swc

swc

صحیفه امام - جلد دوم(11)

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (ارسال عیدى براى اعضاى خانواده)]

زمان: 4 فروردین 1351/ 8 صفر 1392

مکان: نجف‏

موضوع: ارسال عیدى براى اعضاى خانواده‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

8 صفر 92

احمد عزیزم‏

ان شاء اللَّه با سلامت و سعادت قرین باشید. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. امید است به دعاى آقایان گرفتاریها رفع شود. براى عیدى بچه‏ها خانم هر یک ده دینار گرفته‏اند و حالا مى‏گویند بنویسم به شما، به هر یک دویست تومان آنجا بدهید به جاى این ده دینار. شما به هر یک از دخترها و به محترمه خانواده خودتان نفرى دویست تومان یا از آقاى عمو یا از آقاى لواسانى «1» بگیرید و بدهید. ان شاء اللَّه همگى سلامت باشید و باشند. حضور محترم حضرت آقاى عمو «2» سلام برسانید. از تنهایى ایشان نگران هستم؛ ان شاء اللَّه تعالى سلامت باشند. و السلام.

پدرت‏

یکصد تومان هم از طرف خانم به خازنجون «3» بدهید.


 PZ ن- 335

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (تکذیب ارسال حواله)]

زمان: 13 فروردین 1351/ 17 صفر 1392

مکان: نجف‏

موضوع: تکذیب ارسال حواله‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

ان شاء اللَّه تعالى موفق و مؤید باشید. چند روز پیش نوشتم به آقاى آقا رضا «1» بگویید من حواله به شما نداده‏ام؛ اگر کسى حواله آورده مرقوم دارید کیست و چقدر است. خود شما هم مواظب باشید شبیه زمان سابق که جعل مهر و امضاى مرجع وقت شد، تکرار نشود «2». امر مهم است و شما به من جواب بدهید؛ پشت گوش- مثل همه امور- نیندازید. از سلامت خود و خانواده و حسن «3» مرقوم دارید. به دخترها»

 و خانم خودتان «5» سلام برسانید. و السلام علیکم.

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 13 فروردین 1351/ 17 صفر 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، اعلام سلامتى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد- قم‏

بسمه تعالى‏

17 صفر 92

احمد عزیزم‏

الآن نامه بى‏تاریخ شما که ظاهراً اوایل محرّم نوشته‏اید رسید. نامه‏هاى بعد از این نامه هم رسیده است. از سلامت شماها مسرور هستم. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. هوا بسیار خوب است. از اینکه نوشته‏اید در هیچ امرى وارد نیستید جز به تحصیل، ممنون هستم. خداوند تعالى به شما توفیق عنایت کند. حضرت آقا «1» را تنها نگذارید. البته به ایشان نباید بد بگذرد. از همه امید دعا دارم. حضور مبارک حضرت آقاى عمو و به همه بچه‏ها و به محترمه «2» خودتان سلام برسانید. و السلام علیکم.

پدرت‏

خانم امروز کاهو نخورده، روزهاى دیگر بحمد اللَّه کاهو مى‏خورند و حالشان خوب است.

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 27 فروردین 1351/ 2 ربیع الاول 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، احوال‏پرسى از بستگان‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

2 ع 1 92

احمد عزیزم‏

مرقوم جمع شما واصل، از اینکه دور هم جمع و بحمد اللَّه تعالى سلامت هستید و خوش و خرّم، مسرور هستم. ان شاء اللَّه خداوند تعالى به همه شماها سلامت و سعادت عنایت فرماید. این جانب سلامت هستم بحمد اللَّه تعالى ولى نگرانیهاى روحى بسیار است. دعا کنید خداوند اصلاح فرماید. از سلامت خودتان و دیگران مطلعم نمایید.

نمى‏دانم درس را به کجا رساندى و حالا مشغول چه هستید. از وضع درس و مُدرّس «1» بنویسید. از خداوند تبارک و تعالى توفیق و تأیید شما را خواهانم. خدمت حضرت آقاى عمّ بزرگوار «2» سلام برسانید و نگذارید به ایشان بد بگذرد. و السلام علیکم.

پدرت‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى- سفارش به ادامه تحصیل و تهذیب)]

زمان: 10 اردیبهشت 1351/ 16 ربیع الاول 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، سفارش به ادامه تحصیل و تهذیب‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

16 ع 1 92

پسر عزیزم‏

ان شاء اللَّه تعالى سلامت باشید و خوش و خرم، و اشتغال به تحصیل و تهذیب اخلاق داشته باشید. از درس خودت و معلم و استاد و مربى بنویسید. از عمّ محترم «1» غفلت نکنید، نگذارید تنها بمانند. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. امید است شماها هم سلامت و خوش باشید. و السلام.

پدرت‏

اجازه نامه [به سید عباس (نجل آقا سید هادى)، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 20 خرداد 1351/ 27 ربیع الثانى 1392

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: سید عباس (نَجْلِ آقا سید هادى)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب عماد الاعلام و مروّج الاحکام آقاى آقا سید عباس، نجل آقا سید هادى- ایّده اللَّه تعالى- وکیل این جانب هستند در امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط با مراعات احتیاط؛ و در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه اقتصادیه خودشان؛ و زاید را جهت حفظ حوزه‏هاى مهمه دینیه نزد حقیر ایصال نمایند و قبض رسید جهت رد به صاحبان وجوه دریافت کنند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

27 ع 2 1392

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى سید محمد اکبر، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 8 تیر 1351/ 17 جمادى الاول 1392

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: سید محمد اکبر- پاکستان‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى آقا سید محمد اکبر فرزند سید محمد تقى- ایّده اللَّه تعالى- در پاکستان وکیل این جانب هستند در امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط، با مراعات احتیاط؛ و در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه اقتصادیه خودشان، و زاید را نزد حقیر ایصال نمایند و قبض رسید گرفته به صاحبان وجوه رد کنند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

17 ج 1 1392

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مهدى طباطبایى (اجازه اخذ و ارسال وجوه شرعى)]

زمان: 9 تیر 1351/ 18 جمادى الاول 1392

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه در مورد اجازه اخذ و ارسال وجوه شرعى‏

مخاطب: طباطبایى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

18 ج 1 92

معروض مى‏دارد، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. راجع به سهم سادات مرقوم شده بود، مجازید سهم سادات را در محل مصرف نمایید و مجازید اجازه دهید به کسانى که مایل هستند خودشان به سادات فقیر عفیف بپردازند. از مرقوم جنابعالى چنین استفاده مى‏شد که وجه ایصال داشته‏اید، مرقوم نشده بود به وسیله چه شخصى است، چون وجه مذکور و کذا وجه آقاى آقا سید محمد على نرسیده است مع ذلک قبوضى را فرستادم. به آقا زاده مرحوم آقاى سعیدى «1» و سایر بازماندگان سلام برسانید. ان شاء اللَّه موفق باشید. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى ید اللَّه خزایى کنگاورى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 13 تیر 1351/ 22 جمادى الاول 1392

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه درباره امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: خزایى کنگاورى، ید اللَّه- کرمانشاه‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة على سیدنا محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام آقاى حاج شیخ ید اللَّه خزایى کنگاورى- ایده اللَّه تعالى- از قِبَل این جانب مجاز و مأذونند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط مى‏باشد «فله التصدی لها مع مراعاة الاحتیاط»؛ و در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف آن در اعاشه اقتصادیه خودشان، و بقیه را جهت حفظ حوزه‏هاى مهمه دینیه نزد حقیر ایصال نمایند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سایر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

22 ج 1 1392

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به دانشجویان مسلمان مقیم خارج (تلاش براى پیشبرد آرمانهاى اسلام)]

زمان: 17 مرداد 1351/ 28 جمادى الثانى 1392 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: ضرورت تلاش براى پیشبرد آرمانهاى بزرگ اسلام‏

مخاطب: دانشجویان مسلمان مقیم امریکا و کانادا

بسمه تعالى‏

28 ج 2 92

خدمت دانشجویان مسلمان مقیم امریکا و کانادا- ایدهم اللَّه تعالى‏

مرقوم محترم شما واصل شد. مجاهدات و کوششهاى خستگى ناپذیر شما جوانان روشن ضمیر مسلمان در راه درک صحیح اسلام و شناسایى حقیقت قرآن کریم، موجب امیدوارى و خرسندى مسلمانان بیدار است. این جانب، با قدردانى از روح اسلامى و حقیقت‏جویى شما جوانان غیور با ایمان، لازم است متذکر شوم که در پیمودن این راه مقدس، بسى با مشکلات و خطرات مواجه هستید و دستهاى مرموز دشمنان اسلام از هر طرف جهت بازداشتن شما از نیل به مقصد کوشش خواهند کرد.

عوامل و ایادى استعمار که مى‏دانند با آشنایى ملتها بخصوص نسل جوان تحصیلکرده به اصول مقدسه اسلام، سقوط و نابودى استعمارگران و قطع دست آنان از منافع ملتها و کشورهاى استعمار شده قطعى خواهد بود، به کارشکنى پرداخته و مى‏کوشند که با سمپاشیها و مشوب ساختن اذهان و افکار جوانان، از جلوه‏گر شدن چهره تابناک اسلام جلوگیرى نمایند و با عناوین فریبنده و مکتبهاى رنگارنگ، جوانان ما را منحرف سازند. بر شما جوانان مسلمان لازم است که در تحقیق و بررسى حقایق اسلام در زمینه‏هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و غیره، اصالتهاى اسلامى را در نظر گرفته و امتیازاتى که اسلام را از همه مکاتب دیگر جدا مى‏سازد فراموش نکنید. مبادا قرآن مقدس و آیین نجاتبخش اسلام را با مکتبهاى غلط و منحرف کننده‏اى که از فکر بشر تراوش کرده است خلط نمایید.

باید توجه داشته باشید تا روزى که ملت اسلام پایبند این مکتبهاى استعمارى مى‏باشد یا قوانین الهى را با آن مقایسه مى‏کند و در کنار هم قرار مى‏دهد، روى آسایش و آزادى نخواهند دید. و این مکتبهایى که از چپ و راست به ملت اسلام عرضه مى‏شود فقط براى گمراهى و انحراف آنان است و مى‏خواهند مسلمانان را براى همیشه خوار و ذلیل و عقب مانده و اسیر نگه دارند و از تعالیم آزادیبخش قرآن کریم دور سازند. استعمار چپ و راست، دست به دست هم داده براى نابودى ملت اسلام و کشورهاى اسلامى کوشش مى‏کنند، و در راه اسیر کردن بیشتر ملتهاى مسلمان و غارت سرمایه سرشار و منابع طبیعى آنان با یکدیگر سازش کرده‏اند.

اسرائیل با تبانى و همفکرى دولتهاى استعمارى غرب و شرق زاییده شد و براى سرکوبى و استعمار ملل اسلامى به وجود آمد؛ و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانى مى‏شود. انگلیس و امریکا با تقویت نظامى و سیاسى و با گذاشتن اسلحه‏هاى مرگبار در اختیار اسرائیل، آن را به تجاوزات پى در پى علیه اعراب و مسلمین و ادامه اشغال فلسطین و دیگر سرزمینهاى اسلامى تحریص و وادار مى‏سازند؛ و شوروى با جلوگیرى از مجهز شدن مسلمانان و با فریب و خیانت و سیاست سازشکارانه، موجودیت اسرائیل را تضمین مى‏نماید. اگر دوَل اسلامى و ملل مسلمان به جاى تکیه به بلوک شرق و غرب به اسلام تکیه مى‏کردند و تعالیم نورانى و رهایى‏بخش قرآن کریم را نصب عین خود قرار داده و به کار مى‏بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیسم و مرعوب فانتوم امریکا و مقهور اراده سازشکارانه و نیرنگ بازیهاى شیطانى شوروى واقع نمى‏شدند.

دورى دوَل اسلامى از قرآن کریم، ملت اسلام را به این وضع سیاه نکبت بار مواجه ساخته و سرنوشت ملتهاى مسلمان و کشورهاى اسلامى را دستخوش سیاست‏ سازشکارانه استعمار چپ و راست قرار داده است.

بر شما جوانان ارزنده اسلام- که مایه امید مسلمین هستید- لازم مى‏باشد که ملتها را آگاه سازید و نقشه‏هاى شوم و خانمانسوز استعمارگران را برملا نمایید، در شناسایى اسلام بیشتر جدیت کنید، تعالیم مقدسه قرآن را بیاموزید و به کار بندید، با کمال اخلاص در نشر و تبلیغ و معرفى اسلام به ملل دیگر و پیشبرد آرمانهاى بزرگ اسلام بکوشید. براى پیاده کردن طرح حکومت اسلامى و بررسى مسائل آن اهتمام بیشترى به خرج دهید. مهذب و مجهز شوید؛ متحد و متشکل شده و صفوف خود را فشرده تر سازید؛ هر چه بیشتر همفکر و انسان فداکار بسازید. از برملا کردن نقشه‏هاى دستگاه جبار ایران علیه اسلام و مسلمین غفلت نورزید. صداى برادران رنجدیده و مسلمان ایران را به دنیا برسانید و با آنان همدردى کنید. به وحشیگریها، آدمکشیها، قانون‏شکنیها و دیگر جنایاتى که پیوسته در ایران جریان دارد اعتراض نمایید. باشد که به یارى خداوند، موجبات استقلال و آزادى ملت اسلام و دفع ظلم دستگاههاى جبار و نوکران استعمار فراهم آید، و خطراتى که امروز متوجه اسلام و مسلمین مى‏باشد برطرف گردد. سلام مرا به همه کسانى که براى اسلام و در راه اسلام تلاش مى‏کنند ابلاغ نمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (نحوه پرداخت وجه روزه و نماز)]

زمان: 1351 ه. ش./ 1392 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: نحوه پرداخت وجه روزه و نماز

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

احمد عزیزم‏

ان شاء اللَّه تعالى با سلامت و سعادت قرین باشید. ماها بحمد اللَّه تعالى مزاجاً سلامت هستیم. از شما امید دعاى خیر دارم. در موضوع وجه براى روزه و نماز «1» به همان نحو سابق بدهید بهتر است. در صورتى که قبول نکرد طور دیگر عمل شود. به آقا شیخ هم بگویید به دیگران بگوید. از سلامت خودتان مطلعم کنید. به همه دخترها و خانم خودتان سلام برسانید. حسن «2» را مى‏بوسم.

پدرت‏

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (رسیدگى به نزدیکان و مبارزان)]

زمان: 1351 ه. ش./ 1392 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: رسیدگى به نزدیکان و مبارزان‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

احمد عزیزم‏

ان شاء اللَّه تعالى موفق و مؤید باشید. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. راجع به آقاى حاج شیخ محمد حسین بروجردى «1» از حضرات آقاى عمّ محترم «2» ماهى پانصد بگیرید و با احترام به ایشان بدهید. از قرار مسموع آقاى آقا شیخ صادق خلخالى وضع ایشان خوب نیست. به آقا «3»- دامت برکاته- تذکر دهید: ایشان از فضلاى حوزه‏اند، به ایشان رسیدگى شود.

از سلامت خودتان و حضرت آقا «4» مطلعم نمایید. مرقوم اخیر ایشان را امروز زیارت کردم؛ ان شاء اللَّه جواب مى‏دهم. سایر مرقومات جواب داده شده است- ظاهراً. به خواهرها و خانم خودتان «5» سلام برسانید. و السلام علیکم.

پدر

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (کمک مالى به آقاى کشمیرى)]

زمان: 1351 ه. ش./ 1392 ه. ق. «1»

مکان: نجف‏

موضوع: وصول وجه از آقاى سید مرتضى پسندیده‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

جناب آقاى حاج سید احمد خمینى- ایّده اللَّه تعالى «2»

ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید. ضمناً مبلغ یک هزار تومان از حضرت آقا «3» بگیرید، بدهید به جناب ثقة الاسلام آقاى حاج سید على نقى کشمیرى و سلام به ایشان برسانید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 31 مرداد 1351/ 12 رجب 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، احوال‏پرسى و اعلام سلامتى‏

مخاطب: مصطفوى، فریده «1»

بسمه تعالى‏

12 رجب 92

دختر عزیزم‏

مرقوم شریف واصل، از سلامت شما و دیگران مسرور شدم و از اینکه یادى از پدر پیر کردید متشکرم. امید است شماها همه خوش و خرّم باشید. از خانم «2» غیر از تلگراف چیزى نرسیده، لا بد اشتغال به خوشیها مانع است. داداش «3» اول رجب آمدند کربلا، حالشان خوب است. بحمد اللَّه من هم حالم مزاجاً بحمد اللَّه سلامت است. امروز خیال رفتن به کربلا براى زیارت نیمه رجب داریم. در همه جا به همه شماها دعا مى‏کنم و زیارت مى‏نمایم. به خانم و تمام حول و حواشى سلام برسانید. خدمت آقاى اعرابى «4» و فرشته «5» عزیزم سلام برسانید. از خداوند تعالى سلامت همه را خواهانم. و السلام علیک.

پدرت‏

 

نامه [به خانم خدیجه ثقفى (خانوادگى)]

زمان: 5 شهریور 1351/ 17 رجب 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: ثقفى، خدیجه «1»- تهران‏

بسمه تعالى‏

17 رجب 92

مخدره محترمه عزیزه‏

مرقوم اول شما وقتى عازم کربلا بودم رسید. مرقوم دوم امروز واصل شد. دیشب از کربلا مراجعت نمودیم. من و مصطفى رفتیم. صغرى «2» مریض بود، دیگران نیامدند. حالا خوب شده است لکن بسیار ضعف دارد. دیگران همه بحمد اللَّه سلامت هستیم.

شما که رفتید هوا گرم شد؛ یک شب هم پایین آمدم ولى عجالتاً بد نیست و راحت هستیم. مصطفى براى اول ماه آمدند و حالشان خوب است. قبل از نامه شما، نامه‏اى از فریده «3» جان آمد و جواب دادم، ان شاء اللَّه رسیده است. از قِبَل شماها همگى در کربلا و نجف زیارت مى‏کنم و به همه دعا مى‏کنم. خداوند تعالى همه را سالم و سعید قرار دهد. مصطفى شبها مرتباً اینجاست و روزها گاهى حسین مى‏آید؛ امروز حسین و مریم «4» آمدند. دیشب هم همگى اینجا بودند، چون از کربلا آمده بودیم. جاى شما خالى است.

اقلیما «1» پس از سلام مى‏گوید شما زودتر بیایید که خیلى نبودن شما به ما اثر مى‏گذارد؛ و مى‏گوید شما مبلغ یکصد تومان از احمد بگیرید و بدهید دخترم. شما مطلب اقلیما را عمل کنید- یعنى هر دو مطلب را. «2» اقلیم مى‏گوید: «امانتیها را که به وسیله پسر آقاى حاج شیخ عبد العلی «3» فرستادم، دخترم نوشته نرسیده است. شما تحقیق کنید که رسیده است یا گم شده»

به بچه‏ها سلام برسانید. به احمد و محترمه ایشان»

 هم. احمد نوشته بود: «بچه بى‏نهایت بدگل است؛ «5»» شما هم نوشته بودید شبیه احمد است. جاى دورى نرفته [!] لکن در نامه دوم بود که به فامیل مادر رفته است؛ موجب خوشوقتى است. از سلامت خودتان و سایرین مسرورم کنید. و السلام علیک.

پدر بچه‏ها

نامه [به آقاى شاه‏آبادى (لزوم اقامه حج)]

زمان: 6 شهریور 1351/ 18 رجب 1392

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم اقامه حج و بى‏توجهى به ایجاد موانع از سوى دولتها

مخاطب: شاه‏آبادى‏

بسمه تعالى‏

18 رجب 92

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى شاه‏آبادى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، راجع به حج بیت اللَّه الحرام براى اشخاص مستطیع واجب است حج بروند و این فریضه عظیمه را که دولتها با ایجاد اعذار «1» و ایجاد موانع مى‏خواهند ترک شود، ترک نکنند. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. توفیق و سعادت شما را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم خدیجه ثقفى (خانوادگى)]

زمان: 13 شهریور 1351/ 25 رجب 1392

مکان: نجف‏

مخاطب: ثقفى، خدیجه «1»- تهران‏

بسمه تعالى‏

خانم محترمه معظمه، مرقوم سوم شما واصل شد. در جواب دو مرقوم، چند روز قبل مصدع شدم؛ اینک جواب سوم: اولًا کلمه‏اى که راجع به فریده «2» نوشته بودید که براى مختصر گرفتگى روحى صلاح دیدند او را به مشهد ببرم، این جانب را مضطرب کرد. علاوه بر اینکه با نوشتن کاغذ از تهران و همراه بودن فریده، یک کلمه او ننوشته؛ علاوه اسمى از فرشته «3» نبود و به نظر آمد که فرشته همراه نیست. اینها مرا مشوش کرده. فورى از سلامت او، یا اگر دلتنگى خانوادگى دارند، مطلعم کنید. امید است دومى باشد که سهل است. ثانیاً از عمل مینو «4» خانم به طور اجمال نوشته‏اید؛ نمى‏دانم چه عملى بوده، ان شاء اللَّه تعالى با سلامت گذشته است. ثالثاً هیچ وقت به طور سربسته و اجمال چیزى ننویسید که موجب اضطراب ما شود. رابعاً سفر مشهد ان شاء اللَّه به خیر بوده و زیارت شما قبول. مصطفى براى اول رجب آمدند کربلا. کاغذ هم این چند روز به شما نوشته‏اند. ماها همه بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم، فقط صغرى «5» ضعف زیاد دارد و رو به بهبودى است. اقلیما و مشهدى حسین «6» سلام دارند. به عموم بستگان خصوصاً دخترها سلام برسانید. از حال خازنجون «7» هم مطلعم کنید. از شما امید دعا دارم. هواى اینجا رو به خوبى است؛ شبها تقریباً خوب است. سلام بر همه شماها.- 25 رجب 92

 

نامه [به آقاى سید حمید روحانى (عدم انتشار پیام روحانیون مبارز نجف)]

زمان: 1351 ه. ش./ 1392 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: عدم موافقت با انتشار پیام روحانیون مبارز نجف «1»

مخاطب: روحانى (زیارتى)، سید حمید

بسمه تعالى‏

در اصل مطلب نمى‏توانم عجالتاً نظرى بدهم و نمى‏دانم چه تأثیرى دارد. در محیطهایى که ایران را از ممالک اسلامى محسوب نمى‏دارند و هر چه به ملت ایران و شیعه ظلم شود شاید روا دارند و شاید این ملعون «2» را فرستاده خدا براى سرکوبى ملت شیعه بدانند! لکن در صورتى که شماها صحیح مى‏دانید، لازم است بعضى تذکرات:

1- اسم اشخاصِ معیّن به نظر صحیح نمى‏آید. مى‏دانید در یک محیطِ آخوندى به یکى احترام کردن و از دیگرى نام نبردن چه اثرى دارد، مضافاً که شخص اول هر محیط را نمى‏شود به دست آورد، در این صورت موجب نگرانیها مى‏شود.

2- در صفحه سه راجع به اصلاحات ارضى و آزادى زنها، علماى ایرانى را موافق قرار دادید و این نه به حَسَب واقع صحیح است و نه ذکر آن درست. باید اصلاح شود و از قضیه اصلاحات و آزادى اسم برده نشود.

3- راجع به قضایاى اخیر چیزى نوشته شد.

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 13 شهریور 1351/ 25 رجب 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، احوال‏پرسى از بستگان‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

احمد عزیزم‏

مرقوم شما ضمن مرقوم سابق خانم «1» واصل شد. ان شاء اللَّه تعالى سلامت و موفق به تحصیل علم و تقوا باشید. مرقوم خانم مرا مشوش کرده است؛ شما فوراً از سلامت فریده و اینکه چه قضیه‏اى بوده که او را مشهد بردند مطلعم نمایید. «2»

خدمت حضرت عمّ بزرگوار «3» سلام برسانید. جواب مرقوم ایشان را فرستاده‏ام. به خانواده محترم برسانید. ان شاء اللَّه کوچولو «4» حالش خوب است. اسمش را اعلام کنید. داداش «5» شبها شام پیش من هستند و حسین «6» ناهارها، گاهى هم مریم؛ «7» جمعه هم، همه. و السلام علیکم.

پدرت‏

 

پیام [به ملت، علما و روحانیون ایران (تشریح ستمکاریهاى رژیم)]

زمان: 20 شهریور 1351/ 2 شعبان 1392 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: تشریح فجایع و ستمکاریهاى رژیم‏

مناسبت: اعزام طلاب و روحانیون به سربازى‏

مخاطب: ملت و علما و روحانیون ایران‏

بسمه تعالى‏

خدمت عموم ملت محترم ایران و خصوص حضرات روحانیون و فضلا و محصلین حوزه‏هاى علمیه- ایّدهم اللَّه تعالى‏

پس از سلام و تحیات وافره؛ «2» گرفتاریهاى ملت محترم ایران و خصوص طبقه جوان روحانى و دانشگاهى در چنگال رژیم غیر قانونى و سرسپرده ایران موجب کمال تأسف است. سربازى بردن علما و روحانیون به جرم اظهار تأثر از رفتار غیر قانونى و غیر شرعى دستگاه جبار و ابراز تنفر از زجرها، شکنجه‏ها، اعدامها، تبعیدها و حبسهاى بدون مجوز قانونى و شرعى، انتقامى است که رژیم دست نشانده استعمار از اسلام و هواداران آن مى‏گیرد.

شما باید به سربازخانه‏ها بروید، مدارس دینى باید هَتْک شود، و حبس و تبعید و اعدام به مجرد اتهام باید واقع گردد تا راه براى اجانب چپ و راست و اذناب آنها از قبیل اسرائیل هر چه بیشتر باز شود. به اسم پر هیاهو و جار و جنجال «انقلاب سفید»، که در طلیعه آن قتل عام 15 خرداد واقع شد، باید ملت ایران عقب مانده، و فرهنگ قرآن و اسلام مهجور، و قوانین نقض شود و فساد و فحشا تا اعماق این ماتمسرا که اسمش ایران است کشیده شود تا استعمار نو با خیال راحت به چپاولگرى خود ادامه دهد، و عمّال‏ بى‏حیثیت آن بر سر این گورستان به عیش و عشرت و جمع ثروت پایکوبى کنند. باید با راه انداختن سر و صداى کشور مترقى و در بوق و کرنا کردن آن، این کشور بى‏صاحب به عقب رانده شود، و از ضروریات و اولیات یک کشور در حال رشد محروم باشد. باید ملت ایران به اسم ترقى و پیشرفت، از آب و برق و طبیب و دارو و حتى- به اعتراف روزنامه‏هاى وابسته به دستگاه- بسیارى، از نان و هزینه اولیه زندگى محروم باشند و اگر نَفسى بکشند با سرنیزه صداى آنها را در گلو خفه کنند تا مخازن نفت و سایر معادن ما غارت گردد و براى ملت ایران جز ذلت و خوارى و حبس و زجر نباشد.

باید به اسم «مأموریت براى وطنم»، این وطن به حال خرابى و عقب افتادگى باقى باشد و اسلام که تنها پناهگاه این ملت و سد راه اجانب است شکسته شود. گویى مأمور است که طبقه جوان روشن را چه روحانى و چه دانشگاهى سرکوب کند؛ مأمور است که مدارس دینى را هتک و علماى اسلام را حبس و زجر کند؛ مأمور است مقدسات کشور را به دست اسرائیل و مربیان آن بدهد؛ مأمور است که سرمایه گذاران خارجى را به باقیمانده ثروت کشور مسلط کند؛ مأمور است که موجبات فحشا را با هر صورت اشاعه دهد و هتک نوامیس قرآن کند؛ مأمور است که مستشاران خارجى و کارمندان آنان را مصونیت دهد و از ملت و روحانیون و دانشمندان و دانشجویان سلب مصونیت نماید؛ مأمور است که به اسم اسلام این چراغ هدایت را خاموش کند؛ مأمور است که فرهنگ استعمار نو را تا آخرین نقاط دور افتاده کشور برساند، و اسلام و فرهنگ اسلام را کنار زند؛ و مأموریتهاى دیگرى که اگر خداى نخواسته فرصت پیدا کند، اجرا نماید.

شما اى ملت ایران! اى مسلمانان پاک طینت! به احکام نورانى قرآن کریم بیش از پیش گرایش کنید، و دست اتفاق و برادرى به هم دهید، و از اختلافات دست بردارید، و براى قرآن کریم و اسلام عزیز فکرى کنید. تعلیمات اسلام را نصب العین قرار دهید. مساجد و محافل دینیه را، که سنگرهاى اسلام در مقابل شیاطین است، هر چه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید، و با این استعمارزدگان بى‏عاطفه با روى قهرآمیز و چهره متنفر روبه شوید، و از احکام خلاف عدل و انصاف آنها هر قدر مى‏توانید تخلف کنید. برادران خود را تواصى به حق و تواصى به صبر کنید، و احکام اسلام و کیفیت حکومت اسلامى را تحقیق و نصب العین خود قرار دهید، و ناآگاهان را آگاه نمایید. باشد که خداوند قهار اساس این ظلم را برچیند.

شما اى محصلین علوم دینیه! اى فضلا و روحانیون حوزه‏هاى مقدسه بخصوص حوزه مقدسه قم! از این اهانتها و آزارها نهراسید. شما که امروز پاسداران اسلام و قرآنید وظیفه دارید این سنگر مهم را که آماج تیر اجانب و عمال آنهاست، حفظ نمایید و با کمال دلگرمى و اتکال به خداوند متعال و استمداد از ارواح مقدسه صاحبان شریعت و حُفاظ قرآن، به کار خود که تحصیل فقه اسلام، تهذیب اخلاق، تنویر افکار و هدایت ملت ستمدیده است، ادامه دهید که خداى متعال با شماست.

شما اى سربازان غیور ولى عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه- که به سربازخانه‏ها کشیده شده‏اید! با کمال شجاعت تعلیمات نظامى را تحکیم کنید؛ باشد که چون حضرت موسى (ع) که در آغوش فرعون بزرگ شد و اساس ظلم و جور او را در هم پیچید، شما هم روز مناسبى تحت دستور مقام صالحى بتوانید این دستهاى خبیث را قطع، و این ریشه‏هاى فساد و ظلم را از بیخ و بن برآورید.

من مصایب و فجایعى را که از طرف دستگاه جبار هر روز بر این کشور بلازده و ملت ستمدیده وارد مى‏آید به عموم مسلمانان تسلیت مى‏گویم. خداوند متعال قطع ید اجانب را از بلاد مسلمین و خصوصْ ایران بفرماید، و توفیق سعادت به ملت اسلام عنایت فرماید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 20 شهریور 1351/ 2 شعبان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: نامگذارى نوزاد

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

2 تقویمى شعبان 92

احمد عزیزم‏

مرقوم شما با امانتى «1» واصل شد. ان شاء اللَّه تعالى موفق و مؤید باشید و اشتغال به تحصیل و تهذیب نفس مستدام باشد. این جانب بحمد اللَّه سلامت هستم. چند روز قبل جواب مرقوم حضرت آقاى عمّ محترم «2» را داده‏ام؛ امید است واصل شده باشد.

شنیدم اسم بچه «3» را «یاسر» گذاشته‏اید؛ انتخاب خوبى نبوده و موجب حرفهایى هم مى‏شود. یکى از حقوقى که فرزند به پدر دارد این است که اسم خوب براى او بگذارد؛ اسم غیر متعارفى که هر کس بشنود چیزى بگوید یا گفته شود تحت تأثیر چه و چه واقع شده است، خلاف عقل است؛ مع ذلک خود دانید. آقاى اخوى «4» و بستگانش سلامتند. ایشان شبها پیش من هستند؛ یعنى تا بعد از شام. هواى اینجا از شدت افتاده است و شبها خوب است. و السلام علیکم.- پدرت‏

حضور مبارک حضرت آقا «5» سلام برسانید. مخدره محترمه را سلام مى‏رساند.

 

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 20 شهریور 1351/ 2 شعبان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، احوال‏پرسى از بستگان‏

مخاطب: مصطفوى، فریده‏

بسمه تعالى‏

2 تقویمى شعبان 92

فریده عزیزه‏ام «1»

از قرارى که خانم «2» نوشته بودند ایشان براى خاطر شما خیال مشهد دارند. و از قرارى که شما در همان تاریخ نوشته‏اید، ایشان تهران و شما قم هستید. از نوشته خانم که «فریده چون دلتنگ هستند مى‏خواهم ببرمش مشهد» به قدرى نگران شدم که خدا مى‏داند. بحمد اللَّه کاغذ امروز قدرى موجب رفع آن شد. بزودى از حال خودتان و اینکه مسئله نگرانى شما چه بوده، کسالت داشتید یا چیز دیگر، بنویسید. خداوند عالَم، شما نور چشمان عزیز را براى من حفظ کند. خدمت جناب آقاى اعرابى «3» و فرشته محترمه سلام مى‏رساند. من هر وقت حرم مشرف شوم به همه شماها دعا و از طرف همه سلام عرض مى‏کنم. و السلام علیکم.

پدرت‏

قبل از نیمه رجب مرقومى از شما رسید و جواب دادم. جواب مرقوم خانم را هم پس از نیمه داده‏ام؛ امید است رسیده باشد.

 [روى پاکت:] به فریده عزیزه برسد. اقلیما «4» سلام مى‏رساند.

 

نامه [به خانم فریده و صدیقه مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: شهریور 1351/ شعبان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، صدیقه- فریده «1»

بسمه تعالى‏

قربان صدیقه و فریده‏

مرقوم شما از مشهد مقدس رسید. سلامت همگى را خواستارم. ان شاء اللَّه خود و متعلقان سلامت و سعادتمند باشید. خانم «2» را زودتر روانه کنید، دیدار شما کافى است، ما هم حقى داریم. از سلامت خودتان مطلعم کنید. از فهیمه «3» چند وقت است اطلاع ندارم، بگویید از سلامتش مطلعم کند. سلام این جانب را به آقاى اشراقى و آقاى اعرابى ابلاغ کنید. و السلام علیکم.

خانم فرشته «4» و نور چشمان را دعا گویم.

پدرتان‏

نامه [به خانم خدیجه ثقفى (خانوادگى)]

زمان: 6 مهر 1351/ 19 شعبان 1392

مکان: نجف اشرف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: ثقفى، خدیجه- قم «1»

بسمه تعالى‏

19 شعبان 92

خانم محترمه!

مرقوم شریف از مشهد مقدس واصل شد. از سلامت شما و خانمهاى دیگر مسرور شدم. «2» لا بد تا کنون به قم آمده‏اید. مرقوم شده بود از من کاغذ ندارید. تمام مرقومات شما را جواب داده‏ام به وسیله آقاى اعرابى، «3» و به پست داده‏ام. ان شاء اللَّه تعالى تا رسیدن این کاغذ کارهاى برگشتن تمام شده است. از سلامت خودتان مطلعم کنید. به همه دخترها سلام برسانید. براى همه شماها در زیارت کربلا و نجف زیارت مى‏کنم و به همه دعا مى‏کنم. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. مصطفى شبها و حسین «4» ناهارها اینجاست، و گاهى مریم «5»؛ جمعه هم، همگى. و السلام علیکم.

 

نامه [به سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 6 مهر 1351/ 19 شعبان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

19 شعبان 92

احمد عزیزم‏

مرقوم شریف بى‏تاریخ واصل، نمى‏دانم چرا تاریخ نمى‏گذارى؟ «1» امید است ان شاء اللَّه سلامت باشید و خود و متعلقانْ سعید و خوش باشید. ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم. کسالت قلب چیزى مهم نبود و الآن اثرى از آن نیست. از سلامت خودتان بى‏خبرم نگذارید. خدمت حضرت عمّ بزرگوار «2» سلام برسانید و نگذارید به ایشان بد بگذرد. خانم «3» را زودتر روانه کنید. به همه قوم و خویشان سلام برسانید. و السلام علیکم.

پدرت‏

 

نامه [به خانم خدیجه ثقفى (خانوادگى)]

زمان: 15 مهر 1351/ 28 شعبان 1392

مکان: نجف اشرف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: ثقفى، خدیجه «1»

بسمه تعالى‏

28 شعبان 92

خانم محترمه عزیزه‏ام‏

تا کنون چند کاغذ فرستاده‏ام، نمى‏دانم رسیده است یا نه. از شما به وسیله فریده «2» اطلاع پیدا کردم. مرقوم مشهد واصل شد. از تهران اطلاعى ندارم. امید است همیشه خوش و خرم و مشغول دیدار خویشاوندان باشید، اگر چه ما را فراموش نمایید. وعده مراجعت نزدیک است، و ما هم از نبودن شما خسته شدیم. حال همه بحمد اللَّه تعالى خوب است، فقط حسین «3» قریب ده روز پیش از این مبتلا به آپاندیس شد و در مستشفى «4» نجف عمل شد و حالش خوب است، و بخیه‏ها را کشیده‏اند. بقیه هم سالم هستند. من کسالتهاى جزئى گاهى پیدا کردم و خوب شدم.

خدمت همه مخدَّرات خصوصاً خانم «5» سلام مى‏رساند. خدمت حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقاى ثقفى «6» و جناب آقاى حاج حسن «7» سلام مى‏رسانم. و السلام علیکم.- پدر فرزندانت‏

 

                        صحیفه امام، ج‏2، ص: 459

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 15 مهر 1351/ 28 شعبان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، فریده «1»- قم‏

بسمه تعالى‏

28 شعبان 92

دختر عزیزم‏

مرقوم شریف واصل، از اینکه بحمد اللَّه تعالى کسالت و ناراحتى ندارید بسیار خرسندم. ان شاء اللَّه تعالى همیشه با سلامت و سعادت و فرحناکى قرین باشید. ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم. حسین «2» به واسطه عمل آپاندیس چند روز است در بیمارستان نجف است و بحمد اللَّه حالش خوب است. دیگران همه حالشان خوب است. از خانم «3» اطلاعى جز آنکه شما نوشته بودید ندارم. لا بد مشغول دید و بازدید و تفریح است و از ماها غافل. ان شاء اللَّه سلامت و خوش باشد. انتظار داریم ایشان را زودتر روانه کنید. خدمت جناب آقاى اعرابى «4» و نور چشمى خانم فرشته «5» سلام برسانید. از سلامت خودتان و دیگران مطلعم نمایید. و السلام علیک.

پدرت‏

پیام [به عموم مسلمین و دولتهاى اسلامى و عربى (مصیبتهاى جانگداز فلسطین)]

زمان: 19 مهر 1351/ 3 رمضان 1392 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: مصیبتهاى جانگداز فلسطین‏

مناسبت: فرا رسیدن «ماه مبارک رمضان»

مخاطب: عموم مسلمین، دولتهاى اسلامى و عربى و انقلابیون فلسطینى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

با حلول شهر مبارک رمضان ماه رحمت و غفران و برکت از خداوند متعال مسألت مى‏نمایم که عموم مسلمین را بیش از پیش به تکالیف و مسئولیتهایى که خداوند عالم به عهده آنها گذاشته است متوجه فرماید؛ مسئولیت حفظ قوانین الهى و عمل به قرآن کریم که اساس عَوْد «2» عظمت و مجد اسلام و مسلمین است مسئولیت حفظ وحدت کلمه و مراعات اخوت ایمانى که ضامن استقلال ممالک اسلامى و خروج از نفوذ استعمار است؛ مسئولیت گذشتن از منافع شخصى و فداکارى در راه به دست آوردن آنچه تا کنون به واسطه اختلاف کلمه از دست داده‏اند؛ مسئولیت سنگین دولتهاى ممالک اسلامى در عمل به قرآن، اسلام و بیرون رفتن از قید استعمار و بودن در خدمت ملت اسلام؛ مسئولیتهایى که در عصر حاضر شاید از اعصار گذشته بیشتر باشد؛ عصرى که پنجه‏هاى خبیث استعمار تا اعماق کشورهاى اسلامى فرو رفته و با تمام قوا و وسایل ممکنه به توسط ایادى خود کوشش دارد تفرقه در بین مسلمین و سران ممالک اسلامى ایجاد کند و با وسایل گوناگون آنها را از تمسک به اسلام و قرآن بازدارد؛ تا با دل راحت به اهداف‏ غیر انسانى خود- که بهره‏بردارى از طبقه محروم است- برسد. عصرى که استعمار با گماشتن اذناب خود در گوشه و کنار ممالک اسلامى به اسمهاى مختلف و عناوین فریبنده- و احیاناً به اسم اسلام- فرهنگ قرآن را عقب زده و راه را هر چه بیشتر براى بهره‏بردارى خود باز مى‏کند، آن ایران و آنچه در آن مى‏گذرد که همه مصیبتهاى جانگداز است؛ این فلسطین که اکنون در رأس مصیبتهاست؛ این اختلاف کلمه و سرسپردگیهاى بعضى از سران ممالک اسلامى که با داشتن منابع طبیعى سرشار و ذخایر گرانبها و جمعیت هفتصد میلیونى نتوانسته‏اند دست استعمار و صهیونیسم را از بلاد اسلامى قطع کرده و به نفوذ ایادى آن پایان بخشند؛ این هواهاى نفسانیه و دست نشاندگى بعضى دوَل عربى است که موجب شده جمعیت صد میلیونى عرب نتوانند فلسطین را از چنگال اسرائیل برهانند.

باید بدانند که مقصود دوَل بزرگ استعمار از ایجاد اسرائیل، تنها اشغال فلسطین نیست؛ بلکه اگر به آنان فرصت داده شود، تمام کشورهاى عربى- العیاذ باللَّه- به سرنوشت فلسطین دچار خواهند شد. اکنون که گروهى از مردان فداکار فلسطین به منظور تعیین سرنوشت خویش، به دست خویش- که همانا آزادى فلسطین است- بر ضد مشتى غاصب متجاوز قیام مردانه کرده‏اند و به جان، براى رهایى اراضى مغصوبه و سرزمینهاى اشغال‏شده کوشش مى‏کنند، مى‏بینیم که عمال استعمار، دیروز با آنان در اردن چه کردند «1» و امروز در لبنان چه مى‏کنند. تبلیغات و دسایس سوء و همه جانبه در کار است؛ دستهاى ناپاک اذناب استعمار به فعالیت مشغول است که طوایف مسلمین را از این گروه فداکار جدا کند، و آنان را از مراکز حساس سوق الجیشى- که امکان عملیات و ضربه زدن به قواى غاصب اسرائیل از آنجا میسر است- بیرون براند.

آیا با این وضع، مسلمین و دوَل کشورهاى اسلامى در مقابل خداوند تعالى در مقابل عقل و وجدان، تکلیفى ندارند؟ مردان فداکار فلسطین به دست عمال استعمار در کشورهاى مستعمره کوبیده شوند و اینها ساکت نشینند یا دامن به این مقصد کثیف زنند؟ آیا دوَل عربى و سکنه مسلمانِ این ممالک نمى‏دانند که با شکست این گروه، سایر کشورهاى عربى از شرّ این غاصب خبیث آسوده نخواهند ماند؟

اکنون بر عموم مسلمین و دوَل کشورهاى اسلامى، و خصوصْ بر دوَل عربى، لازم است براى حفظ استقلال خود، از این گروه مجاهد نگهدارى کنند و به آنان کمک نمایند، و از رساندن اسلحه و آذوقه به آنان دریغ نورزند؛ و بر فداییان مجاهد لازم است با توکل به خداى متعال و تمسک به قرآن کریم، از کوشش در این راه مقدس دریغ ننمایند و سردیهاى بعضى عناصر موجب سردى آنها نشود، و نیز اکیداً لازم است در هر نقطه‏اى هستند با اهالى آنجا خوش رفتارى کنند و به وظایف اخوت ایمانى عمل نمایند.

از مسلمین بیدار و آگاه و خصوصْ بندگان خالص خداوند و علماى اعلام امیدوارم که در این ایام متبرکه براى رهایى مسلمین از چنگال خبیث اجانب دعا کنند، و در مجامع شهر مبارک رمضان و دیگر اجتماعات بزرگ اسلامى مانند اجتماع جمعه و مراسم حج حقایق را به گوش عموم مسلمین برسانند و پیروان قرآن را به وحدت کلمه و تشریک مساعى، براى آزادى فلسطین و حل مشکلات خانمانسوزى که گریبانگیر ملت اسلام است، دعوت نمایند.

از خداوند متعال مسألت مى‏نمایم که دست اجانب را از بلاد مسلمین قطع فرماید. «انّه سمیعٌ مجیب»

سوم شهر رمضان المبارک 1392

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 29 مهر 1351/ 13 رمضان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، فریده‏

بسمه تعالى‏

دختر مهربانم‏

مرقوم شما پس از مدتها بى‏خبرى و انتظار و نگرانى رسید و ما را مسرور کرد. غیر از شما دیگران ما را فراموش کرده‏اند؛ خصوصاً خانم که سرگرم به دید و بازدید و تفریح است. «1» ان شاء اللَّه همه سالم باشید و خوش و خرّم. ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم. حسین که عمل کرده بود از بیمارستان بیرون آمده و حالش خوب است. هواى اینجا نسبتاً خوب است، ولى باز پنکه‏ها و کولرهاى حرم و بسیار از جاهاى دیگر در کار است و من تا دیشب پشت بام مى‏خوابیدم، امشب در ایوان مى‏خواهم بخوابم، از روى احتیاط.

از صدیقه «2» که هیچ، از فهیمه «3» هم مدتى است کاغذ ندارم. ان شاء اللَّه تعالى سالم باشند. مدت سفر خانم سرآمد و تقریباً سه ماه تمام شد، زودتر روانه کنیدشان. به همه سلام برسانید. از احمد هم هیچ خبرى مستقیماً ندارم، و همین طور از آقاى عمو؛ «4» خدمت ایشان و خدمت جناب آقاى اعرابى «5» و خانم فرشته «6» سلام برسانید.

امید است ان شاء اللَّه همه موفق به روزه بشوید. از همه امید دعا دارم. اینجا ماه، دوشنبه ثابت نشد؛ قم دیده شده است یا نه؟ و السلام.- 13 شهر صیام 92

پدرت‏

 

اجازه نامه [به طلاب و مدرسین مدرسه علمیه «بلتستان» (صرف وجوه شرعى در مدرسه)]

زمان: آبان 1351/ رمضان 1392

مکان: نجف‏

موضوع: صدور اجازه براى صرف وجوه شرعى‏

مخاطب: طلاب و مدرسین مدرسه علمیه «بلتستان»- پاکستان «1»

بسمه تعالى‏

مجازید براى مدرسه دینیه علمیه از زکوات و نصف سهم مبارک امام- علیه السلام-.

مصرف نمایید، و نصف دیگر باید به حوزه علمیه نزد این جانب ایصال شود. ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به خانم خدیجه ثقفى (خانوادگى)]

زمان: 2 آبان 1351/ 16 رمضان 1392

مکان: نجف‏

مخاطب: ثقفى، خدیجه- قم «1»

بسمه تعالى‏

شب 16 شهر رمضان 92

خانم محترمه!

مرقوم مورخ 12 شعبان و مرقوم مورخ 28 شعبان با هم واصل شد. از سلامت شما و دیگران خوشوقت شدم. مدتى بود هیچ اطلاعى از شماها نداشتم تا کاغذ فریده «2» که چند روز پیش رسید، امروز نیز مرقوم شما و صدیقه و فهیمه «3» و احمد هم واصل شد. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. حسین هم حالش خوب شد و از بیمارستان بیرون آمد. از آشتى آقا و خانم «4» خوشوقت شدم. واقعاً مژده خوبى بود. به هر دو سلام برسانید و تبریک از قِبَل من بگویید. ما عجالتاً در انتظار شما به سر مى‏بریم. از قرارى که آقاى آقا سید على خلخالى «5» گفته‏اند بهتر آن است که با هواپیماى روز شنبه که مى‏رود کویت و از آنجا به بغداد مى‏آید و معطلى ندارد بیایید. هواپیماهاى دیگر معطلى دارد و صحیح نیست شما در کویت یا شام و بیروت بى‏جهت معطل شوید. من این نامه را به تهران مى‏فرستم؛ به حسب قاعده تا رسید آن شما تهران هستید. راجع به مطلبى که مربوط به آقاى پسندیده است شاید به ایشان بنویسم. و السلام علیک.

پدر اولاد شما

نامه [به آقاى عطاء اللَّه اشرفى اصفهانى (لزوم بردبارى)]

زمان: 10 آبان 1351/ 24 رمضان 1392

مکان: نجف اشرف‏

موضوع: لزوم بردبارى‏

مخاطب: اشرفى اصفهانى، عطاء اللَّه- کرمانشاه‏

بسمه تعالى‏

24 شهر صیام 92

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج آقا عطاء اللَّه- دامت برکاته‏

مرقوم شریف که حاوى تفقد از این جانب بود واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. اظهار نگرانى از وضع محل فرموده بودید. این نحو نگرانیها همه جا هست و صبر در مقابل آن موجب اجر و ثواب عند اللَّه است. امید است با بردبارى امثال جنابعالى امور اصلاح شود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. جناب آقاى آقا شیخ محمد على آقایى مجازند به مقدار تتمیم اعاشه اقتصادیه خودشان از سهم مبارک صرف کنند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 23 آبان 1351/ 7 شوال 1392

مکان: نجف اشرف‏

مخاطب: مصطفوى، فریده «1»- قم‏

بسمه تعالى‏

دختر عزیزه‏ام، دیروز دو نامه از شما واصل، یکى تاریخ 13 و دیگرى تاریخ 22 شهر رمضان. از سلامت شما بسیار خوشوقت شدم. از خداوند متعال خواستارم که همیشه خودتان و هر کس به شما بستگى دارد سلامت و سعادتمند باشند. از خبر آقاى اعرابى و آقاى اشراقى خوشوقت شدم. معلوم مى‏شود امسال ان شاء اللَّه سال آشتى کنان است [!] چون از قرار معلوم، خازنجون «2» هم با آقاى آقا بزرگ آشتى کردند. از آن هم خوشوقت شدم. امید است آقاى عمو هم با خانمشان صلح کنند. صلح و صفا از نعمتهاى بزرگ الهى است که شاید عوض نداشته باشد. امید است آقاى اشراقى با این جانب هم صلح کنند که موجب راحتى روح من در این آخر عمر شود. سلام خدمت آقاى اعرابى و آقاى اشراقى و خانم فرشته «3» برسانید. از صدیقه «4» عزیزه‏ام هم کاغذى داشتم جواب نوشتم؛ ان شاء اللَّه رسیده است. از خانم «5» مدتى است کاغذ ندارم. خبر سلامتش را به واسطه مى‏شنوم. لا بد زیادى دید و بازدید موجب فراموشى شده است. به همه خانمها سلام برسانید. به احمد «6» بگویید یک عکس از خودش و بچه‏اش بفرستد. اقلیما «7» سلام مى‏رساند. و السلام علیک.

شب 7 شوال 92- پدرت‏

 

اجازه نامه [به آقایان: احمد اخلاقى و محمد على مروّج، در امور حسبیه‏]

زمان: 29 آبان 1351/ 13 شوال 1392

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه (براى شهرهاى افغانستان)

مخاطب: اخلاقى، احمد- مروّج، محمد على‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، بر عموم مؤمنین قریه «وزى» و «سنگ زرد» و «پل حاجى محمد عیسى بیک» و «گور غلگها» تماماً و «کشک على بیکها» جمیعاً و «کوله سیدان» و «سرشور آبک» و «دهن آن» و «خره سنگ» و «کوله شفا بیگ» و «سنگر على بیگ» و «سر سوخته» و «دهن سوخته» و «قیاغک» و «سر قیاغک» و «دهن کیچک» و «سر کیچک» و «سنگر» و «کوله سنگ» و «نوغیبول» و «قلعه» و «دهن دیوکان» و «شور آب» و «سنگر براتها» و «مایل» و «سرک نو آباد مایل» و «سنگ قشقه» و «دهن تنور طاق»، مخفى نباشد که جناب مستطاب و مروّج الاحکام آقاى شیخ احمد اخلاقى و مروّج الاحکام آقاى شیخ محمد على مروّج- ایّدهما اللَّه تعالى- وکیل این جانب هستند در امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط با مراعات احتیاط، و در جمع‏آورى سهم مبارک امام- علیه السلام- که ثلث آن را در موارد مقرره شرعیه صرف کنند و دو ثلث دیگر را نزد حقیر ایصال نمایند. و قبض رسید گرفته به صاحبان وجوه رد کنند؛ و نیز مجازند که به صاحبان وجوه اجازه دهند که سهم سادات عظام را خودشان به سادات فقیر و عفیف بدهند. و مخفى نماند که وکالت مناطق مذکور قبلًا به نام آقاى سید حسین جان بوده و فعلًا به ایشان واگذار شد. «و اوصیهما- ایّدهما اللَّه تعالى- بالتقوى و الاحتیاط؛ و ارجو منهما الدعاء و النصیحة»

13 شوال 1392

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید عبد الرحیم هاشمى زاده (اعلام عدم وصول نامه قبلى)]

زمان: 14 دى 1351/ 28 ذى القعدة 1392

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه و اعلام عدم وصول نامه ارسالى قبلى‏

مخاطب: هاشمى زاده، سید عبد الرحیم‏

بسمه تعالى‏

جناب آقاى آقا سید عبد الرحیم هاشمى زاده- ایّده اللَّه تعالى‏

نامه جنابعالى وسیله پست واصل، ولى نامه وسیله آقاى بهبهانى و وجه نرسیده است. و قبلًا هم در نظر ندارم که از شما نامه‏اى رسیده باشد و الّا جواب داده مى‏شد. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. نصف از سهم سادات را مجازید در محل بدهید. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى محمد حسن رحیمیان اصفهانى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 11 بهمن 1351/ 26 ذى الحجه 1392

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: رحیمیان اصفهانى، محمد حسن‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة على سیدنا محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد الاعلام آقاى حاج شیخ محمد حسن رحیمیان اصفهانى- ایّده اللَّه تعالى- از قِبَل حقیر مجاز و مأذونند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط «فله التصدی لها مع مراعاة الاحتیاط»؛ و در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف ثلث آن در موارد مقرره شرعیه از آن جمله اعاشه اقتصادیه خودشان و دو ثلث دیگر را نزد این جانب ایصال نمایند که صرف در حفظ حوزه‏هاى مهمه دینیه شود.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه- بما اوصى به السلف الصالح من ملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

26 حج 1392

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد