swc

swc

صحیفه امام - جلد سوم (5)

نامه [تشکر به آقاى سید حمید روحانى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 13 آبان 1356/ 21 ذى القعدة 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: روحانى (زیارتى)، سید حمید

بسمه تعالى‏

21 قع 97

خدمت جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى روحانى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که از احساسات سرشار شما حکایت مى‏کرد واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. گرچه واقعه، غیر مترقبه و ناگهان واقع شد لکن- له الحمد- امانت به دست صاحبش سپرده شد و در جوار جدش آرامید. و امید است که با سلامت روح و غیر آلوده به دنیا رفته باشد. بحمد اللَّه تعالى، فرزندان اسلام براى پایدارى راه حق فراوان و موجودند؛ و امید است با بیدارى از غفلتهاى گذشته جبران نقایص شود و راه حق هر چه بیشتر روشن، و عدالت اسلامى برقرار گردد. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [تشکر به آقاى یاسر عرفات و بیان جنایات استعمار و شاه‏]

زمان: 13 آبان 1356/ 21 ذى القعدة 1397

مکان: نجف‏

موضوع: جنایات استعمار و سلطنت پهلوى‏

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: یاسر عرفات‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى یاسر عرفات‏

رئیس کمیته اجرایى سازمان آزادیبخش فلسطین‏

مرقوم شریف که حاکى از عواطف جنابعالى بود موجب تشکر گردید، این مصیبتها در مقابل مصایبى که بر اسلام و مسلمین وارد شده و مى‏شود ناچیز است.

اسلام عزیز قرنهاست با نفوذ اجانب، مواجه با انحرافها و کج‏فهمیها است. اسلام را که یکتا مکتب الهى مبارز است، با تبلیغات سوء عمال اجانب به شکل دیگر جلوه داده‏اند، قرآن کریم را که دستور الهى در قتال با مشرکین و مترفین و تنها کتاب آسمانى محرک بر ضد استعمار و ظلم است، به گونه‏اى دیگر وانمود نموده‏اند، احکام نورانى و نجات‏بخش اسلام عزیز یکى پس [از] دیگرى پایمال اغراض استعمار به وسیله عمال خبیث آنان مى‏شود. «اسلام بزرگ» سد مقابل اجانب به دست خود فروختگان بى‏مایه شکسته مى‏شود تا راه براى چپاول و غارتگرى اجانب باز شود. سهل انگارى سران ممالک اسلامى و تشتت و تفرقه آنها موجب سلطه روزافزون مستعمرین بر مقدسات و مقدرات مسلمین شده است. ما در طول پنجاه سال سلطنت غیر قانونى دودمان سیاهروى پهلوى که مستقیماً و به حسب اعترافات شاه فعلى مأمور اجانب بوده‏اند، مبتلا به مصایبى بوده‏ایم که «تصغر عندها المصائب». «1» ما در زمان شاه سابق شاهد کشتارها، چپاولها، اختناقهاى‏ طاقتفرسا بودیم. ما شاهد قتل عام مسجد گوهرشاد جنب حرم مطهر ثامن الائمه- علیهم السلام- بودیم. ما شاهد اسارت علماى بزرگ خراسان و آذربایجان و قتل بعض از آنها بودیم. ما شاهد چیزهایى بودیم که به تفصیل، آن در تاریخ آتیه ثبت خواهد شد.

و در زمان شاه فعلى شاهد فجایعى بوده و هستیم که روى چنگیز را سفید کرده؛ شاهد قتل عام فجیع غیر انسانى 15 خرداد (دوازدهم محرّم) بودیم که عدد کشتگان آن به قرارى که مى‏گویند بر پانزده هزار نفر بالغ بود و تعداد زخمیها را خدا مى‏داند. ما شاهد هجوم به مدارس دینیه و دانشگاهها بودیم که در آنها قتلها و غارتهاى فراوان و اهانت به قرآن کریم و کتب مقدس اسلامى و هتک و ضرب طلاب علوم دینیه و آتش زدن کتابهاى آنان و در دانشگاه ضرب و جرح جوانان و دختران بودیم. ما شاهد زندانهاى مملو از علما و دانشمندان و آزادیخواهان که در آنها شکنجه‏هاى قرون وسطایى امرى عادى بود و هست، بودیم.

ما شاهد بودیم که در زمانى که مسلمین با کفار اسرائیل در حال جنگ بودند، دولت ایران به امر شاه، دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و علما مخالفت کردند. ما شاهد کمکهاى این مرد سیاهدل به اسرائیل بودیم و در حالى که مسلمین را آواره مى‏کردند و به خاک و خون مى‏کشیدند، نفت و اسلحه و کمکهاى دیگر که بودجه آن از خون دل و دسترنج ملت ایران تهیه مى‏شد در اختیار آنها مى‏گذاشت. ما شاهد به اصطلاح «اصلاحات ارضى» بودیم که زراعت ایران را به باد داد و بازار براى امریکا درست کرد و ایران را تا لب پرتگاه کشاند. ما شاهد این همه مصیبتها و انحرافات و خیانتها بوده و هستیم که مصیبتهاى شخصى را باید فراموش کنیم.

و من چون مسائل لبنان را با اهمیت تلقى مى‏کنم خوف آن دارم که همان طور که ایران را به شکل مستعمره براى امریکا در آورده است، با حیله‏هاى عمال خبیث سفارت در لبنان نیز چون ایران عمل شود و اسرائیل با خیال راحت نقشه‏هایش را در منطقه پیاده کند و شما باید با کمال هوشیارى اعمال سفارت ایران را تحت نظر بگیرید و از نیرنگهاى آن جلوگیرى کنید.

من آنچه گفتنى است چه در ایران و چه در حال تبعید گفته‏ام و هر چه بگویم جزئى از مصیبتهاى امت است ولى ناچارم براى چندمین بار تکرار کنم که تأسف شدید من در عدم وحدت کلمه سران دول اسلامى است خصوصاً دول عرب. تا زمزمه وحدت و اتفاق مى‏شود عمال استعمار با نیرنگهاى خاص خودشان موجبات اختلاف و تفرقه ایجاد مى‏کنند. هفتصد میلیون یا بیشتر مسلم و صد میلیون یا بیشتر عرب نتوانسته‏اند استقلال حقیقى به دست بیاورند. و نتوانسته‏اند از چنگ استعمار رهایى یابند و نتوانسته‏اند مشتى یهود اسرائیل غاصب را که سرزمین مردم و تاریخ و میراث ما را به خطر تهدید مى‏کنند عقب بزنند و سرزمینهاى خودشان را پس بگیرند. اینها و بسیار مطالب دیگر است که در طول قریب به پانزده سال گفته و نوشته‏ام.

وظیفه اسلامى و ملى شماست که اضافه بر وظایف انقلابیتان در راه آزاد کردن سرزمین فلسطین، در راه وحدت دول عرب و اتفاق کلمه آنها جدیت و فداکارى کنید. ما فداکارى و جهاد مقدس شما را فراموش نمى‏کنیم و از خداوند تعالى توفیق و نصرت شما را در راه عظمت اسلام و مسلمین خواهانیم و قطع ایادى استعمار و اشرار را امیدوار و آرزوى ما آن است که سرزمین فلسطین و مسجد اقصى از صهیونیسم تطهیر شود و مردم فلسطین به سرزمین خویش بازگردند. و السلام على من اتبع الهدى.

21 ذى القعدة الحرام 97

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید حمید روحانى و قبول پرداخت بدهى بابت فعالیتهاى مبارزاتى‏]

زمان: 1356 ه. ش./ 1397 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: قبول پرداخت بدهى بابت فعالیتهاى فرهنگى و مبارزاتى‏

مخاطب: روحانى (زیارتى)، سید حمید

بسمه تعالى‏

ان شاء اللَّه تعالى موفق و سلامت باشید.

احتمال مى‏دهم که در لبنان و سوریه مقروض شده باشید. اگر اشخاصى که قرض کردید در آنجا هستند مرقوم دارید با مقدار قرض تا در آنجا بگویم بدهند و اگر در اینجا هستند مقدارش را مرقوم دارید. «1» و السلام علیکم.

 

نامه [تشکر به آقاى جلال الدین فارسى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 13 آبان 1356/ 21 ذى القعدة 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ تسلیت شهادت آقا مصطفى خمینى‏

مخاطب: فارسى، جلال الدین- لبنان‏

21 ذى القعدة 97

جناب آقاى جلال الدین فارسى- حفظه اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف که متضمن عواطف کریمه و تسلیت در این واقعه بود، موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم. من امید داشتم که این مرحوم، شخص خدمتگزار و سودمند براى اسلام و مسلمین باشد؛ ولى لا رادَّ لِقَضائِهِ «1» و انّ الله لغنىٌّ عن العالمین. «2»

بحمد اللَّه تعالى طبقات مسلمین خصوصاً در ایران، به جنبشْ آگاهانه گراییده‏اند و به هیچ وجه قائم به شخص یا اشخاص نیست، و امید است بزودى به نتیجه مطلوبه، که اجراى احکام الهى و کوتاهى دست جباران و مُترَفین است برسد؛ و به برکت نویسندگان آگاه و دلسوز، انحرافات مشهوده از میان برخیزد و ملتها، خصوصْ ملت ایران، حکومت حق و عدالت اسلامى را مشاهده کنند. «انّه قریبٌ مجیب». از زحمات جنابعالى براى سامان دادن به جنگزدگان متشکرم؛ و اگر از من تأییدى بخواهید کیفیت آن را مرقوم دارید تا ان شاء اللَّه- مع الامکان- عمل شود. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد فاضل لنکرانى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: آبان 1356/ ذى القعدة 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ تسلیت شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: فاضل لنکرانى، محمد «1»

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. امید است ان شاء اللَّه تعالى موفق به خدمت به حوزه‏هاى اسلامى باشید و افاضل از برکات شما بهره‏مند شوند. ما خواه ناخواه باید این راه را طى کنیم چه بهتر در خدمت به اسلام و مسلمین و خدمت [به‏] علم و هدایت، عمر صرف شود و در «لا یعنى» «2» هدر نرود. از خداوند تعالى مسألت مى‏نمایم که همه ماها را در این راه پر خطر از شرور انسانهاى صورىِ شیطان حقیقت، و وساوس نفس اماره حفظ فرماید. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم و از همه افاضل و اعلام و عموم محصلین حوزه علمیه از شرکت در این حادثه تشکر مى‏کنم. و امید است جنابعالى در ملاقاتها به آقایان ابلاغ فرمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به علما و ملت ایران و بیان وظیفه عمومى در قبال رژیم‏]

زمان: 21 آبان 1356/ 29 ذى القعدة 1397

مکان: نجف‏

موضوع: وظیفه عمومى در قبال رژیم پهلوى، اسلامخواهى ملت ایران‏

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: علماى اعلام و ملت ایران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

انا للَّه و انا الیه راجعون‏

این جانب از عموم طبقات ملت مظلوم ایران که در این حادثه ناگهانى اظهار محبت و همدردى نموده‏اند تشکر مى‏کنم. از مراجع عظام- دامت برکاتهم- از علماى اعلام- دام بقائهم- از خطباى محترم و دانشمندان و مدرسین و محصلین علوم دینیه و روشنفکران محروم و دانشگاهیها، از بازرگانان و کسبه تحت فشار دولت غاصب و از سایر طبقات مظلوم ایران- ایدهم اللَّه تعالى- سپاسگزارم.

ما با گرفتارى عظیم و مصیبتهاى دلخراشى مواجه هستیم که باید ذکرى از مصایب شخصى نکنیم؛ لکن این تظاهرات عظیم «1» در این فرصت، جواب قولى و عملى از یاوه سراییهاى چندین ساله این عنصر نالایق بود که تمام حیثیت و شرافت و استقلال و اقتصاد این ملت بزرگ شریف را پایمال اهواى «2» خود و فامیل چپاولگر خود نمود. این تظاهرات براى شخص نبود؛ اظهار تنفر از دستگاه جبار و رفراندم حقیقى و رأى عدم اعتماد بر دستگاه خیانتکار بود. باید اینها بدانند که اگر یک روز در پناه سرنیزه اجانب نباشند ملت نجیب ایران انتقام خون جوانان و عزیزان خود را از آنها مى‏گیرند. من ناچارم اعلام خطر بزرگى بکنم و ملت را از اغفال و خدعه اجانب و عمال آنها نجات دهم. این مسامحه اخیر دولت که نویسندگان را مجال نوشتن و گویندگان را مجال گفتن داد حیله بزرگى است براى تطهیر شاه و وانمود کردن آزادى ادعایى؛ و جنایات را به گردن دولت‏                        صحیفه امام، ج‏3، ص: 261

- که آلتى بیش نیست- انداختن. نویسندگان نیز نمى‏توانند در این محیط خفقان و ارعاب، هسته مرکزى جنایات را که شخص شاه است معرفى کنند؛ و شاید نویسندگانى از خودشان نیز باشند که در بین نویسندگان با شرف خود را جا بزنند و به دولتها حمله کنند و بعض جنایات را ذکر کنند، و مردم را از نقطه حساس جنایت و خیانت اغفال کنند، و اذهان ساده زودباور را منحرف کنند. در حالى که تمام گرفتارى ملت ایران در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونى دودمان خیانتکار پهلوى از شخص آن پدر و این پسر سیاهروى بوده و هست؛ اینها بودند و هستند که دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفته. آن پدر که قتل عام مسجد گوهرشاد و اهانت به مرقد مطهر ثامن الحجج- علیه السلام- کرد و این پسر که قتل عام 15 خرداد را مرتکب شد و اهانت به مرقد مطهر فاطمه معصومه نمود، آن پدر که علماى بزرگ و فقهاى عظیم الشأن و آزادیخواهان را به جرم حقگویى، حبس و زجر و شکنجه و تبعید و کشتار کرد، و این پسر که همان معامله را سخت تر با علما و خطبا و آزادیخواهان و روشنفکران و سایر طبقات نمود. آن پدر که چنان سلب آزادى از ملت کرد که نه ملت حق یک کلمه حقگویى داشت و نه مجلس و نه مطبوعات، و این پسر که همه مى‏بینید و حال طبقات ملت و مجلس و مطبوعات به همه معلوم است. آن پدر که تمام املاک شمال را با زور و حبس و تبعید و قتل از مردم گرفت و براى خودش ثبت داد، و این پسر که ذخایر ملت را در بانکهاى خارجى انبار کرده و خون مردم را خود و فامیل و بستگانش تا آخرین قطره مکیده و مى‏مکند. ما آن پدر را با تمام جنایات و خیانتهایش دیدیم و رنجها کشیدیم، و اکنون ما و شما مواجه با جنایات این خلف صدق! هستیم و رنجها مى‏کشیم. اکنون مى‏خواهند این شخص را تطهیر کنند تا به جنایاتش ادامه دهد. مى‏خواهند با آزادى محدود در چهارچوب توجه دادن جنایات را به دولتها، قلوب ساده را آرامش دهند و اذهان صاف را منحرف کنند، و هسته مرکزى خیانتها و جنایتها را فراموش کنند. غافل از آنکه وقت گذشته و ملت از روحانى و دانشگاهى تا طبقه کارگر و زارع، مرد و زن، بیدار شده‏اند. این رنجدیده‏ها و مصیبت‏کشیده‏ها محال است با این دودمان آشتى کنند و با ادامه سلطنت باطل، و لو براى یک روز، موافق باشند.

ملت ایران مسلمان است و اسلام را مى‏خواهد؛ آن اسلامى که در پناه آن آزادى و استقلال است، رفع ایادى اجانب است، هَدْم پایگاههاى ظلم و فساد است، قطع کردن دستهاى خیانتکاران و جنایتکاران است. ملت آن دودمانى را نمى‏خواهد که تمام مقدسات و مقدرات آنها را به دست اجانب سپرده، تمام مخازن نفت و غیر آن را به باد داده، اقتصاد کشور را به فنا سپرده، کشاورزى را ساقط کرده، اختیار ارتش را به دست صاحب منصبان و کارشناسان امریکا داده و آنها را مصون و مختار کرده است، و دیگر جنایات و خیاناتى که در تاریخ آتیه ثبت خواهد شد. اکنون با همه کثافتکاریها چون به حسب اقتضاى وقت و بحرانهاى اقتصادى و اجتماعى و سیاسى در تنگنا قرار گرفته در صدد است که با آزادیهاى محدود بى‏معنى، خود را از معرکه خارج و مقام خود را مستحکم کند و محیط را مهیا براى اجازه بقاى حکومت خود کند، و بار دیگر حمله سبُعانه را با وضعى فجیعتر و دردناکتر شروع کند و بر حرث و نسل رحم نکند. اکنون وظیفه عموم مسلمانان و خصوص علماى اعلام و روشنفکران و دانشگاهیهاى علوم قدیمه و جدیده است که براى دفاع از اسلام عزیز و حفظ احکام حیاتبخش آن، که ضامن استقلال و آزادى است، و از میهن بزرگ خود- که مهد بزرگان و آزادیخواهان بوده و اکنون در شرف سقوط است- از فرصت استفاده کنند و گفتنیها را بگویند و بنویسند و به گوش مقامات بین المللى و سایر جوامع بشرى برسانند، و بر ارتش و سران آن است که خود را از ننگ اسارت در دست اجانب نجات دهند و مملکت خود را از هلاکت و سقوط برهانند. و اخیراً تذکر مى‏دهم که اشخاص ارزنده و متعهدى که ابتکار عمل در دست آنهاست از معرفى خود شدیداً احتراز کنند، و از تجربیات سابق پند بگیرند و در پناه اسلام و چهارچوب موازین اسلامى به فعالیت بپردازند، و از همکارى با کسانى که صد در صد در این چهارچوب فعالیت ندارند احتراز نمایند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین را خواستار، و قطع ایادى اجانب را امیدوارم و سلامت و توفیق و تأیید همه طبقات را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 29 ذى القعدة الحرام 97- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

پیام [تشکر به علماى آذربایجانى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: آبان 1356/ ذى القعدة 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر از تلگراف تسلیت به مناسبت شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: علماى آذربایجانى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى شرافت حضرات علماى اعلام و افاضل عظام آذربایجانى مقیم حوزه علمیه قم- دامت افاضاتهم‏

مرقوم محترم آقایان که حاکى از عواطف کریمه و احساسات دینیه بود موجب تشکر شد. باید از تحمل مشاق و زحمات طاقت فرساى افاضل حوزه‏هاى علمیه عموماً و حوزه علمیه قم بالاخص حضرات آقایان تشکر و تقدیر کنم. این دنیا چه خوش و چه ناخوش خواهد گذشت و همه به سوى دار جزا خواهیم رفت، چه بهتر که عمر کوتاه را در راه خدمت به اسلام و مسلمین صرف کنیم تا در پیشگاه مقدس حق تبارک و تعالى سرافراز و در سلک خدمتگزاران درآییم. وظیفه شما طبقه فضلاى جوان که در آینده پاسداران احکام اسلام هستید سنگین است؛ هم اکنون خود را مجهز براى پاسدارى و خدمت به اسلام و مسلمین فرمایید. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمین و علماى اسلام و عزت دارَیْن شما افاضل معظم را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى سید احمد دعایى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 23 آبان 1356/ 2 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز تشکر از نامه ارسالى‏

مخاطب: دعایى، سید احمد

بسمه تعالى‏

2 حج 97

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و حاوى تفقد از این جانب در این حادثه «1» بود موجب تشکر گردید. از عواطف کریمه جنابعالى و سایر آقایان محترم و اهالى و مؤمنین یزد تشکر؛ از جنابعالى تقاضا مى‏شود که به همه آقایان پس از سلام، تشکر این جانب را ابلاغ فرمایید و نیز از کسانى که تلگراف نموده و نرسیده است متشکرم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [تشکر به دانشجویان خارج از کشور و تأکید بر ادامه مبارزه‏]

زمان: 25 آبان 1356/ 4 ذى الحجه 1397 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: ادامه مبارزه تا نجات اسلام‏

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: دانشجویان خارج کشور و مسلمانان ایران و جهان‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت عموم دانشجویان محترم خارج کشور و سایر گروهها و افراد ارزنده‏اى که در اروپا و امریکا و هندوستان و سایر اقطار جهان که وقت و عمر خود را در راه اهداف عالیه اسلامى براى وصول به مدارج کامله انسانیت، و نجات بشریت از اسارت به دست اقشارى آدم نما و درندگانى در لباس بشر صرف مى‏کنند.

این جانب از تمام حضرات آقایان که در این حادثه که جزئى ناچیز از حوادثى است که بر فرزندان اسلام مى‏گذرد، اظهار محبت کرده، تسلیت داده‏اند تشکر مى‏کنم؛ و به همه گروهها یا افرادى که از وطن عزیز خود به علت نابسامانیها و اختناق پلیسى هجرت نموده‏اند، در جوار قبر مولاى متقیان- علیه الصلاة و السلام- دعا مى‏کنم، و توفیق هر چه بیشتر همه را در خدمت به اسلام، که کفیل نجات بشریت از همه ابعاد عقب‏ماندگیهاست، از خداوند متعال مى‏طلبم.

من به شما و سایر برادران که در داخل کشور زیر چکمه پلیس و در زندانها و شکنجه‏گاهها به سر مى‏برند و با محرومیتها و مصیبتهاى جانفرسا، دست به گریبان هستند، و به خاندان کسانى که در راه حق، زیر شکنجه شاه، جان خود را فدا کردند، امید نصرت و پیروزى مى‏دهم؛ به شرط آنکه کوششها براى حق باشد و براى نصرت دین حق که با پیوستگى به آن از نصرت خداى تعالى برخوردار خواهید شد؛ و به شرط کوشش در

وحدت کلمه و هم پیوستگى در راه حق و براى نجات کشور خود و سایر کشورهاى اسلامى تحت فشار اجانب.

من به این جنبش و بیدارى عمومى که در کشورهاى اسلامى عموماً و در ایران خصوصاً پدید آمده، و به این تنفر و انزجار عمومى از دستگاههاى ظلم و وحشیگرى و استعمار و استعمارگران، امیدها دارم. این بیدارى و تنفر عمومى، موقت و زودگذر نیست و تا پایان دادن به دستگاه جباران، و خاتمه دادن به ظلم ستمکاران ادامه دارد؛ و به دنبال ظلم بى‏حد دستگاههاى جبار و محرومیتهاى روزافزون ملتهاى ستمدیده انفجارى است که قدرتهاى دست نشانده‏اى را که براى دربند کشیدن ملتها و چاپیدن مخازن آنها گماشته شده‏اند در کام خود فرو مى‏برد، و انتقام الهى از ستمکاران گرفته مى‏شود.

شما و ما در هر جا که هستیم و با هر وضعى که رو به رو هستیم باید خود را برادر دانسته و با هم، پیوستگى مستمر برقرار سازیم و با برادران داخل کشور در هر لباس که هستند دست برادرى بدهیم، و براى رفع اختلافات که به دست اجانب رخ داده و دستگاه جبار و عمال اجانب پیوسته بر آن دامن‏مى‏زنند کوشش کنیم. و باید بدانیم تا اختلاف بین طبقات ملت خصوصاً بین روحانیون و دانشجویان با روشنفکرانشان وجود دارد باید از پیروزى مأیوس باشیم.

اکنون که فرصت موقت به دست آمده است باید با هوشیارى و دوراندیشى و وحدت کلمه، گروههاى صد در صد پایبند به اسلام و علاقه‏مند به مسلمین از آن استفاده کنند و نگذارند فرصت‏جویانى که یک قدم و یک قلم براى اسلام و ملت شریف ایران برنداشته‏اند، اکنون از این فرصت استفاده کنند و خود را به صورت وطنخواهى و آزادیخواهى در بین مردم رنجدیده براى رسیدن به وزارت و وکالت داخل کنند، یا با نوشتن چند مقاله که در آن نه اسمى از اسلام و نه اسمى از هسته مرکزى فساد است، جاى خود را بین ملت باز کنند؛ و اگر خداى نخواسته به مقامى برسند، همان خیانتها و همان سرسپردگیها و همان رنجها و مصیبتها تکرار شود. این نحو مقالات و اعلامیه‏ها از بعض عناصر شناخته شده، اگر با دست سازمان امنیت و براى نگه داشتن شاه که سرچشمه همه‏ بدبختیهاى کشور و ملت است نباشد، بى‏شک براى صلاح ملت و حفظ اساس اسلام که حافظ و نگهبان استقلال و تمامیت کشورها و ضامن عدالت اجتماعى و آزادیها است، نیست.

آن روز که طبقات مختلفه مردم مسلمان از روحانى گرفته تا دانشگاهى، از مهندسها و دکترها گرفته تا بازاریها و کارگران و دهقانان در زیر چکمه عمال اجانب خُرد مى‏شدند؛ آن روزى که قتل عام 15 خرداد و غارت مدارس دینى و غیر آن به دست عمال اجانب رخ داد؛ آن روزى که زندانها از مدافعین اسلام و آزادیخواهان مملو بود؛ آن روزى که تاریخ پر افتخار اسلام که مبدأ عدالت و آزادى و رشد فردى و اجتماعى و سیاسى است، به تاریخ ارتجاعى شاهنشاهى و مجوسى گرایى برگرداندند؛ آن روز که حزب مفتضح رستاخیز را براى سرکوبى ملت و رواج هر چه بیشتر دزدى و ستمکارى اعلام کردند؛ آن روز که به اسم انقلاب سفید که خونین ترین انقلاب بود، بازار براى اربابان خود درست کردند و کشاورزى کشور را به دست فنا سپردند؛ آن روز که همه فجایع ضد مذهبى و ملى را مرتکب شدند، یک نفر از اینها نفس نکشید و جوانان روحانى و دانشگاهى با پشتیبانى ملت از کشاورز و کارگر تا بازارى جان خود را به کف گرفته از حق دفاع کردند.

اکنون که احتمال استفاده است، یا از شاه به پاداش انحراف اذهان از او و توجه دادن جنایات را به دولت، یا از ملت به احتمال تغییر رژیم، قلمها را به دست گرفته و به طور محدود و ریاکارانه مطالبى نوشته‏اند. ملت ایران و تمام طبقات، روحانى و غیره، باید با کمال احتیاط و روشن‏بینى ابتکار عمل را در دست بگیرند و این چند نفر منفعت طلب را مأیوس کنند. و باید شاه و دار و دسته‏اش بدانند که چه در ملاقات با رئیس جمهور امریکا موفق به تجدید نوکرى و تثبیت مقام غیر قانونى بشود یا نشود، ملت ایران او را نمى‏خواهند و دست از مبارزه بر نمى‏دارند، تا انتقام جوانان به خون آغشته خود را بگیرند و اسلام و احکام آن را از دست این دودمان نجات دهند. از خداوند تعالى اصلاح حال مسلمین و نجات کشورهاى اسلامى را از دست اجانب چپ و راست مسألت مى‏نمایم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

4 شهر ذى الحجة الحرام 97- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

پیام [تشکر از حمایت فضلا و طلاب حوزه علمیه اصفهان‏]

زمان:؟

موضوع: تشکر از حمایت حوزه اصفهان از نهضت اسلامى و توصیه به صبر و شجاعت‏

مخاطب: فضلا و طلاب حوزه علمیه اصفهان‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت ذى سعادت عموم محصلین محترم و فضلاى معظم حوزه علمیه اصفهان- دامت تأییداتهم‏

محترماً معروض مى‏دارد مرقومات شریفه مبنى بر احساسات دینیه و پشتیبانى از هدف مقدس اسلامى موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق و تأیید حضرات آقایان را از خداوند تعالى مسألت مى‏نماید. خداوند ان شاء اللَّه افاضل عظام را که ذخایر عزیزه براى اسلام مقدس هستند در کنف لطف خود از شرّ اشرار حفظ فرماید. به شما افاضل عظام اطمینان مى‏دهم که اگر با خلوص نیت در راه شریعت مطهره خدمت کنید عزت و عظمت از آن شما است فللّه العزة و لرسوله و للمؤمنین. «1» در هدف مقدس خود که حفظ اسلام و احکام اسلام است قوى و مستقیم باشید، و از خداى تعالى استمداد فرمایید و به ولى عصر عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- مُلْتَجى «2» شوید و از شیاطین عصر نهراسید.

از خداوند تعالى عظمت اسلام و خدمتگزاران به اسلام را خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

مطلبى را که مرقوم شده بوده مورد توجه است و در نظر این جانب بین فضلاى اینجا و جاهاى دیگر فرقى نیست همه مورد اخلاص من هستند.

 

نامه [به خانم زهرا (فهیمه) مصطفوى (خانوادگى)]

زمان: آذر 1356/ ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه و ابلاغ سلام به منسوبین (خانوادگى)

مخاطب: مصطفوى، زهرا (فهیمه)

بسمه تعالى‏

فهیمه عزیزم، «1» با آنکه از اوضاع چنان نگرانم که حال هیچ چیز نباید داشته باشم، ولى باز لازم است دو- سه کلمه از شما احوال بپرسم؛ گر چه شما کمتر یا هیچ یادى از ما نمى‏کنید. خدمت جناب آقاى بروجردى «2» سلام برسان. نور چشمان را دعاگویم. از خداوند تعالى سلامت همه را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه

 

نامه [به جمعى از علما و توضیح پیرامون وصیتنامه‏]

زمان: 3 آذر 1356/ 12 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: توضیح پیرامون تعیین وصى‏

مخاطب: اراکى، حبیب اللَّه- رضوانى خمینى- خاتم یزدى، سید عباس- کریمى، سید جعفر- نجف‏

بسمه تعالى‏

12 ذى الحجه 97

عطف به وصیتى که نمودم و آقایان اراکى و رضوانى و خاتمى «1» و کریمى را وصى قرار دادم، اگر براى یک نفر یا بیشتر پیشامدى شد که نتوانست قیام به امر کند سایر آقایان به جاى او یک نفر مورد اطمینان و معروف به صحت و امانت را تعیین کنند. مقصود آن است که ما دام که به وصیت عمل نشده چهار نفر مورد اطمینان کفیل امر باشند و در غیاب یکى یا دو نفر بقیه آقایان اقدام به عمل کنند تا حاضر شود. از خداوند تعالى توفیق همه را خواستارم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى بهاء الدین محلاتى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 7 آذر 1356/ 16 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: محلاتى «1»، بهاء الدین- شیراز

بسمه تعالى‏

16 حج 97

به عرض عالى مى‏رساند، از قرار معلوم حضرت عالى در این حادثه تلگراف فرمودید. از عواطف عالیه تشکر، و سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. محتمل است از قِبَل سایر آقایان هم ابراز لطفى شده باشد؛ به یکى از ملازمان امر فرمایید تشکر این جانب را به همه ابلاغ نمایند، و چون نمى‏دانم چه اشخاصى تلگراف نموده‏اند و نرسیده است، لهذا از تشکر تفصیلى معذورم. خدمت آقازاده مکرّم «2»- دامت افاضاته- سلام مى‏رسانم. امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد صدوقى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 7 آذر 1356/ 16 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر از تلگراف تسلیت به مناسبت شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: صدوقى، محمد

بسمه تعالى‏

16 حج 97

به عرض عالى مى‏رساند، از قرار معلوم جنابعالى در این حادثه تلگراف نموده‏اید و در یزد نیز مجالسى بوده است، لازم است از جنابعالى و سایر آقایان تشکر کنم و چون نمى‏دانم چه اشخاصى تلگراف نموده‏اند از تشکر تفصیلى معذور هستم. از خداوند تعالى سلامت و سعادت جنابعالى و سایر آقایان محترم را خواستار و امید دعاى خیر از همه دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. مستدعى است به آقایان عرض تشکرم را ابلاغ فرمایید.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى صادق خلخالى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 9 آذر 1356/ 18 ذى الحجه 1397 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: خلخالى، صادق- قم‏

بسمه تعالى‏

لیله 18 حج 97

خدمت جناب مستطاب عماد الأعلام و ثقة الاسلام آقاى آقا شیخ صادق خلخالى- دامت افاضاته‏

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف که متضمن تفقد از این جانب و مظهر عواطف کریمه در این حادثه بود، واصل و موجب تشکر گردید. خداوند همه ما را توفیق خدمت بدهد. من نمى‏توانم عواطف شما بلکه نقش شما را در این نهضت مقدس فراموش کنم. زحماتى که شما در مواقع حساس در متن خطر کشیدید هیچ گاه فراموش نمى‏شود؛ و چون ان شاء اللَّه تعالى براى رضاى حق تعالى و خدمت به اسلام بوده است در پیشگاه مقدس حق تعالى روسفید خواهید بود، و امید است خداوند شما و ما را توفیق هر چه بیشتر در خدمت به حق و احکام نورانى اسلام عطا فرماید. اگر من احیاناً در جواب مرقومات آقایان کوتاهى کنم باید عفو فرمایند. من با حال ضعف و نقاهت و نگرانیهاى بسیار روزشمارى مى‏کنم. مستدعى است به جمیع فضلا و مدرسین حوزه علمیه که اظهار لطف نموده‏اند، از قِبَل این جانب قدردانى و تشکر فرمایید و این جانب را از دعاى خیر براى حُسن عاقبت فراموش ننمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى ابو طالب فاضلى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 10 آذر 1356/ 19 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: فاضلى، ابو طالب‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب عماد العلماء الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج شیخ ابو طالب فاضلى- دامت افاضاته- از قِبَل این جانب مجازند در تصدى امور حسبیه و شرعیه که در عصر غیبت ولى امر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- از مختصات فقیه جامع الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ وجوه شرعیه حتى سهم مبارک امام- علیه الصلاة و السلام- و صرف ثلث آن در موارد مقرره شرعیه؛ و ایصال دو ثلث را نزد این جانب یا در قم نزد وکیل معروف این جانب براى حفظ حوزه‏هاى علمیه.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى و سدده- بملازمة التقوى و الاحتیاط فى الدین و الدنیا على ما اوصى به السلف الصالح؛ و ارجو من جنابه ان لا ینسانى من الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و على سایر عباد اللَّه الصالحین و رحمة اللَّه و برکاته.

19 شهر ذى الحجة الحرام 97

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى ابراهیم یزدى درباره اجازه صرف سهم امام (ع)]

زمان: 10 آذر 1356/ 19 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه صرف سهم امام (ع)

مخاطب: یزدى، ابراهیم

بسمه تعالى‏

19 حج 97

خدمت جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

ان شاء اللَّه تعالى مزاج شریف سلامت است. این جانب در این حادثه «1» و در فعالیتهاى ارزنده آقایان باید تشکر کنم. توفیق آقایان را در خدمت به اسلام و مسلمین از خداوند تعالى خواستارم. ضمناً جنابعالى مجازید از وجوهى که در حساب این جانب از سهم مبارک امام- علیه السلام- خدمتتان مى‏دهند به همان مقدار که براى مصارف در ترویج اسلام در امریکا مجازید براى آقایان رفقاى اروپایى یعنى اتحادیه دانشجویان اسلامى بفرستید و به آنها تذکر دهید که مصرف نشر و تبلیغ اسلام بشود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى مصطفى اشرفى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 11 آذر 1356/ 20 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ تسلیت شهادت آقا مصطفى خمینى‏

مخاطب: اشرفى، مصطفى‏

بسمه تعالى‏

20 حج 97

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب در این حادثه بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم.

امید است همه ماها موفق به خدمت به اسلام و مسلمین شویم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده و سفارش به پرداخت شهریه‏]

زمان: 15 آذر 1356/ 24 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پرداخت شهریه به حوزه خوى و ماکو، سفارش رسیدگى به مستخدمین دفتر قم‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

24 حج 97

به عرض حضور مبارک مى‏رساند دو سه روز قبل تصدیع دادم اینک در تعقیب عرضى که کردم راجع به خوى و ماکو جناب مستطاب حجة الاسلام آقاى مقبره‏اى که از دوستان سابق این جانب هستند توضیحاتى مى‏دهند در صورت صلاحدید هر نحو مقتضى هست، براى کمک و شهریه به آنجا کمک فرمایید. از قرارى که احمد «1» مکرر تذکر داده است مشهدى رضا، خادم حضرت عالى زحمتکش زیاد و عائله‏اش بسیار و حقوقش کم است که با عسرت زندگى مى‏کند حضرت عالى عنایت بیشترى درباره او بکنید به طورى که در عسرت نباشد و بتواند بخدمت ادامه دهد. از حضرت عالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 [در حاشیه نامه و ذیل امضاء:]

اجازه براى دو نفر به وسیله آقاى مقبره‏اى فرستادم پس از تحقیق به وسیله ایشان تسلیم فرمایید

بسمه تعالى‏

ماهى پانصد تومان بحقوق مشهدى رضا و ماهى دویست تومان بحقوق مشهدى ناد على اضافه فرمایید و ماهى سیصد تومان به دختر اقلیم که مشهدى رضا و ناد على آن را مى‏شناسند مرحمت کنید ظاهراً قبلًا داده مى‏شده و قطع شده است.

 

نامه [تشکر به یکى از دوستان (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 16 آذر 1356/ 25 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: مطهرى، مرتضى‏

بسمه تعالى‏

25 ذى الحجه 97

به عرض مى‏رساند، سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. این جانب در این حادثه لازم است از عموم آقایان که محبت و عطوفت نموده‏اند تشکر کنم؛ و چون براى هر یک میسور نیست که جداگانه و به نحو تفصیل عرض تشکر نمایم، از جنابعالى که در این امر شریک هستید مستدعى است که از حضراتى که در مسجد ارک مجلس داشتند و از قرار مذکور تلگراف نموده‏اند، از قِبَل این جانب به طور تلفنى یا هر نحو مقتضى مى‏دانید تشکر کنید. من گرچه تشکر عرض نموده‏ام لکن به خصوص [از] آن آقایان محترم، چه روحانیون و اعلام و چه خطبا و چه دانشمندان و مهندسین و دکترها و غیرهم لازم است اظهار امتنان و تشکر نمایم. و چون جنابعالى با همه روابط دارید و راه را خوب مى‏دانید زحمت‏افزا مى‏شوم. از خداوند سلامت و سعادت همه را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى محمد على انصارى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 17 آذر 1356/ 26 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز تشکر از نامه ارسالى‏

مخاطب: انصارى، محمد على- قم‏

بسمه تعالى‏

26 ذى الحجة الحرام 97

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى حاج شیخ محمد على انصارى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود، موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است، و امید است ان شاء اللَّه تعالى در مظانّ استجابت دَعَوات منظور نظر محترم باشم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

وصیتنامه [و تعیین وصى در مورد وجوه شرعیه‏]

زمان: 18 آذر 1356/ 27 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: تعیین وصى «1»

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

به تاریخ 27 شهر ذى الحجه 1397

این جانب روح اللَّه موسوى خمینى، در حال صحت و سلامت، وصى خود قرار دادم حضرات حجج اسلام آقاى آقا شیخ حبیب اللَّه اراکى و آقاى رضوانى خمینى و آقاى آقا سید عباس خاتم یزدى و آقاى آقا سید جعفر کریمى- دامت افاضاتهم- را در امور مربوطه به وجوه شرعیه که نزد این جانب است. تمام وجوهى که نزد خودم و نزد آقاى خلخالى»

 است وجوه شرعیه است و یک فلس «3» آن مال شخصى که مربوط به ورثه شود نیست مگر یک پاکت که مختصر وجهى در آن است و پشتش نوشته شده: «مال شخص خودم است». آقایان این وجوه را به طور شهریه، به هر نحو صلاح مى‏دانند، در حوزه‏هاى علمیه مصرف نمایند. صورت وجوه در دفتر این جانب موجود است؛ و چون وجوه بتدریج مى‏رسد و صرف مى‏شود نمى‏توانم صورت را بدهم. و اگر عائله این جانب و مرحوم مصطفى- رحمه اللَّه تعالى- خواستند نجف بمانند، به آنها به مقدار متعارف مخارج بدهند. از خداوند تعالى توفیق و تأیید آقایان را خواستارم. امید است کمال احتیاط را در امور مراعات فرمایند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. «4».

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به آقاى سید احمد علم الهدى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 18 آذر 1356/ 27 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ نامه و تشکر

مخاطب: علم الهدى، سید احمد

بسمه تعالى‏

27 حج 97

پس از اهداى سلام و تحیت، مرقوم شریف واصل و موجب تشکر گردید. توفیق و تأیید جنابعالى را خواستار است. امید دعاى خیر از جنابعالى دارم.

در موضوعى که مرقوم داشتید، از قم ان شاء اللَّه استفسار مى‏کنم. امید است خداوند تعالى به همه ماها توفیق خدمت به اسلام و مسلمین بدهد. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به آقاى محمد کیایى نژاد (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 19 آذر 1356/ 28 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: کیایى نژاد، محمد- قم‏

بسمه تعالى‏

28 حج 97

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام آقاى کیایى نژاد- دامت توفیقاته‏

مرقوم شریف که متضمن تفقد از این جانب بود در این حادثه، واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید دعاى خیر از جنابعالى دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به آقاى سید على نقى طبسى حائرى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 20 آذر 1356/ 29 ذى الحجه 1397

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: طبسى حائرى، سید على نقى «1»

بسمه تعالى‏

29 ذى الحجه 97

معروض مى‏دارد مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و حاوى تفقد از این جانب در این حادثه بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید است در این راه پر خطر، توفیق خدمت به اسلام و مسلمین پیدا کنیم. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

وجوهى که خدمت شما مى‏آورند، از مختصرات است همان جا به هر نحو صلاح مى‏دانید مصرف کنید و اگر زیاد است به قم، خدمت اخوى این جانب که وکیل هستند از قِبَل من بفرستید.

 

نامه [تشکر از آقاى محمد صدوقى‏]

زمان: 23 آذر 1356/ 3 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر و ارجاع موضوع زمینهاى واگذارى بابت سهم امام (ع) به آقاى سید مرتضى پسندیده‏

مخاطب: صدوقى، محمد

بسمه تعالى‏

3 محرّم 98

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى صدوقى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل؛ از تفقد جنابعالى تشکر حاصل گردید. سعادت و سلامت جنابعالى را خواستارم. مرقوم سابق را جواب داده‏ام لا بد تا کنون رسیده است راجع به زمینهایى که مى‏خواهند بابت سهم مبارک بدهند من اطلاع از وضع ندارم، جنابعالى با آقاى اخوى «1» مشورت کنید اگر صلاح دیدید عمل کنید. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى عباس على عمید زنجانى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 25 آذر 1356/ 5 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: عمید زنجانى، عباس على‏

بسمه تعالى‏

5 محرّم 98

السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و حاوى تفقد از این جانب در این حادثه بود، موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. امید است خداوند تعالى ما را توفیق دهد که این راه پر خطر را با سلامت نفس و در خدمت به اسلام و مسلمین طى کنیم. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد