swc

swc

صحیفه امام - جلد سوم (3)

نامه [احوال‏پرسى به آقاى محمد صادقى‏]

زمان: 2 اردیبهشت 1355/ 22 ربیع الثانى 1396

مکان: نجف‏

موضوع: احوال‏پرسى‏

مخاطب: صادقى، محمد

22 ع 2 96

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى صادقى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، امید است ان شاء اللَّه تعالى مزاج شریف سلامت باشد و نقاهت به بهبودى و صحت تبدیل شود. این جانب مزاجاً بحمد اللَّه تعالى سلامت هستم و با نگرانیها و ناراحتیها مى‏گذرانم. امید است به دعاى آقایان رفع نگرانى شده و امور اصلاح شود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 14 اردیبهشت 1355/ 4 جمادى الاول 1396

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، اعلام خبر سلامتى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

4 ج 1 96

پسرم، عزیزم‏

ان شاء اللَّه سلامت باشید و مشغول به تحصیل فضایل علمیه و عملیه. ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم. نوشته بودید دکتر آوردم و اکسیژن داده‏اند، دکتر صحیح است اکسیژن دروغ. براى یک ناراحتى قلبى بود که اطمینان داد چیزى نیست، و الآن سلامت هستم و هیچ نقاهتى ندارم جز نقاهتهاى روحى که رو به زیادت است؛ از خداوند اصلاح امور را خواهانم. به خواهرها و خانم خودتان سلام برسانید. به حضرت آقاى عمّ بزرگوار «1» زیاد رسیدگى کنید. دخترها مثل اینکه آنجا نمى‏روند؛ به آنها سفارش کن گاهى خدمت ایشان برسند و سفارش کن از ایشان پرستارى کنند. با سن ایشان لازم است در غذا و سایر چیزها رسیدگى شود و عهده آن بر شماست. از خداوند تعالى سلامت همه را خواهانم. حسن «2» را مى‏بوسم و دعا مى‏کنم. و السلام.

پدرت‏

اجازه نامه [به آقاى حیدر میرى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 19 اردیبهشت 1355/ 9 جمادى الاول 1396

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: میرى، حیدر

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة على سیدنا محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ حیدر میرى- ایّده اللَّه تعالى- مقیم زابل، از طرف این جانب مجاز و مأذونند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت حضرت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط مى‏باشد «فله التصدی لها مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الحکم و الموضوع»؛ و در اخذ سهم مبارک امام- علیه السلام- که ثلث آن را در موارد مقرره شرعیه صرف کنند و در صورتى که طلاب محل احتیاج داشته باشند تا نصف مجازند و بقیه را نزد این جانب یا وکیل این جانب در قم ایصال نمایند، و قبض رسید گرفته به صاحبان وجوه برسانند؛ و نیز مجازند در مصالحه مشکوکات و دستگردان و امهال در مورد صلاح.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بملازمة التقوى و التجنب عن الهوى و التمسک بعروة الاحتیاط فى الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانى من صالح دعواته»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین و رحمة اللَّه و برکاته.

تاریخ نهم شهر جمادى الاولى 1396

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى حسن ثقفى و تشکر از ارسال کتاب‏]

زمان: 29 اردیبهشت 1355/ 19 جمادى الاول 1396

مکان: نجف‏

موضوع: تشکر از ارسال کتاب‏

مخاطب: ثقفى، حسن‏

بسمه تعالى‏

19 ج 1 96

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و حضرت آیت اللَّه والد «1» بود، موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. ایصال کتاب شریف مَنْ لَا یَحْضُر «2» موجب مزید تشکر شد. ماها بحمد اللَّه تعالى همگى سلامت و با ناگواریها مى‏گذرانیم. از خداوند تعالى اصلاح امور را خواستارم. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. حضور حضرت آقا سلام مخلصانه مى‏رساند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پاسخ استفتاء [: اجازه استفاده از وجوه شرعیه در نشر کتابهاى دینى‏]

زمان: خرداد 1355/ جمادى الثانى 1396

مکان: نجف‏

موضوع: جواز استفاده از وجوه شرعیه در نشر کتابهاى دینى‏

مخاطب: عموم مسلمانان‏

بسمه تعالى‏

آنچه مربوط به ترویج شرع مطهر و بیان حقایق اسلام در مقابله با حکام جور و ظلمه و مطّلع ساختن طبقات مردم از مسائل اسلامى است و نشر کتب مربوطه به این امور، از امور خیریه، بلکه بهترین خیرات است و اگر وصیت به ثلث یا نذر و عهد و غیر اینها متعلق به خیرات و مبرات است، صرف در این امور جایز و راجح است. «1».

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

بسمه تعالى‏

مؤمنین- ایدهم اللَّه تعالى- مجازند عشر سهم مبارک امام- علیه السلام- را در این امورى که در مقابل «2» نوشته شده است صرف کنند در تحت نظارت اشخاص مورد اطمینان و متدین، ان شاء اللَّه تعالى موفق باشند.

جمادى الثانى 96

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى حیدر میرى و پاسخ به سؤالاتى درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 19 خرداد 1355/ 10 جمادى الثانى 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به سؤالاتى پیرامون وجوه شرعیه‏

مخاطب: میرى، حیدر

بسمه تعالى‏

10 ج 2 96

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى میرى- دامت افاضاته‏

پس از اهداى سلام، مرقوم شریف واصل؛ توفیق و تأیید جنابعالى را خواستار است.

1- راجع به وجوه، جنابعالى هر چه خواستید برسانید به قم، برسانید. به وسیله‏اى مطمئن بدهید برساند به حضرت حجت الاسلام آقاى پسندیده، اخوى این جانب؛ اینجا احتیاجى نیست. اگر خواستید مکاتبه کنید به این آدرس مرقوم دارید: «نجف- مدرسه آقاى بروجردى- آقاى ستارى به منزل برسانند». به این نحو ان شاء اللَّه تعالى مى‏رسد.

2- راجع به چیزهایى که از طرف دولت براى آن اشخاص که مرقوم شده است مى‏دهند، شما مجازید در اخذ و ایصال.

3- راجع به اشخاصى که بر خلاف سیره روحانیت عمل مى‏کنند مرقوم شده بود؛ این اشخاص در همه جا بسیارند و جلوگیرى از آنها محتاج به قدرت است که عجالتاً نیست. از خداوند تعالى اصلاح آنها را خواستارم.

از تفقد جنابعالى از این جانب و اینکه در ادعیه یادى از من مى‏کنید بسیار متشکرم. از خداوند تعالى توفیق و سعادت داریْن شما را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 23 خرداد 1355/ 14 جمادى الثانى 1396

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، فریده‏

بسمه تعالى‏

14 ج 2 96

دختر عزیزم‏

مرقوم شریف که بشارت سلامت وجود شریف و عروسى دختر عزیزم «1» را مى‏داد واصل و موجب مسرت گردید. سلامت و سعادت همه را از خداوند تعالى خواستارم. ماها بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم. از خداوند تعالى خواهانم که در این آخر عمر به دیدار عزیزانم نایل شوم. خدمت جناب آقاى اعرابى «2» و خانم فرشته سلام برسانید. از سلامت خودتان مطلعم کنید. و السلام علیکم.

پدرت‏

نامه [به آقاى محمد حسن اعرابى و تذکر نسبت به اطرافیان‏]

زمان: 2 تیر 1355/ 24 جمادى الثانى 1396

مکان: نجف‏

موضوع: تذکر نسبت به اطرافیان‏

مخاطب: اعرابى، محمد حسن «1»

بسمه تعالى‏

24 ج 2 96

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم بود واصل، سلامت و سعادت جنابعالى را خواستار است.

در موقع تشریف بردن، مطالبى به آقاى آقا سید محمد باقر تذکر دادم که موافق مصلحت جنابعالى بود. اینک بعضى که از اروپا آمده‏اند مطالبى گفتند مبتنى بر سوء ظن به مقامات و نفوذ در جنابعالى؛ اینک باز تکرار مى‏کنم که خیلى مواظب خودتان و کسانى که منسوبند باشید؛ خداى نخواسته موجب نگرانى مردم نشود «2». از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 2 تیر 1355/ 24 جمادى الثانى 1396

مکان: نجف‏

موضوع: وجوه شرعى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. ضمناً در تاریخ (3 ع 1 96) «1» مبلغ ده هزار تومان (10000) حواله کردم که به جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى آقا سید محمد تقى اردبیلى- دامت افاضاته- بپردازید، از قرار مسموع آن حواله مفقود شده است لهذا چنانچه پرداخت نشده است وجه مذکور را به ایشان بپردازید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

تاریخ 24 ج 2 96

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم صدیقه مصطفوى (خانوادگى)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، صدیقه‏

بسمه تعالى‏

صدیقه «1» عزیزه من، ان شاء اللَّه تعالى سلامت باشید. ماها بحمد اللَّه سلامت هستیم. از سلامت خودتان زودتر ما را مطلع کنید. خدمت حضرت آقاى اشراقى سلام برسانید. نور چشمان عزیز را مى‏بوسم. و السلام علیکم.

پدرت‏

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، فریده‏

فریده من، «1» مرقوم شما امروز زیارت شد. از سلامت شماها مسرور شدم. ان شاء اللَّه تعالى همیشه خوش و خرّم باشید. جاى شما واقعاً خالى است. ولى ما سلامت و خوشى شماها را طالب هستیم. هواى اینجا بد نیست و به ما بد نمى‏گذرد. خدمت جناب آقاى اعرابى و خانم فرشته «2» سلام مى‏رساند. و السلام.

پدرت‏

نامه [به آقاى حسن ثقفى (خانوادگى)]

زمان: 11 تیر 1355/ 4 رجب 1396

مکان: نجف‏

مخاطب: ثقفى، حسن‏

موضوع: خانوادگى‏

بسمه تعالى‏

4 رجب 96

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. این جانب بحمد اللَّه تعالى مزاجاً سلامت و محتاج به ادعیه خالصه آقایان هستم. حضور حضرت آقاى والد «1»- دامت برکاته- سلام برسانید. امید دعاى خیر از ایشان دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره پرداخت وجه به آقاى قدیرى‏]

زمان: 13 تیر 1355/ 6 رجب 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پرداخت وجه به آقاى قدیرى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

6 شهر رجب 96

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، سلامت و سعادت حضرت عالى را خواهانم. این جانب بحمد اللَّه تعالى مزاجاً سلامت و با ناملایمات فراوان مواجه هستم. از خداوند تعالى اصلاح امور را خواستارم. ضمناً مبلغ ده هزار تومان (10000) به جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى قدیرى- دامت افاضاته- بپردازید؛ مورد قبول است. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

از سلامت خود و آقاى هندى مطلعم فرمایید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى محسن قوچانى غروى در عزیمت وى به ایران‏]

زمان: 30 تیر 1355/ 23 رجب 1396

مکان: نجف‏

موضوع: توصیه به عزیمت به ایران‏

مخاطب: قوچانى غروى، محسن‏

بسمه تعالى‏

23 رجب 96

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم بود واصل و موجب مسرت گردید. چون اخبار موحشى مى‏آمد، و من با اینکه کراراً از آقایان آنجا و خصوص جنابعالى مستفسر بوده‏ام، لکن گفته مى‏شد راهى براى ملاقات و استفسار نیست. امید است خداوند تعالى اصلاح امور را بفرماید. به نظر این جانب اگر جنابعالى ایران تشریف ببرید اصلح باشد؛ چون حال لبنان معلوم نیست به کجا منتهى مى‏شود. خداوند تعالى آنچه صلاح جنابعالى است پیش بیاورد. گفتم به آقاى خلخالى «1» راجع به جنابعالى چیزى نوشته شود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم خدیجه ثقفى در خصوص ارتحال آقاى هندى‏]

زمان: 4 مرداد 1355/ 28 رجب 1396

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى، تأثر از فقدان برادر

مناسبت: درگذشت آقاى سید نور الدین هندى «1»

مخاطب: ثقفى، خدیجه- قم «2»

بسمه تعالى‏

28 رجب 96

خانم عزیزم‏

من الآن تنها نشسته‏ام و به برادرم که در این آخر عمر موفق نشدم او را ببینم فکر مى‏کنم. مرقوم شما واصل شد. از حال آن مرحوم نوشته بودید. فورى کاغذى نوشتم به وسیله احمد؛ ولى تقدیر آن بود که حتى کاغذ را نبیند. تقدیر آن است که من به ملاقات عزیزانم نایل نشوم. از امشب مجلس ختم در مسجد شیخ «3» منعقد است. مقدر بود که من به مجلس عزاى برادرم بروم؛ زنده باشم و تحمل مصیبت کنم.

تلگرافى به حضرت آقا «4» کردم و تسلیت به فامیل گفتم. آدرس دیگران را نمى‏دانستم. شما از قِبَل من به همه خصوصاً خانواده محترم او و فرزندان عزیزش پس از سلام تسلیت بگویید. مصطفى بحمد اللَّه سلامت است و غالباً شام و ناهار اینجاست. از سلامت خودتان مطلعم کنید و به همه دخترها و احمد و خانمش سلام برسانید و از قول من تسلیت بدهید. من با حال بسیار افسرده این نامه را نوشتم. از خداوند تعالى سلامت همه شماها را خواهانم. و السلام علیکم.

خودم‏

 

نامه [به آقاى عبد اللَّه اسلامى و توضیح درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 6 مرداد 1355/ 30 رجب 1396

مکان: نجف‏

موضوع: توضیح درباره وجوه شرعیه‏

مخاطب: اسلامى، عبد اللَّه‏

بسمه تعالى‏

سلخ «1» رجب 96- جناب آقاى عبد اللَّه اسلامى- ایّده اللَّه تعالى.

1- مرقوم شریف واصل، قبوض سابق فرستاده شده است و بعضى اقلام مورد شک است؛ ورقه محفوظ است تا معلوم شود؛

2- مبلغى که خواستید اجازه دهم براى آقازاده محترم، مجازید به همین نحو که مرقوم شده است؛

3- 320 را به سادات بدهید. ظاهراً در ایران معروف شده است که «نباید داد، و من منع کردم» و این صحیح نیست؛ مگر بعضى استثنائیات. در هر صورت جنابعالى به بعضى سادات بدهید؛

4- 70 که به دلار فرستاده بودید واصل شد؛ کراراً نوشته‏ام؛

5- شخصى که حدود چهار- پنج هزار مى‏خواهد به بعضى بستگانش که قرض داده محسوب دارد، مجاز است ولى تکرار نشود؛

6- راجع به اشخاصى که از اداره چیزى برداشته‏اند و نمى‏توانند رد کنند، اجازه دهید صدقه از صاحبش بدهند؛

7- اجازه‏اى که خواستید براى اشخاص فعال و متدین و صرف در توسعه معاش، مجازید اجازه دهید با مراعات تعارف و احتیاط؛

8- اشخاصى که حامل مرقومات هستند به سوریه و غیر آن هر طور صلاح مى‏دانید به آنها کمک کنید مجازید.

 [در] خاتمه توفیق و تأیید جنابعالى را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه‏

 

نامه [به آقاى حیدر میرى درباره لزوم دریافت قبض وجوه شرعیه‏]

زمان: 7 مرداد 1355/ 1 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم دریافت قبض در ازاى پرداخت وجوه شرعى‏

مخاطب: میرى، حیدر

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ حیدر میرى- دامت افاضاته- مرقوم شریف واصل، و از مضامینش اطلاع حاصل گردید. جنابعالى به همان نحو وجوه را به قم ایصال نمایید و لازم نیست هر دفعه اطلاع دهید از حضرت آقا «1» قبض وصول دریافت کنید و به اشخاص تسلیم نمایید. اشخاص که وجوه مى‏گیرند به اسم وکالت از این جانب، اگر قبض وصول از این جانب یا اخوى این جانب حضرت آقاى حاج سید مرتضى پسندیده تسلیمِ دهندگان نکنند، باید به آنها وجوه ندهند و وجوهى که داده‏اند مطالبه قبض بکنند. اینکه بعض مُعممین گفته‏اند ما وجوه را لابه لاى بارها مى‏فرستیم کذب و افترا است؛ خداوند آنها را هدایت فرماید. من اجازه مطلقه که محتاج به قبض رسید نباشد به احدى نداده‏ام؛ شما تکذیب کنید پس از نصیحت قائل. اما آن شخص که مدعى اجتهاد و مشغول رساله نوشتن است اصلح آن است که به حال خودش واگذار کنید که موجب اختلاف در محل نباشد. در هر حال به مقلدین این جانب ابلاغ کنید که وجوه مرا بدون رساندن قبض به کسى ندهند. راجع به کارمندان، هر یک که شغلشان مباح است و در کارهاى محرّم وارد نیستند مجازید اجازه حقوق به آنها بدهید و در رأس سال باید خمس را به طور مقرر شرعى بدهند. جنابعالى مجازید در امور حسبیه و در اخذ و ایصال وجوه شرعیه و در دستگردان کردن و امهال به مقدار صلاح. ان شاء اللَّه در موقع دیگر اجازه کتبى در صورت اقتضا مى‏دهم. و السلام علیکم.

غره شعبان المعظم 96- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد ثقفى (تسلیت درگذشت آقاى هندى)]

زمان: 23 مرداد 1355/ 17 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به اعلام تسلیت به مناسبت درگذشت برادر امام خمینى‏

مخاطب: ثقفى، محمد- تهران «1»

بسمه تعالى‏

17 شعبان 96

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم مشتمل بر تسلیت در مصیبت وارده موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. این جانب با تأثرات گوناگون دست به گریبان هستم. از خداوند تعالى صبر و تحمل خواهانم. از حضرت عالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. خدمت آقازاده محترم سلام مى‏رساند. مصطفى دستبوس است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى غلام عباس رئیس اشکنانى (تسلیت درگذشت آقاى هندى)]

زمان: 25 مرداد 1355/ 19 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به اعلام تسلیت به مناسبت درگذشت برادر امام خمینى‏

مخاطب: رئیس اشکنانى، غلام عباس «1»

بسمه تعالى‏

19 شعبان 96

جناب آقاى حاج رئیس- ایّده اللَّه تعالى‏

تلگراف تسلیت جنابعالى واصل و موجب تشکر گردید. توفیق و سلامت جنابعالى را خواستار است. و چون جمعى از آقایان تلگراف کرده بودند و آدرس آنها را نمى‏دانم لهذا به جنابعالى زحمت مى‏دهد که از آقایان از قِبَلِ این جانب تشکر کنید. به آقایان حاج عباس رئیس و آقاى محمد رئیس و آقاى عبد الرضا رئیس و آقاى آقا شیخ على پاکستانى و آقاى عبد الرحمن تقى و آقاى احمد صفر و آقاى على صفر و آقاى عبد اللَّه صفر و آقاى عبد اللَّه مختار و نیز به آقاى آصفى با تلفن تذکر دهید که چون آدرس شما را نمى‏دانستم به وسیله آقاى رئیس از شما تشکر مى‏کنم. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [: نامه‏اى در تبریک ازدواج و رفع چند شبهه‏]

زمان:؟

موضوع: پاسخ به سؤالات مختلف‏

مخاطب:؟

بسمه تعالى‏

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم واصل. ان شاء اللَّه تعالى این وصلت میمون و.

مبارک باشد. عقدنامه را پس از تکمیل مستقلًا فرستادم. مرقوم شده بود، شرایط در ورقه على حدّه است. ورقه‏اى که شامل شرایط باشد، نبود. مع ذلک این جانب و آقاى بجنوردى، عقد را با شرایط معهوده بین خودتان جارى کردیم. دیروز از منزل آقاى خلخالى «1» ده دینار آوردند که جنابعالى فرستاده‏اید. معلوم نشد از چه بابت است. شاید شیرینى عقد باشد، مرقوم فرمایید. راجع به کدورت ایشان از اشخاص مرقوم، باید عرض کنم، مطلب به هیچ وجه به مصطفى «2» ارتباط نداشت، ولى مغرضین که پى فرصت مى‏گردیدند، کار خود را انجام دادند. و اما مسافرت ایشان را من نمى‏دانم روى چه اصلى بود. خودشان هم به من اظهارى نکردند. لکن از آقاى مدنى ظاهر مى‏شد که مربوط به محاسبات است. و اما قصه «حواشى» «3» آن هم صحیح نیست. من حواشى ندارم. فقط یک نفر که نسبت دروغ على الظاهر به او دادند، در بیرونى این جانب است براى استفتاء. در هر صورت من متأسف هستم که پس از دوستى چهل ساله یا بیشتر با آقاى خلخالى، چنین سوء تفاهمى پیش آمد، و مغرضین دامن‏زدند و چنین شد. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره شهریه و هزینه ساختمان مدرسه کویته‏]

زمان: 26 مرداد 1355/ 20 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: شهریه و هزینه ساختمان مدرسه کویته‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

20 شعبان 96

به عرض حضور مبارک مى‏رساند سلامت و سعادت و صبر حضرت عالى را از خداوند تعالى خواستار است. مرقومات محترمه جواب داده شده است. اینک مکتوبى از آقاى شریعت «1» رسید که لازم شد مطالب ایشان را به عرض برسانم:

1- مرقوم داشته‏اند شهریه مدرسه کویته «2» را تا کنون داده‏ام و تا دو- سه ماه دیگر هم مى‏توانم بدهم لکن محتاج به کمک از قم است و تا کنون کمک نشده؛ حضرت عالى با ایشان مکاتبه فرمایید به هر نحو ممکن است، و در شهریه کمک فرمایید.

2- در ساختمان مدرسه، ایشان تأکید کرده‏اند که لازم است؛ و ترکش موجب بعض مفاسد است. حضرت عالى بتدریج آن مقدار را به ایشان پس از مکاتبه برسانید. از حضرت عالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه‏

 

نامه [به خانم فریده مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: 26 مرداد 1355/ 20 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: مصطفوى، فریده‏

بسمه تعالى‏

20 شعبان 96

دختر عزیزم‏

نامه محبت‏آمیز در تسلیت فوت برادر عزیزم «1» واصل، تحمل این مصایب بر من مشکل، خصوصاً که حاضر نیستم و در غربت مى‏گذرانم. خداوند شما فرزندان عزیزم را حفظ کند. سلامت همه را از خداوند تعالى خواستارم.

از خانم «2» نامه‏اى جز آن دو نامه اول نرسیده است؛ گر چه به وسیله شما از سلامتشان مطلعم. خداوند ایشان را براى شما و شماها را براى او حفظ کند. من با تأثرات فوق العاده روزشمارى مى‏کنم. اگر جناب آقاى اعرابى آمده‏اند سلام برسانید. به خانم و آبجى «3» و دیگران سلام برسانید. از سلامت خودتان مطلعم کنید. و السلام علیک.

پدرت‏

کاغذ جوف را به آقاى عمو «4» برسانید. در پاکت بگذارید.

 

نامه [به خانم فرشته اعرابى (خانوادگى)]

زمان: 26 مرداد 1355/ 20 شعبان 1396

مکان: عراق، نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: اعرابى، فرشته «1»

بسمه تعالى‏

فرشته عزیزم‏

دختر مهربانم، نامه تسلیت‏آمیز «2» واصل شد. من نیز به شما و سایر فامیل تسلیت عرض مى‏کنم. خداوند شما عزیزان را نگه دارد. ما بحمد اللَّه سلامت هستیم، گرچه حوادث ناگوار راحت نمى‏گذارد. از خداوند تعالى صبر و تحمل خواستارم. و السلام علیک.

پدرت‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره وجوهات شرعیه‏]

زمان: 27 مرداد 1355/ 21 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: وجوهات شرعى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، پس از اهداى تحیت و سلام، جواب مرقومات را با وکالتنامه که مرقوم شده بود فرستادم اینک تصدیع مى‏دهد مبلغ ده هزار تومان به جناب مستطاب سید الاعلام آقاى حاج سید محمد تقى اردبیلى- دامت افاضاته- بپردازید، قبول است.

تاریخ 21 شعبان معظم 96

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 30 مرداد 1355/ 24 شعبان 1396

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد

بسمه تعالى‏

24 شعبان 96

احمد عزیزم‏

دو مکتوب از شما با هم واصل؛ یکى تاریخ 9 شعبان و دیگرى بى‏تاریخ بود. سلامت و توفیق شما را از خداوند تعالى خواستارم. تلگراف تسلیت هم مستقیماً به من دادند، موجب بسى ناراحتى شد «1». من هم به شما تسلیت مى‏دهم. خداوند ایشان را رحمت کند.

نمى‏دانم منبر شخص مذکور مشتمل بر چه مطالبى بوده که موجب ناراحتى آقایان شده است؛ «2» در هر صورت این امور مى‏گذرد. کاغذ جوف را که خط عموى مرحوم است به آقاى آقا منصور «3» بدهید. از سلامت خودتان بیشتر مطّلعم کنید. محلى که عمو دفن شدند على بن جعفر «4» است یا جاى دیگر؟ نمى‏دانم خانم چه وقت خیال مراجعت دارند؛ آیا با حسین مى‏آیند یا نه؟ داداش حالش خوب است و غالباً ناهار و شام با هم هستیم. از خداوند تعالى خوشى و سلامت همه را خواهانم. و السلام علیکم.

پدرت‏

حضور حضرت آقا «5» سلام برسانید و از سلامت ایشان مطلعم کنید.

 

نامه [نامه به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره ارسال وجه‏]

زمان: 5 مهر 1355/ 2 شوال 1396

مکان: نجف‏

موضوع: ارسال وجه‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى

بسمه تعالى‏

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. مرقوم شریف واصل، راجع به آقاى تهرانى پس از تحقیق، این جانب را مطلع فرمایید. ضمناً مبلغ سیزده هزار و هفتصد و نوزده تومان و شش ریال (137196) به ستارى دادم به حامل مرحمت فرماید، مورد قبول است.

به تاریخ شهر شوال المکرم 96

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى حسین دادشفایى قول‏خولیشگى (لزوم دریافت قبض وجوه)]

زمان: 1355 ه. ش./ 1396 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم دریافت قبض در ازاى پرداخت وجه‏

مخاطب: دادشفایى قول‏خولیشگى، حسین- افغانستان‏

- [بسم اللَّه الرحمن الرحیم. محضر مبارک یگانه رهبر مجاهد و فداکار اسلام حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى خمینى- دام ظله العالى على رءوس المسلمین. محترماً به عرض مبارک مى‏رساند که اشخاصى هستند پول سهم امام- علیه السلام- را جمع مى‏کنند، و بعضى از آنها وکالتنامه از حضرت عالى دارند و بعضى وکیل از وکیل هستند و عده‏اى هم وکالتنامه ندارند و مى‏گیرند و رسید پول سهم امام- علیه السلام- را نمى‏آورند. آیا به این اشخاص پول سهم امام (ع) را بدهند یا خیر، و آن مقدار که به این گونه اشخاص داده‏اند از ذمه آنها برى است یا خیر؟ الداعى- حقیر حسین دادشفایى قول‏خولیشگى‏]

بسمه تعالى‏

به کسانى که وکالت از این جانب ندارند وجوه شرعیه ندهند و اگر دادند برى‏ء الذمه نمى‏شوند، و به کسانى که وکالت دارند بدهند و قبض رسید مطالبه کنند. اگر قبض رسید این جانب را ارائه ندادند وجوهى که دادند مطالبه از آنها کنند و پس از آن به آنها وجوه ندهند که برى‏ء الذمه نمى‏شوند.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى عبد اللَّه اسلامى (اعلام وصول نامه ارسالى)]

زمان: مهر 1355/ شوال 1396

مکان: نجف‏

موضوع: اعلام وصول نامه ارسالى‏

مخاطب: اسلامى، عبد اللَّه- قم‏

بسمه تعالى‏

آقاى عبد اللَّه اسلامى‏

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف مورخ 4 شوال واصل شد. توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. این جانب بحمد اللَّه مزاجاً سلامت، و ناملایمات بسیار است. دعا کنید خداوند تعالى رفع فرماید. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به عموم مسلمین و دانشجویان (افشاى وضع کشور)]

زمان: 4 مهر 1355/ 1 شوال 1396 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: افشاى جنایات هیأت حاکمه ایران‏

مناسبت: عید سعید فطر

مخاطب: عموم مسلمین و دانشجویان داخل و خارج کشور

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

شهر شوال 96

عید سعید فطر را به عموم مسلمین و دانشجویان داخل و خارج کشور و عموم جوانان مسلمان- ایدهم اللَّه تعالى- تبریک مى‏گویم. مبارک باد بر شما افراد روشنفکر و متدین که در راه اهداف شریفه اسلام، که ضامن رفاه عموم و تأمین معنویات و مادیات بشر است، فداکارى مى‏کنید. مبارک باد بر مسلمانانى که در راه دفاع از احکام اسلام و ممالک مسلمین و رهایى از یوغ استعمار و عمال خبیث آن، به حبس و تبعید و شکنجه و قتل تن مى‏دهند و براى قطع ایادى ظلم با هر محرومیتى مى‏سازند.

فطر، روزى است که خداوند تعالى براى مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه‏هاى مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند؛ گر چه اکنون با تبلیغات مضره، جمعه و جماعت خاصیت خود را از دست داده و براى مسلمین در وضع حاضر عیدى نمانده است.

در هر قطرى از ممالک مسلمین فتنه‏ها به دست عمال اجانب برپا است؛ فتنه‏هایى که با اساس اسلام و استقلال ممالک مخالف است. ایران مرکز تاخت و تاز اجانب خصوصاً امریکا و ایادى خبیثه آن است، و بازیگران و کارشناسان خارجى هر روز نغمه ساز مى‏کنند براى تضعیف ملت و اسلام عزیز؛ نغمه‏هاى شومى که هستى کشور را پس از چندى ساقط مى‏کند. مخازن بزرگ این کشور زرخیز در مقابل مشتى اسلحه که براى ایران هیچ مصرف ندارد و طریق به کار بردن آن را نمى‏دانند از دست مى‏رود. اخیراً شاه- این آلت فعل- زمزمه خرید سه مقابل آنچه تا کنون خریده‏اند کرده و با این ترتیب، ایران در مقابل آهن‏پاره‏هایى بى‏مصرف، از هستى ساقط و پس از چندى مردم با فقر و فلاکت بیش از پیش دست به گریبان مى‏شوند.

کارشناسان که مى‏خواهند مخازن ما را بى‏مانع به غارت ببرند، براى تضعیف اسلام و محو اسم آن، نغمه شوم تغییر مبدأ تاریخ را ساز کردند. این تغییر از جنایات بزرگى است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند؛ و چون این تغییر: هَتْک اسلام و مقدمه محو اسم آن است- خداى نخواسته- استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانى از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالت‏خواه است.

مردم باید الزاماً براى دودمان چنین جنایتکاران و پنجاه سال خیانت آنها یک سال جشن بگیرند؛ گر چه این نغمه نامیمون هم با فضاحت روبه شد و جز عمال خودشان کسى شرکت نکرد و جز با سرنیزه، کسى روى خوش نشان نداد. مدرسه فیضیه و دار الشفاء پایگاه فقه اسلامى و مرکز احرار و جوانان فداکار، غصب و در حال تعطیل باقى است. در مقابل، به مراکز فساد و فحشا هر چه بیشتر دامن‏زده مى‏شود تا جوانان ما را به تباهى کشند و رشد معنوى نکنند و در مقابل خواست اجانب پایدار نباشند.

من با کمال تأسف از وضع ایران، به شما دانشجویان داخل و خارج امیدوارم؛ امید روزى که کشور از لوث وجود اجانب و عمال آنها پاک شود. شما اى جوانان عزیز! یأس به خود راه ندهید، حق پیروز است. این است شمه‏اى از وضع ایران. بسیار [ى‏] دیگر از ممالک مسلمین نیز گرفتاریهاى بى‏حد دارند؛ آن لبنان که به مشتى خاک تبدیل شده است، چه خساراتى جانى و مالى که به مسلمین و خصوص شیعیان وارد نشده است؛ اجانب و عمال خائن آنها به جنگهاى خانمانسوز دامن‏مى‏زنند و مردم را از هستى ساقط  کرده‏اند؛ و آن حال فلسطین و گرفتاریهاى روزافزون آنجا. آنچه مورد کمال تأسف است، عدم رشد حکومتها و سران قوم است که با دست اجانب به مخالفت با هم برمى‏خیزند.

اکنون بر شما جوانان روشنفکر و دانشمند است که از اوضاع عبرت بگیرید و بر اجتماع خود افزایش دهید و از مخالفتهاى بى‏اساس احتراز کنید، و مکتبهاى بى‏اساس دیگران را کنار گذاشته، به مکتب مترقى اسلام رو آورید، و در راه حق و محو باطل دست به دست هم دهید، و مردم را از اهداف پاک اسلام با خبر کنید، و از جنایات و خیانات عمال اجانب پرده بردارید؛ و از خداوند متعال استمداد کنید، «انَّهُ وَلِىُّ التَّوْفیق». از خداوند تعالى تجدید مجد اسلام و مبارکى عید سعید مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد واحدى جهرمى درباره مشکلات طلّاب‏]

زمان: 8 مهر 1355/ 5 شوال 1396

مکان: نجف‏

موضوع: مشکلات طلاب‏

مخاطب: واحدى جهرمى، سید احمد- سوریه‏

بسمه تعالى‏

5 شوال 96

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى واحدى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل؛ در موضوع اول کراراً آقایان به عناوین مختلفه این تقاضا را کرده‏اند، و در اول امر هم براى این امر اقدامى شد و در همان مرحله اول طورى رفتار کردند که موجب تعجب گردید، و واسطه نیز ناراحت شد. پس از آن، بعض اعمال از آنها صادر شد که بکلى یأس آور بود؛ و من از کیفیت درس و اخلاق آنها، از کسانى که در آنجا رفت و آمد دارند، پرسیده‏ام. گفته شد بیش از ده- پانزده نفر محصل به درد بخور نیست. و اخیراً بعض اطلاعات این جانب را ناراحت نموده؛ مِن جمله عبارت مخبر- تقریباً- این است که رفتن سینما در بین آنها امر عادى است.

در هر صورت جنابعالى با آنها از نوشته من چیزى در میان نگذارید. و مى‏دانید درسخوان صحیح در بین این جمع نادر است؛ چنانچه در اینجا هم که بودند چنین بود. در قسمت ثانى مرقوم، تأسیس مسجد و حسینیه و امثال آن محتاج به بودجه زیادى است که با وضعى که دولت ایران براى وکلاى این جانب پیش آورده، و هر روز رو به افزایش است، و بسیارى از وکلا و دوستان این جانب از کار کناره گرفته‏اند، و جزئى وجهى که به طور غیر عادى مى‏رسد کفاف دو حوزه- آن هم مثل حوزه چندین هزار نفرى قم- را نمى‏دهد. امید است به دعاى امثال جنابعالى رفع گرفتاریها بشود تا بتوانم خدمتى بکنم. و السلام علیکم. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حسن عاقبت دارم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى ابراهیم یزدى و بیان عملکرد استعمار در ممالک اسلامى‏]

زمان: 10 مهر 1355/ 7 شوال 1396

مکان: نجف‏

موضوع: عملکرد استعمار در ایران، لبنان و فلسطین‏

مخاطب: یزدى، ابراهیم‏

بسمه تعالى‏

7 شهر شوال 96

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف در تبریک عید سعید فطر واصل و موجب تشکر گردید؛ مع الوصف عیدى براى مسلمین باقى نگذاشته‏اند. استعمار و ایادى خبیثه آن بلاد مسلمین را جولانگاه شرارت خود قرار داده‏اند. هر گوشه از ممالک اسلامى را که بنگرید با دسیسه اجانب مورد تاخت و تاز مشتى خود فروخته گردیده. آن ایران و وضع جانگداز آن، محبسها مملو از رجال دین و روشنفکران راه حق، برادران و خواهران مسلمان ما در نهایت عسرت در شکنجه‏گاهها به سر مى‏برند به جرم بیان حق؛ آن لبنان و وضع اسفناک آن، و آتشى که به دست اجانب و عمال خائن آنها برافروخته شده است و مملکت را به شکل یک مخروبه در آورده؛ و آن فلسطین و دیگر بلاد، و آن سران خائن این ممالک- خذلهم اللَّه تعالى‏

این جانب با کمال تأسف و تأثر در این تبعیدگاه به سر مى‏برم. از خداوند تعالى ارجاع عید مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره وجوه شرعیه به آقاى ابراهیم یزدى و بیان عملکرد استعمار در ممالک اسلامى‏]

زمان: 28 مهر 1355/ 25 شوال 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به نامه، وجوه شرعى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

25 شهر شوال 96

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، دو طغرا مرقوم مبارک زیارت؛ سلامت و سعادت آن وجود عزیز را از خداوند تعالى خواستار است. 1- موتورهاى براى زراعت را باید تخمیس کنند. 2- راجع به هشتاد تومان فرازى از کویت شاید بیش [از] پنج- شش مرتبه عرض کرده‏ام که رسیده است. حضرت عالى دو هزار تومان بدهید. 3- راجع به افرادى که به دعوى باطل وجوه مى‏گیرند، باید خداوند تعالى چاره بفرماید. هر طرفش محذور دارد. 4- براى کویته «1»، در صورت رفع اشکال زمین که به اسم آقاى آقا سید یوسف حکیم است، فرستادن وجه براى بناى مدرسه مانع ندارد. و براى شهریه هم فرستادن مانع ندارد. 5- براى لاهور، ضرور نیست وجه فرستادن. و همچنین براى سوریه، حضرت عالى جوابى به آنها ندهید. 6- براى لبنان، من تا کنون حرفى نزده و ایصال وجوه اشکالاتى دارد. بعضى از مطلعین نوشته‏اند وجوهى که فرستاده شده است به مستحقین نرسیده و صرف براى مقاصد سیاسى شده است. در هر صورت اجازه نمى‏دهم وجوه شرعیه فرستاده شود خصوصاً با قیدى که مرقوم شده است. 7- راجع به امانتى که در منزل فریده «2» گذاشته‏اید اگر اطمینان کامل دارید که در آنجا اشکال ندارد حرفى نیست و الّا در منزل خودتان حفظ شود. و اگر شهریه را زیاد کنید که مصرف شود بهتر است. در هر صورت هر چه صلاح مى‏دانید عمل فرمایید.

 

نامه [به آقاى جلال الدین فارسى و اظهار تأسف از اوضاع لبنان‏]

زمان: 1 آبان 1355/ 28 شوال 1396

مکان: نجف‏

موضوع: اظهار تأسف از اوضاع لبنان‏

مخاطب: فارسى، جلال الدین‏

بسمه تعالى‏

28 شهر شوال 96

جناب آقاى فارسى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید است موفق به خدماتى که شروع نموده‏اید، شده و به اتمام برسانید. زحمات جنابعالى ارزنده و موجب تقدیر است.

راجع به مطالبى که مرقوم شده است- مع کمال الأسف- از مسائل لبنان و عدم رشد سران مسلمین و خیانت بعض از آنها، این جانب اگر در حال عادى بودم ممکن بود بتوانم خدمتى که تا اندازه [اى‏] سزاوار باشد بکنم ولى شاید جنابعالى تمام مطالب را مطّلع نباشید. ایادى وکلاى این جانب تقریباً یا مقطوع یا قریب به قطع است، و آنچه به طور غیر عادى مى‏رسد چیزى نیست که بتوان با آن امرى به این خطیرى را انجام داد، و تبعیض براى من صلاح نیست. از خداوند تعالى اصلاح امور را خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 16 آبان 1355/ 14 ذى القعدة 1396

مکان: نجف‏

موضوع: وجوهات شرعى و استفسار از حال آقاى سید احمد خمینى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

14 قع 96

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، مرقوم مورخ 26 شوال زیارت شد. سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. به آن آقا که تا کنون چهار هزار داده‏اید کفایت مى‏کند، دو هزار لازم نمى‏باشد.

اجازه آقاى حق‏شناس را رد نکنید، من عذر خواستم. ضمناً مبلغ سه هزار تومان (3000) و علاوه قیمت سیصد و پنجاه دینار عراقى (350) به حسب نرخ روز به جناب مستطاب عماد الاعلام آقاى حاج شیخ حسین تهرانى بپردازید.

از حضرت عالى امید دعاى خیر دارم. از سلامت خودتان مطلعم فرمایید. از احمد اطلاعى ندارم بفرمایید از سلامت خودش مطلعم کند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 20 آبان 1355/ 18 ذى القعدة 1396

مکان: نجف‏

موضوع: وجوه شرعى و تأکید بر ارسال نامه از سوى آقاى سید احمد خمینى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى

بسمه تعالى‏

18 شهر ذى القعدة 96

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور محترم مى‏رساند، سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. چند روز قبل وسیله آقاى آقا شیخ حسین تهرانى مصدع شدم، اینک تصدیع مى‏دهد که مبلغ ده هزار تومان (10000) به جناب عماد الاعلام آقاى آقا شیخ حسن جواهرى- دامت توفیقاته- بپردازید، مورد قبول است. از سلامت خودتان مطلعم فرمایید.

به احمد «1» امر کنید از سلامت خودش مطلعم کند مدتى است از او بیخبرم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده و پاسخ به 11 سؤال درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 28 آبان 1355/ 26 ذى القعدة 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به یازده مورد سؤال درباره وجوه شرعیه، بطلان معاملات مواد مخدر و ...

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى

بسمه تعالى‏

26 قع 96

به عرض مبارک مى‏رساند، مرقوم محترم مورخ 8 ذى القعدة زیارت؛ سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. این جانب و دیگران بحمد اللَّه تعالى سلامت هستیم.

1- راجع به اکثریت که وجوه مى‏گیرند و تقاضاهاى زیاد دارند به هر نحو صلاح مى‏دانید مختارید.

2- وجوهى که آقاى حاج حسین به ائمه جماعت و آقایان داده است قبول است لکن تذکر دهید تکرار نشود.

3- قبض آقا شیخ قربان على را به وسیله دیگر مى‏فرستم، ان شاء اللَّه تعالى.

4- راجع به لبنانى‏ها وجوه را نزد آقاى خلخالى «1» بفرستند مانع ندارد، حضرت عالى هر چه رسید، براى ایشان بفرستید.

5- به آقاى شریعت مطالب را مى‏نویسم.

6- راجع به مواد مخدره دو مرتبه تا کنون جواب داده‏ام معاملات نکنند و هر چه کرده‏اند ترتیب اثر بطلان دهند و وجوه آن را به صاحبانشان برگردانند و در صورتى که نمى‏شناسند صدقه دهند.

7- قبض حاج محمد على حجتى اگر تا کنون فرستاده نشده به وسیله دیگر مى‏فرستم‏

8- شخصى که براى خواهرش یکصد و چهل هزار [تومان‏]، خانه خریده از وجوه قبول ندارم.

9- زمینى که به نام آقاى حائرى خریدارى شده است قبول دارم اطلاع دهید به ایشان.

10- به آقایانى که سلام رسانده‏اند از قبیل آقاى حاج آقا عطاء اللَّه «1» سلام مرقوم دارید.

11- از قرار اطلاع آقاى حاج آقا حسن ثقفى، آقازاده آقاى ثقفى گرفتارى دارد مبلغ پنجاه هزار تومان به وسیله احمد «2» براى او بفرستید و این جانب را بعداً مطلع فرمایید. و السلام علیکم.

 

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده و پاسخ به 11 سؤال درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 1 آذر 1355/ 29 ذى القعدة 1396

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به یازده مورد سؤال در خصوص امور شرعى، شهریه، مدرسه دینیه کویته،. بطلان معاملات مواد مخدر و ...

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

29 قع 96

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، جواب مرقومات مبارکه را داده‏ام اینک قبض را که خواسته‏اید و آقاى اسلامى خواسته‏اند فرستادم.

1- وجوهى که در افغانستان مدعى سرقت هستند، رسید نمى‏دهم.

2- آنچه براى لبنان است نزد آقاى خلخالى «1» بفرستید مانع ندارد.

3- به اشخاصى که معلوم است مى‏خواهند طفره بروند دستگردان نفرمایید.

4- نوشته آقاى حق‏شناس را رد نفرمایید.

5- شخص مجنون اگر منافعى دارد احتیاط کنند در دادن خمس.

6- براى سوریه از آقاى خلخالى مشورت فرمایید قبل از آن مرحمت نفرمایید.

7- راجع به مدرسه کویته، آقاى شریعت مرقوم داشته که این محل غیر از محلى است که به نام آقاى سید یوسف است لهذا براى ساختمان مانع ندارد وجه بفرستید، عین مکتوب ایشان را فرستادم ملاحظه فرمایید؛ طریق ارسال را نمى‏دانم باید از ایشان سؤال شود، شهریه هم مرحمت فرمایید.

8- معاملات هروئین و امثال آن را عرض کردم که باید معامله بطلان کنند و وجه را به صاحبش برسانند و اگر نمى‏شناسند، از قِبَل او مجازند صدقه بدهند.

و جعبه براى تلویزیون درست نکنند و به هیچ وجه اعانت در این امور نباید بکنند.

9- آنچه به آقاى حائرى واگذار شده امضا نمودم، اطلاع دهید.

10- در نامه سابق عرض کردم پنجاه هزار تومان وسیله احمد براى آقاى حاج آقا حسن، آقازاده آقاى ثقفى بفرستید ایشان گرفتارى زیاد از قرار مذکور دارند.

11- شخصى که صد و هفتاد هزار براى خواهرش خانه خریده اجازه نمى‏دهم.

 

اصلاحیه [به آقاى سید حمید روحانى (اصلاحاتى در کتاب «نهضت امام خمینى»)]

زمان: 1355 ه. ش./ 1396 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: پیشنهاد چند اصلاح در متن کتاب نهضت امام خمینى (جلد اول، پیش از چاپ)

مخاطب: روحانى (زیارتى)، سید حمید

- ص 3، سال 1350، گرچه مطلب مهم نیست لکن چون مخالف با واقع است تذکر مى‏دهم: این جانب در زمانى که ساکن مدرسه دار الشفا «1» بودم مدتها فلسفه تدریس مى‏کردم و در سنه 1348 [قمرى‏] «2» به واسطه تأهل از مدرسه خارج شدم.

ص 3، علت اصلى توسعه این مجلس «3» جلوگیرى شدید پلیس رضا شاه بود از مطلق مجالس تعزیه و موعظه و امثال آن، از این جهت مردم علاقه‏مند بودند و این جانب نیز درس خصوصىِ «منازل السائرین» «4» را به نحو عموم و عوام فهم توسعه دادم.

باز تذکر مى‏دهم که مبالغات صحیح نیست؛ باید مطالب چنانچه بوده و هست نوشته شود.

 

نامه [به آقاى سید حمید روحانى (ارسال نامه براى روحانیون هندوستان)]

زمان: 1355 ه. ش./ 1396 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: تأیید مطالب نقل شده در نامه ارسالى براى روحانیون هندوستان‏

مخاطب: روحانى (زیارتى)، سید حمید

 [بسمه تعالى. سلام علیکم. شفاى عاجل و صحت کامل آن حضرت را از خداوند منّان مسألت مى‏نمایم. «1» نامه‏اى را که براى برادران مقیم هند نوشته‏ام نظر به اینکه از حضرت عالى نقل قول شده است لازم است که ملاحظه بفرمایید که کم و زیادى در فرموده شما نشده باشد. و در صورت مقتضى دستور بفرمایید که سلام حضرت عالى را و اظهار تأسف شما را از این ماجرا «2» نیز برایشان بنویسم .... آنچه را که در مورد لبنان مرقوم فرموده‏اید، هنوز دریافت نداشته‏ام. «3» ادام اللَّه ظلّکم- روحانى‏]

بسمه تعالى‏

علیکم السلام، ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید. سلام و اظهار تأسف مانع ندارد. اجمالًا مصطفى «4» از طبع کتاب مذکور گفت؛ موجب تأسف شد، گرفتارى شما را نادیده نمى‏توانم بگیرم، «5» آنچه در این امر مقروض شدید مرقوم دارید.

 

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده و پاسخ به 9 سؤال درباره وجوه شرعیه‏]

زمان: 1355 ه. ش./ 1396 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به نُه سؤال شرعى در مورد وجوه شرعى، نذر، اجرت ساخت تلویزیونهاى مُبله، شهریه و ...

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

به عرض مبارک مى‏رساند، مرقوم وسیله آقاى کریمى الآن رسید و چون که مسافر است و عجله دارد به اختصار آنچه جواب را مى‏دانم عرض مى‏کنم:

1- اشخاصى که با شیادى براى زندانیها و غیره وجه مى‏گیرند اجازه ندهید اصلًا، و رسید ندهید و بگویید از آنها مطالبه وجه خود را بکنند مگر آنکه محذورى در نظر مبارک باشد که سکوت شود.

2- نذر اگر به طور شرعى با صیغه شرعیه بوده در محل امامزاده معلوم، باید عمل شود و الّا لازم نیست.

3- به مأمورین صالح اجازه دهید، به کسانى که در معاملات ربوى واردند اجازه ندهید، سابق بر این عرض کرده‏ام.

4- جعبه‏هاى تلویزیون را درست نکنند «1» و اخذ اجرت یا بیع آنها محلّ اشکال است.

5- براى سوریه به جهاتى دست نگه دارید، وضع خوبى ندارد.

6- اشخاصى که معلوم است یا ظنِّ قوى است که [وجوه شرعى‏] نمى‏دهند دستگردان نکنید.

7- نوشته آقاى حق‏شناس را رد نکنید، من عذر خواستم.

8- شخص مجنون اگر عایدات دارد احتیاط آن است که خمس آن را بدهند.

9- قبوض جنابعالى و آقاى عبد اللَّه اسلامى را بعداً مى‏فرستم، ان شاء اللَّه تعالى‏

 

نامه [به آقاى سید احمد خمینى (خانوادگى)]

زمان: 3 آذر 1355/ 2 ذى الحجه 1396

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: خمینى، سید احمد- قم‏

بسمه تعالى‏

2 حج 96

احمد عزیز

ان شاء اللَّه تعالى با سلامت و سعادت قرین باشید. این جانب بحمد اللَّه تعالى سلامت، ولى گرفتاریها زیاد است؛ خداوند تعالى رفع فرماید. اگر امکان پیدا کرد [ید] یک عباى رشتى مشکى سبک براى من بفرست. به حضرت آقا «1» عرض کرده‏ام که مبلغ پنجاه تومان بدهند ببرید براى آقاى حاج میرزا حسن ثقفى «2»؛ على الظاهر گرفتارى بنّایى دارند. از سلامت خودتان و متعلقین همگى مطّلعم نمایید و به همه سلام برسانید. حسن «3» را مى‏بوسم. از سلامتش مطّلعم کنید. و السلام علیکم.

پدر

 

نامه [تشکر به آقاى محمد کیایى نژاد]

زمان: 17 دى 1355/ 16 محرّم 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه‏

مخاطب: کیایى نژاد- قم‏

بسمه تعالى‏

16 محرّم 97

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى کیایى نژاد- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را خواستار است. امید دعاى خیر از شما و سایر دوستان دارم. خدمت جناب آقاى قدیرى- ایّده اللَّه تعالى- سلام مى‏رساند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى سید احمد علم الهدى (صدور اجازه نامه)]

زمان: 17 دى 1355/ 16 محرّم 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه در مورد صدور اجازه نامه‏

مخاطب: علم الهدى، سید احمد

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقاى حاج سید احمد علم الهدى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. راجع به اجازه که آقاى اخوى اشاره فرمودند، ان شاء اللَّه فرستاده مى‏شود. و چون بنا است اجازات به قم خدمت آقاى پسندیده، اخوى این جانب برود و ایشان ایصال نمایند، ان شاء اللَّه عمل خواهد شد. خدمت آقاى اخوى- دامت افاضاته- سلام برسانید. و از جنابعالى و ایشان امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

اجازه نامه [به آقاى سید محمد حیدر مرتضوى، در امور شرعیه‏]

زمان: 24 دى 1355/ 23 محرّم 1397

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه امور شرعیه‏

مخاطب: مرتضوى، سید محمد حیدر- افغانستان‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، بر عموم مؤمنین محترم مناطق مذکوره از بامیان (سیدآباد، حیدرآباد، سرآسیا، دشت عیسى خان، گوروان بالا و پایین، سرخ در، الى تویچى و پات ستى) مخفى نباشد که جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى سید محمد حیدر مرتضوى وکیل این جانب هستند در قراى مذکوره در جمع‏آورى سهم مبارک امام- علیه السلام- و مجازند ثلث را در موارد مقرره شرعیه صرف نموده، و ثلث دیگر را با رُبع زکات به نظارت جناب آقاى عماد الاعلام مروّج الاحکام سید محمد حسین فهیمى کتواى در مدرسه علمیه بامیان صرف کرده و بقیه را نزد این جانب برسانند براى حفظ حوزه‏هاى مهمه علمیه، و قبض وصول گرفته به صاحبان وجوه رد کنند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بالتقوى و الاحتیاط؛ و أرجو منه الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سائر اخواننا المؤمنین.

به تاریخ 23 شهر محرّم الحرام 1397

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد کیایى نژاد]

زمان: 1355 ه. ش./ 1397 ه. ق‏

مکان: عراق، نجف‏

موضوع: اعلام وصول نامه ارسالى‏

مخاطب: کیایى نژاد، محمد- قم‏

بسمه تعالى‏

عماد الاعلام جناب آقاى کیایى نژاد- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل؛ در نظر ندارم که غیر از این مرقوم از جنابعالى مکتوبى رسیده باشد. توفیق و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید دعاى خیر از جنابعالى و سایر دوستان دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پاسخ استفتاء [: پاسخ به سؤالات شرعى آقاى سید مرتضى پسندیده‏]

زمان: 1355 ه. ش./ 1397 ه. ق‏

مکان: عراق، نجف‏

موضوع: پاسخ به سؤالات شرعى‏

سؤال سؤال‏کننده: پسندیده، سید مرتضى‏

سؤال: [شخصى در نیروى هوایى عملیات ساختمان هلیکوپتر را متصدى است و متدین است. و افسرها به او تلویزیون مى‏دهند که تعمیر نماید، و نمى‏تواند تمرّد نماید. آیا باید کناره‏گیرى کند یا مجاز است به خدمات ادامه دهد و حقوق بگیرد؟]

جواب: بسمه تعالى. اگر مى‏تواند بیرون برود.

 [شخصى در دارایى، متصدى تشخیص مالیاتهاست و حتى المقدور سعى مى‏نماید اشخاصى که مشمول مالیات نیستند، یا- اگر ممکن شود- اشخاص مشمول را معاف، یا در تشخیص مالیات با مردم به ارفاق و تا درجه‏اى با مسامحه مالیات را تشخیص دهد، و به مردم خدمت مى‏نماید. به او و امثال او اجازه دهیم یا خیر؟]

- اجازه بدهید.

 

پیام [به مسلمانان ایران و جهان درباره کمک به مردم لبنان‏]

زمان: 2 بهمن 1355/ 2 صفر 1397

مکان: نجف‏

موضوع: ضرورت کمک به وضع نابسامان مردم لبنان پس از جنگهاى خونین داخلى‏

مخاطب: مسلمانان ایران و جهان‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏

فاجعه لبنان و مصیبات وارده بر برادران ایمانى ما به حدى نیست که بتوان تحریر کرد. اکنون جنگى که دستهاى مرموز دشمن انسانیت به نفع استعمار و اسرائیل بر پا نمود و لبنان را به صورت مخروبه‏اى وحشتناک درآورد. قدرى آرامش صورى پیدا کرده لکن هزارها خانواده محترم که دیروز با عزت و نعمت و رفاه به سر مى‏بردند، با از دست دادن عزیزان خود و خراب شدن خانمان و فقدان اموال، بى‏سرپرست و بى‏پناه در این فصل سرما با آلام و دردهاى ناگفتنى دست به گریبان هستند. کمکهایى که از اهل خیر خصوصاً ایران شده است گرچه موجب تقدیر و تشکر است لکن جبران گرفتاریهاى نامحدود برادران عزیز ما را نمى‏کند. عزیزانى که سَلَف آنها مردانه براى عظمت و عزت و شعائر خود با جناحهاى مختلف وحشیهاى قرون وسطایى و آدمکهاى استعمارزده جنگیدند، و خون خود را در راه شرافت و عزت خود ریخته جانبازى شجاعانه کردند؛ «شَکَّر اللَّه سَعیَهم و جَزاهُمُ اللَّهُ خَیراً» «1». اکنون بازماندگان آنها- طفلهاى عزیز بى‏پدر و سرپرست، پدر و مادرهاى فرزند از دست داده، و هزاران مجروح و ناقص الاعضاء- به جا ماندند با مصیبتهاى گوناگون و آه و ناله‏هاى روزافزون. بر انسانهاى شرافتمند است، بر مسلمین پاکروان است، بر پیروان رسول اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و امیر مؤمنان- علیه الصلاة و السلام- است که براى نجات فرزندان اسلام بپاخیزند. بر ثروتمندان غیرتمند است که به پاس نعمتهاى الهى از فرزندان قرآن محافظت نمایند و به خدمت آنها بشتابند، خدمتهاى انسانى و محترمانه، بازماندگان فرزندان اسلام را چون اطفال خود بلکه بالاتر بدانند.

سرپرستان محترم آنها شرافتمندانه از دین و عظمت خود دفاع کرده و مردانه جان دادند و نام خود را براى همیشه پایدار گذاشتند و اسلام و مسلمین را سرافراز نمودند؛ «جزاهم اللَّه عن الاسلام خیراً» «1». ما باید به جبران خدمت آنها، به بازماندگان و عزیزان آنها خدمت کنیم؛ خدمتى محترمانه و شرافتمندانه. ملت اسلام خصوصاً ملت شریف ایران- ایّدهم اللَّه تعالى- به آسانى مى‏تواند جبران خساراتى که قابل جبران است بکند و با همت عالى به زندگى بازماندگان برادران ایمانى خود سر و سامان بدهد و روى خود را در پیشگاه خداى تعالى و انسانیت سفید کند.

این جانب با حال ضعف و نقاهت از دوستان اسلامى خود با کمال تواضع امید دارم که به اسرع وقت- بى‏درنگ- قبل از آنکه فرصت از دست برود، در این امر اسلامى الهى بکوشند و [از] هم سبقت گیرند، و به مصایب بزرگ برادران خود تخفیف بخشند. و امید آن دارم که خداوند کریم در مقابل این خدمت، آنها را سربلند و عزیز فرماید؛ و اگر بخواهند از وجوهى که محتاج به اذن فقیه است بدهند، در ربعْ این جانب اجازه مى‏دهم. از خداوند تعالى قطع ایادى دشمنان انسانیت و اذناب آنها را خواستار، و توفیق و تأیید برادران ایمانى را خواهانم. و السلام على عباد اللَّه الصالحین و رحمة اللَّه و برکاته.

تاریخ 2 صفر المظفر 97

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید احمد واحدى جهرمى درباره شهریه طلّاب‏]

زمان: 2 اسفند 1355/ 2 ربیع الاول 1397

مکان: نجف‏

موضوع: شهریه طلاب‏

مخاطب: واحدى جهرمى- سوریه‏

بسمه تعالى‏

2 ع 1 97

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام آقاى واحدى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف چندى قبل واصل؛ تأخیر براى نقاهت و کسالت و گرفتاریها بوده است. در موضوع شهریه، جنابعالى عده طلاب مشغول به تحصیل که امتحان داده‏اند و احراز اشتغال آنها و محصل بودن شده است- معیل و مجرد- را مرقوم دارید، و بهتر آن است که صورت تفصیلى باشد و حدود تحصیل آنها نیز معلوم باشد. ان شاء اللَّه تعالى پس از وصول، مقدارى که مقتضى است داده خواهد شد. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. مرقوم شده بود «راجع به قرار چیزى ننوشتید»؛ یادم نیست چه مطلبى بوده است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [به آقاى ابراهیم یزدى و تشکر از فعالیت جمعیت‏هاى مختلف‏]

زمان: 19 اسفند 1355/ 19 ربیع الاول 1397

مکان: نجف‏

موضوع: تشکر از فعالیتهاى روشنگرانه جمعیتها و دانشجویان‏

مخاطب: یزدى، ابراهیم‏

بسمه تعالى‏

19 ع 1 97

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

پس از اهداى سلام و تحیت، تلگرافاتى از خارج دنباله کسالت این جانب واصل شد؛ جواب جنابعالى و بعضى دیگر را که آدرس معلوم داشتند دادم و چون آدرس دیگران را نمى‏دانستم، لهذا از جنابعالى خواستارم که مراتب تشکر این جانب را از جمعیتهاى مختلفه دانشجویان به آنها ابلاغ فرمایید.

توفیق و تأیید همه را در روشنگرى احکام نورانى اسلام و خدمت به مسلمین از خداوند تعالى خواستار است و از جنابعالى و سایرین امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى مصطفى اشرفى (صرف بخشى از سهم امام (ع) براى نشر کتب)]

زمان: 5 فروردین 1356/ 5 ربیع الثانى 1397

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه مصرف بخشى از سهم امام (ع) براى نشر کتب مذهبى‏

مخاطب: اشرفى، مصطفى‏

بسمه تعالى‏

5 ع 2 97

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف واصل، توفیق و سلامت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. راجع به موضوعى که مرقوم شده است جنابعالى مجازید به جناب آقاى رضاقلى محرّم زاده اجازه دهید مقدار ربع از سهم مبارک را در نشریات مفید به مذهب صرف نماید البته تشخیص مفید بودن با اهل علم است از قبیل جنابعالى و دیگران از آقایان؛ و نیز مجازید به اشخاص دیگر که مراجعه مى‏کنند به همین نحو اجازه دهید. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [: اجازه به یکى از دوستان در اخذ وجوه شرعیه‏]

زمان: 8 اردیبهشت 1356/ 9 جمادى الاول 1397

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در وجوه شرعیه‏

مخاطب: نامشخص‏

بسمه تعالى‏

9 ج 1 97

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. راجع به اجازه مرقوم شده بود؛ اما در اقسام وجوه شما مجازید بگیرید و به مصارف شرعیه برسانید. اما سهم مبارک امام- علیه السلام- بیش از نصف مقتضى نیست و جنابعالى بدانید که کمتر کسى اجازه نصف دارد؛ غالباً اجازه در ثلث دارند. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [در مورد میزان استفاده از سهم مبارک امام (ع)]

زمان: 19 اردیبهشت 1356/ 20 جمادى الاول 1397

مکان: نجف‏

موضوع: میزان استفاده از سهم مبارک امام (ع)

مخاطب: احتمالًا خلخالى، صادق- قم‏

بسمه تعالى‏

20 ج 1 97

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید دعاى خیر براى حسن عاقبت از جنابعالى و سایر آقایان دارم. مواردى را که مرقوم شده است براى صرف سهم مبارک، اگر با این توسعه نظر جنابعالى باشد براى حوزه‏هاى مهمه علمیه، شاید چیزى باقى نماند! لهذا در مواردى که اهمیت دارد و به نظر شریف لازم است صرف شود، ثلث سهم را صرف نمایید و اجازه صرف دهید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به یکى از دوستان و سفارش به پیگیرى ساختمانى در قم‏]

زمان: 31 اردیبهشت 1356/ 2 جمادى الثانى 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر و سفارش پیگیرى ساختمان قم‏

مخاطب: نامشخص‏

بسمه تعالى‏

2 ج 2 97

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و متضمن تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار و امید است همان نحو که تا کنون موفق به خدمت اسلام و مسلمین بوده‏اید، همیشه موفق و مؤید باشید. این جانب بحمد اللَّه تعالى از سلامت نسبى برخوردار لکن گرفتاریها و ناگواریها مجال نمى‏دهد. از خداوند تعالى اصلاح امور را خواستار است.

راجع به ساختمان قم عقیده این جانب این است که صرف نظر نشود. امید است مجال حاصل شود و این امر خیر به انجام برسد. از جنابعالى امید دعاى خیر خصوصاً براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏  

نامه [به آقاى ابراهیم یزدى و تکذیب شایعه‏]

زمان: 12 خرداد 1356/ 14 جمادى الثانى 1397

مکان: نجف‏

موضوع: تکذیب شایعه‏

مخاطب: یزدى، ابراهیم

بسمه تعالى‏

14 ج 2 97

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستارم. راجع به فیلم که مرقوم شده است: «معروف است این جانب تحریم نموده‏ام» اصلًا اطلاعى از چنین موضوعى ندارم و تحریم و تأییدى نکرده‏ام. مقتضى [است‏] به آقایان دوستان تذکر دهید این ایام افترا نسبت به این جانب فراوان است خصوصاً در ایران. هر چه شنیده یا مى‏شنوند قبل از مراجعه به این جانب قبول نکرده، ترتیب اثر ندهند. از کویت وسیله آقاى بهبهانى نامه‏اى رسید که رسید آن را به وسیله ایشان فرستادم. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى محمد على امر اللهى درباره پرداخت وجوه شرعیه‏]

زمان: 24 خرداد 1356/ 26 جمادى الثانى 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پرداخت وجوه شرعى‏

مخاطب: امر اللهى، محمد على- کویت «1»

بسمه تعالى‏

26 ج 2 97

ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید. مرقوم شما واصل شد. ان شاء اللَّه تعالى موفق باشید. وجوهى که به جناب ثقة الاسلام آقاى حاج سید جعفر یزدى داده‏اید صحیح و قبول است از این به بعد هم هر چه به ایشان بدهید قبول است ولى به دیگران که اسم برده‏اید، آنچه تا کنون داده‏اید قبول کردم؛ پس از این یا به آقاى حاج سید جعفر بدهید یا به آقاى اخوى «2» در قم. و دوست شما که به بعضى آقایان داده‏اند، تا کنون قبول کردم؛ از این به بعد به آقاى اخوى در قم بدهند. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى تولیت و تشویق به احداث مؤسسه خیریه‏]

زمان: 16 تیر 1356/ 19 رجب 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر و تشویق به احداث مؤسسه خیریه‏

مخاطب: تولیت‏

بسمه تعالى‏

19 رجب 97

جناب آقاى تولیت- وفّقه اللَّه تعالى‏

دو طغرا مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. تا به حال ضعف و پیرى و گرفتاریهاى زیاد و ناراحتیهاى روزافزون این جانب توجه نفرمایید علت تأخیر در جوابِ مرقومِ اول واضح نمى‏شود. از خداوند تعالى اصلاح حال مسلمین را خواستارم. از قرار مذکور بناى تأسیس خیریه نافعى دارید، امید است موفق شوید که در ترویج دیانت مقدسه قدمهاى مؤثرى بردارید و نام نیک و افتخارآمیزى به جا گذارید. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به عموم مردم در ابراز تنفر از خائنین و منحرفین‏]

زمان: مرداد 1356/ شعبان 1397

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز تنفر از خائنین و منحرفین‏

مخاطب: عمومى‏

 [محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى خمینى- مدّ ظلّه العالى. محترماً به عرض مى‏رساند به طورى که خاطر مبارک مستحضر است، اخیراً حملات ناروایى به دین مقدس اسلام مخصوصاً به طریقه حقه مذهب تشیع که روح اسلام است، از ناحیه کمونیستها و پیروان مکتب مارکس و منحرفین از مقام ولایت امیر المؤمنین و اولاد معصومین بزرگوار- علیهم السلام- و نسبت به احکام دین مقدس اسلام، و توهین به مقام شامخ روحانیت از نواحى مختلف مى‏گردد و متأسفانه عده‏اى از اینان خود را وابسته به حضرت عالى معرفى نموده و جزء هواداران آن جناب مى‏دانند. متمنى است نظر مبارک خود را در باره این موضوعات و این گونه افراد با کمال صراحت مرقوم فرموده تا رفع هر گونه ابهام و سوء تفاهمى بشود]

بسمه تعالى‏

این جانب کراراً نظر خود را در این نحو موضوعات گفته و نوشته‏ام. بعید به نظر نمى‏آید که دستجاتى که در ایران اشتغال به فعالیتهاى ضد اسلامى و ضد مذهبى دارند، با اختلاف اسم و روش، گروههاى سیاسى باشند که با دست اجانب براى تضعیف اسلام و مذهب مقدس تشیع و مقام عظیم روحانیت به وجود آمده باشند، براى انصراف ملت از مصالح روز. این جمعیتها در یک امر مشترک هستند و آن خیانت به کشور اسلامى و کوبیدن پاسداران آن و چون دشمنان اسلام و غارتگران ملل ضعیف، مصالح خود را با نفوذ روحانیت- که یگانه حافظ قرآن کریم و احکام نجات‏بخش اسلام است- در خطر مى‏بینند ناچار براى حفظ مصالح استعمارى خود دست به ایجاد احزاب انحرافى وابسته‏ و گروههاى به ظاهر مُنْتَحِل «1» به اسلام و در حقیقت مخالف با آن زده‏اند.

اسلام و مذهب مقدس جعفرى سدى است در مقابل اجانب و عمال دست نشانده آنها- چه راستى و چه چپى- و روحانیت که حافظ آن است سدى است که با وجود آن، اجانب نمى‏توانند به نحوى که دلخواه آنهاست، با کشورهاى اسلامى و خصوصْ با کشور ایران رفتار کنند، لهذا قرنهاست که با نیرنگهاى مختلف براى شکستن این سد نقشه مى‏کشند: گاهى از راه مسلط کردن عمال خبیث خود بر کشورهاى اسلامى، و گاهى از راه ایجاد مذاهب باطله و ترویج بابیت و بهاییت و وهابیت، و گاهى از طریق احزاب انحرافى. امروز که مکتب بى‏اساس مارکس با شکست مواجه است و بى‏پایگى آن برملا شده است، عمال اجانب که خود بر ضد مکتب آن هستند در ایران از آن ترویج مى‏کنند. براى شکستن وحدت اسلامى و کوبیدن قرآن کریم و روحانیت در ایران که مهد تربیت اهل بیت عصمت و طهارت است و با زنده بودن این مکتب بزرگ هر گز اجانب غارتگر به آرزوى غیر انسانى خود نمى‏رسند، ناگزیر هستند مذهب مقدس تشیع و روحانیت را که پاسداران آن هستند به هر وسیله تضعیف کنند و بکوبند. اکْذوبه «2» انتساب بعضى از این منحرفین را به این جانب نیز از همین قماش است.

من صریحاً اعلام مى‏کنم که از این دستجات خائن، چه کمونیست و چه مارکسیست و چه منحرفین از مذهب تشیع و از مکتب مقدس اهل بیت عصمت- علیهم الصلاة و السلام- به هر اسمى و رسمى باشد متنفر و بیزارم و آنها را خائن به مملکت و اسلام و مذهب مى‏دانم.

و بدخواهان و مغرضین بدانند با این دروغها و حیله‏ها نمى‏توانند بین روحانیون خلاف ایجاد کنند. کسانى که به روحانیون منتسَب هستند و از اسلام و مذهب دفاع مى‏کنند، لازم است از این دستجات مفسده جو تبرّى کنند و از مقام شامخ روحانیت دفاع کنند و از تفرق و اختلاف احتراز کنند، و با هوشیارى نیرنگهاى اجانب را خنثى کنند. از روحانیون عظیم الشأن تقاضا دارم که با طبقات جوان به چشم عطوفت و پدرى نظر کنند؛ و بر طبقات جوان است که در حفظ روحانیت و روحانیون معظم کوشا باشند.

و اخیراً لازم است تذکر دهم که نویسندگان و متفکران محترم از تأویل و تفسیر قرآن کریم و احکام اسلام با آراى خود- جداً- خوددارى کنند. و از جمیع طبقات- ایّدهم اللَّه تعالى- تقاضا دارم که با حفظ وحدت کلمه، راه را بر دشمنان اسلام که دشمن بشریت هستند ببندند، و از خداوند تعالى- جلّت عَظَمته- خواستارم که قطع ریشه اجانب و عمال خبیث آنان را از ممالک اسلامى و از کشور اهل بیت بفرماید؛ «انّه ولىّ الأمر». سلام من بر روحانیون عظیم الشأن و بر طبقات مؤمنین- ایّدهم اللَّه تعالى.

شهر شعبان 97

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پاسخ استفتاء [: نامه به آقاى على عزیزیان غروى و پاسخ به استفتاء]

زمان:؟

موضوع: لزوم حفظ حرمت مراجع تقلید؛ اجازه شرعى، نماز و ...

سؤال‏کننده: عزیزیان غروى، على‏

سؤال: [... عده‏اى از پیروان جوان آن جناب نسبت به روحانیت اهانت کرده و صراحتاً مى‏گویند مرجع ما اجازه نماز خواندن در پشت سر شما آخوندها نداده، زیرا شما روحانى مسئول نیستید]

جواب: من نگفته‏ام. باید احترام علما را نگه دارند.

 [کسى که در کرج مثلًا ساکن است ولى کارش در تهران، آیا نماز و روزه ایشان چطور است؟]

- در خارج وطن، قصر است.

 [این بنده در حوزه علمیه قم که از حوزه درس آن جناب بهره برده‏ام، اجازه شفاهى عنایت فرموده بودید. در صورت صلاح اجازه نامه کتبى را خواستارم‏]

- مجازید

بسمه تعالى‏

ان شاء اللَّه تعالى موفق و مؤید باشید. من صلاح نمى‏دانم در چیزهایى که موجب اختلاف مى‏شود دخالت کنم. «1» و السلام علیکم و رحمة اللَّه‏

 

نامه [به آقاى ابراهیم یزدى (تشکر از تلگرافهاى دانشجویان در فقدان دکتر شریعتى)]

زمان: مرداد 1356/ شعبان 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ پیام تلگرافهاى دانشجویان اروپا و امریکا در فقدان آقاى شریعتى‏

مخاطب: یزدى، ابراهیم‏

بسمه تعالى‏

شعبان المعظم 97

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

پس از اهداى سلام، تلگرافهاى زیادى از اروپا و امریکا از طرف اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان در اروپا و انجمنهاى اسلامى دانشجویان در امریکا از بخشهاى مختلف و از سایر برادران محترم مقیم خارج از کشور- ایّدهم اللَّه تعالى- در فقد دکتر على شریعتى واصل شد و چون جواب به تمام آنها از جهاتى میسر نیست و تفکیک صحیح نمى‏باشد از جنابعالى تقاضا دارم تشکر این جانب را به همه برادران محترم- ایّدهم اللَّه تعالى- ابلاغ نمایید.

این جانب در این نفسهاى آخر عمر امیدم به طبقه جوان عموماً و دانشجویان خارج و داخل اعم از روحانى و غیره مى‏باشد. امید است دانشمندان و متفکران روشن ضمیر مزایاى مکتب نجات‏بخش اسلام که کفیل سعادت همه جانبه بشر و هادى سُبُل خیر در دنیا و آخرت و حافظ استقلال و آزادى ملتها و مربى نفوس و مکمل نقیصه‏هاى نفسانى و روحانى و راهنماى زندگى انسانى است، براى عموم بیان کنند. مطمئن باشند با عرضه اسلام به آن طور که هست و اصلاح ابهامها و کجرویها و انحرافها که به دست بدخواهان انجام یافته، نفوس سالم بشر که از فطرت اللَّه منحرف نشده و دستخوش اغراض باطله و هوسهاى حیوانى نگردیده، یکسره به آن روى آورند و از برکات و انوار آن بهره‏مند شوند. من به جوانان عزیز نوید پیروزى و نجات از دست دشمنان انسانیت و عمال‏ سرسپرده آنها مى‏دهم.

طبقه جوان روشن بین در خارج و داخل روابط خود را محکم و در زیر پرچم اسلام که تنها پرچم توحید است یکدل و یکصدا از حق انسانیت و انسانها دفاع کنند تا به خواست خداوند متعال دست اجانب از کشورهاى اسلامى قطع شود. و باید با کمال هوشیارى از عناصر مرموزى که در صدد تفرقه بین انجمنهاى اسلامى هستند و مطمئناً از عمال اجانب هستند احتراز کنند و آنها را از جمع خود طرد نمایند. وَ اعتَصمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا «1». و السلام علیکم و علیهم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

پیام [به انجمن اسلامى دانشجویان امریکا و کانادا (افشاى جنایات رژیم)]

زمان: 3 مرداد 1356/ 8 شعبان 1397

مکان: نجف‏

موضوع: دعوت از مجامع فرهنگى براى افشاى جنایات رژیم‏

مخاطب: انجمن اسلامى دانشجویان امریکا و کانادا

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

8 شعبان المعظم 97

انجمن اسلامى دانشجویان امریکا و کانادا

مرقوم شریف واصل، مطالبى که مرقوم شده است جزئى از مفاسد رژیم فاسد دست نشانده حاضر است؛ و برگى از گرفتاریهاى ملت مسلمان ایران است. مطالب پشت پرده بیش از آن است که ما بتوانیم تصور کنیم. کارهایى که تا کنون به دست این پدر و پسر- دو عنصر دست نشانده اجانب- واقع شده مقدمه کارهاى اساسى دیگر است که ملت ایران باید در انتظار آن باشند، اگر خداى نخواسته فرصت پیدا کند و ملت و سران آن فرصتها را از دست بدهند. اکنون به واسطه اوضاع داخلى و خارجى و انعکاس جنایات رژیم در مجامع و مطبوعات خارجى فرصتى است که باید مجامع علمى و فرهنگى و رجال وطنخواه و دانشجویان خارج و داخل و انجمنهاى اسلامى در هر جا است بى‏درنگ از آن استفاده کنند و بى‏پرده بپاخیزند و به وضع حاضر و جنایات پنجاه سال حکومت غیر قانونى رژیم نوکرمآب پهلوى اعتراض کنند و صداى خود را به مجامع بین المللى برسانند و به رئیس جمهور امریکا بفهمانند که ملتهاى اسلامى جنایات این خاندان را خصوصاً در سالهاى اخیر از رؤساى جمهور امریکا مى‏دانند. دولت امریکا با پشتیبانى از این عناصر در نظر مسلمین، در رأس ستمکاران و جنایتکاران تاریخ است. دولت امریکا براى استفاده رایگان از منابع زرخیز مسلمین، میلیونها مردم شریف را به چنگال عناصرى کثیف و دور از انسانیت گرفتار کرده؛ و اگر رئیس جمهور فعلى «1» تجدید نظر نکند و راه خود را از سلف ناصالح جدا نکند، مسئولیت همه جنایات که به دست مشتى از خدا بیخبر و دور از انسانیت مى‏شود به عهده اوست.

نادیده گرفتن حقوق صدها میلیون مسلم و مسلط نمودن مشتى اوباش بر مقدرات آنها و مجال دادن به رژیم غیر قانونى ایران و دولت پوشالى اسرائیل براى غصب حقوق مسلمین و سلب آزادى و معامله قرون وسطایى نمودن، جنایاتى است که در پرونده رؤساى جمهور امریکا ثبت مى‏شود؛ و لازم است رئیس فعلى که وعده‏هایى داده است از کارهاى جنایت بار دولتهاى سابق اجتناب کند.

ما اکنون در انتظاریم که [آیا] دولت فعلى امریکا شرافت خود و ملت خود را فداى منافع مادى مى‏کند و با نفت ملتى فقیر و شریف، شرافت خود و ملتش را شستشو مى‏کند؛ یا با ترک پشتیبانى از این عناصر کثیف اعاده حیثیت و شرافت حکومت خود را مى‏نماید. من از انجمنهاى اسلامى در هر جا هست تقاضا دارم که روابط خود را با هم هر چه بیشتر مستحکم کنند و عناصر مرموزى که در صدد تفرقه و شکاف بین آنهاست طرد کنند و به دیگران معرفى کنند و اسلام و احکام نجات‏بخش آن را سرلوحه برنامه خود قرار دهند. از خداوند تعالى توفیق و تأیید تمام مسلمین را در به کار بستن احکام نورانى قرآن و اسلام خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد