید بشود. نه وظیفه من‏ تنهاست، بلکه وظیفه شاهنشاه و همه افراد این مملکت است که بگویند این کار صلاح نیست ...

شنیده‏ام دو شب است زبان تو «1» را بسته‏اند. چه مى‏شود که اگر دستبند به دست من و شما بزنند و به گوشه زندان بیندازند؟ مگر ما از حسین بن على و امام سجاد بالاتر هستیم؟ در تمام نقاط این کشور، این جریان، رویش بحث است و مردم تنفر خودشان را از این امر چه به شاهنشاه و چه به دولت، نوشته‏اند قانون این کشور قانون امام جعفر صادق (ع) است‏.

این کشور، قانون اسمى‏اش قانون امام جعفر صادق است و باید تا موقع ظهور امام زمان، این قانون «2» باقى بماند. از کلیه علما بخواهید تا آنها بخواهند. فرستاده آقاى بهبهانى «3» نزد من آمد و گفت: من تا آخرین نفس براى این موضوع اقدام مى‏کنم. دولت باید بنویسد در روزنامه‏هاى رسمى که این عمل نقض شد و علناً به مردم اعلام کند. شنیده‏ام آقاى فرماندار گفته است: دولت کار دارد. چه کارى از این کار واجبتر است که رضایت بیست میلیون جمعیت را فراهم کنند؟ چون از ده میلیون نفر جمعیت زن ایران، فقط یکصد نفر زن هر جایى مایل هستند که این کار بشود. سازمانهاى ادارى بایستى به دولت بگویند؛ و «انصارى» زبان گویاى مردم قم است و تنها نیست؛ و همه جمعیت پشت سر او هستند، و حتماً امشب بایستى به منبر بروى و جریان را کاملًا شرح دهى که مردم بیدار شوند .

 

نامه [تشکر به آقاى محمد تقى فلسفى (اعتراض به انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى)]

زمان: 7 آبان 1341/ 29 جمادى الاول 1382

مکان: قم‏

موضوع: تشکر از فعالیتها و خطابه‏هاى آقاى فلسفى در اعتراض به تصویب لایحه انجمنهاى‏

ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: فلسفى، محمد تقى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى شرافت جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقاى فلسفى، خطیب شهیر اسلامى- دامت افاضاته‏

به عرض عالى مى‏رساند، ان شاء اللَّه مزاج محترم قرین سلامت و سعادت است. از مساعى جمیله جنابعالى در نشر حقایق و احکام اسلام و ابطال باطل و ردع «1» منحرفین از مقاصد پلید و نیات فاسد، علماى اعلام و علاقه‏مندان به اسلام و استقلال مملکت جعفرى متشکرند. امید است خداوند این زبان گویاى اسلام را از شرّ اشرار حفظ فرماید. یقین داشته باشید که خداى تبارک و تعالى با ما است و هیچ قوه‏اى نمى‏تواند با خواست خداوند متعال و حضرت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه- که خواست ملت اسلام، تبع آن است مبارزه کند و به خواست خداوند تعالى نصرت با اسلام و مسلمین است. ان تنصروا اللَّه ینصرکم و یثبّت أقدامکم. «2» امید است که جنابعالى و سایر وعاظ محترم که زبان قرآن و ملت هستند در این قضیه دینى، دیْن خود را به وجه احسن ادا فرمایند و موجب رضاى خداوند تعالى و نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و ائمه هدى- علیهم صلوات اللَّه- را فراهم فرمایند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى محمد تقى فلسفى (تجمع در مسجد سید عزیز اللَّه)]

زمان: 9 آبان 1341/ 2 جمادى الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: صدور اعلامیه آقاى خوانسارى در رابطه با تجمع مردم تهران در مسجد سید عزیز اللَّه، و انتقاد امام خمینى از عدم برخورد انقلابى و فراگیر در اعتراض به تصویبنامه لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: فلسفى، محمد تقى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى شرافت جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقاى فلسفى، خطیب شهیر اسلامى- دامت افاضاته‏ به عرض عالى مى‏رساند، ان شاء اللَّه مزاج محترم خالى از نقاهت است. ضمناً اعلامیه آقاى خوانسارى را ملاحظه کردم و خالى از تعجب نبود. «1» اصل اقدام ایشان بسیار به موقع و لازم است لکن کیفیت آن خیلى نارسا و سست است. براى این مطلب دینى که اساس روحانیت و دیانت و ملیت در خطر است، مجلس روضه درست کردن و در ضمن آن، اساس دیانت را قرار دادن، بسیار موهن است نسبت به مقصد. و از آن بدتر آنکه مسجد سید عزیز اللَّه را که چهار هزار جمعیت مقدس بازارى در آن مجتمع مى‏شود. و البته مى‏دانید دولت از دیانت نمى‏ترسد، تا از بازارى متدین و دعاى اینها یا نفرین آنها وحشت کند؛ دولت از مردم فعال و جوان و احزاب و دانشگاه ملاحظه مى‏کند. باید یک اجتماع دینى که آقاى فلسفى سخنگوى دیانت اسلام صحبت مى‏کند و آقاى خوانسارى‏ از مراجع وقت مى‏خواهد صحبت کند در مسجد سید عزیز اللَّه که حکم یک صندوقخانه را دارد، نباشد

من نمى‏دانم این چه فداکارى است؟ باید این امر به توسط یک کرور اعلامیه به تهران و حومه تهران حتى قزوین، قم و بلاد نزدیک و دور منتشر شود و گفته شود و نوشته شود که چون براى این اجتماع، جایى در تهران نیست، خارج تهران در بیابان مى‏رویم. در این صورت از دو حال خارج نیست، یا آنکه با سرنیزه جلوگیرى مى‏کنند و آن خیلى بعید است. آن وقت تکلیف یکسره مى‏شود و ما غالب مى‏شویم و سقوط دولت حتمى است، و یا نمى‏کنند، تمام ناراضیها به شما ملحق مى‏شوند و غوغا مى‏کنند و عظمت مطلب، آنها را از پا درمى‏آورد و طرفین مطلب به نفع مسلمین است‏

حالا این فرصت از دست رفت، لکن فرصت دیگرى باقى است و آن این است که جنابعالى در ضمن صحبت تکیه کنید به این نکته که ما نمى‏خواهیم اجتماع بزرگ درست کنیم و الّا در صورت لزوم در خارج تهران اجتماع مى‏کنیم و مطالب مهمتر را به گوش ملت مى‏رسانیم و در قم اجتماع ایران را تهیه مى‏کنند و در صحراى قم، به مردم ایران مطالبى که باید گفته شود، شخصاً بعضى از علما خواهند گفت‏

سرکار مى‏دانید در این حال که ما قرار گرفتیم قضیه از آشتى و صلح گذشته و پاى نابودى احکام اسلام و فتح در کار است و «هیهات منّا الذلّة». نترسید، ملاحظه نکنید. آقاى خوانسارى را نمى‏گیرند. شما را نمى‏گیرند؛ دنیا اقتضا ندارد. شما بهتر مى‏دانید. بنده از ناراحتى دیگر نمى‏توانم عرض بکنم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

2 جمادى الثانیه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

بیانات [در جمع طلّاب و بازاریان (لزوم لغو لایحه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى)]

زمان: 14 آبان 1341/ 7 جمادى الثانى 1382

مکان: قم، مسجد اعظم، مجلس درس امام خمینى‏

موضوع: لزوم لغو لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

حضار: طلاب و فضلاى حوزه و جمعى از بازاریان تهران... ان شاء اللَّه موضوع لغو شرکت نسوان در انتخابات درست مى‏شود؛ اگر درست نشد ما تنها نیستیم؛ تمام ملت ایران و عشایر و حتى سایر ملتهاى کشورهاى مسلمان و سنى پشتیبان ما هستند. ما باز هم امیدواریم که دولت به اشتباه خود پى‏ببرد و جواب مساعد بدهد؛ مامورینى که در مجلس حضور دارند این مطلب را گزارش کنند تا دولت تصور نکند که با فوت آیت الله بروجردى- رحمة الله علیه- دیگر اسلام بى‏دفاع شده است و مى‏توان به آن لطمه زد. هزاران آیت الله بروجردى به دین اسلام متکى بوده‏اند. دین به آیت الله‏ها تکیه ندارد. مراجع اسلام، علماى دین و پیشوایان مذهب در هر زمانى با تکیه بر اسلام با قلدرها مقابله کرده‏اند. امروز هم هر دست خیانتکارى که براى لطمه زدن به اسلام دراز شود با قدرت اسلام قطع مى‏شود. مراجع اسلام ایران و نجف در مقابل تجاوز به احکام اسلام و خیانت به مسلمین ساکت نمى‏نشینند و در این امر تنها نیستند، کلیه مردم ایران، عشایر ایران، بلکه ملتهاى سایر کشورها پشتیبان مراجع دین هستند و اهانت به قرآن را تحمل نمى‏کنند. شما فعلًا آرامش را حفظ کنید و بر سر کارهاى خود بروید. خداوند نیاورد آن روزى را که ما درسها را تعطیل کنیم و دستور تعطیل عمومى بدهیم. اگر روزى لازم شد که وظیفه ملت معین شود به شما اعلام مى‏کنیم و وظیفه عموم مردم را تعیین خواهیم کرد؛ اما نه در اینجا، نه با این جمعیت، باید بیابانهاى قم را در نظر گرفت. آن اجتماع عظیم را در این جاها نمى‏توان تشکیل داد. ولى ما امیدواریم که دولت به اشتباه خود پى‏ببرد و بزودى جواب مساعد به ما بدهد و بى‏جهت موجب تشنج و التهاب در مملکت نشود. و من از همه شما آقایان محترم که امروز دست از کسب و کار خود کشیدید و به اینجا آمدید، قدردانى و تشکر مى‏کنم و مى‏خواهم که بر سر کار خود برگردید و منتظر دستور مراجع خود باشید. و السلام علیکم و رحمة الله

 

تلگراف [به محمد رضا پهلوى در اعتراض به عملکرد اسد اللَّه علم‏]

زمان: 15 آبان 1341/ 8 جمادى الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: اعتراض به عملکرد اسد اللَّه عَلم (نخست وزیر وقت)

مناسبت: پافشارى اسد اللَّه عَلم براى تصویب لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: پهلوى، محمد رضا

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضور مبارک اعلیحضرت همایونى‏

تلگراف مبنى بر آنکه اعلیحضرت بیش از هر کس در حفظ شعائر مذهبى کوشا هستند، و تلگراف این جانب را براى دولت ارسال داشتند، و توفیق این جانب را در ترویج مقررات اسلامى و هدایت عوام خواستار شدند، موجب تشکر گردید. البته ملت مسلمان ایران از اعلیحضرت همین انتظار را دارند. فرموده اعلیحضرت موافق است با آنچه از پیغمبر اسلام- صلى اللَّه علیه و آله- به ما رسیده: إِذَا ظَهَرَتِ البِدَعُ فِى امَّتِى فَلیُظهِرِ العَالِمُ عِلمَهُ؛ فَمَن لَم یَفعَل. فَعَلَیْهِ لَعنَةُ اللَّهِ «1». البته شغل روحانى، ارشاد و هدایت ملت است.

مع الأسف با آنکه به آقاى اسد اللَّه عَلم در این بدعتى که مى‏خواهد در اسلام بگذارد تنبه دادم و مفاسدش را گوشزد کردم، ایشان نه به امر خداوند قاهر گردن نهادند و نه به قانون اساسى و قانون مجلس اعتنا نمودند، و نه امر ملوکانه را اطاعت کردند، و نه به نصیحت علماى اسلام توجه نمودند؛ و نه به خواست ملت مسلمان- که طومارها و تلگرافات و مکاتیب «2» بسیار آنها از اقطار کشور نزد این جانب و علماى اعلام قم و تهران موجود است- وقعى گذاشتند، و نه به اجتماعات انبوه قم و تهران و سایر شهرستانها و رشاد مفید خطباى اسلام احترامى قائل شدند.

آقاى عَلم از نشر افکار عمومى در مطبوعات و انعکاس تلگرافات مسلمین و اظهار تظلم آنها به اعلیحضرت و علماى ملت جلوگیرى کرده و مى‏کند؛ و بر خلاف قانون اساسى مطبوعات کشور را مختنق کرده؛ و به وسیله مأمورین در اطراف مملکت، ملت مسلمان را که مى‏خواهند عرض حال خود را به اعلیحضرت و علماى ملت برسانند ارعاب و تهدید مى‏کند. آقاى عَلم تخلف خود را از قانون اسلام و قانون اساسى اعلام و برملا نموده. آقاى اسد اللَّه عَلم گمان کرده با تبدیل کردن قسم به قرآن مجید به «کتاب آسمانى» ممکن است قرآن کریم را از رسمیت انداخت؛ و اوستا و انجیل و بعض کتب ضاله را قرین آن یا به جاى آن قرار داد. این شخص تخلف از قانون اساسى را به بهانه الزامات بین المللى شعار خود دانسته؛ با آنکه الزامات بین المللى مربوط به مذهب و قانون اساسى نیست. تشبث به الزامات بین المللى براى سرکوبى قرآن کریم و اسلام و قانون اساسى و ملت، جرم بزرگ و «ذَنْبِ لا یُغْفَر» «1» است.

این جانب، به حکم خیرخواهى براى ملت اسلام، اعلیحضرت را متوجه مى‏کنم به اینکه اطمینان نفرمایید به عناصرى که با چاپلوسى و اظهار چاکرى و خانه‏زادى مى‏خواهند تمام کارهاى خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و قانون اساسى را که ضامن اساسى ملیت و سلطنت است، با تصویبنامه‏هاى خائنانه و غلط از اعتبار بیندازند تا نقشه‏هاى شوم دشمنان اسلام و ملت را عملى کنند. انتظار ملت مسلمان آن است که با امر اکیدْ، آقاى عَلم را ملزم فرمایید از قانون اسلام و قانون اساسى تبعیت کند، و از جسارتى که به ساحت مقدس قرآن کریم نموده، استغفار نماید و الّا ناگزیرم در نامه سرگشاده به اعلیحضرت مطالب دیگرى را تذکر دهم. از خداوند تعالى استقلال ممالک اسلامى و حفظ آنها را از آشوب و انقلاب مسألت مى‏نمایم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

تلگراف [به اسد اللَّه عَلَم (تصویب لایحه انجمن‏هاى ایالتى)]

زمان: 15 آبان 1341/ 8 جمادى الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: هشدار به نخست وزیر در رابطه با لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مناسبت: تصویب لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: عَلم، اسد اللَّه (نخست وزیر وقت)

تهران- جناب آقاى اسد اللَّه عَلم‏

عطف به تلگراف سابق اشعار مى‏دارد، معلوم مى‏شود شما بنا ندارید به نصیحت علماى اسلام که ناصح ملت و مشفق امتند، توجه کنید؛ و گمان کردید ممکن است در مقابل قرآن کریم و قانون اساسى و احساسات عمومى قیام کرد. علماى اعلام قم و نجف اشرف و سایر بلاد تذکر دادند که تصویبنامه غیر قانونى شما بر خلاف شریعت اسلام، و بر خلاف قانون اساسى و قوانین مجلس است.

اگر گمان کردید مى‏شود با زور چند روزه قرآن کریم را در عرض «اوستا» ى زرتشت، «انجیل» و بعض کتب ضاله قرار داد، و به خیال از رسمیت انداختن قرآن کریم، تنها کتاب بزرگ آسمانى چند صد میلیون مسْلم جهان، افتاده‏اید و کهنه‏پرستى را مى‏خواهید تجدید کنید، بسیار در اشتباه هستید. اگر گمان کردید با تصویبنامه غلط و مخالف قانون اساسى مى‏شود پایه‏هاى قانون اساسى را که ضامن ملیت و استقلال مملکت است، سست کرد و راه را براى دشمنان خائن به اسلام و ایران باز کرد، بسیار در خطا هستید.

این جانب مجدداً به شما نصیحت مى‏کنم که به اطاعت خداوند متعال و قانون اساسى گردن نهید، و از عواقب وخیمه تخلف از قرآن و احکام علماى ملت و زعماى مسلمین و تخلف از قانون بترسید؛ و بدون موجب، مملکت را به خطر نیندازید؛ و الّا علماى اسلام درباره شما از اظهار عقیده خوددارى نخواهند کرد. و السلام على من اتبع الهدى.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

بیانات [در جمع اصناف و طلّاب قم (لغو لایحه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى)]

زمان: 20 آبان 1341/ 13 جمادى الثانى 1382

مکان: قم، مسجد اعظم‏

موضوع: اعتراض به بى‏اعتنایى دولت در مورد لغو لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

حضار: اصناف و بازرگانان قم، طلاب علوم دینى، و جمعى از زائران‏

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏]

علماى اسلام ساکت نمى‏مانند «خوب است کسانى که این بیانات را مى‏نویسند، به مقامات دولتى اطلاع دهند که بیش از این با احساسات مردم بازى نکنند. علماى اسلام دست بردار نیستند؛ اگر آنها خیال مى‏کنند با امروز و فردا کردن، مى‏توانند موضوع «1» را مسکوت بگذارند؛ اشتباه است، ابداً این طور نیست؛ کار، خیلى مهم است. صحبت خطر براى اسلام است. علماى اسلام نمى‏توانند ساکت بمانند.»

 «این قضیه منحصر به علماى ایران نیست؛ علماى عراق، علماى مصر، علماى یمن و علماى سایر نقاط اسلامى هم در این موضوع با ما هستند. اگر روزى بنا شود که با کمک شما بخواهیم عملًا به دولت نشان بدهیم، جمعیت این قدر نخواهد بود؛ آن روز، جمعیتى جمع شود که اینجا جا نگیرند و باید در بیرون قم اجتماع کنند. ولى ما انتظار داریم، دولت عاقبت کار را ملاحظه کند و بیش از این، جواب به طول نیانجامد. شما هم چند روز دیگر صبر کنید.»

 

نامه [به آقاى مهدى یثربى (حمایت از روحانیت قم)]

زمان: 1341 ه. ش./ 1382 ه. ق‏

مکان: قم‏

موضوع: دعوت از روحانیون و مردم کاشان براى پشتیبانى از روحانیت قم‏

مناسبت: غائله انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: یثربى، سید مهدى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت وجود محترم بود موجب تشکر گردید. توفیق و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. اگر صلاح مى‏دانید از خود آقایان روحانیون و سایر طبقات نشریه‏اى مبنى بر پشتیبانى از قم و اظهار تأثر از واقعه فاجعه منتشر فرمایید. امید است ان شاء اللَّه بتوانیم جلو این مفاسد را که مى‏خواهند اجرا کنند بگیریم. امید است در مظانّ استجابت دعوات، منظور نظر شریف باشم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

بیانات [در جمع اصناف و طلّاب قم (انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى)]

زمان: 2 آذر 1341/ 25 جمادى الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: ضرورت پایدارى مردم تا رفع غائله انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

حضار: اصناف و هیأتهاى تهران، طلاب و مردم قم‏

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏]

ضرورت پایدارى مردم‏

... شما بیش از پیش در کار خودتان مستقیم باشید و پایدارى نمایید. ما هم ثابت هستیم. خطرى که متوجه دین شده است، قابل اغماض نیست و لذا به تمام معنى بایستى مسلمانها جدیت نمایند تا این غائله رفع شود.

 

بیانات [در جمع بازاریان تهران (ادامه قیام تا لغو لایحه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى)]

زمان: 2 آذر 1341/ 25 جمادى الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: ادامه قیام تا لغو لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

حضار: بازاریان تهران «1»

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏]

هشدار شدید به اسد اللَّه عَلم‏

... این قانونى که مى‏خواهند در مملکت شیوع بدهند، در حزب آقاى عَلم طرح شده، و آقاى عَلم بدانند که مردم از پاى نمى‏نشینند تا لایحه لغو شود؛ و پس از تشکیل مجلس نیز ساکت نخواهند نشست. مطبوعات را سانسور نموده‏اند و مى‏گویند آزادى هست. ملاقات با علماى شیراز را ممنوع نموده‏اند. من از آیت اللَّه محلاتى شیرازى «2» احوال‏پرسى نموده‏ام، به او نرسیده است. جریان کار ما را دولتهاى خارج، حتى امریکا هم سابقه دارد. ما به گوش دنیا مى‏رسانیم. دولت، خوب است وظیفه خود را بداند؛ ما را زیر دست یک مشت کلیمى که خود را به صورت بهایى درآورده‏اند پایمال ننماید. ما به همان نحو که در روزنامه‏ها تصویب لایحه را نوشتند، مى‏خواهیم لغو آن را هم درج کنند. ما باز هم با مسالمت حرفهاى خودمان را مى‏زنیم؛ خدا نیاورد روزى را که به مردم بگوییم که خود مى‏دانید. ان شاء اللَّه دولت متوجه مى‏شود و جواب صریح مى‏دهد ....

 

اجازه نامه [به آقاى حسین فرطوسى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 12 آذر 1341/ 25 جمادى الثانى 1382

مکان: قم‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: فرطوسى، حسین‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه ربّ العالمین، و السّلام على خیر خلقه و حبیبه محمدٍ و آله الطاهرین، و اللّعن الدائم على اعدائهم اعداء الدین من الآن الى یوم الدین.

وَ بعد لا یخفى على کافَّة إخواننا المؤمنین المتدینین- شیَّد اللَّه أرکانهم و وفَّقهم لکُلِّ خیرٍ- أنَّ جناب العالِم الفاضل التقیّ الشیخ حسین الفرطوسى- دام علاه- من أهل الفضل و الفضیلة فى الامور الشرعیّة و المعارف القدسیّة. و قد ضحى‏ برهة من حیاته فى خدمة الدین الحنیف فى النجف الأشرف و مدینة قم حتى بلغ بحمد اللَّه مراتباً من الفضل و هو- ایّده اللَّه تعالى- ممَّن یُنتفع بوجوده حیثما کان، لهذا أجبنا التنویه به و الإشارة إلیه، و على المؤمنین إکرامه و احترامه و رعایة جانبه لأنه أهلٌ لذلک- بحمد اللَّه تعالى- و هو ثقتنا و مَنْ نعتمد علیه فى بَثِّ الأحکام و تعلیم الحلال و الحرام و النُّصح للمسلمین. و هو وکیلنا فى الامور الّتی یرجع بها إلى الحاکم الشرعى عند الحاجة إلیه. و قد أذنّاکم بدفع الحقوق الشرعیّة إلیه من سهم الإمام- أرواحنا فداه- و غیره من الواجبات، و الواصل إلیه من ذلک کلّه واصلٌ إلینا. و قد أجزناه أن یصرف ما یحتاجه فى أمر معاشه من الحقوق و یوصل الباقى إلینا لإقامة الحوزة العلمیّة. و اوصیه- أیَّده اللَّه تعالى- و سایر اخواننا المؤمنین- أیَّدهم اللَّه تعالى- بما أوصى به السَّلَف الصالح من ملازمة التقوى‏ و التجنُّب عن الهوى‏ و التمسُّک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا. و أرجو من جنابه أن لا ینسانى من صالح دعواته. و السلام علیه و على إخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

بتاریخ 25 شهر جمادى الثانیة 1382

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

ترجمه: ... و بعد، بر همه برادران مؤمن و متدین ما- که خداوند ارکان ایشان را استوار ساخته و آنها را بر هر خیرى موفق گرداند- پوشیده نیست که جناب عالم فاضل با تقوا شیخ حسین فرطوسى- دام علاه- از اهل فضل و فضیلت در امور شرعیه و معارف قدسیه است. ایشان مدتى از عمرِ خود را در خدمتگزارى به دین حنیف و پاک در نجف اشرف و شهر قم سپرى کرده تا اینکه بحمد اللَّه به مراتبى از فضل نائل شده است. و ایشان- ایّده اللَّه تعالى- از کسانى است که هر کجا باشد از وجودِ وى بهره‏مند شوند، از این رو بر ما لازم است که بر وجود ایشان [مؤمنین را] آگاه ساخته و به وى اشاره نماییم، و بر اهل ایمان نیز بزرگداشت، احترام و رعایتِ وى لازم است، از آن رو که وى اهلیت و شایستگى این معانى را دارد- بحمد اللَّه تعالى. و ایشان مورد وثوق و اطمینان ما بوده و کسى است که ما بر وى در نشر احکام و آموزش حلال و حرام و پند و نصیحت کردن به مسلمانان، اعتماد کرده‏ایم. و ایشان وکیل ما در امورى هستند که مى‏بایست در آنها به هنگام نیاز به حاکم شرعى، رجوع به حاکم کرد. و به تحقیق که ما به مؤمنین، اجازه پرداخت حقوق شرعیه از سهم امام- اروحنا فداه- و غیر سهم امام از حقوق واجبه را به ایشان داده‏ایم. و هر آنچه که از این حقوق به ایشان برسد، به درستى که به ما رسیده است. و به ایشان اجازه دادیم که مصرف کند از این حقوق به مقدارى که رفع نیاز وى بشود از آنها در امر معاش و زندگانى ایشان، و باقى حقوق را براى برپایى حوزه علمیه به ما برساند. و سفارش مى‏کنم او را- ایَّده اللَّه تعالى- و دیگر برادران ایمانى را- ایَّدهم اللَّه تعالى- به آنچه که گذشتگان درست کارِ ما به آن سفارش کرده‏اند از ملازمت و همراهى تقوا و دورى و پرهیز از هوى‏ و دست یازیدن به ریسمان احتیاط در دین و دنیا. و امید دارم از ایشان که مرا از دعاهاى پسندیده خود فراموش نکند. و درود و رحمت و برکات خداوند بر وى و بر برادران ایمانى ما.

به تاریخ بیست و پنجم، ماه جمادى الثانیه 1382

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقایان نجفى و محمد حسین غروى (صدور اعلامیه‏هاى اعتراض‏آمیز علیه دولت)]

زمان: آذر 1341/ رجب 1382

مکان: قم‏

موضوع: ضرورت صدور اعلامیه‏هاى اعتراض‏آمیز علیه دولت‏

مناسبت: تصویب لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏

مخاطب: نجفى، محمد حسین- غروى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى شرافت حضرتین حجتى الاسلام و المسلمین آقاى نجفى و آقاى غروى- دامت برکاتهما.

به عرض عالى مى‏رساند، پس از تحیت و سلام وافر، لا بد مطالب اخیره و خرابکاریهاى دولت و مجلسین «1» به سمع مبارک آقایان رسیده است. تفصیل قضایا همان است که در اعلامیه تذکر داده شده است. سکوت در این امر موجب آن است که این ننگ براى ملت شیعه باقى بماند. لازم است ما به وسیله اعلامیه و اعتراض، این امر مفتضح را از ساحت اسلام و مسلمین بزداییم. سایر علماى اعلام و مبلغین محترم را تذکر دهید که در این امر سکوت نفرمایند. و به اهالى دستور دهید که به وسیله اعلامیه، اعتراض خود را بنمایند. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم. و السلام علیکما و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد