swc

swc

صحیفه امام - جلد دوم (6)

اجازه نامه [به آقاى غلام حسین اشراقى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 25 اسفند 1347/ 27 ذى الحجه 1388

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: اشراقى، غلام حسین‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الاعلام و مروّج الاحکام و ثقة الاسلام آقاى حاج شیخ غلام حسین اشراقى- دامت افاضاته- مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط؛ «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف نصف آن را در محالّ مقرره، از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال نصف دیگر را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما أوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا، و أرجو منه أن لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.


به تاریخ 27 شهر ذى الحجة الحرام 1388

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى على تهرانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 26 اسفند 1347/ 28 ذى الحجه 1388

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: تهرانى، على‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج میرزا على آقاى تهرانى- دامت افاضاته- از قِبَل این جانب مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط؛ «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف نصف آن را در موارد مقرره شرعیه، از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال ما بقى را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه، و مجازند در دستگردان نمودن و امهال به مقدار صلاح و اخذ و صرف و ایصال به نحوى که ذکر شد.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما أوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا، و أرجو من جنابه أن لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 28 شهر ذى الحجة الحرام 1388

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید محمد رضا سعیدى (کفایت عمل به وظیفه)]

زمان: 29 اسفند 1347/ 1 محرّم 1389

مکان: نجف‏

موضوع: حفظ سنگرهاى اسلامى و کفایت عمل به وظیفه‏

مخاطب: سعیدى، سید محمد رضا

بسمه تعالى‏

به عرض مى‏رساند، دو طغرا مرقوم محترم که یکى بى‏تاریخ بود و مشتمل بر تقاضاى اجازه براى آقاى حسینى و دیگرى مورخ 12/ 11/ بود واصل، سلامت و سعادت جنابعالى را خواستار است. از اوضاع شکایت نموده بودید. آنچه مسلّم است هر روز رو به وخامت است، و با وضع خودمان امیدى نیست مگر به توجه غیبى، ان شاء اللَّه تعالى. لکن ما نباید در اداى وظایف منتظر نتیجه قطعیه باشیم. اگر در محضر مقدس حق تعالى عامل به وظیفه معرفى شویم، همین «نتیجه» است. از خداوند تعالى توفیق عمل به وظیفه را براى کافّه مسلمین و خصوص اهل علم خواستار است. مرقوم شده بود: «مى‏خواستم از مسجد اعراض کنم»؛ موجب تعجب است! انسان در پُستى که مشغول خدمت است، باید با هر ناملایمى پایدار باشد. در نظر دارم که به یکى از آقایان ائمه «1»- در زمان فشار براى تغییر لباس- گفتم: اگر شما را اجبار به تغییر لباس کنند، چه مى‏کنید؟ گفتند: «در منزل مى‏نشینم و بیرون نمى‏آیم». گفتم: اگر من را اجبار کنند و امام جماعت باشم، همان روز با لباس تازه مسجد مى‏روم. باید پستها را نگه داشت و در وقت مقتضى با اعراض دسته جمعى طرف را کوبید. مع الأسف نه آن را داریم و نه این را. از خداوند تعالى توفیق و سعادت جنابعالى را خواستار است. امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم.

اجازه را اتکالًا به معرفى حضرت آقاى طالقانى و جنابعالى فرستادم. اگر با معظمٌ له ملاقات دست داد، سلام این جانب را ابلاغ فرمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

غره محرّم الحرام 89- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى حسین فومنى (اعلام وصول نامه)]

زمان: اوایل 1348 ه. ش./ 1389 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: اعلام وصول نامه‏

مخاطب: فومنى، حسین‏

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و مروّج الاحکام آقاى فومنى- دامت تأییداته‏

مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. امید است ان شاء اللَّه بیش از پیش موفق به ترویج احکام شرع انور بوده و مؤمنین از شما استفاده نمایند. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید عباس میر یونسى (اجازه استفاده از سهم امام «ع»)]

زمان: 16 فروردین 1348/ 17 محرّم 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در استفاده از سهم مبارک امام (ع)

مخاطب: میر یونسى، سید عباس‏

بسمه تعالى‏

17 شهر محرّم الحرام 89

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى میر یونسى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. مرقوم شده بود شخصى هزار تومان سهم مبارک بدهکار است و میل دارد مقدارى از آن را به ارحام فقیرش بدهد؛ مجاز است ثلث آن را به ارحام فقیرِ عفیفِ متدین خودش بدهد، بقیه را به جنابعالى بدهد. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده (پاسخ به نُه سؤال مطرح شده)]

زمان: 29 فروردین 1348/ 30 محرّم 1389

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به نُه مورد موضوعات و سؤالات مطرح شده در نامه آقاى پسندیده‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، مرقوم محترم مورخ 24 محرّم امشب 30 زیارت گردید. سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است اینک به عرض مى‏رساند:

1- در این قضایاى جنجالى حضرت عالى ساکت باشید چنانچه این جانب ساکت هستم.

2- مرقوم شده بود نسبت به همه عطوفت و مرحمت دارید بسیار متشکرم؛ ان شاء اللَّه خداوند سایه شما را کوتاه نفرماید.

3- آقاى احسان‏بخش تا کنون صحیح بوده‏اند شاید با محذورى مواجه شده‏اند یا آن سید ایشان را مجبور کرده باشد در هر صورت نسبت به ایشان لطف داشته باشید.

4- راجع به پاکستان و افغانستان، هر نحو صلاح مى‏دانید عمل فرمایید.

5- اگر آن شخص بهایى بودنش معلوم و کمک به اجانبش مسلّم است باید مردم از او و معاملات با او اجتناب کنند و اگر معلوم نیست لازم نیست و بهتر آن است که حضرت عالى در جواب طفره بروید جواب کتبى حتماً ندهید.

6- اشخاصى که طلبکار بوده‏اند از این بانک بگیرند و به فقرا بدهند.

7- مصرف و گرفتن از حاجِّ مرقوم، صلاح است و هر چه مى‏توانید مصرف فرمایید و یا به جاى دیگر منتقل نمایید که از تهمت محفوظ شود.

8- به نام اوصیا صلاح نیست و من عجالتاً اسم آنها را فاش نمى‏کنم و حضرت عالى نیز راجع به وصایت و اوصیا صحبتى نفرمایید ممکن است در آتیه نزدیکى در پاکت سربسته وصیت را خدمت بفرستم .....

9- به مسافرین تازه و عائله آنها رسیدگى شود.- 30 محرّم 89

 

نامه [تشکر به آقاى ملک حسینى‏]

زمان: 2 اردیبهشت 1348/ 5 صفر 1389

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز تشکر از نامه ارسالى‏

مخاطب: ملک حسینى، سید کرامت اللَّه‏

بسمه تعالى‏

5 صفر الخیر 89

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى ملک حسینى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى مسألت مى‏نماید. امید است در مظانّ استجابت دعوات، منظور نظر شریف باشم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى محمد لشکرى ضیاءآبادى قزوینى، در امور شرعیه‏]

زمان: 2 اردیبهشت 1348/ 5 صفر 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه‏

مخاطب: لشکرى ضیاءآبادى قزوینى، محمد

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى آقا شیخ محمد لشکرى ضیاءآبادى قزوینى- دامت تأییداته- مجازند در تصفیه حساب مؤمنین در مورد سهم مبارک امام- علیه السلام- و سهم سادات عظام، و مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف نصف آن را در موارد مقرره شرعیه، از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال نصف دیگر را به این جانب یا وکلاى این جانب در تهران و قم، و مؤمنین که تصفیه حساب نمودند مجازند سهم سادات عظام را خودشان به ساداتِ فقیر عفیف بپردازند. ان شاء اللَّه تعالى موفق باشند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما أوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و أرجو منه أن لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 5 شهر صفر الخیر 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به آقاى محمد کیایى نژاد]

زمان: 8 اردیبهشت 1348/ 11 صفر 1389

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز تشکر از نامه ارسالى‏

مخاطب: کیایى نژاد، محمد

بسمه تعالى‏

11 صفر الخیر 89

خدمت جناب مستطاب عمدة الاعلام و مروّج الاحکام آقاى آقا شیخ محمد کیایى نژاد- دامت تأییداته‏

مرقوم محترم واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. این جانب بحمد اللَّه تعالى مزاجاً سلامت، از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. خدمت جناب آقاى قدیرى- ایده اللَّه- سلام برسانید؛ ان شاء اللَّه تعالى موفق باشند. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید حسن اسماعیلیان نجف‏آبادى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 4 خرداد 1348/ 8 ربیع الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیّه و شرعیه‏

مخاطب: اسماعیلیان نجف‏آبادى، سید حسن‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروج الاحکام آقاى آقا سید حسن اسماعیلیان نجف‏آبادى- ایّده اللَّه تعالى- مجازند در تصدى امور شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط، «فله التصدی لذلک مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الحکم و الموضوع.» و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف سهم سادات عظام و ثلث از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در محالّ مقرّره شرعیه از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد و ایصال دو ثلث را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه ایّده اللَّه تعالى بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته.» و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 8 شهر ربیع الاول 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (شهریه طلاب)]

زمان: 1348 ه. ش./ 1389 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: شهریه طلاب‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

فرزند عزیزم، ان شاء اللَّه سلامت و موفق باشید؛ ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم. از اصفهان نوشته بودند که یک نفر آمده براى شهریه وجه خواسته است. شما مى‏دانید این نحو امور، مخالف رویّه این جانب است؛ ما حواله نموده بودیم، دیگر محتاج به این معانى نبوده. امید است ان شاء اللَّه اشتغالات شما به درس و بحث و تهذیب اخلاق بیش از پیش باشد. و السلام علیکم.

پدرت‏

 

کاغذى که به وسیله آقا على نوشته بودید رسید؛ راجع به شهریه منافاتى بین کاغذ من و آنچه واقع شده است نیست. آقا رضا «1» بنا بود از دیبایى «2» بگیرد بفرستد پیش دانش «3» لکن از قرارى که نوشته است محتاج به حواله نشده است و از موارد مربوط به خودم داده است. در ماه آتیه هم اگر در قم تأمین شد محتاج به کسى نیست و اگر نشد و آقا رضا هم از مورد پدرش «4» تأمین نکرد مراجعه به دیبایى شود و هر وقت احتمال دادید که محتاج شوید، مرقوم دارید که بنویسم تأمین کنند. راجع به اختلافات آن دو آقا، من عاجز هستم، و نه وقت دارم نه حال، که به این حرفهاى لا یعنى گوش کنم؛ من در این آخر عمر گرفتار به داخله و خارجه شدم. امید است ان شاء اللَّه با رسیدن اجل، ختم این مطالب شود.

اجازه نامه [به آقاى حسن نمازى خراسانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 7 خرداد 1348/ 11 ربیع الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: نمازى خراسانى، حسن‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ حسن نمازى خراسانى- دامت افاضاته- مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف نصف آن را در محل مقرر شرعى از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال نصف دیگر را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 11 شهر ربیع المولود 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید على نقى طبسى (اجازه اخذ و ارسال وجوه شرعى)]

زمان: 14 خرداد 1348/ 18 ربیع الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه اخذ و ارسال وجوه شرعى‏

مخاطب: طبسى، سید على نقى‏

بسمه تعالى‏

18 شهر ربیع المولود 89

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج سید على نقى طبسى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم که حاکى از سلامت جنابعالى و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند متعال خواستار است. این جانب بحمد اللَّه تعالى سلامت و امید است با ادعیه جنابعالى و سایر آقایان محترم موجبات آسایش روحى نیز فراهم شود. راجع به وجهى که مرقوم شده بود جنابعالى مصرف فرمایید، پس از این نیز مجازید که وجوهى که به این جانب باید برسد و به جنابعالى مراجعه شد قبول فرموده، و نصف آن را صرف و نصف دیگر را ارسال به نجف یا تهران خدمت آقاى حاج سید محمد صادق لواسانى فرمایید که ارسال نمایند. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید احمد نجفى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 26 تیر 1348/ 2 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: نجفى، سید احمد

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب سید الاعلام آقاى آقا سید احمد نجفى- دامت افاضاته- مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لذلک مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الحکم و الموضوع»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمیْن مبارکیْن و صرف سهم سادات و ثلث از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در مصارف مقرره شرعیه، از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال دو ثلث را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما أوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و أرجو منه أن لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

2 شهر جمادى الاولى 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى عطاء اللَّه اشرفى اصفهانى (وجوهات شرعیه)]

زمان: 29 تیر 1348/ 5 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: وجوهات شرعى‏

مخاطب: اشرفى اصفهانى، عطاء اللَّه‏

بسمه تعالى‏

5 جمادى الاولى 89

خدمت حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى حاج میرزا عطاء اللَّه اصفهانى- دامت برکاته‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از صحت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. راجع به وجوهى که قبلًا جهت جناب حجت الاسلام آقاى اشراقى «1» به قم ارسال فرموده‏اید، مورد قبول است و از این به بعد هم- کما فى السابق- به قم نزد ایشان ارسال فرمایید. وجه موجود را نیز در اداى قرض منزل که مرقوم فرموده بودید صرف نمایید و امید است ان شاء اللَّه تعالى تمامى قرض مزبور ادا شود. از خداى تعالى ادامه فیوضات حضرت عالى را در اعلاى کلمه طیبه اسلام مسألت دارم. مصطفى «2» بحمد اللَّه سالم، و سلام مى‏رساند. مَرْجُوّ آنکه در مظانّ استجابت دعوات، حقیر را از دعاى خیر فراموش نفرمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

جنابعالى مجاز هستید قروض خودتان را از وجوهى که مى‏رسد پرداخت فرمایید، و زاید را به قم ایصال نمایید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى سید محمد على طباطبایى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 31 تیر 1348/ 7 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: طباطبایى، سید محمد على‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب سید الافاضل و عماد الاعلام آقاى آقا سید محمد على طباطبایى- دامت افاضاته- مجازند در امور شرعیه و حسبیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف سهم سادات عظام و ثلث از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در محالّ مقرره شرعیه از آن جمله مصارف خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال دو ثلث را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 7 شهر جمادى الاولى 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید محمد رضا سعیدى (ممانعت از انتشار ورقه استفتائات)]

زمان: 3 مرداد 1348/ 10 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: ممانعت از انتشار ورقه استفتائات‏

مخاطب: سعیدى، سید محمد رضا

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى سعیدى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، سلامت و سعادت جنابعالى را خواستار است. ورقه استفتائات نیز واصل شد. این جانب هر چه فکر مى‏کنم صلاح نمى‏دانم این اوراق به این نحو چاپ و منتشر شود، به جهاتى که الآن مقتضى نیست تذکر دهم، جنابعالى از انتشار آنها به این نحو خصوصاً با عبارات پشت صفحه «1» ان شاء اللَّه غمض عین «2» مى‏نمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید باقر موسوى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 16 مرداد 1348/ 23 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: موسوى، سید باقر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى حاج سید باقر موسوى- دامت تأییداته- مجازند در امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الحکم و الموضوع»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین به مقدار اعاشه اقتصادیه خودشان و ایصال ما زاد را براى ادامه حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 23 شهر جمادى الاولى 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى سید ابو الفضل سجادى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 20 مرداد 1348/ 27 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: سجادى، سید ابو الفضل‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الفضلاء و مروّج الاحکام آقاى آقا سید ابو الفضل سجادى- ایّده اللَّه تعالى- مجازند در امور حسبیه و شرعیه که منوط به اذن حاکم شرعى است «فله التصدی لذلک مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الحکم و الموضوع»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمیْن مبارکیْن و صرف سهم سادات و ثلث از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در موارد مقرره، از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد؛ و ایصال دو ثلث را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

27 شهر جمادى الاولى 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد على گرامى‏]

زمان: 20 مرداد 1348/ 27 جمادى الاول 1389

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: گرامى، محمد على‏

بسمه تعالى‏

27 ج 1 89

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى گرامى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که حاکى از عواطف کریمه بوده موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. گرچه ریز براى جنابعالى ریز است، لکن اگر به واسطه شما یک نفر هدایت شود از محالّ بزرگ ارزشش بیشتر است. امید است خداوند در تبلیغات شما تأثیر کافى دهد و توفیق و تأیید شما را روز افزون فرماید. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد یزدى‏]

زمان: 4 شهریور 1348/ 12 جمادى الثانى 1389

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: یزدى، محمد

بسمه تعالى‏

12 ج 2 89

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف مدتى است واصل شده ولى فرستادن جواب را مستقیماً صلاح نمى‏دانستم؛ اینک که مسافر مورد اطمینان پیدا شد، درصدد اظهار امتنان از تفقد جنابعالى برآمده. امید است با سلامت و سعادت مقرون باشید. این جانب بحمد اللَّه تعالى مزاجاً بد نیستم. امید است از ادعیه خالصه آقایان، وسایل آسایش روحى نیز فراهم شود. از اینکه جناب آقاى مسعودى در سیرجان رفته‏اند و مورد استفاده واقع شده‏اند مسرور شدم. امید است خداوند به برکت انفاس آقایان، جوانان مسلمین را از شر مفاسد حفظ فرماید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى مسلم داراب اردبیلى، در امور شرعیه‏]

زمان: 4 شهریور 1348/ 12 جمادى الثانى 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه‏

مخاطب: داراب اردبیلى، مُسْلم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الافاضل و مروّج الاحکام آقاى حاج شیخ مُسْلم داراب اردبیلى- دامت تأییداته- مجازند در امور شرعیه که منوط است به اذن حاکم شرعى بعد از تشخیص حکم و موضوع و مراعاة الاحتیاط؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال ما زاد را به این جانب براى حفظ حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه.

به تاریخ 12 شهر جمادى الثانیه 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

زمان: 4 شهریور 1348/ 12 جمادى الثانى 1389

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: یزدى، محمد

بسمه تعالى‏

12 ج 2 89

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف مدتى است واصل شده ولى فرستادن جواب را مستقیماً صلاح نمى‏دانستم؛ اینک که مسافر مورد اطمینان پیدا شد، درصدد اظهار امتنان از تفقد جنابعالى برآمده. امید است با سلامت و سعادت مقرون باشید. این جانب بحمد اللَّه تعالى مزاجاً بد نیستم. امید است از ادعیه خالصه آقایان، وسایل آسایش روحى نیز فراهم شود. از اینکه جناب آقاى مسعودى در سیرجان رفته‏اند و مورد استفاده واقع شده‏اند مسرور شدم. امید است خداوند به برکت انفاس آقایان، جوانان مسلمین را از شر مفاسد حفظ فرماید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى مسلم داراب اردبیلى، در امور شرعیه‏]

زمان: 4 شهریور 1348/ 12 جمادى الثانى 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه‏

مخاطب: داراب اردبیلى، مُسْلم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الافاضل و مروّج الاحکام آقاى حاج شیخ مُسْلم داراب اردبیلى- دامت تأییداته- مجازند در امور شرعیه که منوط است به اذن حاکم شرعى بعد از تشخیص حکم و موضوع و مراعاة الاحتیاط؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال ما زاد را به این جانب براى حفظ حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه.

به تاریخ 12 شهر جمادى الثانیه 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى شیخ رمضانعلى معلمى، در امور شرعیه‏]

زمان: 4 شهریور 1348/ 12 جمادى الثانى 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه‏

مخاطب: معلمى، رمضانعلى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الفضلاء مروّج الاحکام آقاى آقا شیخ رمضانعلى معلمى- ایّده اللَّه تعالى- مجازند در امور شرعیه که منوط است به اذن حاکم شرعى با مراعات احتیاط پس از تشخیص حکم و موضوع؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن را در اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال ما زاد را به این جانب براى حفظ حوزه‏هاى علمیه مهمه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه.

به تاریخ 12 شهر جمادى الثانیه 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى جعفر مهاجرانى همدانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 21 شهریور 1348/ 29 جمادى الثانى 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: مهاجرانى همدانى، جعفر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الاعلام و مروّج الاحکام آقاى حاج شیخ جعفر مهاجرانى همدانى- دامت توفیقاته- مجازند در تصدى امور شرعیه و حسبیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الحکم و الموضوع»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- به مقدار اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، مادامى که به یکى از خدمات شرعیه اشتغال دارند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 29 شهر جمادى الثانیه 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى محمد تقى داودى، در اخذ وجوه شرعیه‏]

زمان: 12 مهر 1348/ 21 رجب 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در اخذ وجوه شرعیه‏

مخاطب: داودى، محمد تقى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین و الصلاة و السلام على محمد واله الطاهرین و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى آقا شیخ محمد تقى داودى- دامت افاضاته- مجازند در اخذ سهم مبارک امام علیه السلام و صرف نصف آن را در محل مقرر شرعى از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد و ایصال نصف دیگر را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه. و نیز مجازند در دستگردان نمودن و امهال به قدر صلاح و اخذ و صرف و ایصال به نحوى که ذکر شد.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته». و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

21 رجب 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى سید احمد نجفى‏]

زمان: 14 مهر 1348/ 23 رجب 1389

مکان: نجف‏

مناسبت: پیام تشکر

مخاطب: نجفى، سید احمد «1»

بسمه تعالى‏

23 رجب 89

به عرض مى‏رساند، مرقوم محترم واصل؛ سلامت و سعادت جنابعالى را خواستار است. امید است ان شاء اللَّه تعالى در تهران موفق به ترویج شرع مطاع شده و از ارشاد و هدایت جنابعالى، اهالى آن محل بهره‏مند گردند. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به یکى از دوستان (تذکراتى در رابطه با وجوه شرعیه)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه در مورد وجوه شرعى، و ابراز علاقه‏

مخاطب:؟

بسمه تعالى‏

پس از اهداى سلام و تحیت. مرقوم مورخ 18 صفر واصل شد. سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. هیچ یاد ندارم که چیزى که بوى گلایه از جنابعالى در آن باشد نوشته باشم. این جانب نسبت به جنابعالى علاقه خاصه دارم و محبتهاى جنابعالى را فراموش نمى‏کنم، و از خداوند تعالى براى شما سلامت و سعادت و اجر خواهانم.

در موضوعاتى که مرقوم شده تمام آنها را به همان نحو که مرقوم داشته‏اید اجازه کردم؛ مگر چند قلم:

قلم (1) شما مى‏دانید که من در مساجد کمتر اجازه مى‏دهم؛ در این مورد و در مورد سه، نصف از آنچه مرقوم شده است اجازه مى‏دهم، با شرط آنکه مسجد مورد احتیاج فعلى باشد و از طریق دیگر هم نشود جبران کرد. (قلم 5) پس از خرج نمى‏شود حساب کرد. (10) در تمام چیزهایى که مجاز بودید مجازید. و در همه مطالبى که نوشته‏اید اجازه دادم. راجع به آقاى آقا سید حسن اصفهانى، ایشان سهم سادات و نصف از سهم امام را مجازند، بیش از این اجازه نمى‏دهم. اگر فرضاً سابق هم اجازه دو ثلث داده باشم اکنون بیش از نصف اجازه نمى‏دهم. قبض ایشان را مى‏فرستم، در صورتى که وجه را به همان نحو که مجازند دادند قبض را بدهید، و الّا محفوظ باشد.

دو قلم سیصد [تومان‏] اول ذى القعدة و سیصد و بیست و یک [تومان‏] براى نماز و روزه، 24 [ذى الحجه‏] واصل شد. دو قلم اخیر بازنرسیده است، در ماه بعد مى‏رسد ان شاء اللَّه. براى نماز و روزه عمل شود. ضمناً کاغذهاى شما بى‏جواب نمانده و تمام قبوض فرستاده شده است. نمى‏دانم آدرس سابق شما به تهران به قوّت خود باقى است یا نه؟

 

نامه [تبریک به فاطمه طباطبائى (تبریک ازدواج)]

زمان: 9 آبان 1348/ 19 شعبان 1389

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، تبریک ازدواج‏

مخاطب: طباطبایى، فاطمه «1»

بسمه تعالى‏

19 شعبان المعظم 89

مخدره محترمه را سلام وافر مى‏رسانم. خوشوقتم از اینکه احمد با فامیل اصیل محترم بزرگى متصل شد. امید است ان شاء اللَّه تعالى در زیر سایه اجداد طاهرینتان خوش و خرم و سعادتمند باشید. ان شاء اللَّه تعالى این وصلت، میمون، مبارک و سرشار از نیکبختى و سعادت دنیا و آخرت باشد. بحمد اللَّه تعالى شما از کرائم اخلاق موروثه از پدر بزرگوار و اجداد پدرى «2» و مادر محترمه و معظمه و اجداد مادرى «3» برخوردار هستید. امید است ان شاء اللَّه تعالى احمد نیز از این کرامتها برخوردار شود. این جانب از دعاى خیر شماها را فراموش نمى‏کنم. خدمت حضرت مستطاب سید العلماء الاعلام و حجت الاسلام آقاى سلطانى «4»- دامت برکاته- و علیا محترمه خانم والده «5»- دام عمرها- سلام برسانید. و السلام علیک و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید باقر موسوى درچه‏اى، در امور شرعیه‏]

زمان: 12 آبان 1348/ 22 شعبان 1389

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور شرعیه‏

مخاطب: موسوى درچه‏اى، سید محمد باقر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عمدة الاعلام و مروّج الاحکام آقاى آقا سید محمد باقر موسوى درچه‏اى- ایّده اللَّه تعالى- مجازند در اخذ سهم سادات عظام- کثّر اللَّه نسلهم المبارک- به مقدار اعاشه خودشان به نحو اقتصاد و اگر به قدر کفاف به ایشان نرسید مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- به مقدار اعاشه خودشان به نحو اقتصاد مادامى که اشتغال به یکى از امور شرعیه دارند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

در تاریخ 22 شهر شعبان المعظم 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید محمد رضا سعیدى (ترویج دین با لباس غیر روحانى)]

زمان: 27 آبان 1348/ 7 رمضان 1389

مکان: نجف‏

موضوع: ترویج دین با لباس غیر روحانى‏

مخاطب: سعیدى، سید محمد رضا

بسمه تعالى‏

7 صیام 89

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. راجع به چیزى که در ورقه جوف بود، على المحکى خود آقا نبوده‏اند و آقازاده بوده‏اند. همان نحو که مرقوم شده است اشخاص، رنگ دیگر به خود گرفته‏اند لکن مهم نیست؛ شاید در این امور تخفیفى براى اوزار «1» این جانب باشد. وَ اللَّه مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ. «2»

راجع به آن شخصى که با لباس غیر روحانى ترویج مى‏کند مطالبى گفته شده است و من به هیچ وجه نظرم نیست که با ایشان ملاقات کرده باشم و چیزى گفته باشم. ولى اگر واقعاً مروّج است و مفید، چه داعى است که آقایان مخالفت کنند. فقط یک امر است و آن این است که گفته مى‏شود مى‏خواهند با این ترتیب بساط آخوندى را برچینند. اگر واقعاً درست باشد، این مفسده عظیمه لازم الدفع است. در هر صورت جنابعالى از قول این جانب مطلبى نفرمایید، چون نزد من هیچ طرف قضیه روشن نیست.

راجع به حریق مسجد الاقصى و اینکه نباید تعمیر شود تا سلطه اسرائیل در کار است، چیزى نوشته‏ام و در بعضى جراید اینجا منتشر شده. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه‏

 

اجازه نامه [به آقاى حسین حق‏شناس، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 28 آبان 1348/ 8 رمضان 1389

مکان: نجف‏

موضوع: صدور اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: حق‏شناس، حسین‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام و عماد الاعلام آقاى آقا شیخ حسین حق‏شناس- دامت تأییداته- مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لذلک بعد تشخیص الحکم و الموضوع و مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف نصف آن را در مصارف مقرره شرعیه از آن جمله اعاشه خودشان به نحو اقتصاد، و ایصال نصف دیگر را به این جانب براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

در تاریخ هشتم شهر رمضان المبارک 1389

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد