swc

swc

صحیفه امام - جلد سوم (6)

نامه [به آقاى عطاء اللَّه اشرفى اصفهانى (عدم وصول تلگرافهاى تسلیت)]

زمان: 26 آذر 1356/ 6 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: عدم وصول تلگرافهاى تسلیت‏

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: اشرفى اصفهانى، عطاء اللَّه- کرمانشاه‏

بسمه تعالى‏

6 محرّم 98

به عرض عالى مى‏رساند، از قرار مسموع در این حادثه مرقومات و تلگرافهایى شده است و غالباً نرسیده. و نیز معلوم مى‏شود که جنابعالى مجلس داشته «1» و تحمل زحماتى نموده‏اید. لازم شد از جنابعالى و سایر آقایانى که اظهار عطوفت نموده‏اند تشکر کنم. از خداوند تعالى سلامت و سعادت همه را خواستار و امید است موفق شویم در راه اهداف مقدسه اسلامى، این چند روز باقى عمر را بگذرانیم. امید دعاى خیر از جنابعالى و سایر آقایان دارم. مستدعى [است‏] تشکر این جانب را به دوستان و اهالى محترم ابلاغ فرمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [تشکر به آقاى میرزا محمد ثقفى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: 30 آذر 1356/ 10 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تسلیت‏

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: ثقفى، میرزا محمد- تهران «1»

بسمه تعالى‏

عاشورا أعْظَمَ اللَّهُ لکم الْأجر

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم مبارک در این حادثه موجب تشکر گردید. متقابلًا به حضرت عالى تسلیت عرض مى‏کنم. امید است که حقوق خودتان را به او احسان نموده، ببخشید. از خداوند تعالى مسألت مى‏کنم که او را رحمت فرماید و به ما توفیق دهد که از این رهگذر پر خطر، با سلامت نفس و در خدمت به اسلام و مسلمین بگذریم.

از خداوند تعالى خواستارم که به حضرت عالى سلامت و صبر عنایت فرماید و نقاهت وجود شریف بکلى مرتفع شود. حال خانمْ معلوم، و محتاج به ادعیه خالصه حضرت عالى هستند؛ بحمد اللَّه مزاجاً سلامت هستند. احمد «2» و حسین «3»، دست مبارک را مى‏بوسند. خدمت جناب آقاى حاج حسن آقا «4»- دامت تأییداته- سلام مى‏رسانم و امید دعا دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به خانم فرشته اعرابى (خانوادگى)]

زمان: دى 1356/ محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: خانوادگى‏

مخاطب: اعرابى، فرشته «1»

بسمه تعالى‏

محرّم 98

نور چشم عزیزم‏

مرقوم شما واصل، از تفقد شما متشکر شدم. از خداوند تعالى سلامت شما را خواستارم. امید است با خوشى و خرّمى به سر برید. خدمت همسر محترم «2» سلام برسانید، از تفقد ایشان نیز متشکرم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

اجازه نامه [به آقاى حیدر على مدرسى، در امور حسبیه و شرعیه‏]

زمان: 8 دى 1356/ 18 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه‏

مخاطب: مدرسى، حیدر على‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بعد الحمد و الصلاة، جناب مستطاب مروّج الاحکام آقاى شیخ حیدر على مدرسى- ایّده اللَّه تعالى‏

راجع به مردم قنبر على و دوست عطاء و کابل از طرف این جانب وکیل است در امور حسبیّه و شرعیه که منوط است به اذن فقیه جامع الشرایط با مراعات احتیاط، و در جمع‏آورى سهم مبارک امام- علیه السلام- که نصف آن را در موارد مقرره شرعیه صرف کنند و نصف دیگر آن را نزد حقیر ایصال نمایند و قبض رسید گرفته به صاحبان وجوه رد کنند؛ و نیز مجازند که به صاحبان وجوه اجازه دهند که سهم سادات عظام را خودشان به سادات فقیر و عفیف بدهند؛ و مجازند سهم را نزد وکیل این جانب برسانند و قبض بگیرند.

 «و اوصیه- ایّده اللَّه تعالى- بالتقوى و الاحتیاط؛ و ارجو منه الدعاء و النصیحة»؛ و السلام علیه و برکاته.

18 شهر محرّم الحرام 1398

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره نحوه صرف وجوه شرعیه‏]

زمان:؟

مکان: نجف‏

موضوع: نحوه صرف وجوه شرعى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، مرقوم مورخ 20 شوال در عشر دوم «1» محرّم زیارت گردید. سلامت و سعادت حضرت عالى را خواستار است. مطالبى که لازم است به عرض برسانم و من نگرانى شَدید دارم آن است که آنچه نزد آقاى حاج محمد حسن است و قبضى در کار نیست براى ایشان و من بسیار مورد تهمت قرار مى‏گیرد. در این ایام صحبتهایى از گوشه و کنار هم شروع شده است و دستگاه «2» ممکن است بهانه‏اى به دست گیرد و در بوق کند. حتماً به وصول عریضه براى این امر فکرى کنید. باید اینها منتقل به جاى دیگر در تحت نظر یک هیأت رئیسه بسیار مطمئن- گمان مى‏شود در آن بانکى که از اعضاى آن آقاى موسوى «3» است که على المحکى مرد صالحى است- حفظ شود. در هر صورت حضرت عالى براى این امر فکرى بکنید که خطر عظیم براى ایشان و حضرت عالى و من دارد. و لازم است به طورهاى مختلف ... شهریه زیاد و دو سه مقابل شود و اگر محذور دارد با تقیه بدهید و در ایام متبرکه تقسیم زیاد کنید و به فقرا و ضعفا کمک کنید. این جانب را از ناراحتى خلاص کنید. من راجع به اینجا فکرى کرده‏ام و شهریه چهل دینار زیاد مى‏شود و تقسیمهاى موسمى هم مى‏شود. قبوض جوف از آقاى تهرانى است که نمى‏دانم آقاى حاج مرتضى است یا اخوى ایشان، از کسى است که در ذیل مکتوب او سلام مرقوم فرمودید. به مسافرین سه ساله کمک زیاد کنید ... «1» ایشان کمک کنید. این سه چک را اگر وصول مى‏شود مرقوم دارید. من وقت بیش از این ندارم که عرض بکنم. اشخاصى را که تعیین کردید مثل آقاى راستى و دیگرى مورد نظر این جانب نیستند، خودم ان شاء اللَّه اشخاصى را معیّن مى‏کنم و اطلاع مى‏دهم. در حوزه‏هاى علمیه شهرستانها شهریه قرار دهید. خلاصه آنچه هست به مصرف برسانید و انتقال از آن محل، امرِ لازم است، هم براى ایشان در صدد تهمت هستند و هم ممکن است براى شما و من. آنچه پدر آقاى رضوانى به شما داده‏اند، اینجا گرفته‏اند آنجا بدهند. قبلًا هم 73 تومان بنا بوده بدهند، ایشان گفته داده‏اند، ولى از حضرت عالى خبرى نرسید؛ تتمه مطالب را بعداً عرض مى‏کنم. حضرت عالى مرقومات را مفصل مرقوم مى‏دارید هم براى خودتان زحمت است و هم من با این چشم و با این وقت نمى‏توانم مطالعه کامل کنم‏

 

وصیتنامه [شخصى و تعیین وصى‏]

زمان: 15 دى 1356/ 25 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: وصیتنامه شخصى «1»

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

و الصلاة على محمد و آله الطاهرین و لعنة اللَّه على اعدائهم اجمعین.

چون با کمال تأسف فرزند بزرگم که وصى بود به رحمت ایزدى پیوست لهذا وصى خود نمودم، در حال صحت و سلامت، در تاریخ بیست و پنجم ماه محرّم الحرام 1398 فرزند خود نورچشم مکرم حاج سید احمد خمینى- ایّده اللَّه تعالى- را که پس از فوت و تجهیز به نحو متعارف، به امورى که توصیه مى‏کنم اقدام و عمل نماید؛ و از خداوند تعالى توفیق و سلامت و تأیید او را خواهانم:

1- کلیه وجوهى که در منزل و نزد آقاى خلخالى «2» و در قم نزد آقاى اخوى «3» موجود است، وجوه شرعیه و سهم مبارک امام- علیه السلام- و سهم سادات عظام است، و یک فلس «4» آنها از ورثه نیست و تکلیف آنها را در وصیت على حده تعیین نموده‏ام، و ورّاث این جانب حق معارضه با اوصیایى که امر وجوه شرعیه را به آنها واگذار نموده‏ام ندارند؛ و اگر نزد وکلاى من در هر جا وجوهى به اسم من بوده باید برسانند به اوصیا، یا به مرجع عادل.

2- کتب و اثاثى را که از کتابخانه این جانب و منزل، دولت ایران به غارت برده است اگر برگرداندند، آنچه اهدایى آقاى آقا نجفى مرعشى «5» بوده به کتابخانه ایشان برگردانند و بقیه به همین کتابخانه یا سایر کتابخانه‏ها واگذار شود. و کتبى که از خود این جانب غارت شده است، اگر برگشت، و کتبى که در نجف دارم در اختیار وصى است؛ هر چه مورد احتیاج اوست یا مورد احتیاج نورچشمى حسین پسر مرحوم مصطفى- رحمه اللَّه تعالى- بردارند و باقى را به یک کتابخانه واگذار کنند.

3- منزل شخصى که در قم دارم- نزدیک باغ قلعه- و جزئى مِلکى که در کَمَره «1» دارم و نمى‏دانم چى است و چقدر است و آقاى پسندیده اطلاع دارند، بین ورثه- کما فَرَضَه اللَّه «2»- تقسیم شود ولى ورثه موظفند مادامى که مادرشان «3» در قید حیات است، اگر مایل باشد در آنجا اقامت کند، با او مزاحمت نکنند؛ و به عبارت دیگر سُکنى‏ و منافع آن تا زمان حیات، حق ایشان و واگذار به ایشان نمودم و کسى حق مزاحمت ندارد.

4- اثاث البیت- غیر از کتاب که ذکر شد- واگذار نمودم پس از موت به مادر فرزندانم؛ و کسى حق مزاحمت ندارد.

5- دو- سه سال احتیاطاً نماز و روزه از قِبَل این جانب قضا شود، اگر در کَمَره مِلکى دارم یا منافع شخصى در آن، بدهند و الّا احمد تبرّع «4» کند و مختار است در این تبرّع.

6- کتب خطى این جانب را در صورت امکان طبع کنند؛ و اگر کسى خواست طبع کند در اختیار او بگذارند به طورى که ضایع نشود، خصوصاً کتب اخلاقى را.

7- فرزندان من عموماً و احمد خصوصاً موظفند از مادر خود اطاعت کنند و با احترام با او رفتار کنند، و رضاى او را به دست آورند که خیر دنیا و آخرت آنها در آن است. و اگر خواست مستقلًا زندگى کند، در صورت امکان، اسباب آن را فراهم کنند.

8- آخرین وصیت من آن است که فرزندان من با صلح و صفا، و مهر و وفا عمل کنند و با فرزندان و عیال مرحوم مصطفى- رحمه اللَّه- با کمال مهر و محبت رفتار نمایند؛ و احمد

از همراهى با آنها- حتى المیسور و المقدور- مضایقه نکند.

از خداوند تعالى توفیق و تأیید همه را خواستار و امید است که خداوند تعالى همه را از شرور، خصوصاً از آلودگى به دنیا و زخارف آن، محفوظ نگه دارد. و امید آن دارم که پدر آلوده و عاصى و آثم «1» خود را که با بار گران و گرفتارى فراوان دنیا را ترک و به سوى حضرت «قابل التّوب و غافر الذّنوب» «2» کوچ نموده، از دعاى خیر و طلب مغفرت فراموش نکنند. «إنّه خیرُ معینٍ» «3» و الحمد للَّه أوّلًا و آخراً و ظاهراً و باطناً. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

وصیتنامه [و تعیین وصى در امور وجوه شرعیه‏] «1»

زمان: 16 دى 1356/ 26 محرّم 1398

مکان: نجف‏

موضوع: تعیین وصى در امور مربوط به وجوه شرعى‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

در روز 26 محرّم 1398 وصى خود قرار دادم حضرات حجج اسلام آقاى حاج آقا مرتضى پسندیده و آقاى حاج شیخ مرتضى حائرى «2» و آقاى حاج سید محمد باقر سلطانى «3» و آقاى حاج شیخ حسینعلى منتظرى- دامت برکاتهم- را در امر وجوهى که در قم یا سایر بلاد ایران نزد وکلاى این جانب است و به حساب این جانب اخذ شده است و حضرت آقاى پسندیده مطلع هستند- به حَسَب غالب- تمام این وجوه باید با نظر آقایان محترم به مصرف شرعى برسد، و احدى از وَرَثه یا غیر آنها حقى در آن ندارند و نمى‏توانند مزاحمت با اوصیاى محترم نمایند. و اگر بعض از اوصیا مانعى داشته باشند که نتوانند تا آخر قیام به امر کنند، بقیه کس دیگر را که مورد قبول و موجّه است تعیین نمایند؛ و اگر بعضى غایب بودند دیگران قیام به امر نمایند. تکلیف وجوهى که در نجف است تعیین نموده‏ام. از خداوند تعالى سلامت و سعادت حضرات آقایان را مسألت مى‏نمایم. و امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

سخنرانى [در جمع روحانیون و طلاب درباره جنایات رژیم پهلوى‏]

زمان: اواخر دى 1356/ صفر 1398 «1»

مکان: نجف، مسجد شیخ انصارى‏

موضوع: جنایات رژیم پهلوى‏

مناسبت: فاجعه کشتار مردم قم در 19 دى‏

حضار: روحانیون، طلاب، و جمعى از مردم‏

اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

تسلیت فاجعه قم‏

من متحیرم که این فاجعه را، این فاجعه بزرگ»

 را، به کى باید تسلیت بگویم؟ آیا به رسول اکرم- صلى اللَّه علیه و آله- و به ائمه معصومین- علیهم السلام- به حضرت حجت- سلام اللَّه علیه- تسلیت بگویم؛ یا به امت اسلام، به مسلمین، به مظلومین در تمام اقطار عالَم تسلیت بگویم؛ یا به ملت مظلوم ایران تسلیت بگویم؛ یا به اهالى محترم قم، داغدیده‏ها، تسلیت بدهم؛ یا به پدر و مادرهاى مصیبت دیده تسلیت بدهم؛ یا به حوزه‏هاى علم و علماى اعلام تسلیت بگویم؟ به کى باید تسلیت گفت و از کى باید تشکر کرد در این قضایا که براى اسلام پیش مى‏آید و این ملت بیدار ایران در مقابل این مصیبتها استقامت مى‏کند، کشته مى‏دهد، هتک مى‏شود. بى‏جهت و بدون هیچ مجوّزى مردم را به مسلسل بستند. و تا کنون آنچه به ما اطلاع دادند گرچه مختلف است لکن هفتاد، در بعضى از خبرگزاریها صد، غالباً که به ما تذکر داده‏اند صد، دویست و پنجاه، از بعض تلگرافاتى که‏ از اروپا آمده است، یا از امریکا، عدد را سیصد نوشتند و باز هم معلوم نیست. عدد مجروحین الآن معلوم نیست؛ بعد احصائیه لا بد پیدا مى‏کند اگر بتواند. اگر مثل 15 خرداد به دریاچه حوض سلطان مردم را نریخته باشند. اگر بتوانند آمار پیدا کنند. گفته شد- تأیید هم شد- که اشخاصى رفتند که خون خودشان را بدهند به این اشخاصى که محتاج به خون بودند در مریضخانه‏ها، و آنها را گرفته‏اند. و آنهایى که خون به آنها نرسیده بعضى مرده‏اند، و کشته‏ها را ندادند به صاحبانش. اگر یکى هم اصرار کرده، مى‏گویند پانصد تومان گرفته‏اند براى اینکه کشتند او را. اینها را باید ما از کى تشکر کنیم؟ به کى تسلیت بدهیم؟

ملت ایران را باید ما از آن تشکر کنیم. ملت بیدارى است، ملت هوشیار و مقاومى است در مقابل ظلم. در عین حالى که این همه ظلم مى‏بیند، این همه کشته مى‏دهد، در عین حال، مقاومت مى‏کند، ایستادگى مى‏کند. و این ایستادگى به نتیجه خواهد رسید. هیچ اشکالى نیست که بعد از اینکه ملتها بیدار شدند و بعد از آنکه حتى زنها قیام کردند بر ضد دولت و بر ضد این جباران، یک همچو ملتى پیروز مى‏شوند ان شاء اللَّه.

اسلحه در دست ناصالحان‏

من شنیده‏ام که در زمان رضا خان، مرحوم مدرس به رضا خان- پدر این خان- گفته بوده است که من شنیدم که «شیخ الرئیس» «1» گفته من از گاو مى‏ترسم براى اینکه اسلحه دارد و عقل ندارد. این حرف اگر از شیخ الرئیس هم مثلًا ثابت نباشد، یک حرفى است حکیمانه که اسلحه وقتى در دست اشخاص غیر صالح افتاد و ناشایسته چه مفاسدى دارد. از اول، بشر مبتلاى به همین بوده که اسلحه در دست اشخاص ناصالح بوده است. از اولى که بشر تمدن پیدا کرد، به خیال خودش، اسلحه‏ها در دست ناصالحها بوده و همه مشکلات بشر همین معناست. تا خلع سلاح نشوند این اسلحه‏دارهاى ناشایسته، کار بشر سرانجام پیدا نمى‏کند. انبیا هم آمدند که این اسلحه‏دارهاى بى‏صلاحیتِ بى‏عقل را خلع‏ سلاح کنند و نتوانستند؛ آنها قلدر بودند. در هر عصرى هم اشخاص لایق که خواستند این اسلحه را از نالایقها بگیرند و [خود به‏] دست بگیرند موفق نشدند، و این اسلحه در دست نالایقها و بى‏عقلها و غیر صالحها بود. همه این مشکلاتى که شما ملاحظه مى‏کنید همین معناست. از اولى که بشر در دنیا آمده است و باب تنازع بین صالح و غیر صالح پیدا شده است، در همه این دوره‏ها، اسلحه‏ها دست غیر صالحها بوده- مگر بسیار کم، بسیار نادر. و با این اسلحه‏ها چه جنایتها که واقع شده است. حالا ما به آن تاریخهاى خیلى دور نمى‏رویم، این جنگهایى که اخیراً- یعنى در این صد سال- در دنیا اتفاق افتاده است، جنگ اول جهانى، جنگ دوم جهانى، این جنگهایى که در ویتنام در این آخر اتفاق افتاد، این کشتارهایى که از مردم شد، براى این بود که اسلحه‏ها در دست غیر صالحها بود؛ ناشایسته‏ها اسلحه‏ها را به دست داشتند.

جنایات رضا خان‏

این خونریزیهایى که در این پنجاه سالى که ما یاد داریم و چه تلخیها در ذائقه ما هست از این پنجاه سال و کمى از شما، یا هیچ یک از شما، تمام این قضایایى که در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونى این روسیاهها منعقد شده است ... ما که سنّمان به کهولت رسیده است مُشاهِد این سیاه‏بختیهاى مردم و این جنایات و این کشتارهایى که این قداره‏دارهاى غیر صالح انجام دادند [بودیم‏]. از اول که آن کودتاى اول واقع شد، و ما آن وقت در اراک بودیم، این به حَسَب چیزهایى که در رادیوهاى آن وقت بعد از اینکه این جنگ دوم شروع شد، در رادیوهاى آن وقت این مطلب را گفتند، مردم مى‏دانستند تا یک حدودى لکن درست نه؛ تبلیغات سوء نمى‏گذاشت درست مردم بفهمند لکن بعد از آنکه آن شخص را، آن آدم سیاهرو را، رضا خان را، از ایران بیرون کردند، در رادیوى دهلى گفتند که ما این را آوردیم سر کار و چون خیانت کرد حالا بردیمش. رضا خان را از اول انگلیسهاى جنایتکار، انگلیسهاى غیر صالح که اسلحه در دستشان بود، رضا خان را اسلحه دار کردند؛ و این آدم ناشایسته بى‏اصل را با اسلحه آوردند و مسلط کردند بر مردم‏ و چه جنایاتى، چه جنایاتى در این مدتى که آن مرد سیاهرو روى کار بود [واقع شد که‏]، نمى‏شود تشریح کرد.

توطئه «کشف حجاب»

نمى‏توانیم تلخیهاى آن روزها را براى شما تشریح کنیم. اینها به طور اطمینان در تواریخ محفوظ است و ان شاء اللَّه به انقراض این دودمان سیاهرو تاریخها بیرون مى‏آید و نوشته‏ها بیرون مى‏آید و ان شاء اللَّه شماها ببینید، و اگر ماها و شماها ندیدیم نسلهاى بعد خواهند دید، اگر بتوانند تشریح کنند آن جنایاتى که آن مرد کرد. چه خونها ریخت، چقدر از علما را اسیر کرد، چقدر به اسم اتحادِ شکل به این ملت بیچاره فشار آوردند، و چقدر مظلومها را کتک زدند، و چقدر علما را هتک کردند، و چقدر عمامه‏ها را از سر اهل علم برداشتند. و این مرد بى‏صلاحیت وقتى که ترکیه رفت، آنجا دید که آتاتورک یک همچو کارها و همچو غلطهایى کرده است، از همان جا- از قرارى که آن وقت مى‏گفتند- تلگراف کرده است به عمال خودش که مردم را متحد الشکل کنید. آن وقت منتها به عذر اینکه این زارعین از باب اینکه در آفتاب مى‏خواهند بروند کار بکنند، کلاه لبه دار داشته باشند تا اینکه توى آفتاب اذیت نشوند! لکن مطلب معلوم بود که اینها نیست. وقتى هم که از سفر آمد، که دیگر فشارها شروع شد.

یک رشته فشارهاى زیاد دنبال همین اتحاد شکل بود و جنایات. چقدر علما را در این قضایا اذیت کردند، تبعید کردند، بعضى را کشتند. و بهانه دومى که باز به تقلید از آتاتورک بى‏صلاحیت- آتاتورک مسلحِ غیر صالح- باز انجام داد، قضیه کشف حجاب [بود] با آن فضاحت. خدا مى‏داند که به این ملت ایران چه گذشت در این کشف حجاب. حجابِ انسانیت را پاره کردند اینها. خدا مى‏داند که چه مخَدراتى «1» را اینها هتک کردند و چه اشخاصى را هتک کردند. علما را وادار کردند با سرنیزه که با زنهایشان در مجالس جشن، یک همچو جشنى که با خون دل مردم با گریه تمام مى‏شد، [شرکت کنند]. مردم‏ دیگر هم به همین ترتیب. دسته دسته اینها را دعوت مى‏کردند و الزام مى‏کردند که با زنهایتان باید جشن بگیرید. «آزادى زن» این بود که الزام مى‏کردند، اجبار مى‏کردند با سرنیزه و پلیسْ مردم محترم را، بازرگانهاى محترم را، علما را، اصناف را، به اسم اینکه خودشان جشن گرفتند. در بعضى از جشنها، به اصطلاح خودشان، این قدر گریه کردند مردم که اینها از آن جشن شاید اگر حیایى داشتند پشیمان مى‏شدند. یک رشته هم این بود، که خدا مى‏داند که چى کردند.

جلوگیرى از مجالس روضه‏خوانى‏

یک رشته هم جلوگیرى از منابر و جلوگیرى از روضه‏خوانى و خطابه به هر عنوان. در تمام ایران شاید گاهى اتفاق افتاد که عاشورا یک مجلس نداشت. بعضِ از اشخاصى که یک قدرى مثلًا جرأت داشتند، نصف شب، آخر شب، سحر مجلس داشتند که اول اذان مثلًا تمام بشود.

همه ایران را از این فیض و از اینکه حتى ذکر مصیبتى بشود، ذکر حدیثى بشود محروم کردند. این جز این [بود] که اسلحه در دست بى‏عقل بود؟ افاضل باید اسلحه دار باشند. اگر اسلحه در دست ناصالح باشد، آن وقت این مفاسد از آن پیدا مى‏شود. و آن جنایاتى- کشتار عامى- که در مسجد گوهرشاد واقع شد و دنبال آن علماى خراسان را گرفتند آوردند به تهران حبس کردند؛ علماى بزرگ را حبس کردند و بعضى شان [را] هم محاکمه کردند و بعضى شان [را] هم کشتند. اسلحه در دست بى‏عقل بود. علماى اصفهان، علماى آذربایجان، اینها، به مجرد اینکه کلمه‏اى گفتند، یک نهضتى کردند، اینها را گرفتند و تبعید کردند و بردند به جاهایى. علماى آذربایجان مدتها ظاهراً در سُنْقُر بودند. و مرحوم آقا میرزا صادق آقا- رَحِمَهُ اللَّه- تا آخر هم نرفت به تبریز. یک رشته هم در زمان آن مرد خبیث این رشته‏ها بود که چه کردند و قابل ذکر نیست یعنى من که حافظه ندارم، کسى هم حافظه داشته باشد با یک مجلس و دو مجلس نمى‏شود این مصایب را ذکر کرد.

کشتارها به دستور شاه‏

در زمان شماها هم که مبتلاى به این شاخدار بى‏عقل شدید، گمان نکنید که یک تفنگ [تیر] انداخته بشود در ایرانْ طرفِ یک آدمْ بدون اذن شاه. هیچ همچو گمانى نکنید که رئیس نظمیه قم، رئیس سازمان «1» قم، پلیس قم، یک همچو جرأتى داشته باشد که تفنگ بزند و مردم‏کشى کند. هیچ، گمان این مطلب را هیچ عاقلى نباید ببرد. تمام اینها گزارش داده مى‏شود که وضع این طور است، و تصریحاً خود این خبیث باید دستور بدهد که بزنید. 15 خرداد را خود این خبیث از قرارى که گفتند در طیاره، در هلیکوپتر، چرخ مى‏زد [ه‏] و فرمان مى‏داده. فرمان مى‏داده که به لشکرهاى خارجه دنیا! «2» لشکرهایى که هجوم آوردند به ایران، به آنها حمله کنند! این بى‏عرضه‏ها که در مقابل سلاطین یا در مقابل رئیس جمهورها، خصوصاً رئیس جمهور امریکایى، بالفعل این قدر خاضعند و این قدر چاپلوسند و خودشان را وابسته و پیوسته به اینها مى‏دانند، همین بى‏عرضه‏ها، از بى‏عرضگى شان وقتى که وارد مى‏شوند در جمعیت خودشان، چون مسلط هستند اینها را اذیت مى‏کنند. آنجا دستبوسى مى‏کنند و چاپلوسى، وقتى که مى‏رسند به مملکت خودشان شروع مى‏کنند به کارهاى هرزگى. من قبلًا که مى‏گفتند آزادیهایى داده‏اند، همین جا این مطلب را به آقایان عرض کردم که اگر این آدمْ نوکرى خودش را تحکیم کند با این کارتر خبیث، این دفعه یک سیلى به صورت مردم بزند که بالاتر از همه. لکن ما نمى‏دانستیم به این زودى، همچو دنبال اینکه- دنبال این معنا که با کارتر حسابش را تمام کرد و نوکرى‏اش را تثبیت کرد، بهانه درست کند که ضرب شست نشان بدهد.

بهانه درست کردند در قم؛ و الّا قم آن طورى که همه نقل مى‏کنند، آن طورى که اشخاص نقل مى‏کنند- غیر مطبوعات خودشان- آنهایى که بودند در آنجا، با آرامش مردم داشته‏اند مى‏آمدند و مى‏خواستند عرض حالشان را به علما بکنند، یکى از بین آنها، از خودشان وادار مى‏کردند آنها، یک سنگى زده یک جایى را شکسته؛ هجوم کردند و تیراندازى کردند. 15 خرداد هم همین بود. 15 خرداد هم غائله را ... مردم البته خودشان براى- فرض کنید که- مصالحى قیام کرده بودند لکن شلوغکارى نبود در کار. اینها یک دسته‏اى خودشان در تهران [درست‏] کردند، کتابخانه‏اى را آتش زدند و جایى را، دکانى را غارت کردند و بهانه درست کردند، با بهانه مردم را به مسلسل بستند. بهانه درست کردند.

این جنایت اخیر هم که با بهانه واقع شد و الّا مردم که نمى‏خواستند جنگ بکنند. کسى که اسلحه ندارد که با یک گاوِ اسلحه دار نمى‏تواند جنگ بکند. جنگى در کار نبوده.

لکن ایشان باید بفهماند که من دیگر، آن آدمى که قبلًا بود، نرفته [و] ملاقات نکرده بود، نیستم! من ملاقات کردم، من کارم را درست کردم، من تحکیم کردم نوکرى را. دیگر شما حق ندارید که خیال کنید که من نخیر، دیگر وابسته نیستم، من وابسته‏ام! من مى‏کشم! این اشْتُلُمْها و الْدُرُمْها «1» براى همین معناست که مى‏خواهد به مردم ضرب شست نشان بدهد که مبادا یکوقتى یک چیزى، یک کسى، خیال بکند. لکن بد خوانده بود؛ نمى‏دانست که با این کشتارْ چه فضاحتى به سرش در مى‏آید. آدمى که مى‏گوید یک ملت همه با من موافقند، همه رأى دادند به اینکه مثلًا این انقلاب سفید خونین، همه رأى به من دادند، مردم سرتاسر ایران بر ضد ایشان قیام کرده‏اند؛ از قم شروع شد، تهران، و رفت تا خراسان و آذربایجان و از آن طرف تا کرمان و از آن طرف تا اهواز و- عرض مى‏کنم که- آبادان؛ سرتاسر ایران قیام کردند بر ضد ایشان. این اشخاصى که ایشان ادعا مى‏کرد که همه با من موافقند، ما همه هستیم، همهْ ما را مى‏خواهند، ملتْ من را مى‏خواهد، اگر یک روز این سرنیزه امریکا از سر این برداشته بشود، در خودِ دربارْ پوستِ این آدم را مى‏کنند، خود دربار. یک روز یک همچو تجربه‏اى آقاى کارتر بکند، رها کند این ملت ضعیف را، رها کند این مردم را، این سازمانهایى که به گوش ما مى‏رسد سازمان مثلًا چه و کذا. همه‏اش بازى است؛ امنیتى در کار نیست که سازمان امنیت اینجا باشد یا امنیت عمومى باشد. اینها همه براى بازى دادن مردم است.

کمونیسم مخدر است‏

مى‏خواهند مردم را نظیر کمونیستى ... کمونیستى یک مخدرى است براى مردم. نه این است که یک چیزى، یک حلِ عقده‏اى مى‏کند. مگر مى‏شود کسى که خودش آدم نیست براى آدمها کار بکند؛ مگر مى‏شود که یک مسلح غیر صالح براى مردم ضعیف کار بکند. من خودم شاهد این قضیه بودم که وقتى که در همین جنگ عمومى «1» که بنا بود سران لشکرها، سران دوَل، در ایران با هم ملاقات بکنند، استالین آن وقت رئیس شوروى بود- این استالینى که حالا هم عکسهایش را مى‏اندازند و چه مى‏کنند؛ گر چه اخیراً دیگر آبرویى ندارد لکن ایشان رئیس شوروى بود- آن دوتاى دیگرى که یکى‏اش از امریکا بود و یکى‏اش از انگلستان بود، اینها با امر عادى آمدند، رفتند- آن طور که نقل مى‏کردند آن وقت- رفتند به سفارتخانه‏هاى خودشان؛ و بنا بود در تهران یک جلسه‏اى داشته باشند. لکن استالین که همه به او برادر مى‏گفتند و همه مى‏گفتند ما همه با هم، مثل هم هستیم و براى مردم دلسوزى مى‏کرد و «قارداش» «2» به او مى‏گفتند، ایشان، مى‏گفتند حتى گاوى که از آن شیر مى‏خواهد بخورد آورده‏اند همراهش که مبادا از گاوهاى ایران شیر بخورد! گاو را با طیاره‏اى که حامل خودش بوده، حامل یک گاو هم بوده! هم او اسلحه دار بى‏عقل و هم خودش اسلحه دار بى‏عقل! بلکه خدا مى‏داند که او بدتر از آن رفیقش بود! خدا مى‏داند که این طور بود. ایشان، این آدم، با حتى گاو شیرده آمد و وارد شد. و این را دیگر خودم با چشمم دیدم که از بین راه خراسان، از شاهرود یا یک قدر جلوتر (این دیگر منطقه آنها بود، منطقه شوروى بود؛ ایران را به چند منطقه قسمت کرده بودند، آن منطقه شوروى بود) من خودم دیدم که- ما با اتوبوس مى‏رفتیم براى زیارت-

این سربازهاى آنها مى‏آمدند گدایى مى‏کردند جلوى اتومبیلها. یک دانه سیگار وقتى که به او مى‏دادند، این قدر خوشحال مى‏شد که دستش را پشتش مى‏گذاشت و شروع مى‏کرد سوت زدن. کمونیستى براى این است که مردم را بازى بدهند. مگر مى‏شود کسى به مبادى غیبى اعتقاد نداشته باشد و در فکر مردم باشد و در فکر اصلاحات؟ بازى است همه‏اش. این اسلحه دارها یک دفعه- فرض بفرمایید که- کتک و بساط است، یکوقت هم با تبلیغات توأم با هم. الآن هم مى‏بینید که زده‏اند مردم را کشته‏اند، این همه جنایت وارد کرده‏اند. حالا تبلیغات را ببینید. تبلیغات دست خودشان است. تبلیغات را ببینید چه مى‏کند؛ همه گناهها را گردن مردم مى‏اندازد، و کشته‏ها هم شش تا بوده‏اند که چند تاش زیر پاى مردم رفته، یک بچه سیزده ساله؛ یک چیزى از طرف آنها- جنایتى- واقع نشده! اینها تبلیغات دست خودشان است. از آن طرف این طور تبلیغات مى‏کنند، از آن طرف این طور کشتار مى‏کنند. تمام این مفاسد براى اسلحه دار بودن غیر صُلَحاست. صلحا باید اسلحه داشته باشند.

عدالت، شرط اصلى زمامداران اسلام‏

اسلام خدایش عادل است، پیغمبرش هم عادل است و معصوم، امامش هم عادل و معصوم است، قاضى‏اش هم معتبر است که عادل باشد، فقیهش هم معتبر است که عادل باشد، شاهد طلاقش هم معتبر است که عادل باشد، امام جماعتش هم معتبر است که عادل باشد، امام جمعه‏اش هم باید عادل باشد- از ذات مقدس کبریا گرفته تا آن آخر. زمامدار باید عادل باشد؛ وُلاتشان «1» هم باید عادل باشند. این وُلاتى که در اسلام مى‏فرستادند، والیهایى که مى‏فرستادند به این طرف و آن طرف، امام جماعتشان هم بود، باید عادل باشد. اگر عادل نباشد، اگر عدالت در بین زمامداران نباشد، این مفاسدى است که دارید مى‏بینید. اسلحه دست اشخاص غیر صالح، اسلحه دست اشخاص ناصالح، اشخاص بى‏انصاف، بى‏عدالت‏

ادعاى اصلاحات ارضى و آزادى زنان‏

اینها از این طرف آدمکشى مى‏کنند، از آن طرف «عدالت اجتماعى، عدالت اجتماعى»! از آن طرف فشار مى‏آورند به زنها که باید بى‏حجاب بشوید، از آن طرف «آزادى نسوان، آزادى نسوان»! اینها مضحکه است؛ این آزادى مضحکه است، آزادى نیست. از آن طرف «اصلاحات»- «اصلاحات ارضى»، از آن طرف بازار براى امریکا درست مى‏کنند! تمام «اصلاحات ارضى» ما این شد که ما [که‏] یک گوشه‏اى از مملکتمان براى تمام مملکتمان آذوقه داشت باقى‏اش باید برود بیرون و پول بگیرند، حالا هر چى دست مى‏زنى مى‏گویند از خارج باید بیاید! آن وقت هم افتخار مى‏کنند به اینکه ما آنیم که گندم از خارج آوردیم، جو از خارج آوردیم، پرتقال از خارج آوردیم، تخم مرغ از خارج آوردیم! گریه دارد این، و حیا در کار نیست. اصلاحاتشان هم یک همچو اصلاحاتى است که همه آن مفسده است.

آن وقت مى‏گویند که همه علما موافق با اصلاحاتى است که ما کردیم و با «انقلاب سفید». در تمام ایران اگر یک عالِم تو پیدا کردى که موافق با انقلاب خونین تو باشد، حق دارى بگویى همه علما. این معممى که خودت درست کردى را بگذار کنار، اینکه عالِم نیست. معممى که خودت عمامه سرش گذاشتى و مى‏رقصانیش هر جورى دلت مى‏خواهد، خوب، البته در هر جا یک همچو چیزى یکى- دو تا هست. اما تو در ائمه جماعت تهران یک امام جماعت پیدا کن که موافق با تو باشد؛ که بگوید من موافقم. در تمام ائمه جماعت ولایات یک امام جماعت پیدا کن که بگوید من با تو موافقم. در قم تو یک ملا پیدا کن که بگوید من با تو موافقم. خوب، حیا در کار نیست. همه مفسده‏ها را انجام مى‏دهند، همه کارهاى خلاف را انجام مى‏دهند، و بعد براى اینکه مردم را بازى بدهند مى‏گویند که «با من همه علما موافقند، یکى هم که اهل اینجا نیست مخالف است»!

اسلحهْ دست بى‏اصل و دست غیر صالح است. همه اسلحه‏ها را ملاحظه کنید، یک نظر عمومى بکنید. قلم خودش یکى از اسلحه‏هاست؛ این قلم باید دست اشخاص صالح و دست افاضل باشد. وقتى که قلم دست اراذل افتاد، مفسده‏ها زیاد خواهد شد. الآن قلم‏

دست اراذل است، در یک محیطهایى و در یک جنبه‏هایى. و این اراذل هر چه آن رذلِ فوقشان انجام مى‏دهد، به یک صورت زیبایى، با یک قلم شیوایى، اینها خوب بزک کرده نشان مى‏دهند. این جنایتى است که از قلم به این ملت مى‏خورد. مفسده‏هایى که آنها مى‏کنند، جنایاتى که آنها مى‏کنند، خونریزیهایى که آنها مى‏کنند، این اهلِ قلم غیر صالح که این حربه در دستش است، این با قلم فرسایى خودش، و مى‏نشیند توى خانه‏اش و قلم فرسایى مى‏کند و همه چیزها را وارو نشان مى‏دهد، هر مطلبى شده باشد عکسش مى‏کند. این هم یک رشته است که قلم باید دست اشخاص صالح باشد.

فرهنگ، مبدأ خوشبختیها و بدبختیها

فرهنگْ مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهاى ملت است. اگر فرهنگْ ناصالح شد، این جوانهایى که تربیت مى‏شوند به این تربیتهاى فرهنگ ناصالح، اینها در آتیه فساد ایجاد مى‏کنند. فرهنگ استعمارى، جوان استعمارى تحویل مملکت مى‏دهد. فرهنگى که با نقشه دیگران درست مى‏شود و اجانب براى ما نقشه‏کشى مى‏کنند و با صورت فرهنگ مى‏خواهند تحویل جامعه ما بدهند، این فرهنگْ فرهنگ استعمارى و انگلى است. و این فرهنگ از همه چیزها، حتى از این اسلحه این قلدرها بدتر است. این قلدرها اسلحه شان بعد از چند وقت مى‏شکند، و حالا هم شکسته، اما وقتى فرهنگ فاسد شد، جوانهاى ما که زیربناى تأسیس همه چیز هستند از دست ما مى‏روند و انگل بار مى‏آیند، غربزده بار مى‏آیند.

اینها را از همان اول، از همان کلاسهاى اول، توى ذهنهایشان هى مطالبى مى‏کنند تا برسند به آن بالا. اگر فرهنگْ فرهنگ صحیح باشد جوانهاى ما صحیح بار مى‏آیند. اگر فرهنگْ فرهنگ حق باشد، فرهنگ الهى باشد، فرهنگى باشد که براى منفعت اهل ملت، براى منفعت مسلمین باشد، این افرادى که مى‏بینید که الآن سر کار هستند، اینها از آنها بیرون نمى‏آمد. فرهنگ ما یک فرهنگ استعمارى است، فرهنگ ما در دست صُلَحا نیست، صالح اداره‏اش نمى‏کند.

دانشگاه استعمارى‏

اگر دانشگاه ما یک دانشگاه صحیح استقلالى بود، مستقل بود، و اشخاصى که در آنجا- اگر صالحى هم در آنجا باشد- مى‏توانستند که کارى را که مى‏خواهند و صلاح است انجام بدهند، روزگار مملکت ما به اینجا نمى‏رسید؛ و به بدتر از اینکه نسل آتیه شاید- خداى نخواسته- بشود. دانشگاه ما را اشخاصى قبضه کردند که اینها خودشان انگل هستند، و خودشان استعمارى هستند، و خودشان نوکرمآب هستند. و تمام اینها سرچشمه‏اش همان یک نفر آدم است. حالا مگر در دانشگاه اگر یک معلمى، یک استادى، بخواهد یک چیزى بگوید، قدرت دارد؟ مگر سازمان امنیت به امر «اعلیحضرت» مى‏گذارد که یک همچو حرفى بشود؟ اگر دانشگاه ما یک دانشگاه صحیحى بود، این جوانهاى ما که در دانشگاه مى‏خواهند یک حرف حقى را بزنند، با پلیس خفه شان نمى‏کردند. دختر را مى‏زنند، پسر را مى‏زنند، جوان را مى‏زنند، حبس مى‏کنند، چه مى‏کنند! خوب براى این است که دانشگاه ما استقلالى ندارد. دانشگاهْ ما نداریم. دانشگاهى که یک نفر آدم بر آن حکومت کند، این دانشگاه نمى‏شود. محیط علم باید محیط آزاد باشد.

تبعات مجلس ناصالح و غیر ملى‏

اگر مجلس ما یک مجلس صالحى بود و این ابزار دست صُلَحا بود، این قوانین را مى‏گذاشتند بگذرد؟ مصونیت مستشارهاى امریکایى که ذلت ایران و ننگ ایران است و بود، اینها مى‏گذاشتند تصویب بشود؟ مجلسْ ما نداریم. یک عده اشخاص مأمورند. همان مأمور سازمان امنیت، اسمش را گذاشته «مجلس». اینها مأمورند همه شان. اگر اینها آزاد بودند و اگر مجلس ملى بود و مال مردم بود که نمى‏گذاشتند این همه اسلحه بخرند؛ نفت ما را بدهند و آهن بخرند، آهنى که نمى‏توانند به کار بیندازند؛ خودشان هم متحیرند؛ باید مستشار امریکایى و متخصص امریکایى بیاید نشان بدهد. و به اینها هم نشان نمى‏دهند. آنها یک جانورهایى هستند که به این حرفها تسلیم نمى‏شوند. آنها آمدند اینجا با حقوقهاى گزاف، حقوقهاى گزاف که ما اطلاع نداریم؛ تصورش هم نمى‏کنیم که اینها هر یکى شان ماهى چقدر مى‏گیرند، همین قدر عددشان را مى‏گویند زیادند. مستشارها و تَبَعاتشان چند صد نفر، یا چند هزار نفر- من الآن نمى‏دانم- و آن وقت با چقدر، شصت هزار نفر- ظاهراً گفتند- با چقدر حقوق؛ هر یک چقدر حقوق از این ملت مى‏گیرند. از جیب این فقرا و بیچاره‏ها در مى‏آورند و به جیب این گردن کلفتها مى‏ریزند. و آن وقت اینها مگر به نظامى ما تعلیم نظامى مى‏دهند؟ اینها مى‏خواهند این نظامیها را همین طورى نگه دارند که هر طورى دلشان مى‏خواهد عمل بکنند.

شاه، منشأ تمام مفاسد

اگر ما یک ارتش انگلى نداشتیم و یک ارتش مستقل داشتیم، اجازه نمى‏داد که مستشارها بیایند همه چیزها در تحت دستور آنها باشد؛ و اینها صاحب‏منصبهایشان جز آلت هیچ چیز نباشند. براى اینکه ارتش ما هم یک ارتشى [مستقل‏] نیست؛ همه‏اش در تحت نظر یک آدم است. یک آدم فاسد همه چیز را فاسد کرده. یک بز فاسدِ کچل مى‏گویند یک گله را کچل مى‏کند. این فساد، همه فسادها ... منتها ایران از باب اختناقى که هست نمى‏توانند دست بگذارند روى آنکه همه مفسده‏ها زیر سر اوست. مى‏گویند مأمورین، مأمورین! آقا مأمورین از کى امر دارند که بکشند مردم را؟ از کى امر دارند که بریزند توى مدرسه حجتیه و طلبه‏ها را بکشند؟ از کى امر دارند که در چهار راهها مسلسل را بکشند و مردم را بکشند؟ «1» مگر کسى مى‏تواند امر بدهد الّا خود آن مردک؟ از خود اوست همه این مفاسد. مگر مجلس حق دارد که یک کلمه‏اى بگوید بدون اذن این مردک؟ مگر ارتش حق دارد یک کلمه بگوید بدون اذن این؟ مگر قضات ما آزادند؟ مگر استقلال قضایى ما داریم؟ قضات ما هم حربه قضا دستشان است و صلاحیت هم ندارند. اشکال این است که چرا رفتى قاضى شدى؟ مى‏گویى نمى‏توانم حکم حق بکنم؛

خوب، غلط کردى رفتى قاضى شدى، رها کن. الآن اداره مملکت ما، هر گوشه‏اش را دست بگذارید، اسلحه دست غیر صالحها هست. و سَرِ همه امور هم برمى‏گردد به دربار، و برمى‏گردد به این شخص. این را باید از بین برد.

من نمى‏دانم که این ارتش چرا خواب است. آخر چرا این قدر ذلت مى‏کشد. چند روز بیشتر نگذشته بود از رفتن کارتر زهر مارى، این بساط را درست کرد. حالا هم اولش است؛ اگر مجال به او بدهند اوّلش است، اگر تنبه پیدا نکرده باشند که چند نفر را کشتند و یک هیاهویى پیدا شد که موجش در همه دنیا رفت و همه عالَم فهمیدند و رادیو صدایش را به خارج و همه جا پر کرد. رادیوى خودشان هم هر چه مى‏خواهد بگوید. مگر مردم دیگر بازى مى‏خورند از این حرفها. ملت بیدار شده. آقا، مردم بیدار شدند؛ اگر مردم بیدار نبودند که بازارها را این جور نمى‏بستند. روز جمعه، روز پنجشنبه- از قرارى که هم نقل شده است و هم مقاماتِ اطلاعات رسمى اطلاع داده‏اند- بازار تهران اعتراضاً تعطیل شده. و مسئله تعطیل بازار تهران یک امر عادى نیست، یک امر خلاف عادت است. هیچ کس نمى‏تواند این کار را بکند. این احساسات و بیدارى ملت است که این کار را انجام داده. این آقا که مى‏گفت که «همه با من موافقند»، این بازار تهران، آن هم بازار اهواز، آن هم اصفهان، آن هم شیراز! این کیفیت زندگى ماست.

لزوم اتحاد همه اقشار

ما امیدواریم که همه طبقات، چه طبقات علما و مجتهدین و چه طبقات محصلین علوم دینیه و چه بازاریها- بازرگانها و چه لشکریها و کشوریها، که همه خون دل مى‏خورند از دست این خبیث، ما امیدواریم که تمام اینها دست اتحاد به هم بدهند، احزاب سیاسى ما مستقلًا کار نکنند، همه با هم روابط داشته باشند. همان طورى که حالا در این قصه- قضیه اخیر- همه اظهار تنفر کردند؛ و هم بعض احزاب سیاسى اظهار تنفر کردند، و هم علما و هم اهل بازار و هم دانشگاهیها و همه. هم خارجیها براى ما تلگراف کردند و اظهار تنفر خودشان را از دستگاه کرده‏اند؛ از امریکا، از اروپا. و آنها بعضى شان نوشتند سیصد نفر در این قضیه از بین رفته است.

مژده قطع ریشه فساد

من امیدوارم که همه جبهه‏ها، همه جبهه‏ها با هم همدست بشوند. و اگر ملت به همه ابعادش همدست بشود، این اسلحه از دست این ناصالحها خلع مى‏شود و شاخ این گاو شکسته مى‏شود. تشتت نکنند، اسباب تشتت فراهم نکنند. با بهانه‏هاى جزئى و بچه‏گانه با هم جنگ نکنند، با هم در نیفتند. این چیزها را آنها درست مى‏کنند و بین مردم درست مى‏کنند تا مردم را به هم مشغول کنند و استفاده کنند. بیدار بشوند مردم؛ شده‏اند ان شاء اللَّه. و با هم بشوند، مجتمع باشند تمامشان. با هم دست به هم بدهند و ان شاء اللَّه به حول و قوه خدا با دست هم دادن شما به هم و تفاهم همه جبهه‏ها با هم، بزودى قطع مى‏شود این ریشه؛ بزودى ان شاء اللَّه قطع مى‏شود؛ ان شاء اللَّه.

و من از خداى متعال سلامت همه را خواهانم. و من تشکر خودم را به همه طبقات، به همه از اینکه علماى اسلام را تنها نگذاشتند و همه جبهه‏ها خصوصاً علماى اعلام، خصوصاً بازاریها [ى‏] بزرگوار، من تشکر از همه آنها مى‏کنم. و از همه آنها استدعا دارم که هم دعا به اسلام بکنند، و هم جبهه‏هاى خودشان را محکم کنند و واحد کنند. و کلمه واحده باشد و آن کلمه واحده، قطع ایادى ظَلَمه و ایادى اجانب باشد؛ بلکه این مملکت یک سر و سامانى پیدا بکند و دست اجانب از آن کوتاه بشود؛ منافعى که خود مملکت ما دارد صرف ضعفا و صرف مصالح خود اهل مملکت بشود و همه چیزش درست بشود. و این نمى‏شود الّا اینکه خلع بکنند این سلاح را از آنها. و امید است ان شاء اللَّه خلع بشود این سلاحها.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه‏

پاسخ استفتاء [درباره سود سهام بانک‏]

زمان: اواخر سال 1356 ه. ش./ اوایل سال 1398 ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: سود سهام بانک‏

 [قراین قطعى دلالت دارد هژبر یزدانى «1» بهایى است و شاید کمتر از نصف سهام بانک صادرات و على المذکور بعض بانکهاى دیگر مربوط به اوست؛ و آیا به محافل کمک مى‏نماید، شاید قطعى نباشد. بعضى سود از بانک مزبور گرفته و یا در دفتر طلبکار هستند. آیا در این صورت از این بانک سود را تماماً بگیرند و به فقرا بدهند یا خیر؟ چون کمتر از نصف مربوط به هژبر یزدانى است‏]

بسمه تعالى‏

مانع ندارد بگیرند و به فقرا بدهند.

 

نامه [تشکر به آقاى محمد صدوقى (تأسیسات بنیاد صدوق در قم)]

زمان: 27 دى 1356/ 7 صفر 1398

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر و ابراز امیدوارى- ایجاد تأسیسات در زمینها (بنیاد صدوق)

مخاطب: صدوقى، محمد

بسمه تعالى‏

7 شهر صفر 98

به عرض عالى مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. این جانب از وضع حاضر ناراحت و نمى‏دانم کار مظلومان، با این قوم به کجا خواهد انجامید! از خداوند تعالى اصلاح امور مسلمین را خواستار است. امید است ان شاء اللَّه فرصتى حاصل شود که در زمینها به دلخواه جنابعالى تأسیسهایى فراهم کنید. «1» از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

نامه [تشکر به آقاى حیدر على جلالى خمینى (شهادت سید مصطفى)]

زمان: بهمن 1356/ صفر 1398

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مناسبت: شهادت آقاى سید مصطفى خمینى‏

مخاطب: جلالى خمینى، حیدر على- تهران

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى جلالى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج شریف و حاوى تفقد از این جانب در این حادثه بود موجب تشکر گردید. حوادث عظیمه وارده بر اسلام و مسلمین به قدرى است که مجال تفکر در حوادث شخصیه نمى‏دهد. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. امید است همیشه موفق به ترویج دیانت مقدسه و امور خیریه عام المنفعه باشید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

پیام [به ملت ایران به مناسبت قیام 19 دى مردم قم و نوید پیروزى‏]

زمان: 2 بهمن 1356/ 12 صفر 1398

مکان: نجف‏

موضوع: نوید پیروزى‏

مناسبت: قیام 19 دى مردم قم‏

مخاطب: ملت ایران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

سلام به روحانیت مترقى شیعه که با هم پیوستگى زاید الوصف در مقابل سرنیزه عمال بى‏حیثیت اجانب ایستاده و از هیاهو و دست و پا زدنهاى مذبوحانه آنها نهراسید. سلام به روحانیون و علماى اعلام مذهب از نجف اشرف تا سراسر ایران که با وحدت کلمه در مقابل ستمکاران و چپاولگران به جواب مثبت دست زدند. درود بر جوانان غیور حوزه علمیه بیدار قم و سایر حوزه‏ها که با سرفرازى به نهضت روحانیت ادامه و رونق دادند. درود بر جوانان پر شور آگاه دانشگاههاى ایران که با قیامهاى هوشیارانه پیاپى، وفادارى خود را به اسلام بزرگ و کشور عزیز خود ثابت کردند.

سلام و درود بر ملت بزرگ هوشمند ایران که با همه اختناق و فشار، از اسلام عدل‏پرور و مظلومان و مقتولان در راه دیانت دفاع نمودند. رحمت خداوند بر مقتولین 15 خرداد (دوازده محرّم)، و 19 دى و (29 محرّم) امسال. محرّم چه ماه مصیبت‏زا و چه ماه سازنده و کوبنده‏اى است، محرّم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سروَر اولیاى خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگى و کوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شکست ستمکار را به فدایى دادن و فداشدن دانست؛ و این خود سرلوحه تعلیمات اسلام است براى ملتها تا آخر دهر.

نهضت 12 محرّم (15 خرداد) در مقابل کاخ ظلم شاه و اجانب به پیروى از نهضت مقدس حسینى چنان سازنده و کوبنده بود که مردانى مجاهد و بیدار و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرک و فداکارى روزگار را بر ستمکاران و خائنان سیاه نمودند، و ملت بزرگ را چنان هوشیار و متحرک و پیوسته کرد که خواب را از چشم بیگانه و بیگانه‏پرستان ربود و حوزه‏هاى علمیه و دانشگاهها و بازارها را به صورت دژ مدافع از عدالت‏خواهى و از اسلام و مذهب مقدس در آورد. نهضت اخیر که پرتوى از نهضت 15 خرداد است و شعاعش در سراسر کشور نور افکنده، خود کوبندگى خاصى دارد که شاه را از خود بیخود کرده و او و دار و دسته چاقوکشش را به تلاش مذبوحانه واداشته، جنایات 29 محرّم امسال نقطه عطفى است به جنایات شاهانه 12 محرّم آن سال. شاه خواست ضرب شستى به ملت مسلمان نشان دهد؛ پس از تمامیت حساب با رئیس جمهور امریکا با بهانه مختصرى که مأمورین ایجاد کردند، مرکز تشیع و حوزه فقاهت اسلام را در جوار مرقد پاک فاطمه معصومه- سلام اللَّه علیها- به مسلسل بست و جمعیت بیگناه فراوانى از جوانان حوزه علمیه و متدینین غیور شهر مذهبى قم را در خاک و خون کشیده به قتل رساند؛ و تا کنون آمار آنها در دست نیست، و مقتولین را از هفتاد تا سیصد، تا حال گفته‏اند و عدد مجروحین را خدا مى‏داند. و أسف‏آورتر (که ننگش بر جبین آنها خواهد ماند) آنکه کسانى که رفته‏اند خون به مجروحین در بیمارستانها بدهند، توقیف کرده و مانع شده‏اند از اعطاى خون؛ و گفته مى‏شود کسانى به این جهت جان داده‏اند.

شاه مى‏خواهد ثابت کند که نوکرى او تحکیم شده؛ و ملت نباید گمان کند [او] از پشتیبانى اجانب برخوردار نیست؛ ولى ملت با تظاهرات عمومى و تعطیل سرتاسرى دامنه‏دار و اظهار تنفر، بار دیگر ثابت کرد که او را نمى‏خواهد و از او و خاندانش بیزار است؛ و این رفراندم طبیعى سرتاسرى در حقیقت خلع او از سلطنت غاصبانه جابرانه است. کارتر و دیگر غارتگران مخازن ملتهاى مظلوم باید بدانند محمد رضا خان، خائن و یاغى است و ناچار از سلطنت مخلوع است؛ بر فرض قانونى بودن؛ چه رسد به سلطنت انتصابى از قِبَل اجانب که خودش اعتراف نموده. به ملت شریف ایران مژده مى‏دهم که رژیم جائرانه شاه نفسهاى آخرش را مى‏کشد، و این قتل عامهاى بى‏رحمانه نشانه وحشتزدگى و حرکات مذبوحانه است. مضحک و بسیار رسوا، این مانورهاى وقیحانه و بچگانه است که پس از داغ باطله از طرف عموم ملت خوردن، به راه انداخته‏اند و مشتى‏ سازمانى و اراذل و اوباش از خودشان و جمعى ضعفا و بیچارگان را با زور سرنیزه از اطراف جمع‏آورى و در شهرها به فریاد و جنجال «جاوید شاه» وادار مى‏کنند، و گمان مى‏کنند جبران تعطیل عمومى بازارهاست و با این سیلیها مى‏توانند صورت سیاه خود را سرخ کنند. من به ملت ایران با این بیدارى و هوشیارى و با این روحیه قوى و شجاعت بى‏مانند نوید پیروزى مى‏دهم؛ پیروزى توأم با سربلندى و افتخار؛ پیروزى توأم با استقلال و آزادى؛ پیروزى توأم با قطع ایادى اجانب و چپاولگران؛ پیروزى با برچیده شدن بساط ستمگران و انقراض دودمان سیاهروى پهلوى. ملتى که با هوشمندى و پیوستگى همه طبقات از روحانى تا دانشگاهى، از منبرى تا بازارى، از دانشجوى داخلى تا خارجى، از کارگر تا دهقان، بپاخاسته و تب و تاب اسلام عدالت‏پرور دارد پیروز است. ملتى که با دادن بهترین جوانان برومند خود با سرافرازى به مخالفت و تنفر از دستگاه جبار ادامه مى‏دهد پیروز است. ملتى که حتى بانوان محترمه‏اش با تظاهرات محجوبانه بیزارى خود را از رژیم شاه اعلام مى‏کنند، پیروز است. ملتى که مادران و خواهران شیردلش افتخار به مرگ جوانان برومندش مى‏کند که در صف شهدا هستند، پیروز است. ملتى که جوانان و دانشجویان داخل و خارج کشورش مجال تفکر را از شاه و اربابانش سلب کرده، پیروز است. ملتى که با همه تشبثات شاه و دار و دسته‏اش در امریکا با تظاهرات پر شور و رعدآساى جوانان رشیدش در مقابل کارتر و شاه، کاخ سفید را به لرزه در آورده و تنفر خود را نثار آنها کرده، پیروز است. ملتى که پشتیبانش اسلام و قرآن و نهضتش براى خدا و بسط عدالت و محو ستمکارى است، پیروز است. شما اى ملت شریف بزرگ پیروزید؛ با دیدن خسارات بسیار و دادن فداییان بیشمار.

روسیاه باد رژیمى که علماى عظیم الشأن اسلام را با رژیم منحط خود و انقلاب خونین رسواى خود موافق معرفى مى‏کند. رسوا باد رژیمى که از وحشتزدگى مى‏خواهد با افتراى به فقهاى مذهب، ملت را اغفال کند. ملت ایران که پیشرو آن روحانیت است با انقلاب قلابى که به امر اجانب سودجو انجام گرفت سرسختانه مخالف است. ملت ایران اصلاحات ادعایى را که به بدبختى ملت و بازارسازى براى اجانب و ورشکستگى‏ زراعت منتهى شد افساد و خرابکارى مى‏داند. در کشورى که مردمش در این پنجاه سال حکومت جائرانه پهلوى روى آزادى ندیده‏اند، دم زدن از آزادى زنها مسخره و اغفال است. رژیمى که در مأموریت براى وطنش از جانب اجانب، سرلوحه خدمتش محو اسلام و احکام آن است و با تغییر تاریخ پر افتخار اسلام به تاریخ ستمکاران و روسیاهان تاریخ مى‏خواهد اسم اسلام را محو کند، دم زدن از اسلام و قرآن کریم جز فریب و مضحکه عنوانى ندارد.

باید این رژیم فاسدِ ارباب و نوکرى بداند که وقت گذشته؛ و این تبلیغات تار عنکبوتى نمى‏تواند ملتى را که با کمال بیدارى و هوشمندى بپاخاسته اغفال کند. خداى تعالى و اسلام عزیز پشتیبان ملت است.

من با کمال تواضع دست خود را به سوى ملت نجیب ایران دراز مى‏کنم؛ از روحانیون عظیم الشأن تا خطباى ارجمند، از جوانان محترم حوزه‏هاى علمیه تا دانشجویان دانشگاهها، از بازاریان محترم تا کارگران و دهقانان و جناحها و طبقات محترم داخل و خارج کشور- ایدهم اللَّه تعالى- و از همه صمیمانه و با عرض تشکر خواستارم که پیوستگى و وحدت کلمه خود را حفظ و از مناقشات تفرقه‏انداز احتراز نمایند، و با صداى واحد و نداى همگانى در راه استقلال کشور و قطع ایادى اجانب و عمال وابسته آنها کوشش کنند، و با اتکا به خداى متعال و احکام عدالت‏پرور اسلام همدست و همداستان شوند، و به آنها که از چهارچوب قانون اساسى دم مى‏زنند تذکر اکید دهند که با این کلمه صحه به رژیم سلطنتى فاسد موجود نگذارند که تا این دودمان فاسد بر مقدرات کشور حکومت مى‏کنند، ملت ایران نه از اسلام بهره‏مند مى‏شوند و نه از آزادى و استقلال کشور خبرى است و نه مردم روى سعادت مى‏بینند.

از خداوند متعال عظمت اسلام را که کفیل وحید عدالت و استقلال و مدافع حقیقى مظلومان است، خواستار و ملت ایران خصوصاً جوانان متدین برومندش را به خداى متعال مى‏سپارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

12 شهر صفر 98- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

پیام [به دانشجویان ایرانى مقیم هند (لزوم پرهیز از تفرقه)]

زمان: 15 بهمن 1356/ 25 صفر 1398 «1»

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم پرهیز از تفرقه، نوید پیروزى‏

مناسبت: تظاهرات دانشجویى در هند

مخاطب: دانشجویان ایرانى مقیم هند

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

25 صفر المظفر 98

انجمن اسلامى دانشجویان ایرانى هند- ایّدهم اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف آقایان در وقتى واصل شد که جنایات رژیم منحط پهلوى سلب آسایش نموده و فرصت رسیدگى به امور را نمى‏داد، و لهذا تأخیر در جواب شد. باید جوانان غیور اسلامى ما بدانند که تا دست اتحاد به هم ندهند و هدف خود را اسلام که تنها مکتب نجات‏بخش بشر است و یگانه کفیل آزادى و استقلال ملتهاى مستضعف است، قرار ندهند، امید پیروزى را نباید داشته باشند. امروز که به خواست خداى قادر، ملت ما با همه طبقات و ابعادش آگاهانه و مردانه بپاخاسته و مجال را بر شاه و دار و دسته اراذلش چنان تنگ کرده‏اند که حتى از سایه خود وحشت دارند، و همین وحشتزدگى موجب حرکات وحشیانه و جنون‏آمیز شده که به قتل عام 19 دى (29 محرّم 98) پناه برده تا از ناراحتیهاى روزافزون و دلهره‏هاى پیاپى بکاهند و با خون‏آشامى ضحاک وار آسایش موقتى به دست آورند، لازم است شما جوانان دانشگاههاى قدیم و جدید به هم پیوسته و با سایر طبقات ملت پیوند اخوت اسلامى برقرار کنید. وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ «2» این است دستور محکم نجات‏بخش قرآن کریم که باید نصب عین خود قرار دهیم و از تفرقه و تشتت، که جز شکست در مقابل طاغوت نتیجه‏اى ندارد، پرهیز نموده از خداوند تعالى نجات ملت را بخواهیم. من امید آن دارم که به فضل خداوند متعال بزودى دست این جنایتکاران قطع و آزادى و استقلال کشور تأمین شود.

خبر تظاهرات مردانه دانشجویان عزیز ایران در هند در مقابل شاه- این عنصر جنایتکار که با لاف و گزافْ همه ملت را پشتیبان خود معرفى مى‏کند- رسید. با آنکه در داخل و خارج همه جا با موج تنفر و انزجار عمومى رو به روست و تظاهرات اخیر سرتاسر کشور چنان او را دیوانه کرد که به قتل رجال علمِ حوزه علمیه و مردم غیور محترم قم دست زد تا ناراحتى روحى خود را جبران کند. لکن مقاومت مردانه ملت معظم او را بیش از پیش رسوا نمود. اکنون مى‏خواهد این شکست مفتضحانه را با جار و جنجال مشتى سازمانى «1» که در شهرستانها راه انداخته عربده «جاوید شاه» سر مى‏دهند، سرپوش نهد که جز رسوایى سودى نخواهد برد.

من امید پیروزى دارم و به شما وعده مى‏دهم. با توکل به خداى تعالى، پیوستن شما به اتحادیه دانشجویان اروپا بجاست. باید تمام اقشار به هم بستگى داشته و با یک صدا، آزادى و استقلال خود را به دست آورند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

نامه [به آقاى سید مرتضى پسندیده درباره وجوهات شرعیه‏]

زمان: بهمن 1356/ ربیع الاول 1398

مکان: نجف‏

موضوع: وجوهات شرعى‏

مخاطب: پسندیده، سید مرتضى‏

بسمه تعالى‏

ع 1 98

حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى پسندیده- دامت برکاته‏

به عرض حضور مبارک مى‏رساند، جواب مرقومات شریفه را فرستادم. اینک تصدیع مى‏دهم که مبلغ پنج هزار تومان (5000) به جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى بنایى- دامت افاضاته- بابت جناب عمدة الاعلام آقاى آقا سید محمد على موسوى بپردازید مورد قبول است. از خداوند تعالى سلامت و سعادت حضرت را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 

پیام [به انجمن‏هاى اسلامى دانشجویان در اروپا (وظایف روشنفکران مسلمان)]

زمان: 24 بهمن 1356/ 5 ربیع الاول 1398

مکان: نجف‏

موضوع: وظایف روشنفکران مسلمان‏

مخاطب: اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان در اروپا

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان در اروپا- ایّدهم اللَّه تعالى‏

مرقوم محترم ضمیمه گزارشات جلسه سال گذشته و تصمیمات سال آینده واصل و موجب تقدیر گردید. در این سال که در عین خونین بودن و مواجه شدن ملت ایران با سخت ترین وحشیگریهاى قرون وسطایى رژیم منحط پهلوى، نمودهاى بارزى از ضعف و سستى پایه‏هاى لرزان حکومت طاغوتى به چشم مى‏خورد، به هم پیوستگى قشرهاى بیدار ملت و طبقات مختلف از روحانى تا دانشگاهى، از خطیب تا نویسنده، از بازارى تا کارگر و دهقان چنان لرزه بر اندام رژیم افکنده؛ و چنان بر اعصاب شاه خائن فشار آورده و ضربه زده که با حمله‏هاى سبعُانه به ملتى که سلاحش اسلام و پناهش قرآن مجید و شعارش کلمه توحید است، و به حوزه علمیه قم که دژ محکم وحى و عدالت و ملجأ مسلمین عدالت‏خواه است، و به مردم مسْلم محترم قم که هماره سرباز فداکار اسلام و پشتیبان مکتب قرآن است، و بالاخره با حمله به فرهنگ نجاتبخش شیعه، خواست به فشار و حمله عصبى تخفیف دهد.

مفتضح ترین حرکات مذبوحانه، بوقهاى تبلیغاتى و تظاهرات ساختگى است از عده‏اى سازمانى و نفع طلب؛ و افرادى که مجبور به شرکت شده‏اند در حالى که در بوق رادیویى به صراحت اعتراف کردند که در تظاهرات شش بهمن بیش از یک ششم از دعوت‏شده‏ها شرکت نکردند؛ در صورتى که همه مى‏دانند که این دعوى جز لاف و گزافه گویى نیست و در بین ملت مسْلم کسى موافق ندارد و نمى‏تواند داشته باشد.

جنایتکارى که علیه تمام شعائر مذهبى و اسلامى مبارزه مى‏کند و با همه مظاهر اسلامى مخالف است، نمى‏تواند در بین مسلمین موافق داشته باشد. جنایتکارى که مى‏گوید مذهب در حکومت من نقشى ندارد، چطور ممکن است موافق داشته باشد؟ شخص منحرف و کهنه‏پرستى که در سفر اخیرش به هند، زرتشتیها و گبرها را نوازش و احترام مى‏کند و از آتش‏پرستان و آتش‏پرستى تأیید مى‏کند، و به خاطر مرام ارتجاعى آنها تاریخ پر ارزش و مترقى اسلام را تغییر مى‏دهد، چگونه ممکن است موافق داشته باشد؛ جز همان فرقه کهنه‏پرست؟ اکنون بر شما جوانان روشنفکر و بر تمام طبقات ملت است که:

1- سرلوحه هدفتان اسلام و احکام عدالت‏پرور آن باشد؛ و ناچار بدون حکومت اسلامى عدالت‏خواه، رسیدن به این هدف محال است. تولّا و تبرّا دو اصل اساسى اسلام است: باید با حکومت عدلْ موافق و به حاکم عادل دل ببندید؛ و از رژیم غیر اسلام و غیر اسلامى که در رأس آن رژیم منحط پهلوى است تبرّا کنید؛ و با کمال صراحت مخالفت خود را اظهار و در سرنگون کردن آن کوشا باشید و در غیر این صورت روى استقلال و آزادى را نمى‏بینید.

2- باید قشرهاى غیر اسلامى را که عقیده و عملشان بر خلاف اسلام است و داراى گرایش به مکتبهاى دیگرند، هر نوع از آن باشد، به مکتب مترقى عدالت‏پرور اسلام دعوت کنید و در صورت نپذیرفتن، از آنها هر نوع که باشد و هر شخصیت که هست تبرّا یا لا اقل احتراز کنید. و باید جوانان ما بدانند تا معنویت و عقیده به توحید و معاد در کسى نباشد، محال است از خود بگذرد و در فکر امت باشد. و باید بدانند که تبلیغات دامنه‏دار کمونیسم بین المللى همانند تبلیغات پر سر و صداى امپریالیسم جهانى جز براى اغفال و استثمار توده‏هاى مستضعف نیست. باید این بوقهاى استثمارى شکسته شود.

3- باید جوانان روحانى و دانشگاهى قسمتى از وقت را صرف کنند در شناخت اصول اساسى اسلام که در رأس آن توحید و عدل و شناخت انبیاى بزرگ، پایه گذاران عدالت و آزادى است، از ابراهیم خلیل تا رسول خاتم- صلى اللَّه علیه و آله و علیهم اجمعین- و در شناخت طرز تفکر آنها از نقطه اقصاى معنویت و توحید تا تنظیم جامعه و نوع حکومت و شرایط امام و اولى الامر و طبقات دیگر، از امرا و ولات و قضات و فرهنگیان که علما هستند و متصدیان مالیات اسلامى و شرایط آنها تا برسد به شُرطه و کارمندان شهربانى؛ و ببینند اسلام چه کسانى را براى حکومت و کارمندان آن به رسمیت شناخته و چه کسانى از شغل حکومت و شاخه‏هاى آن مطرود است.

4- باید شما دانشجویان دانشگاهها و سایر طبقات روحانى و غیره از دخالت دادن سلیقه و آراى شخصى خود در تفسیر آیات کریمه قرآن مجید و در تأویل احکام اسلام و مدارک آن جداً خوددارى کنید، و ملتزم به احکام اسلام به همه ابعادش باشید. و مطمئن باشید آنچه صلاح جامعه است، در بسط عدالت و رفع ایادى ظالمه و تأمین استقلال و آزادى و جریانات اقتصادى و تعدیل ثروت به طور عاقلانه و قابل عمل و عینیت، در اسلام به طور کامل مى‏باشد و محتاج به تأویلات خارج از منطق نیست. و لازم است مراقب باشید با کمال دقت و هوشمندى که کسانى که التزام به اسلام ندارند به جمیع ابعادش و لو در اصلى از اصول با شما موافق نیستند، آنها را دعوت به التزام کنید؛ و اگر مؤثر نشد از شرکت دادن آنها در اجتماعات و انجمنهاى اسلامى احتراز کنید. و گمان نکنید زیادى افراد هر چه باشد شما را به هدف نزدیک مى‏کند و پس از وصول به هدف، آنها قابل تصفیه هستند. باید بدانید و مى‏دانید که قشرهاى غیر مسْلم یا غیر ملتزم به اسلام، از پشت به شما خنجر مى‏زنند و شما را قبل از وصول به هدف از کار مى‏اندازند یا نابود مى‏کنند. از تجربه‏هاى سابق عبرت بگیرید.

5- باید برنامه و نشریات همه جناحها بدون ابهام متکى به اسلام و حکومت اسلامى باشد و در مقدمه، سرنگون کردن طاغوت و شاخها و شاخه‏هاى آن، که در کشور ما رژیم دست نشانده پهلوى است، و جداً از خواستهایى که لازمه‏اش تأیید رژیم طاغوتى پهلوى است اجتناب کنید؛ مثل آنچه در نوشته‏هاى بعضى احزاب و گفته‏هاى بعضى دیده مى‏شود که هدفْ چهارچوب قانون اساسى است و باید در نشریات و خطابه‏ها هر جا ممکن است با صراحت- و الّا با کنایه- نقطه اصلى مظالم و جنایات و خیانتها را که شخص‏ شاه است معرفى کنید؛ و از توجه دادن آنها را به مأمورین یا هیأت حاکمه و دولت که لازمه‏اش دور نگه داشتن مجرم اصلى است جداً احتراز کنید؛ و نویسندگان و گویندگان را از این امر آگاه کنید.

6- باید در هر فرصت در نشریات حزبى و غیر حزبى و در خطابه‏ها و تظاهرات، اعمال ضد اسلامى و انسانى شاه تذکر داده شود. خصوصاً تغییر تاریخ اسلام که اهانت جبران ناپذیر به شخصیت معظم پیغمبر اکرم (ص) و اسلام و مسلمین و گرایش به زرتشتى‏گرى و پشت کردن به اسلام و خداپرستى است. باید این عنصر خائن رسوا شود و هیچ گاه از ذکر جنایات او غفلت نشود. باید «15 خرداد» و «19 دى» جاوید و زنده نگه داشته شود تا جلادى شاه از خاطره‏ها نرود و نسلهاى آتیه جرایم شاهان سفاک را بدانند.

7- از اینکه در دستور اتحادیه، به هم پیوستگى همه دانشجویان مسلمان است، در هر نقطه هستند مثل امریکا و کانادا و هند و فیلیپین و دیگر جاها و مى‏خواهید همه همکار و هم صدا به فعالیتهاى اسلامى- انسانى خود ادامه دهید، تقدیر مى‏کنم و توفیق همه را از خداوند تعالى خواهانم. لازم است پایگاههاى اسلامى براى معرفى اسلام و نشر حقایق نجات بخشش در هر نقطه‏اى از جهان که امکان است برقرار باشد، و در تحت یک سازمان هماهنگ براى نشر عدالت و قطع ایادى ستمکاران و چپاولچیان مشغول فعالیت شوند. لازم است جوانان کم تجربه گول‏خورده ما را با آشکار کردن انحراف سایر مکاتیب و آشنا نمودن با نظام اسلامى نجات دهید. و مَن احیاها فَکَأَنَّما احیا النّاسَ جَمیعاً. «1»

8- لازم است فعالیتهاى اسلامى و نشریات شما در ایران خصوصاً حوزه علمیه زنده قم و دانشگاههاى بیدار، نشر و منعکس گردد تا قشر داخل و خارج به پشتیبانى هم دلگرم و با هم، هم صدا شوند و به همکارى با هم برخیزند. و لازم است پایگاههایى در داخل کشور به هر نحو ممکن و عملى است ایجاد شود براى فعالیت با هدف واحد. با این کار مطمئناً تقویت روحى همگان، و تضعیف و تزلزل روحى دشمن مى‏شود.

9- باید با کمال هوشیارى و مراقبت، سایر انجمنها را به مراقبت از راه و روش اعضاى انجمنها و گروهها [دعوت کنید] که اشخاص مرموز و منحرف، یا محتمل الانحراف در داخل انجمنها و گروهها راه نیابند و اگر راه یافتند، آنها را طرد کنند. لازم است دشمن را سخت مراقب و هوشیار فرض کنید و گمان اهمال و غفلت در او ندهید که در مراقبت سهل انگارى نمایید.

10- از اختلافات مطلقاً به طور حتم خوددارى کنید که آن چون سرطان سارى و مهلک قشرها را فرا مى‏گیرد و فعالیتها را فلج مى‏کند و هدف را از یاد مى‏برد؛ و چه بسا که مسیر را عوض و جریان به ضد هدف [مبدّل‏] مى‏شود. اشخاصى را که اختلاف مى‏اندازند یا به آن دامن‏مى‏زنند، از خود برانید که یا مأمورند یا سوء نیت دارند؛ و اگر فرضاً گروههایى به واسطه عذرهایى به انجمنها نپیوستند ولى فعالیت انسانى و اسلامى دارند، با آنها ضدیت نکنید که اختلاف حاصل و ضرر آن عاید همه شود. سعى کنید با ارشاد دوستانه، هم پیوستگى داشته باشید و اگر نشد، چون هدف واحد است با هم برادر و پشتیبان هم باشید. هدف اسلام است؛ باید هواهاى نفسانیه و تقدم طلبى فراموش شود.

11- لازم است طبقات محترم روحانى و دانشگاهى، با هم احترام متقابل داشته باشند. جوانان روشنفکر دانشگاهها به روحانیت و روحانیون احترام بگذارند. خداوند تعالى آنها را محترم شمرده و اهل بیت وحى، سفارش آنها را به ملت فرموده‏اند. روحانیت قدرت بزرگى است که با از دست دادن آن خداى نخواسته پایه‏هاى اسلام فرو مى‏ریزد و قدرت جبار دشمن، بى‏معارض مى‏شود.

مطالعات دقیق اجانب استثمارگر در طول تاریخ به آن رسیده که باید این سد شکسته شود و تبلیغات دامنه‏دار آنها و عمال آنها در چند صد سال، موجب شده که مقدارى از روشنفکران را از آنها جدا و به آنها بدبین کند تا جبهه دشمن، بى‏معارض شود. اگر احیاناً در بین آنها کسانى بى‏صلاحیت خود را جا بزنند لکن نوع آنها در خدمت هستند، به حسب اختلاف موقف و خدمت آنها ملت را پایبند اصول و فروع دیانت نموده، به رغم‏                        اجانب و عمال آنها باید این قدرت را تأیید و حفظ نمود و با دیده احترام نگریست. چنانچه روحانیون محترم باید به طبقه جوان روشنفکر که در خدمت اسلام و کشور اسلامى است و به همین جهت مورد حمله عمال اجانب است، احترام گذاشته آنها را چون فرزندانى عزیز و برادرانى ارجمند بدانند و این قدرت بزرگ که مقدرات- خواه ناخواه- در دست آنها خواهد افتاد، از دست ندهند؛ و از تبلیغات سوئى که بر ضد آنها در این چند صد سال شده و آنها را در نظر بعضى طور دیگر جلوه داده‏اند تا از تفرقه استفاده هر چه بیشتر برند، احتراز کنند. و کسانى را که جهلًا یا از سوء نیت موجب دور نگه داشتن این طبقه مؤثر است از روحانیت، از خود برانند و به آنها اجازه ایجاد تفرقه ندهند و مطمئن باشند که با ضم این دو قدرت بزرگ پیروزى به دست مى‏آید و با جدایى روى آن را نخواهند دید.

12- باید چه طبقه جوان روحانى و چه دانشگاهى، با کمال جدیت به تحصیل علم، هر یک در محیط خود ادامه دهند. این زمزمه بسیار ناراحت‏کننده که اخیراً بین بعضى جوانان شایع شده که درس خواندن چه فایده‏اى دارد، مطلبى است انحرافى و مطمئناً یا از روى جهالت و بیخبرى است و یا با سوء نیت و از القائات طاغوتى شیطانى است که مى‏خواهند طلاب علوم دینى را از علوم اسلامى بازدارند که احکام اسلام به طاق نسیان سپرده شود و محو آثار دیانت به دست خودمان تحقق پیدا کند، و جوانان دانشگاهى ما را انگل و متکى به قشرهاى استعمارى بار بیاورند که همه کس چون همه چیز وارداتى باشد و احتیاج به اجنبى در تمام ابعاد و رشته‏هاى علمى هر چه بیشتر روزافزون شود؛ و این خطر بزرگى است که کشور را هر چه بیشتر به عقب مى‏راند. اگر علوم اسلامى مردانى متخصص نداشت، تا کنون آثار دیانت محو شده بود؛ و اگر پس از این نداشته باشد، این سد عظیم مقابل اجانب منهدم مى‏شود و راه براى استثمارگران هر چه بیشتر باز مى‏شود و اگر دانشگاهها خالى از مردانى دانشمند و متخصص شوند، اجانب منفعت طلب چون سرطان در تمام کشور ریشه دوانده و زمام امور اقتصادى و علمى ما را در دست مى‏گیرند و سرپرستى مى‏کنند. باید جوانان با این فکر غلط استثمارى مبارزه کنند؛ و بهترین و مؤثرترین مبارزه با اجنبى، مجهز شدن به سلاح علم دین و دنیاست. و خالى کردن این سنگر و دعوت به خلع این سلاح، خیانت به اسلام و مملکت اسلامى است.

این جانب با کمال تواضع دست خود را به طرف تمام جناحها که در خدمت اسلام هستند دراز مى‏کنم و از همه استمداد مى‏کنم که با هم پیوستگى همه جانبه در راه بسط عدالت اسلامى که یگانه راه سعادت ملت است، کوشا باشند؛ و از سایر جناحها که در تحت تأثیر تبلیغات سوء اجانب واقع شده‏اند و مطالعات صحیحى در قوانین اسلام به همه ابعادش ندارند، تقاضا مى‏کنم که در کار خود تجدید نظر کنند و با احتراز از غرض و تعصب، به مکتب بزرگ همه جانبه اسلام نظر و در آن مطالعه دقیق کنند، و پس از بستن عقیده به آن، مکتبهاى دیگر را رها و به گروه مسلمین پیوسته تا با وحدت کلمه از دخالت اجانب و عمال خائن نالایق آنها در امور کشور جلوگیرى و آنها را از کشور خود برانند. از خداوند قادر متعال توفیق همگان را در خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد