swc

swc

صحیفه امام - جلد دوم(12)

نامه [تشکر به آقاى عطاء اللَّه اشرفى اصفهانى‏]

زمان: 23 بهمن 1351/ 8 محرّم 1393

مکان: عراق، نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: اشرفى اصفهانى، عطاء اللَّه- کرمانشاه‏

بسمه تعالى‏

8 محرّم الحرام 93

خدمت جناب مستطاب عماد العلماء الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج آقا عطاء اللَّه- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم که متضمن استفسار از حقیر بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را خواستار است. امید است ان شاء اللَّه نگرانیهاى روحى رفع شود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏


نامه [به آقاى پسندیده، (پاسخ به سؤالات ایشان)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه در مورد خمس، سهم سادات، مسافرت به عتبات عالیات و ...

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، دو طغرا مرقوم محترم زیارت؛ سلامت و سعادت حضرت را خواهانم. به واسطه عارضه جزئى چشم از طول کتابت معذورم.

1- خرید مستقل را براى خواهران، شخصى اجازه نمى‏دهم؛ لکن مجاز است از ثلث خود به مقدار اعاشه اقتصادیه او کمک کند.

2- راجع به افرادى که گاو و گوسفند دارند اگر بدون آنها زندگى آنها اداره نمى‏شود خمس لازم نیست و الّا باید بدهند.

3- شخصى که سهم سادات را قبض نموده و به غیر سادات داده است اجازه دادم؛ لکن دیگر تکرار نکنند، در این مقدار هم بر خلافْ عمل کرده است.

4- راجع به هفتاد هزار افغانى که ادعاى سرقت شده است اجازه ندهید و اعلام کنید که ضامن است.

5- مسافرت به عتبات عالیات و عمره مانع ندارد؛ لکن باید در امور غیر مشروعه اجتناب کنند.

6- راجع به مدارسى که تأسیس شده است هر طور صلاح مى‏دانید مجازید عمل کنید. 7- وجه لبّانى تا کنون نرسیده است گفتم تحقیق کنند از آقاى خلخالى. «1» و السلام علیکم.

 

 

نامه [به آقاى پسندیده (وجوه شرعیه- موضع‏گیرى ناصواب برخى از علما)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه در مورد وجوه شرعیه و بیان موضع‏گیرى ناصواب برخى از علما

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، مرقومات مبارکه شما زیارت، سلامت و سعادت حضرت عالى را خواهانم. حضرت عالى براى این نحو اعمال بعضى علما ناراحت نباشید. این جانب در طول این مدت خصوصاً وقتى قم بودم بسیار گرفتارى از دست بعضى و نفهمى بعضى داشتم ولى بى‏اهمیت تلقى کردم یا با زحمات آنها را وادار به بعضى اقدامات نمودم؛ در هر صورت مهم نیست مردم و طبقه جوان مدارس خودمان و دانشگاهها، خصوصاً قشر خارج از کشور که مطالب را بهتر از ما مى‏فهمند به کار واداشته شده‏اند به طورى که هر جا سرِ ... «1» درآید با تظاهرات رو به رو مى‏شود. حضرت عالى منتظر آن باشید که بعض آنها تأیید لفظى هم بیش از آنکه نموده‏اند صریحاً بکنند. «2» من متأسفم که آبروى روحانیت با دست خودشان مى‏ریزد و نخواهند فهمید یا نمى‏خواهند بفهمند؛ و اللَّه من ورائهم محیط. «3»

به آقاى شیرازى مرقوم فرمایید سهم سادات را از قِبَل من قبول کنند و بدهند به طلاب. قبوضى را که نوشته بودید آقاى رضوانى گفته همین روزها فرستاده‏ام. آقایان قمى‏ها امور و مطالبى گفتند و سوء نظرهایى نسبت به بعضى داشتند لکن این جانب آنها را توصیه نمودم که حفظ ظواهر بشود. اگر امکان داشته باشد با وسایلى آقاى حاج سید احمد «1» را از سفر اینجا منصرف کنید. اشتهار به اینکه براى مقاصد سوئى مى‏آید یا آنکه ان شاء اللَّه دروغ است. لکن همین آبروى خود ایشان و جامعه ما را مى‏برد. من با وسایلى تشبث کردم براى انصراف او، لکن شما نزدیک هستید ممکن است بعض دوستان ایشان را وادار کنید جداً جلو بگیرند. راجع به مطالبى که من در قانون اساسى گفتم ابهامى نداشت. مغرضین و مربوطین با دستگاه خود را به نفهمى زده‏اند و الّا تصریح به مقصود است. بعضى نوشته‏اند اشخاصى خدمت حضرت عالى مى‏رسند و از بعض آقایان تکذیب مى‏کنند، حضرت عالى جداً آنها را منع کنید و نگذارید خلافْ توسعه پیدا کند. راجع به طبع و ترجمه تحریر، من اجازه مى‏دهم، لکن ایشان عجالتاً در تبعید هستند. چهل هزار را مى‏فرستم براى آقاى سمیعى ولى من از خودم نمى‏دهم، آنچه داده‏اند در حساب سهم وارد کنید.

 

نامه [به آقاى محمد صادقى (ابراز مسرت از توفیق ترویج دین)]

زمان: 29 بهمن 1351/ 14 محرّم 1393

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز مسرت از توفیق در امر ترویج دین‏

مخاطب: صادقى، محمد- لبنان‏

بسمه تعالى‏

14 محرّم 93

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى صادقى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، از اینکه بحمد اللَّه تعالى موفق به اقامه جماعت و جمعه و تربیت و ترویج هستید مسرور هستم. ان شاء اللَّه تعالى هر چه بیشتر موفق و مؤید باشید. راجع به ورقه‏اى که مرقوم شده بود، عجالتاً صلاح ندیدم. ان شاء اللَّه تعالى در موقعش مضایقه نمى‏شود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى محمد على گرامى (وضع روحانیت پیش از انقلاب)]

زمان: 4 اسفند 1351/ 19 محرّم 1393

مکان: نجف‏

موضوع: وضع روحانیت پیش از انقلاب‏

مخاطب: گرامى، محمد على‏

بسمه تعالى‏

19 محرّم 93

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى گرامى- دامت افاضاته‏

مرقوم جنابعالى واصل و مطالبى که مرقوم شده بود مطالعه نمودم. در این موضوعات که کراراً مراجعه شده است بناى نفى و اثباتى ندارم لکن بسیار از وضع حاضر روحانیت متأسفم. از خداوند تعالى آشنا شدن همه را به اسلام و به وظایف خود خواستارم. جهاتى که مرقوم شده بود اکثراً سابقه داشتم فقط جملات آخر مرقومه راجع به آقاى شیرازى مبهم ماند و من میل دارم این طور مطالب اگر بستگى داشته باشد به اساس، روشن شود. ممکن است شما بدون امضا مطلب را مشروحاً مرقوم دارید که این جانب فکرى بکنم. از خداوند تعالى توفیق جنابعالى را خواستار و امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به علما و امت مسلمان ایران (نقشه‏هاى رژیم براى محو اسلام و قرآن)]

زمان: 23 اسفند 1351/ 8 صفر 1393 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: نقشه‏هاى هیأت حاکمه براى محو اسلام و قرآن‏

مخاطب: علما و وعاظ و امت مسلمان ایران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت حضرات علماى اعلام، خطباى محترم و ملت بزرگ ایران- ایّدهم اللَّه تعالى پس از سلام و تحیات، ما در عصر حاضر با ضربات سنگین و روزافزون وارده بر اسلام و گرفتاریها و نابسامانیهاى بیش از پیش ملتهاى اسلامى مواجه هستیم. از طرفى قضیه فلسطین و مسجد اقصى و آوارگى مردم بى‏گناه آن سرزمین و پشتیبانى دوَل بزرگ استعمارى از یهود اشغالگر، که با دوام این جرثومه فساد خطر بزرگى خداى نخواسته براى عموم کشورهاى اسلامى و خصوص دوَل عربى در پیش است، و از طرف دیگر اسارت ملت ایران در چنگال عمال استعمار و نوکرهاى آن، جامعه اسلامى را با فشارها و گرفتاریهاى شدید و همه جانبه‏اى دست به گریبان ساخته است. براى محو اساس قرآن کریم و تعالیم رهایى‏بخش اسلام، نقشه‏هایى از طرف استعمارگران در کار است که در هر زمان به نحوى در دست اجرا قرار مى‏گیرد.

آن روز که رضا خان با دستیارى اجانب روى کار آمد، مأموریت یافت که با سرنیزه و قلدرىِ تمام، مراسم اسلامى را تعطیل کرده، احکام نورانى قرآن و آثار رسالت را محو و نابود سازد؛ ولى از آنجا که دیدند با سرنیزه نمى‏توان مردم را از اسلام و مبانى قرآن دور ساخت و به اغراض شوم و غارتگرانه خود دست یافت، تغییر نقشه داده با طرحهاى استعمارى جدید و با تظاهر به اسلام، در مقام محو اساس قرآن و اسارت ملتهاى مسلمان‏ و شکستن سد عظیم روحانیت برآمدند، و با نغمه‏هایى فریبنده به اسم «سپاه دین» و غیره مى‏خواهند این سد عظیم را در هم شکسته به مقاصد پلید خود دست یابند.

و امروز نقشه‏هاى وسیعتر و دامنه‏دارترى در جریان است که چهره واقعى مأمورین استعمار و کیفیت مأموریت آنان را مى‏نمایاند؛ نقشه‏هایى که با اجراى آن مى‏خواهند سنگرهاى مخالف با استعمار را در هم کوبیده به سنگرهایى در خدمت استعمار و صهیونیسم و عمال آنان مبدل سازند، علماى اعلام، خطباى محترم، خدمتگزاران به اسلام را عقب زده، معممین ساختگى و مأمورین سازمانهاى فاسد را به جاى آنان به محراب و منبر اسلام و رسول معظم- صلى اللَّه علیه و آله- برسانند و به جاى بیان احکام قرآن و حقایق اسلام، بلندگوهایى براى اجراى مقاصد شوم ضد اسلامى دستگاه خودفروخته و دست نشانده درست کنند؛ نقشه‏هایى که با اجراى آن مى‏خواهند به گمان فاسد خود تمام مراجع بزرگ، علماى اعلام و خطباى محترم را به صورت کارمند دولت، آن هم کارمندانى بسیار خفیف و بى‏ارزش درآورند و تمام حیثیات اسلام و روحانیت را در هم شکسته راه را براى استعمارگران هر چه بیشتر باز نمایند؛ و بالاخره نقشه‏هایى که با اجراى آن مى‏خواهند به جاى این سد بزرگ مخالف با ظلم و استبداد، سدى در خدمت ظلمه و مستبدین بنا کنند. و اینک چنانکه کراراً خبر رسیده، در راه اجراى این نقشه‏هاى استعمارى خطرناک دست به کار شده‏اند که مساجد، تکایا، مدارس و دیگر مراکز اسلامى و شئون روحانیت را تحت نظارت سازمان ضد اسلامى اوقاف قرار داده علما، وعاظ و ائمه جماعت را مجرى اغراض نامشروع دستگاه جبار و عمال کثیف استعمار سازند و یا به کناره‏گیرى، انزوا و تسلیم سنگرهاى اسلام به مخالفین و عمال اجانب وادارند.

اینها ثمره شوم انقلاب خونین و استعمارى است که با تبلیغات و عوام‏فریبیها مى‏خواهند آن را به انقلاب سفید ملقب سازند و آن را انقلاب شاه و ملت بنامند. و در این دهه سیاهى که گذشت جز فقر و ذلت و اختناق، قتلهاى دسته جمعى، تیربارانها و اعدامهاى غیر قانونى و انباشتن زندانها از علما، روحانیون و جوانان ملت اسلام چیزى‏ عاید مردم ستمدیده ایران نگردیده. هتک مقدسات اسلام، کشتن علما و مردم مسلمان در زیر شکنجه، هجوم به مدرسه فیضیه و دانشگاهها و کشتار فجیع 15 خرداد که (به طور معروف) پانزده هزار قربانى داشت، از ثمرات دیگر این انقلاب ننگین است. مصونیت بخشیدن به نظامیان امریکایى و بستگان آنها، خُرد کردن حیثیت کشور و بر باد دادن استقلال قضایى و مسلط ساختن غارتگران امریکا و صهیونیسم بر کلیه شئون نظامى، سیاسى، تجارى، صنعتى، زراعى و بازارها از دیگر نتایج شوم این انقلاب پر افتخار دستگاه جبار مى‏باشد که آن همه جشنها، پایکوبیها و تبلیغات پر سر و صدا به راه انداخته مبالغ هنگفتى از دسترنج مردم محروم و گرسنه را صرف این جشنهاى ننگین کرده است.

و اکنون نیز خواب تازه‏اى براى ملت ایران دیده و با خرید اسلحه و مهمات سرسام آور از امریکا به مبلغ دو میلیارد دلار- که حدود صد و پنجاه هزار میلیون ریال مى‏باشد- ملت ایران را به خطر نابودى و سقوط اقتصادى تهدید مى‏کند؛ و با کمال وقاحت اعلام داشته که کسرى بودجه کشور در امر پرداخت آن، از طریق وامهاى خارجى و افزایش مالیاتها تأمین مى‏گردد! من نمى‏دانم منظور از خریدن این همه اسلحه براى بیرون راندن اربابان و استعمارگرانى است که خود رژیم، دست نشانده آنها بوده و ایران را به صورت پایگاه نظامى آنان در آورده و دست آنها را بر تمام شئون نظامى، سیاسى، اقتصادى کشور باز گذاشته است یا در حقیقت در راه اجراى نقشه‏هاى غارتگرانه امریکاست که بر اثر ضعف بودجه اقتصادى و تغییر سیاست مبنى بر نابودى ملل به وسیله نیرو و ثروت خود آنان، مى‏خواهد پایگاه خود را در ایران مستحکمتر کرده ملت بى‏پناه ایران و دیگر ملل آزادیخواه منطقه را که علیه اشغالگران فلسطین و دیگر اجانب غارتگر مبارزه مى‏کنند، سرکوب سازد؟

و اکنون ملت محروم ایران که بسیارشان از لوازم اولیه زندگى محروم بوده، و بنا به نوشته بعض از روزنامه‏هاى وابسته به دستگاه، فقط در تهران یک میلیون نفر فاقد برق و آب و بهداشت و دیگر ضروریات اولیه زندگى مى‏باشند، ملتى که بسیارشان از فقر و تهیدستى نمى‏توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و اطفال معصوم را از گرسنگى به‏ چرا مى‏برند و یا سرِ راهها به امید خدا رها مى‏سازند، ملتى که بسیارشان براى مراجعه به دکتر و خریدن دارو تمکن مالى ندارند و از بى‏دکترى و بى‏دارویى تلف مى‏شوند، و بنا به نوشته بعضى از روزنامه‏هاى ایران، در بسیارى از شهرستانهاى ایران و استانداریهاى بزرگ براى هر 35 هزار نفر فقط یک دکتر وجود دارد، ملتى که در همین سال گذشته از قحطى و گرسنگى، خانه و کاشانه خود را رها ساخته براى به دست آوردن لقمه نان به هر سو آواره شدند، باید چنین مبلغ سرسام‏آورى از بودجه کشور آنها صرف همچو امر سفیهانه‏اى شود!! و تازه این معامله کمرشکن دو میلیارد دلارى غیر از معامله اسلحه‏اى است که اخیراً با انگلیس استعمارگر و تجاوزکار انجام داده، و آن همه اسلحه و مهمات خریدارى کرده. من بیم آن دارم که این انحرافات و اعمال سفیهانه اثر عارضه‏اى باشد که بعضى سلاطین سفاک در اواخر عمر به آن مبتلا مى‏شدند و ملت را به خاک و خون مى‏کشیدند. من از اواخر عمر این سفاکها که نوید مرگ، آنها را به جنون مى‏کشد، براى این ملت ستمدیده بیمناکم. من از امراض عصبى که در پیرى عارض این قلدرها مى‏شود، براى اسلام و مسلمین خوف دارم.

اکنون سکوت در مقابل این نقشه‏ها و فجایع در حکم انتحار است و استقبال از مرگ سیاه، و سقوط یک ملت بزرگ مى‏باشد. تا فرصت از دست نرفته لازم است که سکوت شکسته شود و استنکار «1» و اعتراض آغاز گردد. بر علما و خطباى اسلام است که در مساجد و محافل، نقشه‏هاى پشت پرده دستگاه را به ملت برسانند و در این مصیبت بزرگ که براى اسلام و مسلمین و خصوص علماى اعلام و خطباى محترم پیش آمده است از هیچ گونه اقدامى فروگذار نکنند. مراجع عظام نظر مبارک خود را با طبع و نشر اعلام نمایند؛ و کسانى را که در این امر کمرشکن با دستگاه همکارى و روابط حسنه دارند و یا به نقشه‏ها و فعالیتهاى سازمان اوقاف و دیگر سازمانهاى فاسد صحه مى‏گذارند و به پیشرفت آن کمک مى‏نمایند و یا جیره خوار سازمان اوقاف و دستگاه جبار قرار گرفته‏اند، طرد و مفتضح سازند و به ملت معرفى نمایند. و بر ملت اسلام است که با این نوع افراد که از طرف سازمانهاى فاسد براى منبر و محراب تعیین و نصب شده‏اند، معامله عدالت نکنند و در جماعت آنها حاضر نشوند و پاى منبر آنها ننشینند، و آنها را به یکدیگر نشان داده و از جامعه اسلامى طرد نمایند، و به مساجد و محافل که تحت نظر سازمان اوقاف بوده و به دست آن اداره مى‏شود، نروند. علماى اعلام، خطباى محترم و ائمه جماعت به عنوان اعتراض و استنکار، در صورت مقتضى، اعتصاب نمایند و تا مدت محدودى از رفتن به مساجد و منابر خوددارى ورزند و مطمئن باشند که اعتراض دسته جمعى و اعتصاب عمومى نتیجه دارد و دستگاه جبار را عقب مى‏راند. و لازم است که مردم مسلمان در صورت اعتصاب علماى اسلام، که براى حفظ احکام قرآن است، از آنان پشتیبانى کنند و در اعتصاب تبعیت نمایند.

از خداوند متعال رفع شرّ اشرار و قطع ایادى استعمار را خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به انجمن‏هاى اسلامى دانشجویان مقیم خارج (دسیسه‏هاى رژیم شاه)]

زمان: 24 اسفند 1351/ 9 صفر 1393

مکان: نجف‏

موضوع: دسیسه‏هاى تازه رژیم شاه براى ریشه کن کردن اسلام‏

مخاطب: اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان مقیم اروپا، امریکا و کانادا

بسمه تعالى‏

خدمت عموم دانشجویان مسلمان مقیم اروپا، امریکا و کانادا- ایّدهم اللَّه تعالى‏

رنجنامه شما که بحق بازگوکننده برخى رنجها و مصیبتهاى کنونى ملت اسلام و جامعه روحانیت بود واصل شد. حس مسئولیت نسل جوان و کوششهاى بى‏شائبه آنان در راه دفاع از اسلام و نوامیس قرآن مجید در خور تقدیر و امیدوارى است.

این جانب در این تبعیدگاه ثانوى چشم امیدم به جوانان روحانى و دانشگاهى مسلمان بوده و انتظار دارم که با تهذیب نفس و اخلاص، مطالعات و تحقیقات وسیع و دامنه‏دارى را در زمینه شناخت احکام اسلام و مبانى نورانى قرآن آغاز نمایند؛ اسلام واقعى را بشناسند و بشناسانند. ملت اسلام را بیدار و آگاه ساخته، تباین اسلامِ پیغمبر خدا و اولیاى او را از اسلام ساختگىِ امثال معاویه و حکومتهاى غاصب و جائر دولتهاى دست نشانده استعمار- که از تلویزیونها، رادیوها و وزارتخانه‏ها به خورد مردم مى‏دهند- به آنان برسانند؛ و به دنیا بفهمانند این اسلامى که دولتهاى دست نشانده از آن دم مى‏زنند، و کنفرانس به اصطلاح وحدت اسلامى تشکیل مى‏دهند، اسلامِ ساخته و پرداخته سلاطین اموى و عباسى مى‏باشد که در برابر قرآن و آیین مقدس پیامبر بزرگ اسلام درست شده است؛ و لذا مى‏بینیم که استعمارگران و همانها که قرآن را بالاى دست بلند مى‏کردند و اظهار مى‏داشتند که تا این قرآن در میان مسلمین حکمفرماست ما نمى‏توانیم بر آنان دست یابیم، اکنون از چنین اسلام و اتحاد اسلامى پشتیبانى مى‏کنند تا ملت اسلام را منحرف سازند؛ تا قرآن کریم را مهجور نمایند، تا دین خدا را از بین ببرند. تا راه را براى پیشبرد اغراض شوم و مقاصد استعمارى خود هموار سازند.

چنانکه کراراً اعلام خطر کرده‏ام، اگر ملت اسلام بیدار نشوند و به وظایف خود آگاه نگردند، اگر علماى اسلام احساس مسئولیت نکنند و بپا نخیزند، اگر اسلام واقعى که عامل وحدت و تحرک کلیه فِرَق مسلمین در مقابل بیگانگان است، و ضامن سیادت و استقلال ملل مسلمان و کشورهاى اسلامى مى‏باشد، به دست عوامل و ایادى اجانب همین طور در زیر پرده سیاه استعمارى پوشیده بماند و آتش اختلاف و تشتت در میان مسلمین افروخته گردد، روزهاى سیاهتر و نکبت‏بارترى براى جامعه اسلامى در پیش است، و خطر ویران کننده‏اى متوجه اساس اسلام و احکام قرآن مى‏باشد.

حملات علنى و مخفیانه دشمنان اسلام و تجاوزکاران بین المللى علیه قرآن مجید و احکام رهایى‏بخش اسلام از هر سو بشدت ادامه دارد؛ و بسیارى از دولتهاى کشورهاى اسلامى بر اثر خودباختگى یا مأموریت، مجرى نقشه‏هاى شوم و خائنانه آنان مى‏باشند؛ چه آنهایى که دم از اسلام زده، کنفرانس به اصطلاح اسلامى تشکیل مى‏دهند، و چه آنانى که در کشور اسلامى الغاء مذهب کرده اسلام را از رسمیت مى‏اندازند، همه دانسته یا ندانسته در یک مسیر حرکت مى‏کنند و آن اجراى مقاصد شوم و استعمارى دشمنان اسلام است که مى‏خواهند این اوضاع نکبت بار جامعه اسلامى ادامه یابد، اسرائیل بر جان و مال و سرزمینهاى ملت اسلام مسلط باشد، سیادت و سلطه استعمار در دنیاى اسلام براى همیشه محفوظ بماند، برنامه توسعه طلبانه و ویران‏کننده صهیونیسم در کشورهاى اسلامى به مرحله اجرا درآید، و ملت اسلام و دولتهاى کشورهاى اسلامى همیشه خوار و ذلیل و اسیر دست تجاوزکاران بین المللى بوده دست تکدى و چشم کمک به استعمارگران جنایت پیشه داشته باشند و روى استقلال، آزادى، آسایش و امنیت نبینند.

و در این میان از همه اسفبارتر وضع ایران است که رژیم آن مأموریت دارد با چاپ قرآن، تظاهر به اسلام، به اسم سپاه دین، سازمان اوقاف و به عناوین فریبنده دیگر، یکباره اسلام را ریشه کن سازد؛ ملت اسلام را بیش از پیش به ذلت و اسارت بکشد؛ مسجد و محراب پیامبر اسلام را به صورت بنگاه تبلیغاتى دربار ضد اسلامى خود درآورد، و براى اجراى این نقشه‏هاى شوم، به کمک و مساعدت روحانى‏نماهاى‏ خودفروخته و سرسپرده نیاز کامل دارد، و با همکارى آنان مى‏خواهد مساجد و دیگر محافل اسلامى را قبضه کند، مراسم مذهبى را تحت نظارت و مراقبت خود درآورد و به حوزه‏هاى علمیه دست یابد. اکنون بر نسل تحصیلکرده مسلمان و مردان روشن ضمیرِ آگاه است که با کوششهاى همه جانبه و از هر راه ممکن، اسلام و پیشوایان اسلامى و مسئولیتهاى خطیر و سنگین علماى اسلام را به ملتهاى مسلمان برسانند تا مردم آگاه شوند و آن دسته از روحانى‏نماهاى منحرف را که مستقیم و غیر مستقیم در خدمت رژیم جبار قرار گرفته‏اند طرد نمایند. اگر ملت اسلام به مبانى نورانى قرآن واقف گردد و به وظایف سنگین علما و پیشوایان اسلام آگاه شود، روحانى‏نماها و آخوندهاى دربارى در میان اجتماع ساقط خواهند شد. و اگر معممین ساختگى و روحانى‏نماهاى بى‏حیثیت در جامعه ساقط شده نتوانند مردم را بفریبند، دستگاه جبار هیچ گاه موفق به اجراى نقشه‏هاى شوم استعمارگران نخواهد شد. ما پیش از هر کار لازم است تکلیف خود را با روحانى‏نماها- که امروز از خطرناکترین دشمن [ها] براى اسلام و مسلمین محسوب مى‏شوند و به دست آنها نقشه‏هاى شوم دشمنان دیرینه اسلام و دست نشاندگان استعمار پیاده و اجرا مى‏گردد- روشن سازیم و دست آنان را از حوزه‏هاى علمیه، مساجد و محافل اسلامى کوتاه کنیم تا بتوانیم دست تجاوزکار استعمار و مخالفین اسلام را از حریم اسلام و قرآن کریم قطع کرده از استقلال و صیانت کشورهاى اسلامى و ملت اسلام دفاع نماییم.

امید است که علماى اعلام و مراجع بزرگ اسلام از خیانت و نفوذ اجانب و عمال استعمار به حوزه‏هاى علمیه و جامعه روحانیت جلوگیرى به عمل آورند، و ایادى مخالفین را که در سلک روحانیت قرار دارند و اسلام و روحانیت را به سقوط و انحطاط تهدید مى‏کنند طرد و رسوا سازند؛ و اجازه ندهند که مشتى فریب خورده و دنیاطلب، استقلال هزار ساله شیعه را دستخوش امیال و اغراض مخالفین اسلام و مزدوران استعمار قرار دهند. از خداوند متعال توفیقات روزافزون عموم دانشجویان مسلمان را در خدمت به اسلام و مسلمین خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

9 صفر 93- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مهدى طباطبایى (اعلام وصول نامه ارسالى)]

زمان: 27 اسفند 1351/ 12 صفر 1393

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه و اشاره به تألمات روحى‏

مخاطب: طباطبایى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

12 شهر صفر 93

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى طباطبایى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف مدتى است واصل شد لکن شخص مطمئنى که بتوان جواب داد کم است. «1» از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. امید است ان شاء اللَّه همیشه موفق و سلامت و سعید باشید. این جانب بحمد اللَّه تعالى سلامت هستم مزاجاً، ولى ناراحتیهاى روحى بسیار است. امید است خداوند اصلاح فرماید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به اقشار مردم (جشنهاى 2500 ساله شاهنشاهى)]

زمان: 5 فروردین 1352/ 19 صفر 1393

مکان: نجف‏

موضوع: بیدار شوید و خفتگان را بیدار کنید

مناسبت: جشنهاى 2500 ساله شاهنشاهى‏

مخاطب: روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان، دهقانان و سایر طبقات‏

19 صفر المظفر 93 بسمه تعالى‏

آقاى منتظر و منتظرها- ایّدهم الله تعالى‏

به دوستان عزیزم، طبقه جوان روحانى، دانشگاهى، بازارى، دهقان و سایر طبقات پس از ابلاغ سلام تذکر دهید نیروهایى که خداوند تعالى به شما عطا فرموده در راه رضاى او صرف کنید. شما اکنون داراى نیروى عظیم جوانى هستید؛ نیرویى که مى‏توانید اسلام و میهن خود را به اوج عظمت و سرفرازى رسانید و دست جنایتکاران را از ممالک اسلام و کشور خود قطع کنید؛ نیرویى که اگر در راه حق صرف شود ابدیت دارد و به قدرت لا یزال مى‏پیوندد و اگر در بیهوده و شهوات هدر رود، در این عالمْ ذلت و بردگى و در آن عالمْ عقوبت و شرمسارى ببارآورد. بیدار شوید و خفتگان را بیدار کنید! زنده شوید و مردگان را حیات بخشید و در تحت پرچم توحید براى در هم پیچیدن دفتر استعمار سرخ و سیاه و خودفروختگان بى‏ارزش فداکارى کنید! این نفتخواران بى‏شرف و عمال بى‏حیثیت آنها را از کشورهاى اسلامى بیرون ریزید همانند زباله‏ها. از جشنهاى پایان ناپذیر آنها که در حقیقت چراغهایى است که در گورستان مى‏افروزند دورى نمایید. امید است شما عزیزان من جشن مرگ استعمار و عمال آن را بزودى بگیرید؛ اگر ما پیران نبینیم شما جوانها ببینید. از نیروى لا یزال، وحدت نیروى عظیم مسلمین را خواستارم. سلام و تحیت من به جوانان مسلمین و عزیزان کشور امیر المؤمنین- علیه الصلاة و السلام.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به سید حمید روحانى (متن زندگینامه درخواستى)]

زمان: اوایل سال 1352 ه. ش./ 1393 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: اظهار نظر در مورد متن زندگینامه درخواستى براى نویسنده مصرى‏

مخاطب: روحانى (زیارتى)، سید حمید

بسمه تعالى‏

آنچه قلم زدم «1» یا خیلى مبالغه‏آمیز بود یا موافق واقع نبود. به نظر این جانب اگر مى‏خواهید شرح حال را براى کاتب مصرى «2» بنویسید، ساده باشد و از شعر و نثر حماسه‏آمیز خالى باشد و بیشتر نظر به بیان نهضت اخیر و کیفیت آن و تأثیر آن در طبقات روشن و سایر طبقات، و خصوصاً راجع به مخالفت با اسرائیل، مشروح ذکر شود، بى‏مبالغه، به همان نحو که واقع شده است. استاد سطوح عالیه‏ام مرحوم آقاى آقا میر سید على یثربى کاشانى- رحمة اللَّه علیه- است.

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى- وجوه شرعى)]

زمان: 15 فروردین 1352/ 29 صفر 1393

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى و امور مربوط به وجوه شرعى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

29 صفر 93- احمد عزیز

مرقوم مورخ 10 صفر واصل، سلامت و سعادت شما را خواهانم.

1- پاکت جوف را خودتان ببرید منزل آقاى زنجانى «1» و مبلغ سه هزار تومان از حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقاى عمّ بزرگوار «2» بگیرید و ببرید براى ایشان.

2- مبلغ یک هزار تومان فرستادم براى عیدى شما و خانم محترمه و سه دختر، «3» هر یک دویست تومان.

3- از قرار بعض مرقومات تهران، آقاى تهرانى «4» به بعض مؤسسات از قبیل مدرسه علوى وجوه فراوانى اجازه مى‏دهند؛ به ایشان تذکر دهید که این نحو مؤسسات محتاج به وجوه شما نیستند و در اجازه احتیاط نمایید.

4- مانع ندارد به مشهدى رضا پانصد و به مشهدى ناد على «5» چهار صد داده شود.

پاکت «6» جوف را به وسیله مطمئنى برسانید. از خداوند توفیق شما را براى تحصیل علوم دینیه و تهذیب اخلاق و اعراض از دنیا خواستارم. و السلام علیکم.- پدرت‏

 

نامه [به آقاى على قارص (تقبیح عملکرد کارگران در کشورهاى غربى)]

زمان: 20 فروردین 1352/ 5 ربیع الاول 1393

مکان: نجف‏

موضوع: تقبیح عملکرد کارگران در کشورهاى غربى‏

مناسبت: هجوم کارگران تُرک به کشورهاى اروپاى غربى‏

مخاطب: على قارص‏

 [پیشگاه پیشواى بزرگ اسلامیان آقاى حاج سید روح اللَّه خمینى- دام ظله‏

سئوالى است دینى به حضور مقدس: از مملکت ما [ترکیه‏] مردان و زنان مسلمان براى کارگرى سیل‏آسا به آلمان و هلند و بلژیک و دولتهاى کافر دیگر مى‏روند. اکثر آنها در آنجا مرتکب اعمالى مى‏شوند که باعث هَتْک حرمت اسلام و سرشکستگى مسلمانان مى‏گردد. در صد، نود و نه آنها عبادتهاى واجب خود را ترک کرده گناهانى مانند قماربازى، شرابخوارى و زنا و گاهگاه ازدواج با محرمان شرعى خویش و کارهاى دیگر که شرح دادنى نیست انجام مى‏دهند. آیا در دین مقدس اسلام این گونه کار کردن و هجرتها جایز و دستمزد آن حلال است یا نه؟ لطفاً حکمش را بیان فرمایید

- ترکیه- قارص حاج على‏]

بسم اللَّه الرحمن الرحیم و به نستعین‏

مطالب مرقومه موجب کمال تأسف و تأثر این جانب گردید. این گونه اعمال موجب سخط خداوند متعال و باعث تأثر قلبى اولیاى حق- سلام اللَّه علیهم- مى‏گردد. اقدام به این گونه امور که موجب هتک حرمت اسلام و مسلمین است از اعظم معاصى و گناهان کبیره است.

هجرت از دار الاسلام به دار الکفر که مستلزم این نحو کبایر موبقه شود حرام و از کبایر است بلکه کار کردن براى کفار که مستلزم وَهْنِ «1» دین مقدس اسلام است، حرام و اجرت‏ در مقابل آن سُحْت «1» و مُحَرَّم است. بر علماى اعلام و اولیاى امور و سایر طبقات مختلف مسلمان لازم است از این هجرتها که موجب هتک دولت و ملت اسلام است جلوگیرى کنند. از خداوند متعال بیدارى ملتهاى مسلمان و قطع ایادى اجانب را خواستارم. و السلام على من اتبع الهدى.

5 ربیع الاول 1393

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید مهدى طباطبایى (ابلاغ سلام به خاندان شهید محمد رضا سعیدى)]

زمان: 23 فروردین 1352/ 8 ربیع الاول 1393

مکان: نجف‏

موضوع: ابلاغ سلام به خاندان شهید سید محمد رضا سعیدى‏

مخاطب: طباطبایى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

8 شهر ع 1 93

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى طباطبایى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. از اینکه آقازاده‏هاى مرحوم فقید شهید «1»- رحمه اللَّه- مشغول تحصیل علوم دینیه هستند مسرور؛ امید است خداوند تعالى به همه توفیق عنایت فرماید. سلام این جانب را به خانواده‏هاى محترم و آقازاده‏ها ابلاغ فرمایید. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى میرزا اسدى، در اخذ سهم امام (ع)]

زمان: 16 اردیبهشت 1352/ 3 ربیع الثانى 1393

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در اخذ سهم امام (ع)

مخاطب: اسدى، میرزا

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى حاج میرزا آقا اسدى- دامت تأییداته- مجازند در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- و صرف ثلث آن را در موارد مقرره شرعیه، از آن جمله اعاشه اقتصادیه خودشان؛ و ایصال دو ثلث را نزد حقیر براى صرف در حوزه‏هاى مهمه علمیه؛ و نیز مجازند در دستگردان نمودن و اخذ و ایصال- به نحوى که ذکر شد.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بالورع و الاجتهاد و الاحتیاط فى جمیع الامور؛ و ارجو منه الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على اخواننا المسلمین و رحمة اللَّه.

تاریخ 3 شهر ربیع الثانى 1393

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

احمد عزیزم‏

ان شاء اللَّه تعالى سلامت باشید. «1» ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم و محتاج به دعا. جواب مرقوم آقاى عمو «2» را از طریق دیگر فرستادم؛ امید است برسد. از ایشان خیلى توجه کنید و خدمت به ایشان فرض است از براى شما. به دخترها و خانم خودتان سلام مى‏رسانم. حسن «3» را مى‏بوسم.

پدرت‏

خوب است محلى را در تهران یا قم تعیین کنید که بعضى نامه‏ها را به آنجا بفرستم‏

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، احوال‏پرسى از بستگان‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

احمد عزیزم‏

نامه شما واصل شد. از سلامت همه مسرور شدم. ماها با گرفتاریها مواجه هستیم تا چه شود. از سلامت خودتان و دیگران مطلعم کنید. از آقاى هندى «1» به طور تفصیل بنویسید که کجا رفته‏اند و چه معالجاتى شده است و نتیجه چه بوده است.

خدمت آقا «2» سلام برسانید و به ایشان در این هواى سرد زمستانى خدمت کنید؛ نبادا بد بگذرد. به خانمها- دسته جمعى- سلام برسانید. حسن را مى‏بوسم. و السلام.

پدرت‏

اجازه نامه [به آقاى محمد حسین فهیمى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 21 اردیبهشت 1352/ 8 ربیع الثانى 1393

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: فهیمى، محمد حسین‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى آقا سید محمد حسین فهیمى- ایّده اللَّه تعالى- در منطقه بامسراى که از مناطق بامیان مى‏باشد، وکیل این جانب هستند در امور حسبیه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط با مراعات احتیاط و بعد از تشخیص حکم و موضوع، و در جمع‏آورى سهم مبارک امام- علیه السلام- که ثلث آن را در موارد مقرره شرعیه صرف کنند و دو ثلث دیگر را نزد حقیر ایصال نمایند و قبض رسید گرفته به صاحبان وجوه برسانند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بالتقوى و الاحتیاط؛ و ارجو منه الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

8 ع 2 1393

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى سید شاه محمد حسین مصباح و بعضى محترمین افغانستان‏]

زمان: 23 اردیبهشت 1352/ 10 ربیع الثانى 1393

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به نامه‏

مخاطب: مصباح، سید شاه محمد حسین- افغانستان‏

بسمه تعالى‏

10 شهر ع 2 93

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى مصباح- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. مرقوم شده بود که مکتوبى از جانب بعض محترمین آنجا ایصال شده و جواب نرسیده است؛ در نظر ندارم چنین مطلبى را. ممکن است نامه نرسیده باشد یا جوابش. «1» در هر حال از حضرات آقایان محترمین که درصدد تفقد این جانب بوده‏اند متشکرم. سلام این جانب را به آقایان ابلاغ فرمایید. از جنابعالى و سایرین امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید مهدى طباطبایى (اعلام وصول نامه ارسالى)]

زمان: 27 اردیبهشت 1352/ 14 ربیع الثانى 1393

مکان: نجف‏

موضوع: اعلام وصول نامه‏

مخاطب: طباطبایى، سید مهدى‏

بسمه تعالى‏

14 ع 2 93

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى طباطبایى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و سلامت جنابعالى را خواستار است. جواب نامه سابق و مسائلى که مرقوم شده بود داده شد، ان شاء اللَّه تعالى رسیده است. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 1352 ه. ش./ 1393 ه. ق‏

مکان: نجف اشرف‏

موضوع: خانوادگى، شهریه یکى از طلاب‏

مخاطب: مصطفوى، فریده «1»

بسمه تعالى‏

13 صفر

فریده عزیزم‏

مرقوم شریف واصل، از سلامت وجود عزیزت خوشوقت هستم. سلامت و سعادت همه شماها را از خداوند تعالى خواهانم. ماها بحمد اللَّه تعالى مزاجاً سلامت هستیم. خدمت جناب آقاى اعرابى و فرشته خانم عزیزم سلام برسانید. امید دعاى خیر از همه دارم.

یک مطلب است که باید به احمد بگویید؛ البته فراموش نمى‏کنید بگویید: آقاى آقا محسن پسر آقاى آقا شیخ حبیب اللَّه اراکى مدتى است آمده است قم و از شما شهریه ندارد؛ چون پدر محترمش مراجعه نموده است به من، مقتضى است شهریه به او بدهید. از قرار مذکور شخص خوبى است و محصل است. و السلام علیکِ و رحمة اللَّه.

پدرت‏

 

نامه [به آقاى سید عبد الرضا حجازى (لزوم اجتناب از اختلافات)]

زمان: 18 خرداد 1352/ 6 جمادى الاول 1393

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم اجتناب از اختلافات‏

مخاطب: حجازى، سید عبد الرضا

6 ج 1 93

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام آقاى حاج سید عبد الرضا خطیب محترم- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. موجب تأسف است که آقایان محترم که خود را خدمتگزار به اسلام مى‏دانند به جاى آنکه هر چه بیشتر در وحدت کلمه کوشش کنند و به دوستان خود بیفزایند، با جزئى بهانه‏اى با هم اختلاف پیدا کرده و با دامن‏زدن بدخواهان، عمق آن زیادتر و از مقاصد عالیه بازمى‏مانند. این جانب از شماها و هر کس به شماها اتصال دارد انتظار دارم اختلافات جزئیه را کنار گذارید و براى اهداف مقدسه اسلام مجهز شده و دوستان بیشترى به صفوف خود متصل کنید. از خداوند تعالى توفیق همه را براى این مقصد مقدس خواستار است. از جنابعالى و سایر آقایان امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

 

 

نامه [به آقاى عبد اللَّه اسلامى (اجازه صرف وجوهات)]

زمان: 1352 ه. ش./ 1393 ه. ق‏

مکان: نجف اشرف‏

مناسبت: اجازه شرعیه‏

مخاطب: اسلامى، عبد اللَّه‏

بسمه تعالى‏

آقاى عبد اللَّه اسلامى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل، ان شاء اللَّه تعالى موفق و سلامت باشید. امید دعاى خیر از جنابعالى دارم. مبلغ 450 [بابت سهم‏] سادات ظاهراً خبر رسیده است. مبلغ سى تومان را مجازید در آنجا صرف به محلش بکنید. از اصفهان مطّلع شدم؛ لازم نیست جنابعالى استطلاع «1» فرمایید. جواب مرقومات شریفه و قبوض همه فرستاده شده است. ان شاء اللَّه یا رسیده یا خواهد رسید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

پاکت جوف را به آقاى تهرانى تازه وارد بدهید.

 

نامه [به آقاى محمد کیایى نژاد (اعلام وصول نامه ارسالى)]

زمان: 1352 ه. ش./ 1393 ه. ق‏

مکان: نجف اشرف‏

موضوع: اعلام وصول نامه ارسالى‏

مخاطب: کیایى نژاد، محمد

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام آقاى کیایى نژاد- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید است ان شاء اللَّه تعالى این جانب را به دعاى خیر براى حسن عاقبت یاد فرمایند. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به یکى از دوستان (پیغام براى آقاى پسندیده در مورد وجوه شرعى)]

زمان: 1352 ه. ش./ 1393 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: وجوه شرعى‏

مخاطب:؟

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

به آقا «1» عرض کنید اگر آن مورد براى نماز و روزه قبول نکرد به ترتیب ذیل عمل کنید:

دستور دهند یا دلار و یا مارک آلمانى و یا فرانک سوئیس را بخرند و ببرند نزد آقاى نمکى در تهران، سراى سینا، و بگویند بفرستد نزد موفق سعدى که بدهند آقاى خلخالى. «2» این مطلب را به آقاى حاج سید محمد رضا غروى و آقاى حاج سید محمد على، اخوى زاده آقاى حاج سید محمد صادق «3» هم تذکر دهید.

طریق دیگر آنکه به کویت براى آقاى حاج سید اسماعیل بهبهانى بفرستید.

و در هر صورت هر چه داده شد به من بنویسید تا صوم و صلاة بگیرم.

از حال آقاى حاج شیخ عبد العلی «4» به من اطلاع دهید.

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 1352 ه. ش./ 1393 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، احوال‏پرسى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

احمد عزیز

ان شاء اللَّه تعالى سلامت باشید. از سلامت خودتان مطلعم کنید. خانم «1» نگران هستند، گرچه اطلاع سلامت شما را داریم. در هر صورت زودتر اطلاع دهید. به حضرت آقا «2» سلام برسانید. به نور چشمان همگى سلام برسانید. و السلام.

پدرت‏

 

نامه [به آقاى محمد صادق تهرانى (مصرف وجوهات شرعیه)]

زمان: 4 تیر 1352/ 23 جمادى الاول 1393

مکان: نجف‏

موضوع: مصرف وجوهات شرعیه‏

مخاطب: تهرانى، محمد صادق (وکیل امام خمینى)

بسمه تعالى‏

23 ج 1 93

خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى تهرانى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، راجع به مطالبى که مرقوم شده بود باید عرض کنم، نه آنکه چنین مبالغى را تصدیق کرده‏ام، بلکه چون مؤسسات مذکوره اداره مى‏شوند و محتاج به اجازه جنابعالى نیست خواستم تذکر دهم اجازه ندهید. «1» بعضى نوشته بودند که مبالغ زیادى اجازه داده‏اید لکن نه این قدر که شما مرقوم داشته‏اید؛ این جانب هم تصدیق و تکذیبى نکرده‏ام و جنابعالى مورد اطمینان و وثوق این جانب هستید. در هر صورت مقصود، تنبه و تذکر بوده است. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

 

نامه [به آقاى مصطفى اشرفى (اظهار نظر در مورد بازگشت به نجف)]

زمان: 30 مرداد 1352/ 22 رجب 1393

مکان: نجف‏

موضوع: اظهار نظر در مورد بازگشت به نجف‏

مخاطب: اشرفى، مصطفى‏

بسمه تعالى‏

22 رجب 93

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى اشرفى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، در موضوع عودت به نجف اشرف یا بقاى در ایران، با قطع نظر از امر حضرت آقاى والد- دامت برکاته- به نظر مى‏رسد با وضعى که براى حوزه مبارکه نجف پیش آمده است و بیم تفرق مى‏رود، مراجعت اصلح باشد گرچه حوزه علمیه قم بسیار خوب است و تحکیم و تأیید آن لازم است. امید است هر چه مصلحت باشد براى جنابعالى اسبابش را خداوند تعالى فراهم فرماید.

خدمت حضرت معظمٌ له سلام مخصوص ابلاغ، و از ایشان و جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى بروجردى (چاپ کتاب ولایت فقیه)]

زمان: 2 شهریور 1352/ 25 رجب 1393

مکان: نجف‏

موضوع: پیرامون چاپ کتاب ولایت فقیه‏

مخاطب: بروجردى‏

بسمه تعالى‏

25 رجب 93

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى بروجردى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. راجع به کتابى که مرقوم شده بود، این جانب بنا ندارم اظهار نظر کنم. از قرارى که مسموع شد کتاب «ولایت فقیه و حکومت اسلام» «1» در نجف به فارسى و عربى تحت طبع است؛ این جانب اطلاع صحیحى از طبع آن ندارم. على‏ اىّ حالٍ طبع و نشر، بسته به نظر خودتان است و این جانب دخالتى نمى‏کنم. نمى‏دانم جنابعالى کجا را براى توقف اختیار کردید. البته قم مرکز خوبى است. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى عطاء اللَّه اشرفى اصفهانى (تحمل مشکلات)]

زمان: 16 شهریور 1352/ 9 شعبان 1393

مکان: نجف‏

موضوع: تحمل در مشکلات‏

مخاطب: اشرفى اصفهانى، عطاء اللَّه- کرمانشاه‏

بسمه تعالى‏

9 شعبان 93

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج آقا عطاء اللَّه- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود، واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. از وضع محل اظهار نگرانى فرمودید. این طور مطالب اختصاص به محلى دون محلى ندارد، و چاره جز تحمل نیست. امید است ان شاء اللَّه تعالى خداوند به جنابعالى اجر صابران را عنایت فرماید. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

                       

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد