swc

swc

صحیفه امام- جلد دوم (2)

نامه [تشکر به آقاى على اصغر صالحى (ورود به نجف)]

زمان: 9 آذر 1344/ 6 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: اقامت گزیدن امام خمینى در نجف‏

مخاطب: صالحى، على اصغر- کرمان «1»

6 شعبان المعظم‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت وجود شریف و حاوى ابراز الطاف شامله بود، موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. این جانب بحمد اللَّه سلامت و امید آن دارم که خداى تعالى در این اعتاب مقدسه، جبران قصور و تقصیر ما سبق را بفرماید. قبض رسید را به وسیله حامل مرقوم شریف ایصال داشتم. امید است در مظانّ استجابت دعوات از نظر شریف محو نباشم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏


نامه [تشکر به آقاى سید مهدى یثربى (ورود به نجف)]

زمان: 12 آذر 1344/ 9 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: اقامت گزیدن امام خمینى در نجف‏

مخاطب: یثربى، سید مهدى- کاشان‏

بسمه تعالى‏

9 شعبان 85

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى یثربى- دامت افاضاته مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود، موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. رجاى دعاى خیر براى حُسن عاقبت از جنابعالى دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [جهت کمک به فقرا از ثلث سهم امام (ع)]

زمان: 14 آذر 1344/ 11 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: اختصاص ثلث سهم امام (ع) براى کمک به فقرا و مستمندان‏

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم. حضور مبارک حضرت مستطاب آیت اللَّه العظمى آقاى خمینى- مد ظله العالى. پس از عرض سلام و بندگى، چون فصل زمستان است و هر ساله بذل عنایتى راجع به زغال فقرا مى‏فرمودید، متمنى است دستور فرمایید که اهتمام در این موضوع نمایند و اجازه فرمایید که از سهم مبارک امام- علیه السلام- مؤمنین در این امر خیر شرکت کنند. 11 شعبان المعظم 1385- سید محمد طباطبایى (از طرف جمعى از اهالى قم)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

این جانب در وضع حاضر نمى‏توانم به طورى که مایل هستم خدمت به مستمندان محترم قم یا سایر بلاد بنمایم. و با اطلاعى که از حال مردم بى‏بضاعت بى‏پناه دارم براى فصل زمستان آنها نگران و متأثرم. از متمکنین محترم و اهالى خیرخواه ملت ایران- ایّدهم اللَّه تعالى- تقاضا دارم که در هر استان یا شهرستانى هستند در فکر مستمندان محترم محل خود باشند، و راضى نشوند محترمین بى‏بضاعت و فقراى بى‏پناه از سرما و سختى معاش رنج ببرند. و از خصوص اهالى خیرخواه تهران و قم تقاضاى کمک مؤثر براى تهیه زغال براى فقراى محترم آن دو مرکز مهم دارم. امید است از عهده این مسئولیت بزرگ به خوبى برآیند و خداوند تعالى را که به آنها تمکن عنایت فرموده ناظر و حاضر بدانند. و اگر از وجوه خیریه و تبرّعیه تأمین این امر نشد، اهالى محترم و مؤمنین شریف جمیع بلاد- ایّدهم اللَّه تعالى- مجازند ثلث سهم مبارک امام- علیه الصلاة و السلام- را در تحت نظارت علماى اعلام محل- اعلى اللَّه کلمتهم- یا معتمدین محترم- ایّدهم اللَّه- به مصرف مذکور برسانند. از خداوند تعالى توفیق و تأیید عموم را خواستار و عظمت اسلام و مسلمین را امیدوارم. و السلام علیهم و على عباد اللَّه الصالحین و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى فقیهى مرندى (ورود به نجف)]

زمان: 15 آذر 1344/ 12 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه حاوى تبریک استقرار امام خمینى در نجف‏

مخاطب: فقیهى مرندى‏

بسمه تعالى‏

12 شعبان 85

خدمت جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى فقیهى مرندى- دام مجده‏

مرقوم محترم که حاکى از سلامت جنابعالى و حاوى مراتب محبت نسبت به این جانب بود موجب امتنان گردید. سلامت و توفیق جنابعالى و سایر آقایان محصلین و فضلا- ایّدهم اللَّه تعالى- را از خداوند تعالى خواستار است. محبت و احساسات بى‏شائبه آقایان فضلا مورد تشکر و تقدیر این جانب است. خداوند همه را به علم نافع و عمل صالح و حُسن عاقبت موفق فرماید. از جنابعالى و سایر آقایان رجاى دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به علما و مدرسین حوزه علمیه قم (ورود به نجف)]

زمان: 16 آذر 1344/ 13 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ پیام تبریک ورود امام خمینى به نجف‏

مخاطب: علما و مدرسین حوزه علمیه قم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى شرافت حجج اسلام و علماى اعلام و مدرسین عظام و افاضل گرام حوزه علمیه قم- ادام اللَّه ایام برکاتهم‏

مرقوم محترم سرگشاده حضرات آقایان واصل و موجب تشکر گردید. رونوشت تلگرافى که در بدو ورود این جانب فرموده بودید نرساندند، نیز واصل شد. از عواطف کریمه عموم ملت ایران و خصوص حوزه‏هاى علمیه، بالاخص حوزه مقدسه قم- صانها اللَّه عن الحدثان- تشکر حاصل؛ امید است ان شاء اللَّه خدمت همه طبقات به دیانت مقدسه اسلام، منظور نظر مبارک ولى عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- باشد. این جانب از شدایدى که در این سنوات به ملت مسلمان ایران و خصوص اهل علم و متدینین وارد شده است رنج مى‏برم. از خداوند تعالى نصرت و توفیق و تأیید همگان را خواستار، و عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم. مَرْجُوّ «1» آنکه مشمول ادعیه خالصانه حضرات اعلام- اعلى اللَّه کلمتهم- باشم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى محمد مؤمنى شهمیرزادى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 19 آذر 1344/ 16 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه و حِسبیّه‏

مخاطب: مؤمنى شهمیرزادى، محمد «1»

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و ملاذ الانام و ثقة الاسلام آقاى حاج شیخ محمد مؤمنى شهمیرزادى- دامت افاضاته- از قِبَل حقیر مجازند در امور شرعیه و حسبیه که در عصر غیبت امام زمان- صلوات اللَّه و سلامه علیه- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و صرف ثلث و بقیه را در اعلاى کلمه حق و ایصال به موارد مقرره شرعیه، و ایصال دو ثلث دیگر را به حقیر یا وکیل این جانب در قم براى صرف در حوزه‏هاى علمیه؛ و نیز مجازند در دستگردان نمودن و امهال به مقدار صلاح، و اخذ و ایصال به نحوى که ذکر شد. «و اوصیه بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه- ایّده اللَّه تعالى- ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه.

به تاریخ 16 شهر شعبان المعظم 1385

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به علما و روحانیون شیرازى حوزه علمیه قم (ورود به نجف)]

زمان: 23 آذر 1344/ 20 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ پیام تبریک ورود و اقامت امام در نجف‏

مخاطب: علما و روحانیون شیرازى حوزه علمیه قم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى شرافت حضرات اعلام و افاضل عظام شیرازى مقیم قم- دامت افاضاتهم‏

مرقوم محترم آقایان که حاوى عواطف کریمه بود، موجب تشکر گردید. این جانب از زحمات طاقت فرساى طوایف مختلف ملت مسلمان، و خصوص حوزه‏هاى مقدسه علمیه، بالاخص حضرات آقایان اعلام- أعلى اللَّه کلمتهم- متشکرم. در این عصر که مع الأسف اجانب با سرعت و شدتْ پایگاههاى تبلیغى و غیر تبلیغى را در ممالک اسلامى مستقر و محکم مى‏نمایند و با تبلیغات ضد انسانى به دست مطبوعات و غیر آن، احکام مترقى اسلام را در انظار بر خلاف واقع معرفى مى‏کنند و حوزه‏هاى علمیه و دینیه را که یگانه پایگاه حفظ عظمت اسلام و استقلال ممالک اسلامى است و تنها سد جلوگیرى از تجاوز اجانب است در تحت فشار همه جانبه قرار داده‏اند، وظیفه علماى اعلام و مبلغین عظام و افاضل گرام است که در کمال پایدارى و استقامت، از اسلام و حوزه‏هاى دینى دفاع فرمایند و با تبلیغات خود اسلام را به آن نحو که هست معرفى فرمایند. شما آقایان محترم که در آتیه وظیفه سنگینى به خواست خداوند تعالى خواهید داشت، لازم است خود را مجهز نمایید و براى اعلاى کلمه حق مهیاى ناملایمات و سختیها شوید تا موجبات سرافرازى ملت مُسْلم و علماى اسلام را فراهم نمایید. از خداوند تعالى توفیق و تأیید کافّه علماى اسلام و حضرات افاضل را خواستار و عظمت اسلام و حوزه‏هاى مقدسه دینیه را امیدوارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به علماى تهرانى مقیم قم (آمادگى حوزه‏هاى علمیه براى پذیرش مسئولیت)]

زمان: 23 آذر 1344/ 20 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: ضرورت آمادگى حوزه‏هاى علمیه براى پذیرش مسئولیتها در آینده‏

مخاطب: علما و فضلاى تهرانى مقیم حوزه علمیه قم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

20 شعبان معظم 85

خدمت ذى شرافت حضرات اعلام و افاضل عظام تهرانى مقیم حوزه علمیه قم- دامت افاضاتهم‏

مرقوم محترم آقایان که حاوى تفقد از این جانب و مشتمل عواطف کریمه بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق و تأیید حضرات را براى خدمت به اسلام و مسلمین از خداوند تعالى مسألت مى‏نماید. امید است ان شاء اللَّه طبقه جوان حوزه‏هاى علمیه با مجاهدات نفسانیه و خلوات با خداى تعالى خود را براى دفاع از احکام مقدسه اسلام و مصالح مسلمین مجهز فرموده تا در آتیه نزدیکى که عهده دارى و پاسدارى از قرآن مجید و احکام آسمانى به آنها محول مى‏شود مهیا براى خدمت بوده و از بذل هیچ چیز در راه حراست آن مضایقه نفرمایند. این جانب در این تبعیدگاه ثانوى «1» چشم امیدم به آتیه طبقه جوان متدین ممالک اسلامى و خصوص محصلین ارجمند حوزه‏هاى دینى دوخته شده و در تحت قُباب مطهره ائمه اسلام- علیهم الصلاة و السلام- موفقیت آنها را خواستار و عظمت اسلام و مسلمین و حوزه‏هاى مقدسه را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى مهدى مصحفى کرمانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 23 آذر 1344/ 20 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: مصحفى کرمانى، مهدى‏

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم. الحمد للَّه رب العالمین، و صلى اللَّه على خیر خلقه و افضل بریته محمد و عترته الطاهرین‏

و بعد، جناب مستطاب ملاذ الأنام ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ مهدى مصحفى کرمانى- دامت تأییداته- از قِبَل این جانب در تصدى امور حسبیه که منوط به اذن و اجازه حاکم شرع است، مأذون و مجاز مى‏باشند. و همچنین مأذونند که وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مظالم و نذور مطلقه را اخذ و در موارد مقرره شرعیه صرف، و از سهم مبارک امام- ارواحنا فداه- به مقدار معاش خود اخذ و صرف، و چنانچه زایدى به دستشان آمد به این جانب ایصال نمایند. و سزاوار است که اخوان مؤمنین نعمت وجود معظم را مغتنم شمرده، از محضرشان استفاده نموده در تجلیل ایشان حتى المقدور کوتاهى ننمایند؛ و احتیاط که طریق نجات است، در جمیع امور خود مراعات کنند. و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته. 16 ذى القعدة الحرام 1381. الاقل عبد الهادى الحسینى الشیرازى‏]

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

از قِبَل حقیر نیز به نحوى که در متن مرقوم شده است مجازند.

20 شعبان 85

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [تشکر به علما و روحانیون نجف‏آباد (ورود به نجف)]

زمان: 24 آذر 1344/ 21 شعبان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ پیام حاوى تبریک ورود و اقامت امام خمینى در نجف‏

مخاطب: علما و روحانیون نجف‏آباد

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

21 شهر شعبان المعظم 85

خدمت ذى شرافت علماى اعلام و افاضل عظام شهرستان نجف‏آباد- دامت برکاتهم‏

مرقوم محترم آقایان، که رونوشت تلگرافى بود که مخابره نکرده بودند و حاوى عواطف کریمه نسبت به این جانب بود، موجب تشکر گردید. تبعید این جانب به ترکیه و از آنجا به عراق موجب نگرانى نیست؛ چون در راه ایفاى وظیفه و براى دفاع از احکام اسلام و مصالح مسلمین و جلوگیرى از نفوذ اجانب به ممالک اسلامى و دفع ظلم و ستمکارى صورت گرفت. امید است حضرات اعلام، بیش از پیش، خود را براى تفانى «1» در راه احکام مقدسه اسلام و استقلال و تمامیت ممالک اسلامى مهیا و مجهز فرمایند و از پیشامدهاى ناگوار که در راه حق و حقیقت براى آنها رخ مى‏دهد، هراس به خود راه ندهند. این جانب در تحت قُباب مطهره ائمه دین- علیهم صلوات اللَّه و سلامه- توفیق عموم مسلمین و خصوص علماى اعلام و حماة «2» اسلام را براى دفع فساد و قطع ید اجانب از بلاد اسلام از خداوند تعالى خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى سید محسن همدانى‏]

زمان: 11 دى 1344/ 8 رمضان 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: همدانى، سید محسن‏

بسمه تعالى‏

8 صیام 85

خدمت ذى شرافت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا سید محسن همدانى- دامت افاضاته‏

به عرض مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از حقیر بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. قبلًا یک نفر از محترمین آن محل مژده تشریف بردن جنابعالى را به آنجا به این جانب داد و اکنون که به وسیله مرقوم شریف مطلع شدم خوشوقت شدم. علاقه این جانب به امثال جنابعالى که همه نحو به تکالیف عمل مى‏نمایید و مورد وثوق این جانب هستید زیاد است. از خداوند تعالى مسألت مى‏نمایم که جنابعالى را موفق فرماید که براى اسلام و مسلمین خدمتگزار مفیدى باشید. امید است ان شاء اللَّه تعالى اهالى محترم از وجود شما استفاده کامل ببرند. هر نحو مقتضى بدانید که از جنابعالى تأیید بشود مانعى ندارد. امید است در این ایام و لیالى متبرکه منظور نظر شریف باشم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى سید محمد على ابن الرضا (تبریک عید فطر)]

زمان: 10 بهمن 1344/ 8 شوال 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ تلگراف تبریک عید سعید فطر

مخاطب: ابن الرضا، سید محمد على «1»

بسمه تعالى‏

8 شوال 85

به عرض مى‏رساند، تلگراف شریف که به عنوان تبریک عید مبارک فطر مخابره شده بود موجب تشکر گردید. امید است خداوند تعالى اعیاد اسلامى و مذهبى را بر مسلمین مبارک فرماید. وقتى عید است که مسلمین از گرفتاریهاى فعلى نجات پیدا کنند و مجد اسلام و مسلمین عود کند. از خداوند تعالى خواستار چنین روزى هستم. چون احتمال وصول مکتوب بیشتر بود جواب را تلگرافاً مخابره ننمودم، چون نوعاً نمى‏رسانند. توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید محمد رضا سعیدى (سازمان ملل و سازمانهاى خارجى)]

زمان: 15 بهمن 1344/ 13 شوال 1385

مکان: نجف‏

موضوع: دست نشاندگى سازمان ملل و سازمانهاى خارجى‏

مخاطب: سعیدى، سید محمد رضا- تهران‏

بسمه تعالى‏

13 شوال 85

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و از روى عِرْق سیادت و دیانت صادر شده بود، موجب تشکر گردید. از زحمات جنابعالى متشکرم. مطالبى که مرقوم شده بود چون جواب تفصیلى صلاح نیست، شرحى به آقاى علم الهدى اهوازى گفتم که به جنابعالى تذکر دهند؛ و اجمالش آنکه دستگاههاى خارجى، از قبیل سازمان ملل و غیره، جز اشخاص دست نشانده نیستند که براى مصالح ممالک بزرگ و اغفال ممالک کوچک ایجاد شده است. و اشخاص سیاسى از ممالک اسلامى که در خارج زندگى مى‏کنند، تماس با آنها به صلاح روحانیت و اسلام نیست. و آنچه به من نسبت داده‏اند، که قدرى تندروى شده است، همان طور که حدس زده‏اید دروغ است. من کارى نکردم که تندروى باشد. از خداوند تعالى امید عفو دارم در قصور و تقصیر؛ و از درگاه مقدسش توفیق خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم در حسن عاقبت. و السلام علیکم.

از اینکه تهران تشریف برده‏اید از جهتى خوشوقت شدم. چون مرکزْ از هر جا بیشتر محتاج به علماى عاملین دارد. مساعى جمیله جنابعالى مورد تقدیر و تشکر است.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید حسین خادمى (لزوم تقویت حوزه علمیه قم و اصفهان)]

زمان: 23 بهمن 1344/ 21 شوال 1385

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم تقویت حوزه علمیه قم و اصفهان‏

مخاطب: خادمى، سید حسین «1»

بسمه تعالى‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم 10 شوال واصل، سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى مسألت مى‏نماید و از اینکه بحمد اللَّه تعالى توفیق اداره حوزه مقدسه علمیه اصفهان را پیدا نموده‏اید و با حُسن نیت جریان دارد متشکرم. امید است خداوند این نعمت را مستدام فرماید. این جانب بحمد اللَّه سلامت هستم لکن از وضع ایران و گرفتارى مسلمانان ناراحت و نگران هستم. امید است خداوند تعالى فرج عاجل عنایت فرماید. و از اینکه مرقوم فرمودید «امید است بتوانم به حوزه قم کمک کنم» موجب تشکر است. حوزه قم را لازم است آقایان نگهدارى کنند و نگذارند شکست به آن- خداى نخواسته- وارد شود. به جناب آقاى کوپایى هم تذکر دهید که به فکر باشند. از انفاس قدسیه جنابعالى براى حُسن عاقبت و براى فرج مسلمین استمداد مى‏نمایم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. فعلًا در نظر ندارم که مرقوم جنابعالى که به وسیله آقاى اخوى «2» بوده مضمونش چه بوده، لکن مطمئن هستم که مرقومات بى‏جواب نمانده و شاید جواب را پستى داده‏ام و نرسانده‏اند. ممکن است با فرصت بیشتر مرقوم سرکار را در بین مکاتیب پیدا کنم و ثانیاً جواب عرض نمایم.

21 شوال 85- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [درباره وجوه شرعى‏]

زمان: 28 بهمن 1344/ 26 شوال 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه؛ وجوه شرعى‏

مخاطب: (احتمالًا) اعرابى، محمد حسن «1»- قم‏

بسمه تعالى‏

26 شوال 85

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواهانم. راجع به وضع مرحوم آقاى شهیدى و بازماندگان ایشان مرقوم شده بود، موجب تأثر گردید. و این جانب با وضعى که اکنون مواجه هستم نمى‏دانم این نحو قضایا را که مراجعه مى‏شود چه چاره کنم. در اینجا به هیچ وجه براى من وجهى از ایران یا غیر آنجا نمى‏رسد مگر مختصر غیر قابل ذکر. وضع ایران هم به آن نحو که ملاحظه مى‏کنید مى‏باشد. گرفتاریهاى امثال مورد مذکور باز هم هست، و مراجعه مى‏شود و راهى براى حل آنها ندارم. اگر جنابعالى از محلات یا جاى دیگر کسانى را پیدا کردید که بخواهند در مورد قروض ایشان یا خرج ورثه ایشان از سهم مبارک بدهند، اجازه مى‏دهم. امید است خداوند تعالى فرجى عنایت فرماید که مطالب، خود به خود حل شود. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

راجع به فرستادن کسى به محلات، شخص ثالثى غیر از شما و آقاى انصارى «2» گمان ندارم صلاح باشد. و اگر هم واقعاً صلاح باشد من نمى‏توانم تعیین کنم «3»

 

نامه [به آقاى سید روح اللَّه خاتمى (مشکل تشتت آراى علما)]

زمان: 21 اسفند 1344/ 19 ذى القعدة 1385

مکان: نجف‏

موضوع: تشتت آراء علما و اتحاد دشمنان‏

مخاطب: خاتمى، سید روح اللَّه- اردکان یزد

بسمه تعالى‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود، موجب تشکر گردید. مطالبى که مرقوم شده بود صحیح، و غفلت از آن نداشته‏ام؛ لکن جنابعالى که از وضع نابسامان ما اطلاع دارید، و از اختلاف اجتهاد و آرا در جمیع امور واقف مى‏باشید، تصدیق بفرمایید که این امر با آنکه در رأس اصلاحات است در رأس مشکلات نیز هست.

این جانب در رجوع از حبس سابق در نظر گرفتم که کارى که مقدمه این نحو امور و طلیعه تفاهم بین حضرات است انجام دهم. بعضى اصلًا در شور هم حاضر نشدند، و بعضى که در ظاهر صلاح دیدند عمل نکردند. و کسانى هم به اعذار مختلفه متشبث شدند. و بالجمله وقتى ما بیدار خواهیم شد که بکلى کار از کار گذشته و راه چاره مسدود گردیده. دیگران براى مقاصد باطل خود مشغول کار و مجتَمع هستند، و ما در حق خود متفرق و مختلف الآراء و الاهواء هستیم. «وَ الىَ اللَّهِ الْمُشْتَکى‏ وَ عَلَیْهِ التَّوکُلُ فِى الشِّدَةِ وَ الرّخاء». «1»

راجع به حوزه محترمه اردکان، که مرقوم شده بود، و خرجهایى که از سهم مبارک شده و احتیاج باز هست، جنابعالى مجاز هستید و کارهاى سابق نیز مُمضى است. از خداوند تعالى تأیید و توفیق جنابعالى را خواستار، و امید است در مظانّ استجابت دعوات، مورد نظر محترم باشم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

19 ذى القعدة 85- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى سید روح اللَّه خاتمى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 22 اسفند 1344/ 20 ذى القعدة 1385

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: خاتمى، سید روح اللَّه‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب سید العلماء الاعلام و حجت الاسلام آقاى آقا سید روح اللَّه خاتمى- دامت برکاته- از قِبَل حقیر مجاز هستند در امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز وکیل این جانب هستند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل مظالم و مجهول المالک و زکات و ایصال آن به محالّ مقرره شرعیه؛ و اخذ سهمیْن مبارکیْن و صرف آن در اعاشه اقتصادیه خود، و صرف بقیه سهم سادات را در محل مقرر آن، و صرف نصف سهم مبارک را در حفظ حوزه علمیه محل و سایر مصارفى که مصلحت مى‏دانند، و ایصال نصف دیگر را براى این جانب براى ادامه و اقامه حوزه‏هاى علمیه. و نیز وکیل هستند در دستگردان نمودن و امهال به مقدار مصلحت و اخذ و اعطا. «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو من جنابه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على عباد اللَّه الصالحین.

به تاریخ 20 شهر ذى القعدة الحرام 1385

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید محمد رضا سعیدى (لزوم صبر و استقامت در ناگواریها)]

زمان: 28 اسفند 1344/ 26 ذى القعدة 1385

مکان: نجف‏

موضوع: صبر و استقامت در مقابل مشکلات و ناگواریها

مخاطب: سعیدى، سید محمد رضا

بسمه تعالى‏

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم بود، موجب تشکر گردید. شرحى راجع به اوضاع [داده و] اظهار نگرانى نموده بودید. با آنکه حق با شماست، لکن اگر انسان در این اوضاع و احوال قیام به وظیفه کند و موفق به خدمت شود، نگرانى ندارد. نگرانى آنجاست که به خدمت قیام نکند و از وظیفه- خداى نخواسته- شانه خالى کند. امید است ان شاء اللَّه خداوند تعالى به امثال جنابعالى توفیق عنایت فرماید که در مقابل همه ناراحتیها و ناگواریها محکم بایستید و از پیشامدها- هر چه باشد- مأیوس نشوید. خداوند تعالى با شماست، و با عمل به وظیفه تأیید خواهد فرمود. و برفرض شکست صورى، فتح نهایى با اهل تقوا و عامل به وظیفه است. این ارعاد و ابراق «1» و فتح باب ظلم حاکى از ضعف است: و إِنَّمَا یَحتَاجُ إِلَى الظُّلمِ الضعیفُ «2». جنابعالى در امور جاریه نگران نباشید و ضعف به خودتان راه ندهید. ان شاء اللَّه این امور موقتى است و امَد آن سر خواهد آمد. اما راجع به مسائلى که مرقوم شده بود راجع به رادیو، در صورتى که به هیچ وجه استفاده محرّم از آن نشود، خرید و فروشش جایز است؛ و اما استفاده‏هاى محلله مانع ندارد. راجع به ریش، به همان احتیاط باقى هستم. راجع به دولت، مالک مى‏دانم. و اگر مطالبى از این جانب مسموع شد، بى‏مراجعه به خود من قبول نفرمایید؛ چون اخیراً گویا افتراهایى بسته مى‏شود، و این آخرین دشمنى است. از جنابعالى رجاى دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید یعقوب موسوى زنجانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 28 اسفند 1344/ 26 ذى القعدة 1385

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: موسوى زنجانى، سید یعقوب‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب سید العلماء الاعلام آقاى آقا سید یعقوب موسوى زنجانى- دامت افاضاته- از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه فرجه- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمیْن مبارکیْن و صرف آن در اعاشه خودشان به مقدار اقتصاد، و صرف بقیه از سهم سادات را در محل مقرر شرعى، و ایصال بقیه از سهم امام- علیه السلام- را نزد حقیر براى صرف در حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 26 شهر ذى القعدة الحرام 1385

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به یکى از دانشجویان مقیم اروپا جهت تکذیب بعضى از شایعات‏]

زمان: اواخر اسفند 1344 و یا اوایل سال 1345 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: تکذیب شایعه‏

مخاطب: یکى از دانشجویان ایرانى مقیم اروپا

اخیراً در ایران شایع کرده بودند که این جانب اجازه ندادم نماینده دانشجویان مقیم اروپا را که براى ملاقات من آمده بود، ملاقات حاصل شود. و نیز جمعى که به نمایندگى از مسلمین مقیم اروپا آمده‏اند بدون ملاقات برگشته‏اند، و از این قبیل مطالب. با آنکه مطلب خلاف واقع بوده است و ممکن است این نحو شایعات از دستگاه «2» باشد براى نگران نمودن جوانان دانشگاهى و ایجاد شکاف بین این جانب و آنها، خوب است رفع این سوء تفاهم را خود آقایان دانشجویان مقیم اروپا بنمایند؛ چون دستگاه از این نحو امور استفاده مى‏کند. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى سید محمد تقى شهرستانى‏]

زمان: 3 فروردین 1345/ 30 ذى القعدة 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: شهرستانى (نجفى)، سید محمد تقى‏

بسمه تعالى‏

30 ذى القعدة 85

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بوده موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. این جانب بحمد اللَّه تعالى سلامت هستم و رجاى آن دارم که موفق شوم در تحت قباب مطهره ائمه اسلام- سلام اللَّه علیهم اجمعین- به دعاى براى عظمت اسلام و مسلمین و علماى اعلام و حوزه‏هاى مقدسه علمیه، از جنابعالى در مظانّ استجابت دعوات، امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. مصطفى را بعض آقایان مهمان کردند براى حج، چند روزى است مشرّف شده است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

راجع به وجهى که پیش آقاى آقا سید ابراهیم طالبى است مربوط به خود سرکار است و این جانب آنچه عمل فرمودید اجازه دادم و مورد قبول است.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى محمد مؤمن قمى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 4 فروردین 1345/ 1 ذى الحجه 1385

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: مؤمن قمى، محمد

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد العلماء الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ محمد مؤمن قمى- دامت افاضاته- از قِبَل حقیر مجازند در امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر (ع) از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مظالم و مجهول المالک و صرف آن در موارد مقرره شرعیه؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه اقتصادیه خودشان و ایصال بقیه را نزد حقیر براى ادامه حوزه‏هاى مقدسه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ غره شهر ذى الحجة الحرام 1385

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید مهدى یثربى (تأکید بر تقویت حوزه علمیه قم و نجف)]

زمان: 7 فروردین 1345/ 4 ذى الحجه 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه و تأکید بر تقویت حوزه علمیه قم و نجف‏

مخاطب: یثربى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

4 ذى الحجه 85

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود، موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. از اینکه نسبت به حوزه علمیه قم عنایت دارید متشکرم. البته در این موقع که آن حوزه مقدسه مواجه با ناملایمات همه جانبه است، آقایان علماى بلاد باید عنایت بیشتر فرموده تا ان شاء اللَّه تعالى تزلزلى در آن راه نیابد. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمین و علماى اسلام را خواستار است. البته بیشتر عنایت را به حوزه قم توجه دهید و اگر گاهى هم به اینجا توجه شود مقتضى است؛ زیرا ارباب توقع را نمى‏شود مطلقاً رد کرد. از خداوند تعالى سلامت و توفیق همه خدمتگزاران به شرع مطاع را خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تسلیت به آقاى محمد تقى فلسفى (درگذشت پدر ایشان)]

زمان: 24 فروردین 1345/ 21 ذى الحجه 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تسلیت به مناسبت رحلت پدر آقاى فلسفى‏

مخاطب: فلسفى، محمد تقى‏

بسمه تعالى‏

21 ذى الحجه 85

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى فلسفى، خطیب محترم- دام بقائه‏

از مصیبت وارده به جنابعالى بلکه به مسلمین متأثر، امید است ان شاء اللَّه خداوند تعالى به جنابعالى و سایر بازماندگان، سلامت و صبر جمیل مرحمت فرماید. از اینکه تلگرافاً مصدع نشدم براى آنکه ممکن است نرسانند. چنانچه تا کنون بنا بر این داشتند که نوع تلگرافات و نامه‏ها را نرسانند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به آقاى محمد تقى عالمى‏]

زمان: 26 فروردین 1345/ 23 ذى الحجه 1385

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: عالمى، محمد تقى‏

بسمه تعالى‏

23 ذى الحجه 85

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ محمد تقى عالمى- دام عمره‏

مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم بود واصل، سلامت و تأیید و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید است خداوند تعالى به فضل عمیم خود، حفظ عظمت اسلام و حوزه‏هاى دینیه را بفرماید. از جنابعالى در مظانّ استجابت دعوات، رجاى دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى حسین خندق‏آبادى (احوال‏پرسى و دعا)]

زمان: 1 اردیبهشت 1345/ 29 ذى الحجه 1385

مکان: نجف‏

موضوع: گلایه- احوال‏پرسى و دعا

مخاطب: خندق‏آبادى، حسین‏

بسمه تعالى‏

29 ذى الحجه 85

خدمت جناب مستطاب مروّج الاحکام و ثقة الاسلام خطیب محترم آقا حسین آقاى خندق‏آبادى- دامت افاضاته‏

به عرض مى‏رساند، از قرار مسموع گله مى‏فرمودید که فلان، جواب مکتوب را نداده است؛ الآن آنچه فکر مى‏کنم در نظر ندارم که مرقومى از جنابعالى رسیده باشد. ولى آنچه را که مى‏دانم مرقومات واصله از آقایان را به طور کلى جواب دادم، مگر آنکه امضا مقروء «1» نبوده یا آدرس نداشته است. و آقازاده محترم که نجف مشرّف شدند و احوال شما را مخصوصاً پرسیدم و همین طور احوال عَمّ «2» محترم و اخوى معظم را و ایشان از نقاهت جنابعالى چیزى نگفتند. در هر صورت از خداوند تعالى سلامت و صحت و عافیت جنابعالى را خواستار و توفیق و تأیید آن جناب را امیدوارم و اگر در این موضوعات قصورى شده است معذرت مى‏خواهم. امید است در این آستان قدس موفق به دعاى خیر براى عموم مسلمین و خصوص مخصوصین آنها شوم.

از جنابعالى رجاء دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى یوسف باقرى جزن‏آبادى (تعمیر حمام از سهم امام)]

زمان: اردیبهشت 1345/ محرّم 1386

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به پرسشى درباره تعمیر حمام روستا

مخاطب: باقرى جزن‏آبادى، یوسف «1»

بسمه تعالى‏

در صورتى که حمام مذکور مورد حاجت قریه است و از سایر وجوه مثل زکات و تبرع امکان ندارد ساخته شود، مجازند به مقدار رفع حاجت اهل قریه از سهم امام- علیه السلام- تعمیر نمایند. و اگر بخواهند وجه به قم برسانند، براى جناب حجت الاسلام آقاى آقا شیخ على اکبر اسلامى تربتى وکیل این جانب بفرستند براى صرف در حوزه علمیه. ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى على اکبر اسلامى تربتى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 14 اردیبهشت 1345/ 12 محرّم 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: اسلامى تربتى، على اکبر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى آقا شیخ على اکبر اسلامى- دامت افاضاته- که مورد وثوق و اطمینان این جانب هستند، از قِبَل حقیر وکیل هستند در اخذ کلیه وجوهى که مؤمنین- وفقهم اللَّه- مى‏خواهند به حقیر برسانند؛ چه سهم مبارک امام- علیه السلام- و چه سهم سادات عظام و چه سایر وجوهات. و نیز وکیل هستند در دستگردان نمودن و امهال به مقدار صلاح و اخذ آن. و کسانى که با این جانب یا وکلاى من دستگردان نمودند، مجازند بدهکاریها را به ایشان بپردازند براى صرف در حوزه مبارکه علمیه. و جناب ایشان مجازند که وجوه مأخوذه را صرف در حوزه علمیه و شهریه حضرات محصلین نمایند؛ به همان نحو که مقرر بود.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 12 محرّم الحرام 1386

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى سید حسن فقیه، در امور شرعیه‏]

زمان: اردیبهشت 1345/ محرّم 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه‏

مخاطب: فقیه، سید حسن‏

 [... شخصى است که طبق معمول سنواتى مقدارى سهم به جنابعالى یا آقاى اشراقى «1» به وسیله بنده ارسال مى‏داشته، و ضمناً با استجازه از جنابعالى یا ایشان، ثلث سهم امام (ع) را بین خویشان فقیر خود تقسیم مى‏کرده ولى چون فقط به آقاى اشراقى دسترس نیست، لذا تقاضا دارند که اجازه فرمایید طبق سنوات قبل عمل نمایند و ثلث سهم را که 412 تومان است به همان نحو تقسیم نمایند و در صورت امکان اجازه مطلقى نسبت به سهم همه ساله براى ایشان مرقوم فرمایید.

مطلب دیگر آنکه، چند سال قبل ایشان مبلغ چهار صد تومان به یک نفر اهل علم از بابت سهم امام پرداخت کرده‏اند و قبل از پرداخت آن، ایشان فوت شده‏اند. در این صورت وظیفه چیست؟ در خاتمه آقاى والد، تبلیغ سلام نموده و استدعاى دعا دارند. سید حسن فقیه- اصفهان (مدرسه نیم آورد)

بسمه تعالى‏

به همان نحو که عمل مى‏کردند مجازند عمل کنند، و دو ثلث دیگر را به وکلاى این جانب در قم برسانند. وکیل قم، آقاى اسلامى «2» است در منزل حقیر در غیاب آقاى اشراقى. آنچه با آن شخص دستگردان نموده‏اند، اگر به عنوان وکالت از حاکم شرع بوده باید به آن حاکم برسد. و اگر به عنوان شخص خودش بوده احتیاط آن است که با اجازه حاکم شرع به ورثه او بدهند «3»

 

اجازه نامه [به آقاى داود تهرانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 21 اردیبهشت 1345/ 19 محرّم 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: تهرانى، داود

بسمه تعالى‏

مخفى نماند که جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى آقا داود تهرانى- ایّده اللَّه تعالى- مجازند در نقل احادیث معتبره از کتب معروفه اصحابنا- رضوان اللَّه علیهم؛ «1» و نیز مجازند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مجهول المالک و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و صرف ما زاد را در محل مقرر شرعى آن؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- به مقدار تتمیم اعاشه اقتصادیه خودشان، و ایصال ما زاد را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بالاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 19 شهر محرّم الحرام 1386

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى محمد یزدى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 27 اردیبهشت 1345/ 25 محرّم 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: یزدى، محمد

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ محمد یزدى خطیب محترم- دامت افاضاته- از قِبَل این جانب مجازند در امور حسبیه و شرعیه که تصدى آن در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه- از مختصات فقیه جامع شرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مجهول المالک و صرف آن در محل مقرر شرعى؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و صرف ثلث بقیه را در محل مقرر شرعى و ایصال دو ثلث دیگر را نزد حقیر یا وکلاى حقیر براى صرف در حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 25 شهر محرّم الحرام 1386

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید محمد جواد افضل هرندى (تعمیر مسجد از سهم امام «ع»)]

زمان: اوایل خرداد 1345/ صفر 1386

مکان: نجف‏

موضوع: استفاده از سهم مبارک امام (ع) براى تعمیر مسجد و مدرسه‏

مخاطب: افضل هرندى، سید محمد جواد

 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم. حضرت آیت اللَّه- ادام اللَّه ظلّه على رءوس اهل الولاء و اعزه بعزته‏

مسجد و مدرسه خُلْد مقام مرحوم حجت الاسلام فاضل اصفهانى المشهور به هندى- رضوان اللَّه تعالى علیه- مخروبه و معطل بود. لذا جمعى در مقام تعمیر آن برآمده و به اذن مرحوم جنت مکان آیت اللَّه بروجردى، به همّت الحاج محمد حسن مبلغ دو هزار تومان از سهم مبارک امام- علیه السلام- صرف نمودم. فعلًا شبستانى ناتمام و بى‏درب بنا شده و بحمد اللَّه مشغول و اقامه جماعت مى‏شود. اگر جنابعالى اذن بفرمایید از سهم مبارک امام- علیه السلام- یک هزار تومان صرف تعمیر درب نمایم. ایام سعادت و عزت مستدام باد. السید محمد جواد افضل هرندى‏]

بسمه تعالى‏

در صورتى که از طریق دیگر از قبیل زکوات و خیرات و تبرعات براى تعمیر آن نباشد، مجازید. ان شاء اللَّه موفق باشید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى هادى باریک بین قزوینى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 14 خرداد 1345/ 14 صفر 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: باریک بین قزوینى، هادى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى حاج شیخ هادى باریک بین قزوینى- دامت تأییداته- از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در زمان غیبت ولى عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مجهول المالک و صرف آن در محالّ مقرره؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد و صرف ثلث از بقیه را در مصارف مقرره شرعیه و علوّ کلمه اسلام و ایصال دو ثلث را نزد این جانب براى صرف در حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

تاریخ 14 شهر صفر المظفر 1386

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید محمد رضا سعیدى (عمل به وظیفه الهى)]

زمان: 19 خرداد 1345/ 19 صفر 1386

مکان: نجف‏

موضوع: عمل به وظیفه الهى‏

مخاطب: سعیدى، محمد رضا

بسمه تعالى‏

19 صفر 86

خدمت جناب مستطاب سید العلماء الاعلام و ثقة الاسلام آقاى سعیدى- دامت افاضاته مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و رفع خطر از آن بود، موجب تشکر گردید. شرحى گله از اوضاع فرموده بودید؛ اگر انسان به وظیفه الهیه موفق شود نتیجه حاصل است، چه به نتیجه منظوره برسد یا نه. از امثال جنابعالى صبر و انتظار فرج مطلوب است، و هیچ گاه از فضل الهى مأیوس نباشید. ان شاء اللَّه تعالى فرج نزدیک است. چه بسیار شود که خداوند تعالى به واسطه عنایاتى خاصه که دارد، انسان را مبتلا مى‏کند به امورى که قهراً توجه او را به ذات اقدس خود جلب کند و چه بسا که رحمتها به صورت قهر و غضب جارى مى‏گردد. از خداوند تعالى بخواهید که ما را در راه وصول به مطالب الهیه ثابت نگه دارد و از گرفتاریها که در راه هدف است، قلوب ما را محکمتر فرماید، و از رحمتهاى خاصه خود ما را بى‏بهره نفرماید. «طوبى‏ لِلْمَسْجونینَ وَ الْمَحْرومینَ و العاقبةُ للمتقین فاصْبِر کما صَبَرَ اولو العزم «1»». و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

بیانات [خطاب به آقاى ماسالى (توسعه مبارزه دانشجویى)]

زمان: 4 تیر 1345/ 6 ربیع الاول 1386

مکان: نجف‏

موضوع: توسعه مبارزه توسط دانشجویان‏

حضار: آقاى ماسالى (دبیر امور بین المللى کنفدراسیون جهانى دانشجویان)

 [دبیر امور بین المللى کنفدراسیون در مراجعت از سمینار کنفرانس بین المللى دانشجویان فیلیپین مسافرتى به عراق کرده و به حضور حضرت آیت اللَّه خمینى شرفیاب گردید و مراتب پشتیبانى دانشجویان ایرانى را از مبارزات روحانیون مترقى و شخص حضرت آیت اللَّه اعلام داشت.

مذاکرات حضرت آیت اللَّه با دبیر کنفدراسیون جهانى در روز 25 ژوئن برابر با چهار تیر ماه در نجف اشرف پیرامون نحوه همکاریهاى آینده روحانیون با دانشجویان صورت گرفت و ... از طرف دبیر کنفدراسیون، اطلاعات لازم درباره کنفدراسیون و فعالیتهاى آن در جنبه‏هاى مختلف در اختیار حضرت آیت اللَّه گذاشته شد. حضرت آیت اللَّه خمینى ضمن اظهار تأسف از وضع میهن و ... اشاره به زندانى شدن عده کثیرى از میهن‏پرستان کردند و فرمودند که:]

این مبارزات را باید توسعه داد و تمام ملت را در آن شرکت داد.

دانشجویان باید متحداً به مبارزات خود ادامه دهند و مردم ستمدیده ایران و آنچه بر آنان مى‏گذرد را فراموش نکنند. آینده مملکت به دست جوانان سپرده مى‏شود و در حفظ و حراست آن نباید غفلت کنند. ما روحانیون با شما در این راه همراه هستیم و بر اساس احکام اسلام با شما همکارى مى‏کنیم.

 [حضرت آیت اللَّه فرمودند که در آینده در موقعیتى مناسب مطالبى براى دانشجویان از طریق کنفدراسیون مرقوم خواهند داشت. «1»]

 

نامه [به آقاى سید اسماعیل مرعشى (اعلام وصول وجه)]

زمان: 9 تیر 1345/ 11 ربیع الاول 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اعلام وصول وجه‏

مخاطب: مرعشى، سید اسماعیل‏

بسمه تعالى‏

11 ربیع المولود 86

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. راجع به وجه و مکتوبى که مرقوم شده است به مصطفى در مکه داده‏اند، ایشان وجوه را رساندند و مکاتیب نیز واصل شد لکن فعلًا آن مکاتیب در بین مکاتیب بسیار دیگرى است که پیدا کردن آن در هواى گرم میسور نیست. جنابعالى در صورت لزوم، اسم شخص وجه دهنده و مقدار آن را مرقوم دارید تا رسید داده شود. شاید فرصتى پیدا شد و آن مکتوب [را] هم پیدا نمودند.

راجع به ثلث و سهم براى مصرف مؤسسه، ثلثى که در اختیار جنابعالى است به مصارف لازمه برسانید. راجع به مصرف تبلیغ از اهواز مکتوبى رسید که در جوابْ اجازه مقدارى که خواسته بودند دادم؛ بیش از آن نمى‏توانم اجازه دهم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى رضا حجتى جهت لزوم ارسال وجوه به نجف‏]

زمان: 12 تیر 1345/ 14 ربیع الاول 1386

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم ارسال وجوه به نجف‏

مخاطب: حجتى، رضا- آبادان‏

بسمه تعالى‏

14 ربیع المولود 86

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا رضا حجتى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. راجع به ایصال وجه براى بعضى آقایان که در قم هستند، این جانب دستور دادم به آنها رسیدگى شود. جنابعالى وجهى اگر رسید، یا به نجف نزد این جانب ایصال نمایید یا به قم نزد وکیل این جانب که در غیاب آقاى اشراقى، «1» جناب آقاى اسلامى است ایصال فرمایید؛ به آدرس منزل حقیر، آقاى آقا شیخ على اکبر اسلامى تربتى. از جنابعالى در مظان استجابت دعوات امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

رسید [وصول وجه به آقاى حاج على اکبرزاده‏]

زمان: 12 تیر 1345/ 14 ربیع الاول 1386

مکان: نجف‏

موضوع: رسید وجوه شرعى‏

 [توضیح: مقلّدین امام خمینى بنا به وظیفه دینى خویش، وجوهات شرعى را از راههاى مختلف و على‏ رغم محدودیتها و کنترلهاى شدیدى که از سوى رژیمهاى ایران و عراق در رابطه با امام خمینى اعمال مى‏شد، به ایشان مى‏رساندند و امام خمینى نیز قبض رسید وجوه مذکور را صادر و توسط آورنده وجه و یا به وسیله نامه ارسال مى‏کردند. از آنجا که این گونه قبوض و رسید وجوه شرعى بسیار زیاد بوده است، در این مجموعه از باب نمونه چند مورد را درج کرده‏ایم که مطلب زیر، نمونه‏اى از آن است:]

بسمه تعالى‏

مبلغ دو هزار تومان (2000) بابت سهم مبارک امام- علیه السلام- از جناب آقاى حاج على اکبر زاده- ایّده اللَّه تعالى- به وسیله جناب مستطاب عماد الاسلام آقاى آقا رضا حجتى- دامت افاضاته- واصل گردید.

به تاریخ 14 شهر ربیع الاول 1386

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى شهاب الدین اشراقى (خانوادگى)]

زمان: تیر 1345/ ربیع الاول 1386

مکان: نجف‏

موضوع: احوال‏پرسى از خانواده و بستگان‏

مخاطب: اشراقى، شهاب الدین

بسمه تعالى‏

خدمت ذى سعادت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى اشراقى «1»- دام عمره‏

مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج محترم بود واصل، لکن هیچ مرقوم نشده بود که مکتوبى از این جانب واصل شده است یا خیر؛ حتى مکتوب اخیر که راجع به اجازه تصرف در آن وجه بود. در هر صورت سلامت شما و نور چشم مکرم صدیقه «2» را از خداوند خواستار است، و همین طور سایر نور چشمان را.

این جانب بحمد اللَّه سلامت هستم و هواى اینجا هم تا کنون طورى نیست که ناراحت‏کننده باشد، خصوصاً که زیر زمین خوب داریم و بحمد اللَّه وسایل هم موجود است؛ فقط نگرانى از وضع ایران است. خداوند تعالى ان شاء اللَّه اصلاح فرماید.

از اینکه فرصت مطالعه پیدا کردید و بحمد اللَّه جهت نگرانى ندارید خوشوقتم. از آقاى لواسانى «3» مکتوبى داشتم، نوشته بودند «یک هزار تومان حواله کردم»؛ لا بد رسیده است. در خاتمه سلامت جنابعالى را خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى محمد هاشمیان (اجازه در توکیل)]

زمان: 23 مرداد 1345/ 26 ربیع الثانى 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در توکیل‏

مخاطب: هاشمیان، محمد

بسمه تعالى‏

26 ربیع الثانى 86

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عماد العلماء الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج شیخ محمد هاشمیان- دامت افاضاته- که وکیل این جانب هستند، وکیل در توکیل اشخاص وثیق مورد اطمینان هستند که به هر نحو صلاح مى‏دانند آنها را وکیل نموده و اجازه امور حسبیه و شرعیه دهند؛ و نیز مجازند سهم مبارک سادات را در محل به سادات فقیر متدین عفیف برسانند. «و أرجُو مِنْهُ ما بِهِ تأییده أنْ لا یَنْسانى‏ مِنْ صالِحِ دَعَواته «1»»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى اسماعیل انتصارى مازندرانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 2 شهریور 1345/ 7 جمادى الاول 1386

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در اخذ وجوه شرعیه‏

مخاطب: انتصارى مازندرانى، اسماعیل‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

7 جمادى الاول 1386

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب شیخ الاعلام و حجت الاسلام آقاى آقا شیخ اسماعیل انتصارى مازندرانى- دامت افاضاته- از قِبَل حقیر مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و نصف آن در اختیار ایشان است که صرف در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد کنند و ما زاد آن را در محالّ مقرره شرعیه صرف کنند و نصف دیگر را به این جانب یا وکیل این جانب در قم برسانند براى ادامه حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو من جنابه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على سایر اخواننا المسلمین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ هفتم شهر جمادى الاولى 1386

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد